Het minimumpakket vs bijkomende voordelen

JPV

Crew Member
Crowdfunder FE
"Deze thread werd afgesplitst uit de hopeloze zoektocht naar werk."

Lol:

Aanbod
What's in it for you?
Een vast contract van onbepaalde duur.
Aantrekkelijk loon € 2200 - € 3000, afhankelijk van je ervaring. <- dus ongeveer vanaf minimumloon.
Aangevuld met extra legale voordelen.
20 verlofdagen, waarvan enkele vrij in te plannen.<- wettelijk minimum, feit dat er maar enkele vrij te plannen zijn zelfs nadelig
Enkel en dubbel vakantiegeld; <- verplicht
Eindejaarspremie.<- wzz verplicht
Familiale sfeer.<- niet echt een voordeel vaak
Uitdagende en gevarieerde functie.<- uitdagend om je loon te combineren met je huishouden? ;).
Verschillende opleidingen.
Ruimte voor persoonlijke groei en ontwikkeling.

Op zich dat er jobs zijn met een beperkter loon verrast me niet, maar dat bedrijven wettelijke verplichtingen al als "een aanbod" beschouwen...

Laatst bewerkt door een moderator:
Lol:

Aanbod
What's in it for you?
Een vast contract van onbepaalde duur.
Aantrekkelijk loon € 2200 - € 3000, afhankelijk van je ervaring. <- dus ongeveer vanaf minimumloon.
Aangevuld met extra legale voordelen.
20 verlofdagen, waarvan enkele vrij in te plannen.<- wettelijk minimum, feit dat er maar enkele vrij te plannen zijn zelfs nadelig
Enkel en dubbel vakantiegeld; <- verplicht
Eindejaarspremie.<- wzz verplicht
Familiale sfeer.<- niet echt een voordeel vaak
Uitdagende en gevarieerde functie.<- uitdagend om je loon te combineren met je huishouden? ;).
Verschillende opleidingen.
Ruimte voor persoonlijke groei en ontwikkeling.

Op zich dat er jobs zijn met een beperkter loon verrast me niet, maar dat bedrijven wettelijke verplichtingen al als "een aanbod" beschouwen...
Zo zijn er toch veel aanbiedingen. Voor techniekers zie je ook continue zulke aanbiedingen passeren . En dan zit men te wenen dat ze geen volk vinden.

Het is inderdaad opmerkelijk maar langs de andere kant is “aanbod” is standaard lay-out op de site en is helaas niet iedereen zo financieel geletterd als jezelf. In vergelijking met dit aanbod uit een random andere vacature:
  • Een salarispakket in functie van je ervaring binnen onze onderneming en je prestaties
Is dat eerste aanbod op zijn minst nog transparant.

Het echte aanbod is dat je meteen een contract onbepaalde duur krijgt, ipv interim met kans op vast contract.

Lol:

Een vorige werkgever had dat ook. Gewoon alles van de PC200 als aanbieding (en 't was met nauwelijks verholen tegenzin dat ze het moesten geven), maar ook zeggen: "koffie en frisdranken in de keuken". Komt de aap uit de mouw: koffie aan 1.5€ per tas, en frisdrank alleen op vrijdag, aan 2€/blikje.

Lol:

Mja, het minimumpakket is al redelijk uitgbreid in België, ik snap goed dat dat voor de standaard KMO al duur uitvalt en ze niet altijd de ruimte hebben om er veel bij te doen. Waarom ze in België ook nog werken met enkel vakantiegeld, dubbel vakantiegeld, een dertiende maand, ... snap ik niet. In Zwitserland zijn het gewoon 12 brutolonen en klaar.

Mja, het minimumpakket is al redelijk uitgbreid in België, ik snap goed dat dat voor de standaard KMO al duur uitvalt en ze niet altijd de ruimte hebben om er veel bij te doen. Waarom ze in België ook nog werken met enkel vakantiegeld, dubbel vakantiegeld, een dertiende maand, ... snap ik niet. In Zwitserland zijn het gewoon 12 brutolonen en klaar.
Maar dan wel 12 brutolonen die bijna het dubbele zijn van wat ze hier zijn.

