Het onderwijs

Ja die trucjes zijn vreselijk. Zorgen voor het ontbreken van elk inzicht.
Ik vond het inzichtelijk aanbrengen als leerkracht destijds net zo belangrijk. Daar steek je veel tijd in, maar levert zo veel meer op dan deze BS waarbij gelijkheidstekens ook nog eens te pas en te onpas worden gebruikt.

Ouders en grootouders gefrustreerd over nieuwe rekenmethodes: “Ik durf mijn kleinkinderen niet meer te helpen”

Ouders én deskundigen kanten zich tegen speciale wiskundemethodes: “Aan de zelfverklaarde experts die denken dat het een steuntje is: dat is het niet”

Deze snap ik nu ook wel.
'sokjesmethode'? 'wipjes'? ‘vijvermethode’ Lijken me allemaal zaken die gewoon ten eerste wiskundig al niet correct neergeschreven zijn.
Oefening%20sokjesmethode%20wiskunde

Verder nog uit het andere artikel.
36 : 9 = 36 – 9 – 9 – 9 – 9 = 0, dus 36 : 9 = 4.... errr....
470 + 170 wordt 470 + 100 = 570 + 50 = 620 + 20 = 640... Nog 'errrder'

Hoe is dit zover kunnen komen? Wiskunde is een taal en daar hoef je de spelregels niet voor om te gooien om het begrijpbaarder te maken want dat doet meer kwaad dan goed in latere fase denk ik?
Ik vind wat jij neerschrijft nu wel niet verkeerd qua hoofdrekenen, de notatie is gewoon verkeerd.
36:9 --> hoe vaak gaat in 9 in 36, dus voor zo'n kleine getallen zie je door 9 af te trekken dat dit 4 is. Het drillen van maaltafels zou daar nu wel naast moeten gebeuren.
470+170 --> uit elkaar trekken in makkelijkere tussenresulaten.
Voor kinderen die dat net leren vind ik dat niet zo vreemd.

Die afbeelding daarentegen lijkt eerder op de processie van Echternach.

Klopt dat die methode op geen hol slaat. Elk van mijn vier kinderen kan een andere uitleg van de leerkracht om daarmee om te gaan. De ene al wat beter dan de andere. Dat zou niet de bedoeling moeten zijn. Maar ook in het middelbaar hangt jammer genoeg veel van de leerkracht af op welke manier de kennis wiskunde wordt aangeboden en opgebouwd...

Terug
Bovenaan