Het onderwijs

Kan je wat meer van het artikel delen behalve de sensualistische HLN-titel? Want men kiest (quelle surprise, HLN) er ook weer voor iemand die om op die leeftijd dat bedrag te verdienen een model carrière heeft gehad (én men neemt in de netto-berekening ook 2 tienerzonen mee, niet abnormaal natuurlijk).

Verder is het logisch dat kleuteronderwijs ietsje minder administratieve hel heeft, maar daar staan, zeker in de lagere jaren van de kleuterklas extra uitdagingen tegenover... Reken er tegenwoordig maar op dat je klas niet standaard zindelijk is (ouders die verantwoordelijkheid afschuiven richting onderwijs), afhankelijk van je school meerdere kleuters die géén Nederlands spreken (ik ken ouders uit het Genkse, en die getuigen over véél kindjes in de klas van hun kind die géén Nederlands spreken).

Lastige ouders komen er natuurlijk ook pas in belangrijkere mate naarmate de jaren volgen, potentieel wangedrag of slechte schoolresultaten ook een grotere impact hebben op de schoolcarrière van het kind.

In een ideale wereld is iedereen inderdaad 'geboren'/'steengoed' in zijn of haar job, maar binnen grote sectoren zijn verschillen niet abnormaal... je kan ook zeer grote contrasten maken binnen bijvoorbeeld de zorg. Vorige week binnen de familie bijvoorbeeld een verhaal gehoord over een zeer groot contrast tussen gedrag van pediaters versus radiologen (en dan heb ik het over gedrag, niet eens over verloning).
Ik heb een wederhelft die in het kleuteronderwijs werkt en er zitten heel veel verschillen op tussen scholen onderling.
Hoe verstedelijkter de schoolomgeving, hoe diverser de problematiek. Zeker in de eerste kleuterklas zijn de grootste problemen
  • peuters die geen woord Nederlands spreken
  • weinig zindelijkheid waardoor juf vooral op die primaire zorgtaken moet focussen
  • kinderen met een diagnose die eigenlijk in het buitengewoon onderwijs moeten zitten maar geen plaats
  • kinderen met een problematiek maar die pas ontdekt wordt die eerste paar jaren in de kleuterklas
  • kinderen met een zeer slechte thuissituatie (ouders verslaafd, extreem arm, ...)
Ik kan mij voorstellen dat dat iets minder voorkomt in een kleine gemeente.

Ik heb een wederhelft die in het kleuteronderwijs werkt en er zitten heel veel verschillen op tussen scholen onderling.
Hoe verstedelijkter de schoolomgeving, hoe diverser de problematiek. Zeker in de eerste kleuterklas zijn de grootste problemen
  • weinig zindelijkheid waardoor juf vooral op die primaire zorgtaken moet focussen
  • kinderen met een diagnose die eigenlijk in het buitengewoon onderwijs moeten zitten maar geen plaats
  • kinderen met een problematiek maar die pas ontdekt wordt die eerste paar jaren in de kleuterklas
  • kinderen met een zeer slechte thuissituatie (ouders verslaafd, extreem arm, ...)

Goed, maar in het stukje van het HLN-artikel staat Genk, ik ga er gemakshalve van uit dat in een groot deel van Genk die problemen meespelen, want Genk is een vrij verstedelijkte omgeving, met veel mensen met een migratieachtergrond en veel kinderen die thuis geen Nederlands spreken (en vooraleer ik hier weer het label 'racisme' krijg: bron 1, bron 2 (de OKI-waarde van Genk is zowat het dubbele als van sommige buurgemeenten).

Het is best een vaag artikel, is er zo eentje uit de reeks "ongewone jobs", hier dan puur omdat mannen ondervertegenwoordigd zijn als kleuterleiders.

Enkele stukjes die mogelijks relevant zijn:

Een mannelijke kleuterleerkracht blijft een zeldzaamheid. Eind vorig jaar was drie procent van de Vlaamse kleuterleiders mannelijk: 722 meesters tegenover 22.657 juffen. “Zelfs in het lager en secundair onderwijs zie je dat mannen minder talrijk worden”, weet Luc.

Financieel​

Ook financieel is hij tevreden. “Ik verdien 3.343 euro netto per maand. Dat is ruim voldoende. En het pensioen is voorlopig ook nog mooi. Laten we hopen dat dit zo blijft.” Daarnaast spelen de werkuren een grote rol. “De vakanties en uren maken het makkelijker om werk en gezin op elkaar af te stemmen. Toen onze kinderen nog klein waren, konden ze vaak gewoon met mij mee naar school. Zo zag ik hen doorheen de dag en wist ik altijd waar ze mee bezig waren. We hebben er wel bewust voor gezorgd dat ze nooit bij mij in de klas zaten, dat maakte alles duidelijker.”

Tja, ik vind het (persoonlijke mening) dan ook één van de problemen van het onderwijs dat mannen daar in de voorbeeldfunctie als leerkracht, ondervertegenwoordigd zijn. Wanneer het genderevenwicht in andere sectoren of niveaus anders ligt, wordt daar echter veel meer een probleem van gemaakt.