Mja, het minimumpakket is al redelijk uitgbreid in België, ik snap goed dat dat voor de standaard KMO al duur uitvalt en ze niet altijd de ruimte hebben om er veel bij te doen.
Het doet er me niet toe dat ze het minimum geven, wel dat ze "reclame" maken met het minimum.

Waarom ze in België ook nog werken met enkel vakantiegeld, dubbel vakantiegeld, een dertiende maand, ... snap ik niet. In Zwitserland zijn het gewoon 12 brutolonen en klaar.
https://www.getyourlawyer.ch/en/labour-law/13th-monthly-salary-legal-regulation-in-switzerland/ 13e maand bestaat dus ook in Zwitserland.

Enkel vakantiegeld (bij bedienden) is gewoon wat in andere landen ook gebeurt: je wordt je loon doorbetaald als je verlof neemt.

Enkel dubbel vakantiegeld is anders.

Het pleidooi voor meer eenvoud is één ding, of je nu 13,91, 12, 24 (in de V.S. is het dacht ik eerder twee keer per maand (?)) of zelfs 52 keer (wekelijks) je loon uitbetaald krijgt maakt weinig uit, (ik zou zelfs denken dat een hogere frequentie handiger is), maar zou jij in Zwitserland zijn gaan werken aan het absolute minimum dat daar geldt terwijl je een diploma hoger onderwijs hebt?

Want dat vind ik eigenlijk het meest frappante aan die vacature: graag een professionele bachelor - ergens te begrijpen gegeven het kelderende niveau van ons onderwijs in richtingen als kantoor of boekhouden - maar dan wél aan het minimumloon?

Ik ben één keer in Zwitserland geweest, prachtig land, prachtige hoofdstad, maar duur... ik zou het dubbele hebben moeten verdienen om daar te overleven denk ik (ik verdiende toen ook wel in België een pak minder dan nu, zelfs na inflatiecorrectie).

Maar dan wel 12 brutolonen die bijna het dubbele zijn van wat ze hier zijn.
De overheid pakt er een stuk minder van af dan in België en nog draait de boel in Zwitserland 10x beter dan in België.
Ik heb een 3-tal contractvoorstellen gehad van grotere bedrijven in Zwitserland en nergens was een 13e maand deel van het pakket. Afgaande op die link bestaat het, maar ik betwijfel of het in "most employment contracts" voorkomt zoals de link het omschrijft.
Het pleidooi voor meer eenvoud is één ding, of je nu 13,91, 12, 24 (in de V.S. is het dacht ik eerder twee keer per maand (?)) of zelfs 52 keer (wekelijks) je loon uitbetaald krijgt maakt weinig uit, (ik zou zelfs denken dat een hogere frequentie handiger is), maar zou jij in Zwitserland zijn gaan werken aan het absolute minimum dat daar geldt terwijl je een diploma hoger onderwijs hebt?
Ik vind die vraag om eerlijk te zijn een dooddoener en er wordt hier nogal snel neerbuigend gedaan naar firma's die enkel het minimumloon bieden. In België is dat minimumpakket al zo uitgebreid dat je het niet meer met een hongerloon kan vergelijken.
De functie waar ik op ben gestart als junior auditor gaf (indertijd) ook het absolute minimumloon en niets van hospitalisatieverzekering/pensioensparen/bonus/... (zelfs 13e maand werd geregeld geskipt, hun PC verplichtte dat niet).

Ik ben één keer in Zwitserland geweest, prachtig land, prachtige hoofdstad, maar duur... ik zou het dubbele hebben moeten verdienen om daar te overleven denk ik (ik verdiende toen ook wel in België een pak minder dan nu, zelfs na inflatiecorrectie).
Je hebt hier veel arbeiders, horecapersoneel, ... die niet allemaal dik geld verdienen en goed rondkomen. Als het alleen voor het geld is kan je beter in Dubai werk zoeken, als je een combinatie wilt van goede lonen, prachtige natuur, veel internationale profielen, veel vrijheid, ... dan is Zwitserland de betere keuze.
Grootste pro aan België is wel de betaalbaarheid van vastgoed, hier zijn het Belgische prijzen x3 a x5 voor appartementen en huizen die over de 100 jaar oud kunnen zijn. Voor een oud klein huis zit je hier al snel aan 2 miljoen CHF, waarvoor een eigen inleg van 20% vereist is vooraleer je een lening kan krijgen.

