Het NMBS topic

Als effectief plots haltes op je trein geannuleerd worden, is dat geen probleem. Bij aangekondigd schrappen denk ik niet. @Vrouwtje Theelepel
Mja, in dat specifiek geval werd de schrapping aangekondigd toen iedereen al op de trein zat in het station. Een hoop mensen zijn er dus meteen terug afgegaan. De mogelijkheid was er dus wel.

Noob vraagje.
Mag je met een Belgisch abonnement een NL trein nemen op Belgisch grondgebied?

Blijkbaar rijden er NL treinen tussen Hasselt en Maastricht.
De verbinding Hasselt - Maastricht is een Belgische verbinding en een Belgische trein.
Ze zijn momenteel wel testen aan het doen met een Nederlandse trein in die omgeving.

Maar je mag wel met je Belgisch abo of ticket bijvoorbeeld de Benelux trein nemen tussen twee Belgische stations.
Als effectief plots haltes op je trein geannuleerd worden, is dat geen probleem. Bij aangekondigd schrappen denk ik niet. @Vrouwtje Theelepel
Klopt. Je mag je halte niet voorbij rijden om dan terug te keren.
Bij verstoord treinverkeer zijn we soepeler met die regel.

Die verbinding Hasselt - Maastricht is dus weer een grap van de NMBS ofzo?

Trein in Alken +4 minuten vertraging
Aansluiting is gegarandeerd bij minder dan 6 minuten

Tussen Alken en Hasselt is 5minuten trein.
Om 17:34u maak ik een print screen, mijn trein komt aan om 17:35 volgens de app, de andere verrekt om 17:37

Opeens vlak voor Hasselt station springt de vertraging naar +6
Nog lopen, maar niet meer instappen uiteraard. Die 2 paljassen op het perron voelde de bui al hangen denk ik want draaide zich al om in het kot te gaan zitten

FFS. 1 week de trein aan het nemen en al kotsbeu

Check de app gisteren, alle treinen rijden dus ik denk. Kzal een uurtje vroeger opstaan en trein een uur vroeger nemen.

Ik sta op, vertrek naar het station "deze trein rijdt vandaag niet" dus nog 25minuten wachten op de volgende :cry::angry:

rookie mistakes, man.
hoe weten ze nu een dag op voorhand of die trein gaat rijden of niet? als de conducteur of chauffeur er niet geraakt, rijdt die trein niet he. en zo vroeg vinden ze niet meteen een vervanger.

FFS. 1 week de trein aan het nemen en al kotsbeu

Check de app gisteren, alle treinen rijden dus ik denk. Kzal een uurtje vroeger opstaan en trein een uur vroeger nemen.

Ik sta op, vertrek naar het station "deze trein rijdt vandaag niet" dus nog 25minuten wachten op de volgende :cry::angry:
Je kan beter de app vlak voor vertrek thuis checken, of als het werkt, de app een melding laten geven bij vertraging of afschaffing.

rookie mistakes, man.
hoe weten ze nu een dag op voorhand of die trein gaat rijden of niet? als de conducteur of chauffeur er niet geraakt, rijdt die trein niet he. en zo vroeg vinden ze niet meteen een vervanger.
De trein had opeens een ander vertrek station blijkbaar.
Normaal vertrekt die in Tongeren via Hasselt richting Brussel

Vandaag is dus blijkbaar het stuk Tongeren - Hasselt weggevallen en rijdt hij wel vanuit Hasselt.
Maar idd nog n rookie

Klopt. Je mag je halte niet voorbij rijden om dan terug te keren.
Bij verstoord treinverkeer zijn we soepeler met die regel.
Dit vind ik een zeer frustrerende regel. Ik moet hier steeds een tragere trein nemen, ik kan hier sneller zijn maar dan moet ik 'terug' gaan en bijbetalen. App geeft trouwens enkel de bijbetaal route aan, zou ook een optie moeten zijn om die uit te zetten.

Andere frustratie: ik heb 11 min om over te stappen op trein die 1*/u rijdt. Die net missen .. de horror. Dan was het handig als die trein toch heeel even kon wachten/afstemmen.

De trein had opeens een ander vertrek station blijkbaar.
Normaal vertrekt die in Tongeren via Hasselt richting Brussel

Vandaag is dus blijkbaar het stuk Tongeren - Hasselt weggevallen en rijdt hij wel vanuit Hasselt.
Maar idd nog n rookie
Er waren problemen met de locomotief. Normaal rijdt die trein 's ochtends leeg van Hasselt naar Tongeren om daar te vertrekken, doordat de loc problemen gaf is die dus niet kunnen vertrekken richting Tongeren deze morgen.

Dat zijn problemen die last minute gebeuren en daarom ook niet een dag op voorhand op de app staan. 🤷

Er waren problemen met de locomotief. Normaal rijdt die trein 's ochtends leeg van Hasselt naar Tongeren om daar te vertrekken, doordat de loc problemen gaf is die dus niet kunnen vertrekken richting Tongeren deze morgen.

