Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Heb een toegang voor monitoring, niet om extra devices toe te voegen. De enige admin die ik heb is lokaal op de omvormer om idd wifisettings in te vullen.
Desnoods kan je volledige reset doen van je account en je dan zelf als installateur voordoen. Zo heb ik het gedaan en ik kan alles zien.

Edit: en rechtstreeks naar het ip adres van de betreffende toestellen surfen als je op hetzelfde netwerk zit?

Edit 2: Ik zou gewoon volledige reset doen van je paswoord in de inverter.

Laatst bewerkt:
Desnoods kan je volledige reset doen van je account en je dan zelf als installateur voordoen. Zo heb ik het gedaan en ik kan alles zien.

Edit: en rechtstreeks naar het ip adres van de betreffende toestellen surfen als je op hetzelfde netwerk zit?

Edit 2: Ik zou gewoon volledige reset doen van je paswoord in de inverter.

Maar dat is het net, ik ben admin op mijn inverter. Ik ken user en installer wachtwoord. Maar mijn account op sunny portal (in de sma cloud) laat niet toe om devices toe te voegen. Daarvoor moet ik een sma installateur zijn.
Ik kan rechtstreeks naar mijn inverter surfen, ik kan rechtstreeks in de ev charger om bv maximale input te beperken en zo. Maar ik kan mijn home manager zelf niet toevoegen aan SP om de loadbalancing te gaan instellen. Mijn laadpaal installateur kan dus wel devices toevoegen via die portal, maar mijn naam staat dus niet zijn lijst van beschikbare klanten. Daarvoor moeten we dus langs de originele installateur van de ZP.

Normaal zou de update volgende week worden uitgerold dat Smappee automatisch kan wisselen tussen 1-fase en 3-fase bij solar mode (op voorwaarde dat je een V3 paal hebt). De update wordt gefaseerd, dus kan mogelijks nog even langer duren voor dat uw serienummer aan de beurt is.

Je zou er bericht van moeten krijgen in de app.

Ik begrijp wel niet goed welk "meetapparatuur" uw elektricien bedoeld hoor. De infinity setup is het enigste en dat is nu toch wel simpel. Kan je mogelijks zelf. Alles wordt in de Smappee app voorgedaan bij een installatie.
Enkel beperkt tot solar mode dan? Of ook ala je puur van het net zou trekken?

Wel de waarde die de laadpaal aangeeft in de app is niet geheel correct. Ik zei ongeveer 2/3de van wat hij effectief aan laadvermogen gebruikt. Hij ging hiervoor contact opnemen met Smappee zelf.

Mijn vrouw begint binnenkort op nieuwe job
Volgens hun lease policy kan ze (terugbetaald) thuisladen als onze huidige paal een open protocol heeft.
Praktisch: heb shell Recharge advanced 2.0 hangen met ocpp protocol.
Vrouw krijgt blijkbaar plug invest laadkaart/paal. Willen extra paal mijden, iemand ervaring met compabiliteit Shell Recharge en plug invest?

Mijn vrouw begint binnenkort op nieuwe job
Volgens hun lease policy kan ze (terugbetaald) thuisladen als onze huidige paal een open protocol heeft.
Praktisch: heb shell Recharge advanced 2.0 hangen met ocpp protocol.
Vrouw krijgt blijkbaar plug invest laadkaart/paal. Willen extra paal mijden, iemand ervaring met compabiliteit Shell Recharge en plug invest?

Yes, ik heb een Shell laadpaal (overgenomen van vorige bewoner) en een plug invest laadkaart van de werkgever. De enige manier om pluginvest op de paal te gebruiken is als die openbaar staat. Ik laad met men eigen Shell kaart (privé) en trek dan maandelijks een pdf van het verbruik uit de Shell Recharge portal die ik naar de werkgever stuur.

Yes, ik heb een Shell laadpaal (overgenomen van vorige bewoner) en een plug invest laadkaart van de werkgever. De enige manier om pluginvest op de paal te gebruiken is als die openbaar staat. Ik laad met men eigen Shell kaart (privé) en trek dan maandelijks een pdf van het verbruik uit de Shell Recharge portal die ik naar de werkgever stuur.
Miserie dus...
bedankt alast voor uw input!!
kan ik paal niet open zetten voor 1 gast?
Shell zegt:
" Dan dient zij een eigen laadpas te hebben. Als dit een kaart is van Shell Recharge kan ze hem koppelen aan de paal. Als dit geen pas is van Shell Recharge dien je gastgebruik open te stellen. Dan kan zij via gastgebruik laden."

UPDATE:
op de website (shell recharge account) kan ik laadpaal publiek toegankelijk maken, maar kan wel aanvinken dat paal niet zichtbaar is voor iedereen. Gelukkig is onze laadpaal redelijk verborgen van de straat...

Laatst bewerkt:
Miserie dus...
Shell zegt:
" Dan dient zij een eigen laadpas te hebben. Als dit een kaart is van Shell Recharge kan ze hem koppelen aan de paal. Als dit geen pas is van Shell Recharge dien je gastgebruik open te stellen. Dan kan zij via gastgebruik laden."

UPDATE:
op de website (shell recharge account) kan ik laadpaal publiek toegankelijk maken, maar kan wel aanvinken dat paal niet zichtbaar is voor iedereen. Gelukkig is onze laadpaal redelijk verborgen van de straat...
Gewoon semi publiek zetten inderdaad. Dan kan iedereen daar laden maar staat ie niet op de kaart.

