Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

De reden waarom het verboden zou moeten zijn volgens die ene is omdat altijd met zijn granny charger laadt en dat hij toekomt met die 100km per dag dat er max bijgeladen kan worden. :rolleyes:
Ik snap niet goed hoe dat een reden is om het te verbieden?
Omdat iemand traag laadt moet het verboden worden? Of wat is de clou hier?

bij ons op het werk zijn ze wel aan het kijken om mensen de keuze te geven tussen een "slimme laadkabel" en een laadpaal ipv je te verplichten >€2000 uit je lease budget aan een laadpaal te besteden. Vind ik wel een positieve evolutie, zeker voor mensen die weinig kilometers doen en intussen ook op het werk kunnen laden. Voor mij zou het geen optie zijn wegens teveel woon-werkverkeer en te weinig mogelijkheden om op het werk te laden.
Is dat niet bij de meesten al een optie? Ik hoor toch van veel bedrijven dat ze de optie geven voor een laadpaal of een slimme laadkabel.

Ik snap niet goed hoe dat een reden is om het te verbieden?
Omdat iemand traag laadt moet het verboden worden? Of wat is de clou hier?

Is dat niet bij de meesten al een optie? Ik hoor toch van veel bedrijven dat ze de optie geven voor een laadpaal of een slimme laadkabel.

Omdat het volgens hem geen nut heeft om een wagen thuis snel op te laden.

Grannychargen is voldoende, en de rest doe je aan de fastcharger.

Geen idee hoe het bij de meeste bedrijven geregeld is. Leaseplan/ALD sprak bij ons enkel over een (veel te) dure laadpaal die verplicht onderdeel was van de leasing.
Ik ken wel een paar mensen die bij andere bedrijven & leasingmaatschappijen zaten en wel een slimme laadkabel konden kiezen.

Helemaal nieuw in de EV wereld en het thuisladen.

Binnenkort zullen we waarschijnlijk een tesla Y bestellen op de vennootschap (in oprichting) van mijn partner.

We willen sowieso thuisladen, maar zelfs na het lezen van dit topic weet ik echt niet waarop te letten bij de keuze van laadpaal.

- Ik lees hier al goede dingen over peblar (vind deze zelf ook wel mooi). Maar wat kan deze dan allemaal beter dan bijvoorbeeld de Tesla wall connector?
- Wat is het verschil in tijd bij het laden met een 11kw en een 22kw laadpaal?
- Gaat een Tesla even goed/snel opladen aan een niet Tesla lader? En omgekeerd, als we ooit een ander merk EV kopen, zal deze dan even goed opladen aan een Tesla lader?

Alvast bedankt voor de input!

- Ik lees hier al goede dingen over peblar (vind deze zelf ook wel mooi). Maar wat kan deze dan allemaal beter dan bijvoorbeeld de Tesla wall connector?
Hangt er een beetje vanaf welk model je neemt maar op het eerste zicht lijkt de ondersteuning voor een backoffice (die je paal (semi-)publiek kan maken) het grootste verschil + de ondersteuning tot 22kW*

- Wat is het verschil in tijd bij het laden met een 11kw en een 22kw laadpaal?
Bij 22kW laden, ga je effectief dubbel zo snel laden in de meeste gevallen. *Hou er wel rekening mee dat de meeste wagens niet aan 22kW op AC kunnen laden. Een model Y kan dit bijvoorbeeld al niet. Bovendien ga je hierdoor een enorm hoog piekvermogen krijgen wat financieel nadelig is en heb je ook best wel een stevige elektriciteitsaansluiting nodig thuis.

Volgens mij maak je de klassieke beginners-EV fout om te denken dat je zo snel mogelijk moet kunnen laden thuis. Meestal kun je prima uit de voeten met een veel lagere laadsnelheid. Ik doe bijvoorbeeld zelf 25-30.000km/jaar en laad thuis zelden sneller op dan 16A enkelfase (3,7kW). Dat lukt gewoon zonder problemen. Kijk maar eens hoeveel uur/dag je auto eigenlijk stilstaat.

