Het Laadpaal topic - thuis je EV opladen

Is wel weer een beetj

Dat lijkt me het gemiddelde voor 'dikke auto's'.

Dit dus. Ik hier ook een kleine benzine met max. 5l verbruik. Maar dat mag je inderdaad niet met een xc40 (elektrisch) vergelijken.
Maar jij bent degene die een klein auto'tje met een dikke EV vergelijkt? Zelfs een Model Y/iX3 komt niet aan 20kWh/100km.
Een BYD Dolphin Surf verbruikt 9.9kWh/100km WLTP. In de praktijk 13kWh/100km.

Als je mijn EV moet vergelijken met een gelijkaardige brandstofwagen, dan zit je aan 13l/100km gemiddeld verbruik. Dat is 23euro/100km vs 6,85euro/100km in verbruik. Om nog maar te zwijgen van het verschil in BIV en jaarlijkse taks.

Op een kleine wagen zijn die verschillen naar maintenance/taks/brandstof in absolute bedragen wel een stuk kleiner dan bij de brandstof versie, terwijl de aankoop prijs hoger is. Dus het zal er wel moeilijker uit te halen zijn. Maar voor een ruime familiewagen wordt het toch wel de moeite om eens naar de EV's te kijken.
 
Maar jij bent degene die een klein auto'tje met een dikke EV vergelijkt? Zelfs een Model Y/iX3 komt niet aan 20kWh/100km.
Een BYD Dolphin Surf verbruikt 9.9kWh/100km WLTP. In de praktijk 13kWh/100km.

Als je mijn EV moet vergelijken met een gelijkaardige brandstofwagen, dan zit je aan 13l/100km gemiddeld verbruik. Dat is 23euro/100km vs 6,85euro/100km in verbruik. Om nog maar te zwijgen van het verschil in BIV en jaarlijkse taks.
Mja, ook dat valt natuurlijk niet 100% te vergelijken.

Ik heb voldoende aan een Twingo qua grootte/afwerking, maar elektrische wagens in dat segment halen niet het bereik dat ik nodig heb (zeker gezien ik niet thuis kan laden en er amper publieke laadpalen hier in de buurt zijn). Dan moet je qua EV, enkel voor het bereik aspect, al een segment of zelfs meerdere segmenten hoger gaan... Want zo'n kleine en betaalbare elektrische wagens zijn meestal stadswagens met een heel beperkt bereik.

Want met die 220km WLTP van die BYD of bv 263km van de elektrische Twingo kom ik er niet. Zelfs de 400~450km van een segment hoger, zou voor mij geregeld al nipt zijn.
 
Mja, ook dat valt natuurlijk niet 100% te vergelijken.

Ik heb voldoende aan een Twingo qua grootte/afwerking, maar elektrische wagens in dat segment halen niet het bereik dat ik nodig heb (zeker gezien ik niet thuis kan laden en er amper publieke laadpalen hier in de buurt zijn). Dan moet je qua EV, enkel voor het bereik aspect, al een segment of zelfs meerdere segmenten hoger gaan... Want zo'n kleine en betaalbare elektrische wagens zijn meestal stadswagens met een heel beperkt bereik.

Want met die 220km WLTP van die BYD of bv 263km van de elektrische Twingo kom ik er niet. Zelfs de 400~450km van een segment hoger, zou voor mij geregeld al nipt zijn.
Dus het is niets voor jou. Duidelijk...
 
Dus het is niets voor jou. Duidelijk...
Maar dat is niet het punt...

Het punt is dat men zegt dat je wagen x niet kunt vergelijken met elektrische wagen y omdat die ettelijke segmenten hoger is. Maar soms heb je geen andere keuze als je rekening houdt met een bepaald aspect. Als dat aspect (in dit geval bereik) perfect haalbaar is met een ICE compacte wagen maar niet met een EV compacte wagen, dan heb je geen keuze dan met hogere segmenten te vergelijken. Ook al komen daar ook andere aspecten bij die eigenlijk voor die persoon niet belangrijk zijn.
 
Maar dat is niet het punt...