Dat zijn problemen die last minute gebeuren en daarom ook niet een dag op voorhand op de app staan. 🤷
Ahzo 😄 Thnx! Nu was ik eens vroeg uit men bed 😅
Doe jij vaak dat traject?

Is er eigenlijk een reden waarom die trein vanuit Hasselt dan nog niet beschikbaar is? Gewoon efficientie (vertrekken wanneer het uitkomt) of omdat er geen treinbegeleider op zit?

Ook al neem ik vaak de route waarop Vrouwtje Theelepel rijdt, zal ik wss nooit haar in levende lijve zien, omdat ze de verkeerde richting uitgaat in de spits :(. En rond 10-11 uur pas langs gent passeren is nét iets te laat

Is er eigenlijk een reden waarom die trein vanuit Hasselt dan nog niet beschikbaar is? Gewoon efficientie (vertrekken wanneer het uitkomt) of omdat er geen treinbegeleider op zit?
De treinen van depot Hasselt staan in Hasselt in 'bundels' en van daaruit vertrekken ze voor hun ritten en daar eindigen ze ook.
In het geval van @Silence zijn trein bijvoorbeeld begint de bestuurder al om 4u met werken zodat de trein vertrekkensklaar is in Tongeren om 6u24.
Dwz dat de trein nog voorbereid moet worden, opstarten, nazicht... dat zijn dingen die op het moment zelf moeten (zoals een remproef) en niet een dag op voorhand kunnen.
Ook de treinbegeleider moet het nazicht van de trein doen en heeft dingen die gedaan moeten worden elke dag opnieuw voor het eerste vertrek: deuren testen, verwarming, wc's, omroep, eerdere ingeschreven defecten nazien,...
Als dat allemaal in orde is kan de trein samen met de treinbegeleider leeg vertrekken naar het station van het eerste vertrek.
De rijpaden, dus het uur waarop de trein op een bepaald traject mag rijden ligt ook al op voorhand vast maar als een andere trein vertraging heeft of ze laten een goederentrein er tussen dan schuift dat allemaal op.
Soms zijn het kleine dingen die voor een hoop vertraging zorgen. Bijvoorbeeld een bevroren wissel, een andere trein in de bundel met technisch problemen waardoor de trein die er achter staat ook niet weg kan, bestuurder of begeleider die ziek is of zich overslaapt....

Als de vertraging te groot is wordt dan soms ook een stuk van het traject afgeschaft zodat ze daarna min of meer op tijd kunnen rijden.
Sommige treinen hebben weinig keertijd voor hun volgende rit. (Bijvoorbeeld aankomen in Gent en binnen twintig minuten terug vertrekken naar Tongeren). Als je zo een trein laat rijden met meer dan 30 min vertraging dan heeft die bepaalde trein zijn volgende 3 ritten ook nog vertraging omdat de tijd te kort is om het eruit te rijden.

Laatst bewerkt:
ja, dat weet is, maar als het rijpad van de trein van Hasselt naar Tongeren vast ligt (behalve uitzonderingen, maar da's ook zo bij ritten die "toegankelijk" zijn voor publiek), waarom mag er dan niemand die trein nemen? Is dat bvb omdat jullie tijdens die rit nog dingen testen?

Vroeger nam ik tijdens de examens vaak, met medeweten van de treinconducteur natuurlijk, zo'n "niet-publieke" trein toen ik in Gent op kot zat, maar toch wou uitgaan in Kortrijk (hometown), maar ik niet kon blijven slapen bij mijn ouders (omdat ik zogezegd aan het studeren was :p)

Was een trein rond 3-4 uur 's nachts, terwijl de eerste naar Gent pas rond 4-5 uur was.

ja, dat weet is, maar als het rijpad van de trein van Hasselt naar Tongeren vast ligt (behalve uitzonderingen, maar da's ook zo bij ritten die "toegankelijk" zijn voor publiek), waarom mag er dan niemand die trein nemen? Is dat bvb omdat jullie tijdens die rit nog dingen testen?

Vroeger nam ik tijdens de examens vaak, met medeweten van de treinconducteur natuurlijk, zo'n "niet-publieke" trein toen ik in Gent op kot zat, maar toch wou uitgaan in Kortrijk (hometown), maar ik niet kon blijven slapen bij mijn ouders (omdat ik zogezegd aan het studeren was :p)

Was een trein rond 3-4 uur 's nachts, terwijl de eerste naar Gent pas rond 4-5 uur was.
Aah op die manier. Mijn lange uitleg voor niets dan. 😆

Goh, dat zijn 'niet-beladen' treinen, denk dat dat met de verzekering of zo te maken heeft?

Screenshot-20230209-092819-689.png

Is @Vrouwtje Theelepel dan één van mijn lakeien in livrei? :thinking:

Gisteren na maanden nog eens de trein genomen. 's Ochtends 4 rijtuigen in plaats van 10, het was al direct drummen voor een plaatsje. 's Avonds was de verwarming kapot, ijskoud op de trein. Ook geen enkele keer een conducteur gezien, ik zou mijn 10 rittenkaart beter niet meer invullen in het vervolg.

Terug
Bovenaan