- Gaat een Tesla even goed/snel opladen aan een niet Tesla lader? En omgekeerd, als we ooit een ander merk EV kopen, zal deze dan even goed opladen aan een Tesla lader?
Beide ja

Laatst bewerkt:
Een lader is niet merkafhankelijk.
Wat wel is dat bijvoorbeeld FastNed 800V snelladers heeft, waardoor Tesla niet de maximale snelheid kan halen met hun 400V systeem.
Je haalt dan ipv 250kW max, eerder 190kW max.
Geen idee hoe het omgekeerd zit, of een Hyundai Ioniq bijvoorbeeld 250kW kan halen aan een Tesla snellader.

Een lader is niet merkafhankelijk.
Wat wel is dat bijvoorbeeld FastNed 800V snelladers heeft, waardoor Tesla niet de maximale snelheid kan halen met hun 400V systeem.
Je haalt dan ipv 250kW max, eerder 190kW max.
Geen idee hoe het omgekeerd zit, of een Hyundai Ioniq bijvoorbeeld 250kW kan halen aan een Tesla snellader.

Nee, lukt niet. Ik haal 240kW op 800v laders, en amper 100 op de tesla 400v (v3)

Volgens mij maak je de klassieke beginners-EV fout om te denken dat je zo snel mogelijk moet kunnen laden thuis. Meestal kun je prima uit de voeten met een veel lagere laadsnelheid. Ik doe bijvoorbeeld zelf 25-30.000km/jaar en laad thuis zelden sneller op dan 16A enkelfase (3,7kW). Dat lukt gewoon zonder problemen. Kijk maar eens hoeveel uur/dag je auto eigenlijk stilstaat.
Soms kom ik om 14u thuis terwijl ik onverwachts s"avonds naar Antwerpen moet. Dan is het interessant dat je op een paar uur tijd veel kan bijladen. Zelf al heel veel ondervonden. Het enige nadeel van de Tesla laadpaal is dat dit geen slimme laadpaal is. Voor de rest wel zeer goedkoop tov de rest, ik heb ooit maar €600 betaald voor Tesla laadpaal (plus €150 voor een lokale kleine zelfstandige elektricien)

Ik weet natuurlijk niet wat je dan nog moet opleggen, maar ik vind het toch wel een groot gemak.
Thuis komen, stekker er in en ik moet niet meer buiten komen. Zelfde als we in het weekend ergens naartoe gaan. De auto staat op te laden naast de berging, dus ik kan direct m'n gerief inladen zonder eerst de auto te moeten halen.

Hier (zelfde werkgever als exCite) was de provisionering van de bonus 930€ bruto en heb daar 330€ van terug gehad.
Was een standaard 3-fasen installatie met extra kleine zekeringskast, differentieel, automaat, 11m kabel+utp en keuring inclusief.

Om de 1 of andere reden is via de bonus veel goedkoper dan via je leasebudget…
Na 4 jaar is de hardware ook van jou.

Hangt er een beetje vanaf welk model je neemt maar op het eerste zicht lijkt de ondersteuning voor een backoffice (die je paal (semi-)publiek kan maken) het grootste verschil + de ondersteuning tot 22kW*

Bij 22kW laden, ga je effectief dubbel zo snel laden in de meeste gevallen. *Hou er wel rekening mee dat de meeste wagens niet aan 22kW op AC kunnen laden. Een model Y kan dit bijvoorbeeld al niet. Bovendien ga je hierdoor een enorm hoog piekvermogen krijgen wat financieel nadelig is en heb je ook best wel een stevige elektriciteitsaansluiting nodig thuis.

Beide ja

Bedankt voor je antwoord!

Wat betreft de 22kW vs 11kW: kan je dan niet 'kiezen' om aan 11kW op te laden ipv aan 22 als de auto dat niet aan kan?

