Het NMBS topic

uit zichzelf geloof ik niet (als gij in station A 5 minuten wacht om bepaalde passagiers hun overstap te laten halen, halen misschien passagiers hun overstap in station B niet)

maar er zijn wel lijnen die op een andere lijn wachten zolang de vertraging niet meer dan 5 minuten is.

Kan een conducteur eigenlijk een trein even laten wachten om een overstap te halen? Bij overstappen op treinen die 1* per uur rijden en volgens mij lang genoeg hebben om te keren zou dat verdomd handig zijn, gaat over 2 min bv dan he.
Bij mij hebben ze dat een handvol keren gedaan toen ik een aansluiting met de boemeltrein naar Drongen moest halen in Gent 🙂

Er zijn wachttijden voor aansluitingen.
Voor bijvoorbeeld de laatste treinen van de dag is de wachttijd vaak 10'. Anders maar 2' normaal.

De NMBS heeft daar wel diensten die die aansluitingen regelen in realtime. De treinbegeleider kan ook de aansluiting vragen (maar daarom niet altijd krijgen).

Laatst bewerkt:
De trein rijdt op rails, niet op tijd 😅

Al een paar x op de app gezien dat de aansluiting gegarandeerd is tot 6 minuten, alleen zijn hun 6 minuten precies anders dan de mijne..

Ofwel is het 5 minuten vertraging en dan aankomen op spoor 7 en andere trein op spoor 1. Bye bye aansluiting

momenteel halverwege een schijnbaar eindloze treinrit.
om 16u46 in Rotterdam vertrokken, ik wou eens een uurtje eerder thuis zijn.
dat zou dus 20u thuis zijn, normaliter.
huidige ETA is 22u.
eerst afgeschafte trein van rotterdam naar breda, dan spoorverandering in anvers central, nipt de al nipte aansluiting gehaald want ook die had vertraging.
en nu personen op het spoor rond mortsel. bam, weer een uurke derbij.
chanceke nog dat de burger king bij rotterdam centraal was.
het is al tijd voor de avondsnack eigenlijk, ma bon zal nog wel lukken.

Dat Is toch een slecht idee? Mensen gaan nog veel pissiger worden als ze door een ticketcontrole hun trein missen.

Dat Is toch een slecht idee? Mensen gaan nog veel pissiger worden als ze door een ticketcontrole hun trein missen.
Maar voor veiligheid van eigen personeel en reizigers lijkt het toch wel ok? Uiteindelijk, de echte probleemgevallen die gewoon de trein opstappen en dan drama maken wanneer blijkt dat ze geen ticket hebben filter je er zo wel uit.

Maar voor veiligheid van eigen personeel en reizigers lijkt het toch wel ok? Uiteindelijk, de echte probleemgevallen die gewoon de trein opstappen en dan drama maken wanneer blijkt dat ze geen ticket hebben filter je er zo wel uit.
Zoals zo vaak moet de meerderheid weer boeten voor de minderheid. What else is new in Belgium?

Toen ik op reis was in Portugal moest je eerst door een poortje waar je je ticket moest scannen alvorens je op het perron kon.

Zoals zo vaak moet de meerderheid weer boeten voor de minderheid. What else is new in Belgium the world?
Ik heb het even aangepast.
Toen ik op reis was in Portugal moest je eerst door een poortje waar je je ticket moest scannen alvorens je op het perron kon.
Dat lijkt mij ook gewoon het beste systeem, zie ook gewoon de metro in Brussel. Maar dat combineren met een hoop kleine, verouderde stations waar je langs 30 kanten het perron oploopt zal niet voor direct zijn.

Die verstoppen zich gewoon. Als ze zien dat er een "random" controle is, gaan ze gewoon wachten. Buiten als het de laatste trein is.

Maar anders is dit gewoon puur de gewone reiziger die gekloot wordt die al met een tram/bus/metro naar het station gaat, nog twee minuten heeft om zijn trein te halen die al 30 seconden sluit voor vertrek en die gaat nu zijn trein missen doordat hij geblokkeerd is door Securail.