Ik vind die vraag om eerlijk te zijn een dooddoener en er wordt hier nogal snel neerbuigend gedaan naar firma's die enkel het minimumloon bieden. In België is dat minimumpakket al zo uitgebreid dat je het niet meer met een hongerloon kan vergelijken.
De functie waar ik op ben gestart als junior auditor gaf (indertijd) ook het absolute minimumloon en niets van hospitalisatieverzekering/pensioensparen/bonus/... (zelfs 13e maand werd geregeld geskipt, hun PC verplichtte dat niet).

Context: Zwitserland heeft géén minimumloon op nationaal/federaal-niveau maar in de hoofdstad is het minimumloon dus CHF 78 000, oftewel € 83 014. Als ik dat even converteer met de Big Mac Index om te corrigeren voor cost of living, dan zou het minimumloon in België/Brussel al € 61 042.97, dat is voor de duidelijkheid meer dan het dubbel van wat het minimumloon in België effectief is.

Dus ja, je mag in België gerust neerbuigend kijken naar een firma die het absolute minimumloon biedt.
Aangezien je overigens spreekt van junior auditor in België indertijd, dan heb ik toch al snel het vermoeden dat daar wél toch ofwel iets meer bijzat (bedrijfswagen) ofwel dat je zéér snel groeikansen gekregen hebt, waar een administratief bediende bij een West-Vlaamse KMO niet per se op moet rekenen.

Je hebt hier veel arbeiders, horecapersoneel, ... die niet allemaal dik geld verdienen en goed rondkomen. Als het alleen voor het geld is kan je beter in Dubai werk zoeken, als je een combinatie wilt van goede lonen, prachtige natuur, veel internationale profielen, veel vrijheid, ... dan is Zwitserland de betere keuze.
Grootste pro aan België is wel de betaalbaarheid van vastgoed, hier zijn het Belgische prijzen x3 a x5 voor appartementen en huizen die over de 100 jaar oud kunnen zijn. Voor een oud klein huis zit je hier al snel aan 2 miljoen CHF, waarvoor een eigen inleg van 20% vereist is vooraleer je een lening kan krijgen.

Merci voor de verduidelijking, ik geloof je wel hoor, maar ik nam gewoon aanstoot aan het idee dat een minimumloon een goed startbod is voor iemand met minimaal een PBA.

Ik heb een 3-tal contractvoorstellen gehad van grotere bedrijven in Zwitserland en nergens was een 13e maand deel van het pakket. Afgaande op die link bestaat het, maar ik betwijfel of het in "most employment contracts" voorkomt zoals de link het omschrijft.
Het is niet wettelijk verplicht, maar customary. Het is een der wapens die de bedrijven daar gebruiken in the war for talent. Denemarken juist van't zelfde. Niet wettelijk verplicht, maar de meesten doen het.

Heel wat bedrijven in Zwitserland betalen het loon ook uit in 13 maanden hoor. Was onder meer bij mij het geval & snelle Google search toont aan dat het vrij courant is.

Heel wat bedrijven in Zwitserland betalen het loon ook uit in 13 maanden hoor. Was onder meer bij mij het geval & snelle Google search toont aan dat het vrij courant is.
Ik zal het mee opnemen als 2025 target tijdens mijn evaluatiegesprek :tongue:
Mijn offer was een annual getal + X% bonus + Y CHF relocation amount (en dan nog enkele standaard voordelen erbij zoals gsm+abo, bijdrage groepsverzekering, ...). Ze hadden mijn annual getal ook kunnen uitbetalen in 13 maanden (zoals in BE bijv.), maar dat ze standaard een 13e maand kado doen bovenop het afgesproken 12M loon dat in het jobvoorstel staat lijkt mij straf.