Het punt is dat men zegt dat je wagen x niet kunt vergelijken met elektrische wagen y omdat die ettelijke segmenten hoger is. Maar soms heb je geen andere keuze als je rekening houdt met een bepaald aspect. Als dat aspect (in dit geval bereik) perfect haalbaar is met een ICE compacte wagen maar niet met een EV compacte wagen, dan heb je geen keuze dan met hogere segmenten te vergelijken. Ook al komen daar ook andere aspecten bij die eigenlijk voor die persoon niet belangrijk zijn.
Je hebt gelijk, kan je ook niet vergelijken. Maar om hier (weer) een discussie te gaan opstarten ICE/EV/... lijkt me vrij zinloos in het laadpaaltopic.

Dus ja, je hebt gelijk, neen, aub weer geen 3-4 pagina's vol met waarom voor situatie X het ene beter is dan Y :)
 
Is er een website waarbij ik kan zien welke laadpassen vaker gebruikt worden in bepaalde landen.
Mogelijks krijg ik mijn wagen voor het verlof nog. We gaan naar Noorwegen en zouden graag op verschillende laadpassen werken (kwestie van veiligheid in te bouwen)
 
Een vraagje hier. Mijn vorige werkgever heeft een laadpaal van Alfen geïnstalleerd met Stroohm als Charge Point Operator. Sinds kort werk ik niet meer bij die werkgever en heb ik particulier een EV gekocht waarbij ik ook op eigen kosten zal laden op korte termijn. Na contactname met Alfen kreeg ik daar te horen dat je in feite een CPO moet hebben OFWEL dat je het laadpunt op plug in charge laat zetten maar dan zou iedereen daar kunnen laden (is op mijn oprit dus lijkt me weinig opportuun dat freeriders hier durven komen te staan :p)

De abonnementskost van zo'n CPO is €7 per maand ofzo maar ik betaal dat eigenlijk liever niet, als er iets kritisch is m.b.t. de laadpaal kan ik op garantie beroep doen en anders zou dat gewoon goed moeten werken, punt. Wat is jullie advies?
 
Zonder CPO werken als het prive is, je kan je laadstroom zelfs op 0A zetten om laden door anderen te voorkomen.
Ik ga er van uit dat als die laadpaal op Plug & Charge wordt gezet, niémand dit weet. We wonen hier gewoon in een woonwijk in een kleine gemeente: kan me moeilijk voorstellen dat er plots iemand op mijn oprit staat en zomaar van mijn laadpaal gebruik begint te maken. :p
 
Hier een maand geleden een laadpaal laten installeren via Eneco (Alfen laadpaal). Nog 2-3 weken wachten op de wagen.
Ik raak niet in de Eve Connect app..zogezegd heeft mijn laadpaal firmware 2.5.x en zou ik minstens 6.3.x moeten hebben. Na meermaals Eneco te hebben gecontacteerd (zeker 7x en telkens een ander verhaal) had ik gisteren weer iemand anders aan de lijn. Deze beweerde dat ik een nieuwe generatie laadpaal had (Alfen pro?) en die inderdaad nog op firmware 2.5 zit en binnenkort naar 2.6 gaat.
Hoe verbinden jullie dan de laadpaal met een app? En welke app is het dan?
 
Hier een maand geleden een laadpaal laten installeren via Eneco (Alfen laadpaal). Nog 2-3 weken wachten op de wagen.
Ik raak niet in de Eve Connect app..zogezegd heeft mijn laadpaal firmware 2.5.x en zou ik minstens 6.3.x moeten hebben. Na meermaals Eneco te hebben gecontacteerd (zeker 7x en telkens een ander verhaal) had ik gisteren weer iemand anders aan de lijn. Deze beweerde dat ik een nieuwe generatie laadpaal had (Alfen pro?) en die inderdaad nog op firmware 2.5 zit en binnenkort naar 2.6 gaat.
Hoe verbinden jullie dan de laadpaal met een app? En welke app is het dan?