Dat is een reiziger die vol met woede op de volgende trein stapt.
In mijn ogen ga je nog meer agressie veroorzaken hiermee maar dan bij de gewone reizigers.

Momenteel op de trein tussen Landen en Diest (eindbestemming Genk)

Staat op dat scherm: Trein met bestemming Blankenberge.

Zware dag vandaag jongens?

Normaal vertrek uur 16:57
App en scherm op station zegt +9 vertraging

Er komt een trein aan om 17:02

Geen flauw idee welke trein dat in godsnaam moet zijn. Instappen op goed geluk

Het is mij niet duidelijk of je nu nog gebruik kan maken van het boordtarief? De kans lijkt mij redelijk dat je op deze manier de NMBS met willekeur mensen de toegang de treinen ontzegt die wel op een eerlijke manier de meerprijs van het boordtarief willen betalen. Bijvoorbeeld indien je te laat in het station aankomt, er een te lange wachtrij staat aan de ticketautomaat of de ticketautomaat het begeven heeft en je op zoek moet naar een werkende automaat. Ook zijn er op de Brusselse noord zuid verbindingen vaak perronveranderingen, dit lijkt mij chaotisch...

goh ja, als ze controleren ga je je trein niet opmogen he. dus neen, geen boordtarief.
maar ik vind dat een beetje overbodig tegenwoordig, je kan perfect een ticket kopen op je smartphone.

ik denk dat er ook gewoon véél mensen rekening houden met "de begeleider controleert toch niet, maar anders vraag ik boordtarief en is't opgelost."

Trein Tongeren - Gent van 5u40: goederentrein defect ergens regio Aarschot. Vertragingen, conductrice dat niet eens weet als we in Leuven stoppen of doorrijden (ze zit schuin tegenover me). Intern loopt het helemaal mis.

Mijn ergenis van de dag. 😍

Edit: zit eindelijk beweging in de trein. Helaas wel teveel vertraging voor mijn overstap in Zuid.

Trein Tongeren - Gent van 5u40: goederentrein defect ergens regio Aarschot. Vertragingen, conductrice dat niet eens weet als we in Leuven stoppen of doorrijden (ze zit schuin tegenover me). Intern loopt het helemaal mis.

Mijn ergenis van de dag. 😍

Edit: zit eindelijk beweging in de trein. Helaas wel teveel vertraging voor mijn overstap in Zuid.
Tis idd weer een soep hoor deze morgen. Voor mijn eigen trein kreeg ik ook amper info en geraakte ik moeilijk telefonisch binnen bij de mensen die het zouden moeten weten.
En dan staat ge daar tussen de mensen en weet ge zelf niet wat er gaat gebeuren. 🤷
Weer geen goeie dag voor de spoorwegen vandaag. 🙈

Tis idd weer een soep hoor deze morgen. Voor mijn eigen trein kreeg ik ook amper info en geraakte ik moeilijk telefonisch binnen bij de mensen die het zouden moeten weten.
En dan staat ge daar tussen de mensen en weet ge zelf niet wat er gaat gebeuren. 🤷
Weer geen goeie dag voor de spoorwegen vandaag. 🙈
Inderdaad. Er werd gesproken over een “passage” in Leuven. De chef zei tegen haar dat we door moesten rijden, terwijl die dat de nieuwe planning had gemaakt, zei dat we in Leuven moesten stoppen. (De app zei ook in Leuven stoppen)

Zonde van al de opgelopen vertragingen, maar uiteindelijk heeft onze IC2228 nog correct gehandeld gezien het onvoorziene defect van die goederentrein. Ben ondertussen al bijna in Leuven.
Zolang ik maar mijn aansluiting om 8u in Zuid haal. 😃

Edit: conductrice kan/wil geen aansluiting aanvragen, zucht…. 🙃
Aansluiting met 2-3 minuten missen na 46 minuten vertraging.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan