Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Iemand een idee hoe het komt dat als de auto aan het laden is er toch nog via de zonnepanelen geinjecteerd wordt op het net? Zelfs de thuisbatterij is nog niet leeg..
Omvormer niet goed afgesteld?

Iemand een idee hoe het komt dat als de auto aan het laden is er toch nog via de zonnepanelen geinjecteerd wordt op het net? Zelfs de thuisbatterij is nog niet leeg..
Wagen en batterij laden al aan max snelheid en overschot wordt op het net gezet?

over hoeveel kWh spreken we dan? of is het in uw live monitoring dat je ziet? dat het continu nemen en afnemen is? dat laatste is vrij normaal hoor. zolang uw kWh 0 is op dat moment, u geen zorgen maken.
ofwel is het dat de omvormer een kleine marge voorziet.

Hoe en waar zie je dat er nog geinjecteerd wordt? Post eens een screenshot.
En hoe snel is de auto aan het laden?

Mogelijks ben je de fases apart aan het bekijken en niet de soms van de fases.

Ik heb hier wat gezocht op "vergoeding", "VREG", "CREG", maar ik vind niet 100 % het antwoord op mijn vraag:
Ik heb sinds kort een EV en mijn werkgever vraagt om voornamelijk thuis op te laden. Zij hebben de plaatsing van de laadpaal ook gefinancierd.
De terugbetaling gebeurt, denk ik!, op basis van het CREG tarief (voor juni kreeg ik 0,2883 €/kWh, deze maand lijkt het rond de 0,277 te zijn). Als ik echter kijk naar mijn contract, dan kom ik uit op een energiekost van 0,095. Daar komen waarschijnlijk nog wel wat extra kosten bij (groene stroom, WKK, ...), maar het lijkt toch alsof ik sterk onder die 0,27 - 0,28 blijf. Bereken ik ergens iets verkeerd (vaste kosten die kWh onafhankelijk zijn neem ik niet in beschouwing omdat ik die sowieso moet betalen, EV of niet) of is het voor mij zeer gunstig om vooral veel thuis op te laden?

Ik heb hier wat gezocht op "vergoeding", "VREG", "CREG", maar ik vind niet 100 % het antwoord op mijn vraag:
Ik heb sinds kort een EV en mijn werkgever vraagt om voornamelijk thuis op te laden. Zij hebben de plaatsing van de laadpaal ook gefinancierd.
De terugbetaling gebeurt, denk ik!, op basis van het CREG tarief (voor juni kreeg ik 0,2883 €/kWh, deze maand lijkt het rond de 0,277 te zijn). Als ik echter kijk naar mijn contract, dan kom ik uit op een energiekost van 0,095. Daar komen waarschijnlijk nog wel wat extra kosten bij (groene stroom, WKK, ...), maar het lijkt toch alsof ik sterk onder die 0,27 - 0,28 blijf. Bereken ik ergens iets verkeerd (vaste kosten die kWh onafhankelijk zijn neem ik niet in beschouwing omdat ik die sowieso moet betalen, EV of niet) of is het voor mij zeer gunstig om vooral veel thuis op te laden?
Die vaste kosten zijn wellicht duurder doordat je een EV hebt. Dus ik zou die zeker mee in beschouwing nemen.
En die 9 cent is wellicht exclusief alle netkosten enzo.

Die vaste kosten zijn wellicht duurder doordat je een EV hebt. Dus ik zou die zeker mee in beschouwing nemen.
En die 9 cent is wellicht exclusief alle netkosten enzo.
Welke vaste kosten zouden dan duurder zijn? Ik heb nog geen digitale meter, dus capaciteitstarief staat hier los van EV.

Mensen met analoge tellers hebben een capaciteitstarief voor een piek van 2,5 kW. Laag, maar er is een capaciteitstarief.

De kost per kWh is ook 2 tot 3,5 cent hoger dan bij een digitale teller en er is prosumententarief bij zonnepanelen.

Alles samen maakt een analoge teller soms niet rendabel meer.

Welke vaste kosten zouden dan duurder zijn? Ik heb nog geen digitale meter, dus capaciteitstarief staat hier los van EV.
Je vaste netkosten zijn wel hoger met een analoge meter. Geloof zo’n 2 cent meer als met digitale meter.

Neem uw afrekening en deel uw totaal prijs door het aantal afgenomen kWh en je weet uw all in prijs he.

Je vaste netkosten zijn wel hoger met een analoge meter. Geloof zo’n 2 cent meer als met digitale meter.

Neem uw afrekening en deel uw totaal prijs door het aantal afgenomen kWh en je weet uw all in prijs he.
Tot nu toe hebben mijn zonnepanelen volledig mijn verbruik gedekt. Het zal pas met mijn EV zijn dat ik effectief een verbruik zal hebben.

Tot nu toe hebben mijn zonnepanelen volledig mijn verbruik gedekt. Het zal pas met mijn EV zijn dat ik effectief een verbruik zal hebben.
Ik heb het recent voor de afgelopen 6 maand bekeken. Gemiddeld 27.5cent/kWh all-in betaald bij Ecopower terwijl de naakte energieprijs gemiddeld rond de 11cent zat. Das pakweg een 16.5cent aan heffingen, accijns, BTW, ... Ik heb wel een digitale meter en vrije lage facturatiepiek (3.6kW). Dus ik denk dat als je 17.5c/kwh marge rekent, je zeker goed zit.

Heb gezien dat het nu maar 7 cent was de prijs per kWh. Enkel de energieprijs weliswaar... (Dats24 groen variabel)

Injectie 1,99 cent 🥲.

Beter alles zoveel mogelijk zelf consumeren.

Heb gezien dat het nu maar 7 cent was de prijs per kWh. Enkel de energieprijs weliswaar... (Dats24 groen variabel)

Injectie 1,99 cent 🥲.

Beter alles zoveel mogelijk zelf consumeren.
Doe eens een simulatie met Ecopower. Als je evenveel injectie hebt of meer dan afname, is het wellicht goedkoper.

Doe eens een simulatie met Ecopower. Als je evenveel injectie hebt of meer dan afname, is het wellicht goedkoper.
Heb het gedaan, verschil is miniem, de personeelskorting van de vriendin is meer als het verschil.

Wij hebben ook bijna 10 000 kWh afname... Die is een pak duurder bij Ecopower.

1722421907459.png

Cijfers uit myfluvius dus ongeveer 7/12e van het jaar.

Laatst bewerkt:
Heb het gedaan, verschil is miniem, de personeelskorting van de vriendin is meer als het verschil.

Wij hebben ook bijna 10 000 kWh afname... Die is een pak duurder bij Ecopower.

Bekijk bijlage 31552

Cijfers uit myfluvius dus ongeveer 7/12e van het jaar.
Bij meer afname dan injectie is Ecopower minder interessant. En als je daar nog eens personeelskorting krijgt, zal het wel goedkoop zijn.
Vergeet ook niet dat EcoPower 1.5cent/kWh rekent als kost ipv de vaste kosten bij een andere leverancier. Bij lage afnames is dat vaak goedkoper, maar met 10000kWh gaat die wel gaan doorwegen. Je zou dus eigenlijk nog de vaste kost ook moeten toevoegen aan het totaal van Dats 24 voor een correct vergelijk. Maar ik denk dat uw gebruikersprofiel niet veel voordeel kan halen bij Ecopower.

Is hier al enige tijd terug gevraagd geweest, maar geen respons op gekomen, dus zal de vraag nog eens stellen :)

Heeft er hier iemand ervaring met EEVEE?

Dit systeem koppelt (via API's) met de boordcomputer in je wagen, die uiteraard wel compatibel moet zijn.
Best al wat merken zijn koppelbaar.
Zij lezen de locatie en het aantal geladen kWh uit je boordcomputer, kunnen dan zien exact hoeveel kWh je thuis hebt geladen, en storten dan gebaseerd op het creg tarief de elektriciteitskosten van dat laden naar de gebruiker (nadat ze de centen van de vennootschap van de werkgever/zelfstandige hebben afgehaald).

hou ik in het achterhoofd voor de volgende bedrijfswagen dat een EV wordt. Voordeel hiervan is dat je idd geen 'slimme' laadpaal moet hebben.
maar wat als je elders laad? of is het dan op GPS positie?

Ik vind dat vrij kostelijk voor nattevinger werk. Ik heb een HomeWizard kWh meter zelf geplaatst voor 59euro ofzo.
Daarmee kan je dan maandelijks exact uw verbruik zien en daarmee een onkosten nota opmaken.

Dit lijkt interessant maar draai je dan niet zelf op voor de laadverliezen?