En die stevige elektriciteitsaansluiting, wij hebben een inductievuur. Is het zo'n aansluiting dat je dan nodig hebt of ben ik helemaal mis?

Soms kom ik om 14u thuis terwijl ik onverwachts s"avonds naar Antwerpen moet. Dan is het interessant dat je op een paar uur tijd veel kan bijladen. Zelf al heel veel ondervonden. Het enige nadeel van de Tesla laadpaal is dat dit geen slimme laadpaal is. Voor de rest wel zeer goedkoop tov de rest, ik heb ooit maar €600 betaald voor Tesla laadpaal (plus €150 voor een lokale kleine zelfstandige elektricien)

Welke aspecten mis je dan aan een niet slimme laadpaal? En kan jouw wagen dan wel laden aan 22kW?

Vergeet de kostprijs van de keuring ook niet mee te tellen.

Wat betreft de 22kW vs 11kW: kan je dan niet 'kiezen' om aan 11kW op te laden ipv aan 22 als de auto dat niet aan kan?

En die stevige elektriciteitsaansluiting, wij hebben een inductievuur. Is het zo'n aansluiting dat je dan nodig hebt of ben ik helemaal mis?
Ja, een 22kw lader kan perfect een 11kW auto laden. De lader geeft niet meer dan de auto vraagt. En vaak is de lader in te stellen via een app als je nog trager wil.

Een inductie vuur trekt ook hoge stromen, maar geen 22kw. En dat is meestal maar voor max 5min. Bv boost functie om water te koken. Eenmaal het water kookt, gebruik je een lagere stand

Welke aspecten mis je dan aan een niet slimme laadpaal? En kan jouw wagen dan wel laden aan 22kW?

Slim laden zoals kiezen of je wilt laden op zonnestroom alleen en of je een minimale laadsnelheid wenst als de zon tijdelijk minder stroom genereert, slim omgaan met een thuisbatterij icm peakshaving, dynamisch starten en stoppen obv de laagste energietarieven,...

Normaal moet een laadpaal toch heel wat jaren meegaan. Zelf zou ik daarom iets meer betalen voor een slimme(re) paal omdat het energielandschap nog hard kan veranderen.

Slim laden zoals kiezen of je wilt laden op zonnestroom alleen en of je een minimale laadsnelheid wenst als de zon tijdelijk minder stroom genereert, slim omgaan met een thuisbatterij icm peakshaving, dynamisch starten en stoppen obv de laagste energietarieven,...

Normaal moet een laadpaal toch heel wat jaren meegaan. Zelf zou ik daarom iets meer betalen voor een slimme(re) paal omdat het energielandschap nog hard kan veranderen.

En is het slim om om die reden (evolutie energielandschap) toch voor een 22kW paal te gaan, omdat in de toekomst nieuwere wagens wel aan 22kW kunnen laden? Of is dat niet iets wat er aan zit te komen?

En is het slim om om die reden (evolutie energielandschap) toch voor een 22kW paal te gaan, omdat in de toekomst nieuwere wagens wel aan 22kW kunnen laden? Of is dat niet iets wat er aan zit te komen?
Denk dat vraag vooral is
1) Of die nood er zal zijn bij nieuwere wagens. Snelladen doen ze steeds sneller, en efficiënter worden ze ook. Daarbij zijn batterijpakketten voorlopig wat gestabiliseerd op volume tussen 50 & 90 kWh. Dus veel meer zal je niet per sé moeten laden.
2) Hoe belangrijk/voorkomend de usecase is van 22kW nodig te hebben. Dat zou je enkel nodig hebben als je per sé X range wil bijladen op Y minuten zonder snelladen.

Er zijn al veel wagens die 22kW AC kunnen laden. Zelfs de kleine Renault Zoe kan dat.

Het is de use case zoals hierboven gezegd: heb je vaak snel veel extra batterij nodig?

Maar als ik zou kiezen: liever slim en 11kW dan dom en 22kW.

Terug
Bovenaan