Het NMBS topic

Hoe ben je uiteindelijk thuisgeraakt? Heeft de NMBS een alternatief aangeboden?
Uiteindelijk riepen ze af dat de mensen de trein naar Mol (uur later) konden pakken, en vandaar uit een busje werd ingelegd naar Lommel.
Dus ipv om 23.38 aan te komen aan station Lommel, was het nu 01.00... Deed wel eventjes pijn de volgende dag toen de wekker om 7.30 afging. :p

Ook bizar was dat er op het uur en perron van mijn oorspronkelijke trein in Berchem, er plots "doorrijdende trein" kwam te staan. Bleek dit dus de afgeschafte trein te zijn (Hamont stond zelfs nog aangegeven aan de zijkant als bestemming). Met de lichten uit in de wagons welteverstaan, dus was leeg.
Ik vermoed waarschijnlijk een tekort aan boordpersoneel?

Dat kan zijn. Blijkbaar is het eenvoudiger om vervangbussen op te trommelen dan een treinbegeleider omdat die reeds teveel overuren hebben opstaan. Ze moeten er bij de NMBS en Infrabel toch eens aan beginnen te denken hoe ze hun treinen (semi-)automatisch kunnen laten rijden.

Gisteren op de trein van het werk naar huis: dubbelzitter met tafeltje in het midden (4 plaatsen dus). Jongedame zat met haar poep in 1 zetel, had haar rugzak in de stoel rechts van haar staan en lag dan met haar benen gestrekt en haar blote (+30 graden gisteren, dus wellicht stinkende) voeten op de bank tegenover haar.
Los van het feit dat het ontzettend egoïstisch is om 3 stoelen te bezetten, is dit natuurlijk ook ongelooflijk :puke:

Een paar haltes passeren, er stapt telkens volk op en voorbij haar stoelen. Geen enkele reactie of intentie om plaats te maken. Op een bepaald moment passeert er een conducteur. Dan schrok ze plots blijkbaar wel en deed haar stinkpatés van de stoel. Conducteur had het duidelijk gezien, maar besloot om niks te zeggen :sarcastic: Die had zijn gat nog niet gedraaid of de voetjes gingen weer op de stoel.

Soms vraag je je echt wel af wat het nut nog is van zo'n conducteur. Kan je niet beter het metrosysteem implementeren en die allemaal met pensioen sturen? De passagiers zullen dan wel via sociale controle zorgen dat iedereen zich een beetje gedraagt.

Sommige reisbegeleiders doen inderdaad de moeite niet meer om met reizigers in discussie te gaan.

Ze zouden beter overgaan naar een systeem met een trein manager. Als ze eenmaal het ERTMS hebben uitgerold op het Infrabel netwerk zouden ze naar de stap van automatische treinbesturing kunnen gaan. Tijdens normale ritten zou de treinbestuurder enkel nog moeten kijken dat er geen onverwachte dingen op de sporen gebeuren en that's it.

Met behulp van camera's zou deze ook de taken van de treinbegeleider kunnen uitvoeren voor het sluiten en openen van de deuren. Via een intercom systeem zou men de treinmanager nog kunnen comtacteren. Verder zet je dan ook een verkoopsautomaat op iedere trein waarmee je volgens een (verlaagd) boordtarief een ticket kunt kopen en voer je sporadisch controles in op treinen met een hogere frequentie waar het vaakst problemen zijn (statistieken zwartrijders en incidenten). Via camera's kan de treinmanager ook een oogje in het zeil houden in de trein. Bij verdacht gedrag of overlast moet de treinbegeleider zijn leven niet mee riskeren maar kan de trein manager met een druk op de knop een (mobiele) ploeg oproepen (treinbegeleiders, securail en spoorwegpolitie) die bij het volgende station de personen zal aanspreken en desnoods met dwang van de trein kan verwijderen.

