Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Al gedaan. Als de stekker in de auto zit, kan er geen water tussen de stekker en de laadpoort van de auto geraken. En in het verzonken gedeelte van de laadpoort zitten ook gaatjes om het water te laten weglopen.

Misschien eens kijken op internet dan om een aparte houdertje te bestellen. Er zal wel iets bestaan om aan de muur te vijzen waar de kop in past.
Niet persé voor water, maar voor verhoogde kans op blikseminslag.

vandaag heb ik geleerd dat een laadpaal installeren op een paal 21% btw is en eentje tegen het 10 jarig huis 6% btw is....
man wie vindt die regels toch uit...

https://futech.be/wanneer-geldt-verlaagd-btw-tarief-voor-laadpalen/

Ten slotte moet de laadpaal in uw privéwoning, aan de buitengevel of in uw garage geplaatst worden. Bevindt de laadpaal zich op een andere plaats, zoals de tuin, de oprit of een buitenparkeerplaats, dan is bijgevolg het normaal btw-tarief van 21% van toepassing.

Inderdaad, erg stomme regels.
Mijn eerste offerte na vermelding nieuwbouw was 6%, dus ik dacht dat dit samen met de zonnepanelen en warmtepomp onder het 6% stelsel viel in 2023. Om dan achteraf te horen te krijgen, ahja nee meneer, nieuwbouw is 21%... En dan nog dat onnozele regeltjes van oprit vs gevel...

Ok, ik was aan het twijfelen om mijn SMA tegen de gevel vh huis te laten monteren. Maar ging duurder uitkomen wegens ingegraven kabel tot daar. In de plaats zou ie dan tegen de garage komen (minder xvb nodig, maar wel langere laadkabel van 7m omdat ik anders omgekeerd moet parkeren. Maar nu met dat btw verschil bij ben ik beter van xvb in te graven en 6% btw te dokken. Thx witten.

Ok, ik was aan het twijfelen om mijn SMA tegen de gevel vh huis te laten monteren. Maar ging duurder uitkomen wegens ingegraven kabel tot daar. In de plaats zou ie dan tegen de garage komen (minder xvb nodig, maar wel langere laadkabel van 7m omdat ik anders omgekeerd moet parkeren. Maar nu met dat btw verschil bij ben ik beter van xvb in te graven en 6% btw te dokken. Thx witten.
Ik zou vooral pakken wat het makkelijkst is voor u. Ik kan naast mijn laadpaal parkeren of 5m verder.
Als ik 5m verder parkeer, moet ik iedere keer die kabel oprollen etc. Ik parkeer er nu altijd naast en dan is het geen gedoe meer met oprollen etc.

Ja tis ook maar omdat ik via werk die edi laadpaal tool gebruikt heb dat ik erop uit gekomen was. Wou eerst een op paal en gaf de melding 'opgelet 21% btw bij paalmontage'....

Mensen die advies kunnen geven voor een wallbox onder de 5kw (4.5)?
Waarom niet meer dan 5 Kw?
- Omdat dit voldoende snel is voor ons, wij doen zelden lange afstanden, meerdere dagen op rij.
- Er is een boost en fastned dicht in de buurt, ook normale laadpalen zijn op een paar honderd meter van ons huis.
- Risico op hoge piektarieven beperkt
- Minder dan 5kw moet niet geregistreerd worden, bijgevolg minder kans dat de overheid je op termijn komt ambeteren

Mensen die advies hebben bij een model?
Door wie best laten installeren?
Mag in principe door een gewone elektriciën zijn?

Laatst bewerkt:
Elke wallbox van 16A is dus geschikt als je die monofase aansluit. 16Ax230V = 3680W = 3.7 kW. Is inderdaad voldoende voor vele mensen en een goede keuze in jouw geval.
Elektricien kan dit technisch installeren, maar die zijn vaak niet goed mee met alle software en instellingen in de laadpaal, dus dan kijk je eerder naar een laadpaalinstallateur. Ook om te kijken welk model er best bij je past, toekomsgericht (active load balancing, toegang met pasjes, automatische facturatie)