Alfen pro is geen nieuw model, dat model heb ik al jaren staan.
Firmware (niet de laatste nieuwe) is hier 7.1.6-4345
 
Ik ga er van uit dat als die laadpaal op Plug & Charge wordt gezet, niémand dit weet. We wonen hier gewoon in een woonwijk in een kleine gemeente: kan me moeilijk voorstellen dat er plots iemand op mijn oprit staat en zomaar van mijn laadpaal gebruik begint te maken. :p

Wss niet, maar moest dat je zorg zijn. Of voor een lange vakantie en je wil hem uitzetten zonder van de stroom te halen. Whatever...

Hier een maand geleden een laadpaal laten installeren via Eneco (Alfen laadpaal). Nog 2-3 weken wachten op de wagen.
Ik raak niet in de Eve Connect app..zogezegd heeft mijn laadpaal firmware 2.5.x en zou ik minstens 6.3.x moeten hebben. Na meermaals Eneco te hebben gecontacteerd (zeker 7x en telkens een ander verhaal) had ik gisteren weer iemand anders aan de lijn. Deze beweerde dat ik een nieuwe generatie laadpaal had (Alfen pro?) en die inderdaad nog op firmware 2.5 zit en binnenkort naar 2.6 gaat.
Hoe verbinden jullie dan de laadpaal met een app? En welke app is het dan?

Alfen pro is geen nieuw model, dat model heb ik al jaren staan.
Firmware (niet de laatste nieuwe) is hier 7.1.6-4345
 
Alfen pro is geen nieuw model, dat model heb ik al jaren staan.
Firmware (niet de laatste nieuwe) is hier 7.1.6-4345
Wel...ik heb dus ook het gevoel dat ze mij iets aan het wijsmaken zijn.
Gisteren zat het mij zelfs hoog..ik had iemand aan de lijn die openlijk zat te zuchten bij elke uitleg die ze moest geven. Ik uit frustratie gewoon random afgelegd en opnieuw gebeld om iemand anders aan de lijn te krijgen 😅
 
Wel...ik heb dus ook het gevoel dat ze mij iets aan het wijsmaken zijn.
Gisteren zat het mij zelfs hoog..ik had iemand aan de lijn die openlijk zat te zuchten bij elke uitleg die ze moest geven. Ik uit frustratie gewoon random afgelegd en opnieuw gebeld om iemand anders aan de lijn te krijgen 😅

Heb je het volledig boekje en alle codes?
Vraag u een ACE installer account aan via:

Daarna kan je ACE installer installeren en doen wat je wil, neem eerst een backup en blijf van de CPO-details af.
 
Hier een maand geleden een laadpaal laten installeren via Eneco (Alfen laadpaal). Nog 2-3 weken wachten op de wagen.
Ik raak niet in de Eve Connect app..zogezegd heeft mijn laadpaal firmware 2.5.x en zou ik minstens 6.3.x moeten hebben. Na meermaals Eneco te hebben gecontacteerd (zeker 7x en telkens een ander verhaal) had ik gisteren weer iemand anders aan de lijn. Deze beweerde dat ik een nieuwe generatie laadpaal had (Alfen pro?) en die inderdaad nog op firmware 2.5 zit en binnenkort naar 2.6 gaat.
Hoe verbinden jullie dan de laadpaal met een app? En welke app is het dan?
Bij mij had de installateur de UTP-kabel niet aangesloten. Twee jaar later toen er een interventie nodig was voor een andere reden is die kabel pas aangesloten. Aansluiting van die kabel zodat je de app van de laadpaal kan gebruiken, lijkt me toch een essentieel onderdeel van een installatie.

Je hebt het kaartje toch met paswoorden van je Alfen laadpaal?
 
Bij mij had de installateur de UTP-kabel niet aangesloten. Twee jaar later toen er een interventie nodig was voor een andere reden is die kabel pas aangesloten. Aansluiting van die kabel zodat je de app van de laadpaal kan gebruiken, lijkt me toch een essentieel onderdee van een installatie.