Mijn offer was een annual getal + X% bonus + Y CHF relocation amount (en dan nog enkele standaard voordelen erbij zoals gsm+abo, bijdrage groepsverzekering, ...). Ze hadden mijn annual getal ook kunnen uitbetalen in 13 maanden (zoals in BE bijv.), maar dat ze standaard een 13e maand kado doen bovenop het afgesproken 12M loon dat in het jobvoorstel staat lijkt mij straf.

Nee, het is inderdaad iets anders. Eigenlijk is het gewoon het annual getal dat over 13 maanden wordt uitbetaald. Dus het is geen 'extra' bovenop het brutoloon. In Belgie is het wel een 'extra' bovenop het maandelijks brutoloon (terwijl je in CH inderdaad een jaarlijks bedrag krijgt als loon).

Nee, het is inderdaad iets anders. Eigenlijk is het gewoon het annual getal dat over 13 maanden wordt uitbetaald. Dus het is geen 'extra' bovenop het brutoloon.
Ok, dat is wat ik al dacht.
In België was mijn laatste jobvoorstel getal ongeveer 100 k€ en dat kon ik dan delen door 13.94 om mijn maandelijks bedrag te krijgen.
In Zwitserland moet dit getal gewoon gedeeld worden door 12 om het maandelijkse loon te krijgen. Op zich is dit systeem beter, want nu krijg ik het al maandelijks.

De cake wordt niet groter door het in kleinere stukken te snijden.

Ik heb in Belgie ook al gesolliciteerd bij bedrijven die geen 13e maand hebben (omdat ze in vreemde CAO zitten). En dan was het ook altijd 'we betalen 12x ABC, maar dat is gelijkaardig aan 13 x XYZ'. Na een 'discussie' van 11 seconden of zo ben je er toch uit. 12 x ABC = 13 x XYZ, is geen hogere wiskunde.

Ik heb in Belgie ook al gesolliciteerd bij bedrijven die geen 13e maand hebben (omdat ze in vreemde CAO zitten). En dan was het ook altijd 'we betalen 12x ABC, maar dat is gelijkaardig aan 13 x XYZ'. Na een 'discussie' van 11 seconden of zo ben je er toch uit. 12 x ABC = 13 x XYZ, is geen hogere wiskunde.
Ik vraag me af wat het nut dan is van die 13e maand of het vakantiegeld (0.92) ipv gewoon alles over 12 maanden te verdelen. Zo vermijd je ook pieken in de uitgaven voor firma's naar het jaareinde toe.

Ik vraag me af wat het nut dan is van die 13e maand of het vakantiegeld (0.92) ipv gewoon alles over 12 maanden te verdelen. Zo vermijd je ook pieken in de uitgaven voor firma's naar het jaareinde toe.

Hangt af van de Paritaire en bijhorende CAOs.

Een maat van mij is COO in een scale up in medtech sector dat ontstaan is als spinoff van consortium unif+univ ziekenhuis en along the way wat andere richtingen uitgegaan. Die hebben mensen op a gazillion legacy contracten. Die is al 2y bezig alles aan het rechttrekken zonder dat ze het kot afbreken. De ene op 4 euro MC, de andere 8 euro. 20 verlof, 22 verlof. 10 ADV, 12 ADV. wel/geen 13e maand, etc. Het is nogal moeilijk om dat allemaal gestreamlined te krijgen aangezien dat nogal rap geneut veroorzaakt...

Mijn madam is hetzelfde aan het doen voor een grote Belgische brouwer 👀. Die hebben sites/merken/overgenomen boites die vroeger op andere PCs/CAOs zaten. Ze willen dat in 2025 iedereen die in hetzelfde gebouw werkt dezelfde arbeidsvoorwaarden heeft en dezelfde werkroosters. Los van de historische shenanigans. Want nu zit er soms een oude pee aan bureau met een jongere pee en doen ze zelfde werk. Oude pee heeft 20d verlof maar werkt 36h per week. Jongere pee heeft 20+12 maar werkt 38h per week. Je kunt je inbeelden dat de prikklok en bijhorende overuren compensatie zelf overuren draait om alles verwerkt te krijgen :laugh:

Bij elk voorstel tot wijziging komen daar vakbondsmannen af met handgeschreven CAOs/overeenkomsten van 20-30y geleden die door vorige mgmt afgetekend zijn.