Ik zie dat je een ticket maar 1 maand op voorhand kan kopen wat is daar de reden voor?
Ik wou alvast een ticket kopen om in November op reis te gaan en per trein naar de luchthaven (en terug), maar als je langer dan een maand op reis bent moet je dus van ergens op reis (of vlak voor je terugrit) je ticket terug kopen.

Ik zie dat je een ticket maar 1 maand op voorhand kan kopen wat is daar de reden voor?
Ik wou alvast een ticket kopen om in November op reis te gaan en per trein naar de luchthaven (en terug), maar als je langer dan een maand op reis bent moet je dus van ergens op reis (of vlak voor je terugrit) je ticket terug kopen.
waarom moet je dat 3 maand op voorhand hebben? heeft toch geen nut?
en je kan tickets kopen terwijl je op de luchthaven op je bagage wacht (er staan automaten tussen de bagagebanden)

waarom moet je dat 3 maand op voorhand hebben? heeft toch geen nut?
en je kan tickets kopen terwijl je op de luchthaven op je bagage wacht (er staan automaten tussen de bagagebanden)
Moeten is een groot woord, maar ik was mijn vliegtickets aan het boeken en wou alles meteen regelen.
Als het internationaal is lukt dit wel langer op voorhand (ooit via Schiphol gegaan).

Heeft de marketing en sales van NMBS geen emailadres waarnaar ik een vervoersbewijs kan mailen ivm terugbetaling na vertraging? Of moet dat effectief naar dat fysiek adres gepost worden? :crazy:

Heeft de marketing en sales van NMBS geen emailadres waarnaar ik een vervoersbewijs kan mailen ivm terugbetaling na vertraging? Of moet dat effectief naar dat fysiek adres gepost worden? :crazy:
Mobib-kaart: kan volledig digitaal.
Los ticket:
Je kan de vertraging ook via dit pdf-formulier indienen aan het loket of versturen naar
Men wil ook het origineel, geen kopie of scan.

Vanochtend: kerel komt overal papiertjes leggen met een zielig verhaaltje om geld te bedelen. Conducteur komt binnen en roept "is't weer van da?"
Kerel wandelt met ne big smile weg.
Terugrit opnieuw ene met identiek dezelfde papierkes.
Die mannen moeten daar toch goed met verdienen, anders gingen die toch werken (35-40j oud).

Vanochtend: kerel komt overal papiertjes leggen met een zielig verhaaltje om geld te bedelen. Conducteur komt binnen en roept "is't weer van da?"
Die mannen moeten daar toch goed met verdienen, anders gingen die toch werken (35-40j oud).
Een zeer gekend fenomeen.
Ik kom al jaren dezelfde tegen. Degene die ik tegenkom horen bij een roma familie. Paar maanden hier werken en dan terug enkele weken naar Roemenië en zo op en af.
En ja ze verdienen goed! Paar 100€ per dag, gemakkelijk.
En jammer genoeg horen sommige samen met professionele dievenbendes. Dus let maar op.

Is elke dag een standaard gebeurtenissen op de lijn Brussel-Noord/Zuid.

Dagelijkse kost. Vorige week, zoals altijd, teken gedaan dat ze het bij mij niet moesten leggen. Hij legde het toch, dus ik heb het in de vuilbak gesmeten. Kerel heeft me uitgescholden voor racist.

en verdient idd goed, en bedelen is nu niet bepaald een inkomen dat ge aangeeft aan de belastingen he.

Het is er weer aan te merken dat de vakantie voorbij is.

De halte na mijn opstap veranderde de treinwagon in iets dat doet denken aan veetransport 'in mijnen tijd'.

Niet meer meegemaakt sinds voor corona en het deed maar vies aan.
Misschien een trein vroeger nemen in de toekomst en zien of dat beter gaat.

Waarom is dit niet standaard?

Laat al dat gespuis met hun obsceen luide telefoongesprekken, koptelefoonloze muziekspelers etc maar samenhokken in 1 luide wagon. Al de rest kan dan in alle rust pendelen en reizen.

Terug
Bovenaan