Wel, EEVEE staat geactiveerd, en de eerste twee (thuis) laadsessies zijn gebeurd.
Ik heb een MID gecertificeerde kWh teller voor mijn wallbox geplaatst.

Eerste laadsessie, op de kWh teller 18,59 kWh verbruikt, via EEVEE 18.56 kWh.
Tweede laadsessie, op de kWh teller 23,11 kWh verbruikt, via EEVEE 23.10 kWh.

Dat is eigenlijk spot on!

In de EEVEE app kan je ook de laadsessies aan publieke laadpalen zien, en wanneer ik in de app kijk van mijn laadkaart, zie ik dezelfde afwijkingen, dus ruim onder de 0.1%.

EEVEE geeft je dan ook nog eens efficiëntie, dus het verschil tussen verbruikte stroom, en wat er effectief in de batterij terecht kwam.

Voor mij alvast dus geen reden meer om een andere manier te zoeken hoe de thuis verbruikte elektriciteit te recupereren!

Over wat mijn zelfgeplaatste kWh teller zegt zou ik kunnen schrijven wat ik wil, dus hieronder de screenshots uit de EVEE app en uit de app van mijn Energy vision laadkaart app, voor een laadsessie van ongeveer van 13.5 kWh, is echt véél beter en nauwkeuriger dan waar ik op hoopte!

In EEVEE:

Screenshot-20240802-212245-EEVEE.jpg

In de app van de laadkaart (yup, I know, pokkeduur, zie de andere topics, we zijn nog op zoek :cool: ):

Screenshot-20240802-212308-Energy-Vision.jpg

Voor die 15€/maand, nul administratie te hebben, met plezier betaald!
Gewoon een SEPA domiciliëring, en voor de rest niet meer naar omzien en één factuur in te boeken per maand naar de boekhouder.

Wel, EEVEE staat geactiveerd, en de eerste twee (thuis) laadsessies zijn gebeurd.
Ik heb een MID gecertificeerde kWh teller voor mijn wallbox geplaatst.

Eerste laadsessie, op de kWh teller 18,59 kWh verbruikt, via EEVEE 18.56 kWh.
Tweede laadsessie, op de kWh teller 23,11 kWh verbruikt, via EEVEE 23.10 kWh.

Dat is eigenlijk spot on!

In de EEVEE app kan je ook de laadsessies aan publieke laadpalen zien, en wanneer ik in de app kijk van mijn laadkaart, zie ik dezelfde afwijkingen, dus ruim onder de 0.1%.

EEVEE geeft je dan ook nog eens efficiëntie, dus het verschil tussen verbruikte stroom, en wat er effectief in de batterij terecht kwam.

Voor mij alvast dus geen reden meer om een andere manier te zoeken hoe de thuis verbruikte elektriciteit te recupereren!

Over wat mijn zelfgeplaatste kWh teller zegt zou ik kunnen schrijven wat ik wil, dus hieronder de screenshots uit de EVEE app en uit de app van mijn Energy vision laadkaart app, voor een laadsessie van ongeveer van 13.5 kWh, is echt véél beter en nauwkeuriger dan waar ik op hoopte!

In EEVEE:

Screenshot-20240802-212245-EEVEE.jpg

In de app van de laadkaart (yup, I know, pokkeduur, zie de andere topics, we zijn nog op zoek :cool: ):

Screenshot-20240802-212308-Energy-Vision.jpg

Voor die 15€/maand, nul administratie te hebben, met plezier betaald!
Gewoon een SEPA domiciliëring, en voor de rest niet meer naar omzien en één factuur in te boeken per maand naar de boekhouder.
Bedankt voor de terugkoppeling! Ik denk dat ik dit dan ook ga activeren om gewoon de laden met een CEE stopcontact.
Geen nood dan om te investeren in een laadpaal enkel voor mijn hybride.

Bedankt voor de terugkoppeling! Ik denk dat ik dit dan ook ga activeren om gewoon de laden met een CEE stopcontact.
Geen nood dan om te investeren in een laadpaal enkel voor mijn hybride.
Wel met de sidenote dat de nauwkeurigheid afhangt van het intern systeem van de wagen zelf!
In mijn geval dus een BMW i4.

Er was hier iemand anders die schreef dat Tesla's tussen 5 en 10% te weinig rapporteren?

Terug
Bovenaan