Zo heb ik het de eerste maand gedaan inderdaad. Je kan zelf het tarief instellen en Shell stort het rechtstreeks op jouw rekening.

Miserie dus...
Shell zegt:

UPDATE:
Gewoon semi publiek zetten inderdaad. Dan kan iedereen daar laden maar staat ie niet op de kaart.

Ik moet meer zonnepanelen zetten :lol:

Auto start pas vanaf 6A ofte 1380w aan overschot op de zonnepanelen. Gebeurt niet zo heel vaak wegens andere grootverbruikers.

Het is toch werkelijk heel irritant dat er nu een wildgroei is van 'publieke' laadpalen thuis, die duidelijk niet willen dat er volk komt laden. Starttarief van 1.35 euro, tarief per uur, en dan nog 70 cent/kWh.
Zo geraken al die kaarten van publieke laadpunten vervuild, en is het echt een klotesituatie voor alle EV-rijders.
Ik wil hier even op terugkomen, nu ik zelf een laadpaal met backoffice heb.

Eerst ging ik Mobiflow nemen, maar volgens de vertegenwoordiger is het bij hen niet mogelijk om je laadpaal op de kaart te verbergen als je vreemde pasjes wil toelaten. Hij zei dat ze nog aan het nadenken zijn hoe ze dat gaan oplossen, dus dat is zeker niet meer voor dit jaar.

Daarna heb ik contact gehad met E-Flux, en bij hen is het wel mogelijk om dit te doen (verbergen op kaart is een vinkje op het webportaal). Ik zit nu bij E-Flux en ben er eigenlijk zeer tevreden van.

Om maar te zeggen dat de schuld van dit probleem niet zozeer bij de laadpaal eigenaars ligt, maar soms ook aan de backoffices kan liggen die geen zin heeft om dergelijke feature aan te bieden.

Puur uit interesse: waarom alles van SMA? Waar maken zij het verschil bijvoorbeeld op vlak van omvormers?

Geen idee, maar ik had al SMA, dus geen zin om ook de omvormer van de zonnepanelen te veranderen. En ik vind hun totaaloplossing wel knap in samenwerking met hun Home Manager 2.0 module. Sowieso ben ik geen fan van een mix van verschillende merken door elkaar, alles van hetzelfde is imho nog altijd de beste match qua compabiliteit. Hier komt er nog een hybride van SMA bij voor de 2de paneelinstallatie op de bijbouw en hun eigen batterijmodules met 8000 gegarandeerde laadcycli. Da's 20 jaar.

En het is Duits. :laugh:

Ik heb deze namiddag een support ticket gelanceerd bij sma en heb al antwoord gekregen.

Is toch ook wel iets waar ik voor wil betalen
Akkoord, maar ik had eigenlijk verwacht dat er "miserie met merken X en Y" als antwoord ging komen. Als ik dan over de zever met dat cloud portaal lees, dan vind ik dat geen verbetering ten opzichte van hoe het bij Huawei geregeld is.

Bij ons volgend huis komt Huawei alvast niet meer binnen. Ik vind die hun software/netwerkintegratie vrij onorthodox werken. Ik vraag expliciet om het netwerk bekabeld aan te sluiten, en op het einde van de rit blijft die brol toch een eigen WiFi netwerk uitzenden dat je NIET kan uitschakelen. Grote, rode vlag in mijn ogen.

Waarom dan toch nog geswitched van kaart en bijhorende eigen administratie? Rekent Shell Recharge extra fee?
Op vraag van de werkgever.. zij wilden het via mijn loon vergoeden (moeilijk gaat ook). Ze wilden ook geen Shell kaart aanvragen omdat ze anders een wildgroei aan pasjes krijgen (wat te begrijpen is). De pluginvest behoud ik dus om te laden op verplaatsing.

Ga toch nog wat moeten tweaken aan de instellingen van de laadpaal. Het gebruik van zonne-energie om de auto overdag te laden is toch niet zo ideaal met die SMA. Die timings moeten korter gezet worden wanneer de auto mag gaan laden op zonnestroom.

zon: onder
zon: op
zon: levert meer dan 6A, Kia is er klaar voor
laadpaal: 😴
Zonnepanelen iets later: en we zijn al 2000w aan het injecteren ze!
Kwartierke later:
Laadpaal: hoe die zon is hier al?? :unsure:
*laden*
A wild cloud appears...
*Laden* en *afnemen van het net*

* a few moments later*

*Laden* en *afnemen van het net*

* a few moments later (and 20mins)

Laadpaal: "how jom, die zon is weg :eek:

*stoppen met laden*

A wild cloud disappears

*10 min later*

laadpaal: "how jom, die zon is hier al weer, en niemand vertelt mij da???? :eek:

*laden*

En dat dus met wolken die om de 5 minuten wel ergens wa schaduw afdroppen heb ik vandaag dus al 9kWh geinjecteerd en 1 kW zonnenergie in de auto gestoken en 7kWh van het net gehaald aan dure dagtarieven. :cry:

En daarbij 75 app-meldingen van de Kia: laden is gestart, laden is gestopt, laden is gestart, laden is gestopt.... 🫣

En het kan niet liggen aan de sunny home manager, die zegt in realtime wat er binnen en buitengaat, en klopt met wat de P1 meter vertelt aan mijn HomeWizard.

Da's wel zuur voor zo'n dure installatie.

Bij mijn Alfen heb ik voor solar charging een minimum van 1400W ingesteld om te vermijden dat de EV mottig wordt van al dat starten en stoppen met laden. Dus in het slechtste geval trekt die bij bewolking toch 1400W van het net...

Terug
Bovenaan