Om maar te zeggen, zulke dingen veranderen is nogal vermoeiend :laugh:

Hangt af van de Paritaire en bijhorende CAOs.

Een maat van mij is COO in een scale up in medtech sector dat ontstaan is als spinoff van consortium unif+univ ziekenhuis en along the way wat andere richtingen uitgegaan. Die hebben mensen op a gazillion legacy contracten. Die is al 2y bezig alles aan het rechttrekken zonder dat ze het kot afbreken. De ene op 4 euro MC, de andere 8 euro. 20 verlof, 22 verlof. 10 ADV, 12 ADV. wel/geen 13e maand, etc. Het is nogal moeilijk om dat allemaal gestreamlined te krijgen aangezien dat nogal rap geneut veroorzaakt...

Mijn madam is hetzelfde aan het doen voor een grote Belgische brouwer 👀. Die hebben sites/merken/overgenomen boites die vroeger op andere PCs/CAOs zaten. Ze willen dat in 2025 iedereen die in hetzelfde gebouw werkt dezelfde arbeidsvoorwaarden heeft en dezelfde werkroosters. Los van de historische shenanigans. Want nu zit er soms een oude pee aan bureau met een jongere pee en doen ze zelfde werk. Oude pee heeft 20d verlof maar werkt 36h per week. Jongere pee heeft 20+12 maar werkt 38h per week. Je kunt je inbeelden dat de prikklok en bijhorende overuren compensatie zelf overuren draait om alles verwerkt te krijgen :laugh:

Bij elk voorstel tot wijziging komen daar vakbondsmannen af met handgeschreven CAOs/overeenkomsten van 20-30y geleden die door vorige mgmt afgetekend zijn.

Om maar te zeggen, zulke dingen veranderen is nogal vermoeiend :laugh:
Is in België gewoon ook onmogelijk, het enige "realistische" is oftewel een investering te doen om iedereen het beste van de verschillende werelden te geven (met vaak gigantische uitgaven tot gevolg), oftewel alle verschillen laten uitdoven.

We hebben zo een bedrijf met ca. 3.000 werknemers die al eens wat overnames doen, telkens verschillende groepsverzekeringen, verschillende hospitalisatieverzekeringen, etc... Dat laten ze gewoon onveranderd en dooft op termijn dan uit.

Is in België gewoon ook onmogelijk, het enige "realistische" is oftewel een investering te doen om iedereen het beste van de verschillende werelden te geven (met vaak gigantische uitgaven tot gevolg), oftewel alle verschillen laten uitdoven.

Maar zelfs dat is niet altijd mogelijk.

Als A B C hetzelfde hebben maar anders dan D E F die alle 3 hetzelfde hebben (let's say 1 d verlof meer maar 3% overuren premie minder - ik verzin iets), dan wil A zijn verlof houden, B zijn overuren premie ipv verlof en C misschien 2d verlof meer en 10% minder overuur premie. De oplossing is vaak dat je de deur opent om nog verder uit elkaar te gaan.

Ik hoor hier thuis al 6 mnd iemand vloeken op alle verschillen :biglaugh::biglaugh:

We hebben zo een bedrijf met ca. 3.000 werknemers die al eens wat overnames doen, telkens verschillende groepsverzekeringen, verschillende hospitalisatieverzekeringen, etc... Dat laten ze gewoon onveranderd en dooft op termijn dan uit.

Maar dat uitdoven kan lang duren - 40y voor de laatste in een ander systeem weg is 😐. Zeker als je zaken wil automatiseren, vb payroll processing automatiseren of badging overuren automatiseren of dashboards creeren of whatever, dan is het redelijk schijte ambetant dat je een lijstje moet bijhouden van personen die op een ander regime zitten voor whatever reden.

Verschillende verzekeringen zijn nog een minimaal probleem.

Je kunt moeilijk iedereen harmoniseren door ze een big bag of money te geven (alles kan, maar goed -_-)

Terug
Bovenaan