Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Ge kunt toch met de app van de wagen het aanpassen naar 4kW ofzo?
Zoek eens capaciteitstarief op. Als je zo snel laadt, zul je daar veel voor betalen. (50euro per kW per jaar)
Ik zou het kunnen verlagen naar 5kWh maar ik heb altijd wel eens een moment in de maand dat ik vlug moet bijladen dus dan zal ik altijd aan die 11kWh zitten. Als dat €550 per jaar kost heb ik me bij dat gemak (dat je daarvoor krijgt) neergelegd.

Ik was nog aan het twijfelen voor de gulden middenweg bv 7kWh maar dat scheelt dan €200 per jaar. Daarvoor wil ik die luxe van altijd snelladen niet laten vallen.

We hebben ondertussen beslist om enkel ‘s nachts op te laden. Overdag komt het verbruik van de vaatwas en wasmachine zowat overeen met wat de zonnepanelen opbrengen dus daar moeten we niet naar kijken.

Mag ik lui zijn en vragen welke je zou aanraden, ipv dat ik hier door gans topic moet scrollen ? 😇
Ik heb net als de vraagsteller, ook Huawei PV + batterij en er komt een Tesla model Y binnenkort
Extra info: P1 homewizard aanwezig & moet een slimme paal zijn om te kunnen loadbalancen met PV & batterij systeem.

Niemand ? :headshake:

Extra info: P1 homewizard aanwezig & moet een slimme paal zijn om te kunnen loadbalancen met PV & batterij systeem.

Niemand ? :headshake:
Indien geen batterij zijn er wel wat opties die volledig gestuurd kunnen worden door een P1 meter. Hier heb ik zelf een peblar business geïnstalleerd (4 dagen geleden) & tot nu toe werkt deze heel goed icm p1.
Aangezien je al een batterij hebt ga je toch naar iets moeten kijken met een energie management systeem denk ik. Kwestie van geen interferentie te krijgen tussen laadpaal en batterij. Zelf was ik het EMS “Luqas” tegengekomen, deze zou compatibel zijn met Huawei omvormer/ batterij en verschillende type laadpalen. Maar verder nog geen ervaring mee.

EMS zou ik zelf kunnen met Home Assistant. Ben daar al goed op weg om alles te integreren maar het energie-luik dient nog uitgebreid te worden.
Heb idd al wat positieve zaken gelezen van Peblar

Indien je de Huawei batterij kan aansturen met HA is er idd geen probleem denk ik. Peblar was makkelijk te installeren en in te stellen. Hier staat deze op solar only en ingesteld op 1 fase om vanaf 1400w al te kunnen laden en werkt tot nu toe perfect. Is dacht ik ook al voorzien voor vehicle 2 home, indien de auto het ondersteunt.

Mag ik lui zijn en vragen welke je zou aanraden, ipv dat ik hier door gans topic moet scrollen ? 😇
Ik heb net als de vraagsteller, ook Huawei PV + batterij en er komt een Tesla model Y binnenkort
Hier zijn antwoord:

Indien je de Huawei batterij kan aansturen met HA is er idd geen probleem denk ik. Peblar was makkelijk te installeren en in te stellen. Hier staat deze op solar only en ingesteld op 1 fase om vanaf 1400w al te kunnen laden en werkt tot nu toe perfect. Is dacht ik ook al voorzien voor vehicle 2 home, indien de auto het ondersteunt.

3fase wel mogelijk ? Alle is daarvoor voorzien?
Maar als ik het goed begrijp is het beter om 1fase te laden , kwestie van ofwel rechtstreeks panelen te gebruiken ofwel batterij (zonder in enkele minuten leeg te trekken)

Maar als ik het goed begrijp is het beter om 1fase te laden , kwestie van ofwel rechtstreeks panelen te gebruiken ofwel batterij (zonder in enkele minuten leeg te trekken)
Dit is idd perfect mogelijk, mijn peblar is 3 fase aangesloten maar ingesteld op 1 fase, gewoon kwestie van een lagere start limiet te hebben, 6A op 1 fase ipv 6A op 3 fase. Als ik mij niet vergis kan deze ook automatisch schakelen tussen 1 en 3 fase maar aangezien mijn injectie nooit hoger dan 6kW is, is dit voldoende voor mij.

Ik heb er mij bij neergelegd dat ik €550 extra capaciteitstarief betaal per jaar om snel te laden thuis (3 fase - 11kWh), die luxe van eens snel op te laden indien nodig is mij dat geld waard. Mijn zonnepanelen gebruik ik overdag voor wasmachine en afwasmachine, daarmee is alles wat mijn zonnepanelen opbrengen op.

Ik heb er mij bij neergelegd dat ik €550 extra capaciteitstarief betaal per jaar om snel te laden thuis (3 fase - 11kWh), die luxe van eens snel op te laden indien nodig is mij dat geld waard. Mijn zonnepanelen gebruik ik overdag voor wasmachine en afwasmachine, daarmee is alles wat mijn zonnepanelen opbrengen op.
Zal geen 550eur surplus zijn, maar wel 550eur in totaal vermoed ik ?
Dus in realiteit ergens 300-400eur extra?