Je hebt het kaartje toch met paswoorden van je Alfen laadpaal?
Intussen Eneco nog eens gebeld.
Ik krijg via de app geen connectie tussen de laadpaal <=> app. Steeds een foutmelding van de firmware.
Als bij wonder gaf die van Eneco ook toe dat ze zagen dat er een issue was met de connectie en er een technieker zal langskomen. Dus vermoedelijk gelijkaardig probleem als het jouwe.
Deze mevrouw bevestige wel weer dat ik een nieuwe generatie laadpaal had en die daardoor niet naar een hoger firmware versie kon.

PS - de mijne zou zowel utp als SIM verbinding moeten hebben.. en nochtans alles nagekeken door de technieker gedurende de installatie
 
Ik laad dus met een privékaart enkel openbaar en zoveel mogelijk AC (dus ik moet geen rekening houdend met piekmomenten . ;) ) en ik betaal nu voor €0,353/kW zonder abonnement maar moest ik een abonnement hebben dan gaat daar nog eens 10% korting af maar je zit dan wel met de maandelijkse kosten van uw abonnement (en ik laad niet genoeg om dat eruit te halen privé )
Snelladen is duurder aan €0,74/kW maar heb ik nog maar 2 keer gedaan om de kaart eens te proberen.
Wij hebben ook net een privé EV besteld en gaan ook enkel maar publiek laden.
We zien in de buurt wel nergens tarieven die zo scherp staan als die wat je aangeeft. Is dit een specifieke laadpaal in combinatie met een specifieke laadpas?
Welke laadpassen gebruik je voor publiekelijk te kunnen laden?
 
Wij hebben ook net een privé EV besteld en gaan ook enkel maar publiek laden.
We zien in de buurt wel nergens tarieven die zo scherp staan als die wat je aangeeft. Is dit een specifieke laadpaal in combinatie met een specifieke laadpas?
Welke laadpassen gebruik je voor publiekelijk te kunnen laden?
App downloaden van de laadpaal zelf: bij ons zijn dat voor de traaglaadpalen Engie Vianeo, EnergyVision, Allego.

Engie in onze buurt is bv. 0,37/kwh

Zelfde gaat ook op voor de snellaadpalen: app van de aanbieder is normaal altijd het goedkoopste, Electra, Tesla, Ionity & Fastned

Voornaamste wat die laadpassen eigenlijk doen: gebruiksgemak bieden, 1 factuur, 1 kaart voor alle laadpalen, maar dat komt met een kostprijs (marge bovenop de prijs).
 
Wij hebben ook net een privé EV besteld en gaan ook enkel maar publiek laden.
We zien in de buurt wel nergens tarieven die zo scherp staan als die wat je aangeeft. Is dit een specifieke laadpaal in combinatie met een specifieke laadpas?
Welke laadpassen gebruik je voor publiekelijk te kunnen laden?
Heb het hier al een paar keer gezegd gehad .
Ik gebruik nu de Chargemap kaart op de palen van Total in Antwerpen .
Je kan ook de E-Lux kaart gebruiken en dan betaal je minder dan die 0,35 (dacht 0,32) voor AC laden maar zonder abonnement betaal je dan wel sessie kosten en op de rekening komt er dan nog een toeslag bij (wat ze dus duurder maakte dan Chargemap voor mij persoonlijk (uitgerekend zaten deze dan op 0,36 dacht ik ) )
)
Met de app van Chargemap kan je zien wat eventueel de laadkosten zullen zijn maar ze geven zelf aan dat er dan nog extra kosten kunnen bijkomen van de provider .
Ja kan ook apps downloaden die de prijzen weergeven van verschillende kaarten maar heb zelf al ondervonden dat die regelmatig verkeerd zijn .

Best start je gewoon een laadsessie op en leg hem stil na bv 1 of 2 uur en kijk hoeveel je dan moet betalen in de app van de kaart die je gebruikt en eventueel eens een ander kaart gebruiken .
Meestal krijg je direkt een overzicht van die laadbeurt op uw app en zelfs via mail (bij Chargemap toch )

Als je naar het buitenland gaat staat het hier ook al vermeld welke kaarten dan het best te gebruiken zijn (maar iedereen krijgt diezelfde raad dus dan kanjer daar wel druk worden aan die palen denk ik . ;) )
 
Terug
Bovenaan