Ik heb een Go-E charger 22kw.
Volgens de app kan ik op 1-fase maar maximaal 16A laden. (Beperking vanwege land)
Is het niet mogelijk om met 32A 1 fase te laden in België?
Ik heb een 3-fase aansluiting 32A (22kva)

Ik heb een Go-E charger 22kw.
Volgens de app kan ik op 1-fase maar maximaal 16A laden. (Beperking vanwege land)
Is het niet mogelijk om met 32A 1 fase te laden in België?
Ik heb een 3-fase aansluiting 32A (22kva)
Voor zover ik weet, is dat geen beperking in België. Ik laad enkel op met 1 fase (tot 32A) terwijl mijn laadpaal wel 3 fasig is ivm capaciteitstarief/solar optimalisatie.

32A op 1 fase is 7,4kW. Dit is ook het maximum dat je zal kunnen gaan in jouw geval op 1 fase. De paal is hoogstwaarschijnlijk afgezekerd op 32A, anders zou je hoofdzekering uitgaan en ook dan mag er helemaal niks anders meer verbruiken die op dezelfde fase zit.

offerte van werk ontvangen voor een alfen single s-line. Ge vindt die paal goedkoopst op het internet voor 729 euro btw in.

Prijs van de leverancier werk...1079 euro.... exclusief btw....
Met werk, keuring en meetmodule land die op 2300 euro.

Collega (die vast bij de klant werkt waar ik zit) krijgt een paal van 1600 euro ex btw. Hij moet wel nog een eigen bijdrage betalen. Heeft me de offerte laten zien, nog 2400 euro opleggen :lol: ook een alfen paal.

Zijn hier mensen met dynamisch energiecontract? Klopt mijn bevinding dat het tussen 1 en 5h 's nachts bijna altijd het goedkoopste is?
Dan hoef je eigenlijk geen koppeling te hebben met een API, maar als je met een tijdschema de paal altijd op die momenten laat laden, kom je wel erg goedkoop uit

Zijn hier mensen met dynamisch energiecontract? Klopt mijn bevinding dat het tussen 1 en 5h 's nachts bijna altijd het goedkoopste is?
Dan hoef je eigenlijk geen koppeling te hebben met een API, maar als je met een tijdschema de paal altijd op die momenten laat laden, kom je wel erg goedkoop uit
Ja, en de nacht van zaterdag op zondag zijn de prijzen ook altijd nog een stuk goedkoper dan de andere nachten van de week.

offerte van werk ontvangen voor een alfen single s-line. Ge vindt die paal goedkoopst op het internet voor 729 euro btw in.

Prijs van de leverancier werk...1079 euro.... exclusief btw....
Met werk, keuring en meetmodule land die op 2300 euro.
De paal zelf koste hier 881€ en de eindfactuur was 2618€ (inclusief Btw)
Maar dat wil inderdaad nog niet zeggen dat de werkuren = 1737€

Werkuren waren namelijk maar 296€. De rest was ja .. al de rest .. Dwz de keuring, nieuwe schema's opstellen, communicatie via wifi met de laadpaal (maar liefst 488€), nieuwe automaat in zekeringskast enzovoorts ..

2300€ exclusief Btw lijkt mij aldus gewoon een degelijke factuur.

De paal zelf koste hier 881€ en de eindfactuur was 2618€ (inclusief Btw)
Maar dat wil inderdaad nog niet zeggen dat de werkuren = 1737€

Werkuren waren namelijk maar 296€. De rest was ja .. al de rest .. Dwz de keuring, nieuwe schema's opstellen, communicatie via wifi met de laadpaal (maar liefst 488€), nieuwe automaat in zekeringskast enzovoorts ..

2300€ exclusief Btw lijkt mij aldus gewoon een degelijke factuur.
akkoord maar het verschil tussen 729 btw in en 1079 exclusief btw voor een identieke component is toch wel een stevig verschil.
Die eindfactuur van 2300 euro is trouwens eentje zonder btw he. (FIP dus excl btw)

Gemiddeld klopt dat ongeveer.

Dit zijn de gemiddelden van 2023/2024.
Blauwe lijnen zijn het weekend, dus daar is het gemiddeld door de dag nog iets goedkoper.

Av1E7eD.png

Terug
Bovenaan