Als hij zijn auto aan 11 kW laadt met een niet-slimme laadpaal, is het effectief een surplus van 11 kW piek en dus 550 euro per jaar extra capaciteitstarief. (bv. huidige piek 5kW + 11 kW laden = 16 kW in totaal)

Als hij zijn auto aan 11 kW zou laden met een slimme laadpaal, is zijn maximumpiek wellicht 11 kW. De laadpaal laadt maximaal als er geen grote verbruikers zijn, en past zich aan als er wel wordt gewassen en gekookt.

Met een slimme laadpaal zou hij dus (1) besparen op capaciteitstarief (2) toch snel kunnen laden (3) in de zomer zonne-laden (4) zijn verbruik bijhouden voor terugbetaling zaak -> privé.

Is er iemand die in zijn garage een soort van kabel management systeem heeft geplaatst?
Doel is de kabel niet op de grond te laten liggen, makkelijker de kabel over de wagen te hangen of makkelijker de laadpoort van 2 wagen te bereiken zonder dat iemand struikelt over kabels.
Ik denk dan aan systemen zoals :
Cable Sherpa
Chargehanger
Barkan wandkabelhouder
EV Hover
Of natuurlijk andere DIY oplossingen.
Tips en reviews zijn welkom.

Is er iemand die in zijn garage een soort van kabel management systeem heeft geplaatst?
Doel is de kabel niet op de grond te laten liggen, makkelijker de kabel over de wagen te hangen of makkelijker de laadpoort van 2 wagen te bereiken zonder dat iemand struikelt over kabels.
Ik denk dan aan systemen zoals :
Cable Sherpa
Chargehanger
Barkan wandkabelhouder
EV Hover
Of natuurlijk andere DIY oplossingen.
Tips en reviews zijn welkom.
Misschien de laadpaal verplaatsen tussen de twee wagens? Lijkt me een veel mooiere oplossing

Misschien de laadpaal verplaatsen tussen de twee wagens? Lijkt me een veel mooiere oplossing
Daar staat de deur naar de keuken :) ... en tussen de 2 auto's is de doorgang naar buiten.
Plaatsing van de laadpaal (die nog moet gebeuren trouwens) zal vóór 1 van de wagens zijn.
Dus als ik de andere wagen wil laden, moet die altijd een doorgang voorbij.
Vandaar de zoektocht naar een oplossing om de kabel over de doorgang te laten gaan.

Hoe lang gaat de kabel zijn? Weet dat veel laadpalen standaard met 5 meter komen, met eventueel een upgrade naar 7,5 meter als optie.

Met die zweefbeugels ga je ook heel wat lengte verliezen. Reken maar eens goed uit wat je nodig hebt in verschillende scenario's zoals parkeerwijze van de auto's en locatie van de laadpaal.

Buiten de laatste lijken dat toch maar brakke oplossingen tbh.
Is ook een beetje een probleem zoeken dat er niet is, hier ligt mijn kabel (7,5m) gewoon netjes vlak langst de auto, die staat nooit in een lus.

Enige probleem is dat de auto's waar ik nu interesse in heb de laadpoort aan de andere kant gaan hebben, vermoed dat de kabel niet lang genoeg meer gaat zijn. Maar dan wisselen we nu gewoon van plaats.

Hoe lang gaat de kabel zijn? Weet dat veel laadpalen standaard met 5 meter komen, met eventueel een upgrade naar 7,5 meter als optie.

Met die zweefbeugels ga je ook heel wat lengte verliezen. Reken maar eens goed uit wat je nodig hebt in verschillende scenario's zoals parkeerwijze van de auto's en locatie van de laadpaal.
Dat zou wel moeten lukken als de kabel 7m is. Van wallbox max. 1 meter naar boven, waarschijnlijk minder (wallbox laat ik voldoende hoog monteren).
De auto waar de wallbox vóór staat is geen probleem, daar kan zowieso maar een kleine(re) wagen staan, dus de afstanden vallen mee.
En daar is de laadpoort momenteel vooraan bestuurderskant, dus kleine afstand.
De andere plek is vooralsnog geen probleem want de laadpoort zit vooraan aan de bestuurderskant, dicht bij de wallbox.
Dus in dat opzicht zou 5m kabel al volstaan denk ik. Doel is enkel kabel over de doorgang te laten lopen zodat niemand er over valt of de hond er mee gaat spelen.
In geval een volgende wagen de laadpoort achteraan passagierskant zou hebben (verste plek), zou de 7m wel moeten volstaan.
Desnoods parkeer ik de wagen achteruit (liever niet, maar mogelijk).

Iemand een laadpaal van Blink?
Zouden gestopt zijn met ondersteunen van thuis laadpalen: https://blinkcharging.com/nl-be/lp/0326_faq_offboarding
Ik heb een laadpaal van Blink en val volledig uit de lucht. Om nog ondersteuning te krijgen en laadsessies te kunnen opvolgen zou je moeten overstappen naar een andere OCP provider, iemand enig idee wat dit inhoud (Welke kosten komen hierbij kijken? Is dit noodzakelijk? Naar welke OCP providers zou je kunnen overstappen?)?

Terug
Bovenaan