Mag wel eens onderlijnd worden dat voor deze persoon van 49 het pensioen nog mooi zal zijn, maar met de nieuwe pensioenhervorming die beslist is, zal het pensioen voor kleuterleiders en -leidsters een pak minder mooi worden, om niet te zeggen ronduit oninteressant ten opzichte van hooggeschoolde profielen in andere sectoren.

Chapeau overigens voor deze man, want hoe fantastisch ik individuele kleuters ook vind in kleine aantallen, ik zou een groep van 20+ kleuters énorm moeilijk vinden, geef mij dan toch maar tieners die al voor enige reden maar ook ironie vatbaar zijn...

Ik blijf mijn betoog herhalen. Leerkrachten zijn veelal slachtoffer van zichzelf en veel directies zijn pannenkoeken omdat ze als leraar een habbekrats meer wilden verdienen en niet geschikt zijn om directeur te worden maar het toch deden. En dan beschermen ze de leerkrachten niet tegen zichzelf.

Je hebt 3 soorten leerkrachten
  • De luie pannenkoeken die 30y op een stoel liggen en hun lesje aframmelen en dan de stoere smurf uithangen door je een 17 te geven ipv een 18 op 20 als je niet studeert. Case in point, mijn leerkracht geschiedenis in 5e middelbaar, leraar Duits in 4 5 6 etc. Die van Duits deed zelfs klassikaal huiswerken waar we een andere datum moesten op invullen om de X aantal huiswerken per semester te hebben. Alleen was dat na 3 weken in het semester al allemaal afgerond en allemaal fake.
  • De efficiente leerkracht die zijn werk doet wat moet en zichzelf kan beschermen tegen onnodige administratieve rompslomp en andere pietluttigheden. Die de 'regels' zachtjes buigt en kan inschatten waar hij kort door de bocht kan en waar niet. Mijn 2 schoonouders hebben 30+ y lesgegeven in middelbaar. Ik heb die nooit zien stressen of veel zien werken na de uren. Die hadden in elk geval heel veel tijd voor andere bezigheden.
  • De leerkracht die zich verliest in inefficientie en regelneverij. Typisch de gevallen die bij zelf-assessments zeggen dat ze 38h per dag werken want ze zijn altijd druk druk druk. Mijn madam heeft 10y in het onderwijs gewerkt en ik heb die laatste 5y meegemaakt. Dat was elke dag 'druk druk druk'. Maar wat die aan het doen was ? Geen idee.
    • Die vertrok om 8h naar school en kwam om 18h terug en dan mocht die nog beginnen met huiswerken etc te verbeteren. Soms had die maar 2-3 lesuren op een dag, toch had die niks admin gedaan in school. Shoppen, lunchen, beetje praten in de lerarenkamer. En dan s avonds klagen dat ze 'elke dag 14h moet werken'. Schattie, je hebt geen 14h gewerkt...
    • En dan examens of toetsen elk jaar volledig opnieuw opstellen. En elke klas een volledig ander examen 'omdat ze anders doorvertellen' etc etc.
    • Voor elk evenement zichzelf naar voren duwen als vrijwilliger

Groep 3 is natuurlijk zorgend en zo, anders word je geen leerkracht, net daarom dat de directie ze moet beschermen tegen zichzelf... En groep 3 is groot. En de directie zou dat moeten reguleren, sturen, helpen, begeleiding. Maar in veel gevallen raken die niet verder dan ook 'druk druk druk'. En groep 1 stond erbij en keer ernaar.

Als je in groep 1 zit, is het goed verdiend voor minimale inspanning. Als je in groep 2 zit, is de verloning ook goed. Je hebt minimale stress en voor de uren die je doet, verdien je niet slecht. Groep 3 draait veel uren voor gemiddeld loon. Maar ook in een andere functie in de prive zouden ze slachtoffer worden van hun eigen karakter. Mijn madam werkt nu in prive en het is daar ook een continue oefening om niet te veel shit op haar te nemen en te veel problemen van een ander op te lossen. Als je die laat doen, lost die ook al de problemen van iedereen op terwijl dat niet moet...
Ik kan mij er in vinden als je je beperkt tot 3e graad of 2+3 in een sterke (ASO) school. Ik heb zelf (toegegeven: minimale) ervaring in het onderwijs en lesgeven aan een 5e jaar in een college is een droom: die zijn opgevoed en als er al tussen zitten met een diagnose merk je er niets van. Als je je vak kent, heb je daar ook amper voorbereiding aan. Een beetje rationeel zijn hoe je toetsen opstelt en dan is dat ook tussen de lessen al verbeterd. Een familielid geeft les in de eerste graad (in een redelijke school) en wat voor bagger ze daar allemaal over haar heen krijgt van de ouders, leerlingen, directie, CLB, dat is ongelooflijk.

6% besparen bij de faculteiten en de centrale administratie, dat zal een zware boterham worden. De onderwijskwaliteit en Vlaanderen's status als kenniseconomie zal dit alleszins niet ten goede komen. Ik vermoed dat andere universiteiten voor een gelijkaardige oefening staan gezien de structurele onderfinanciering.

En bang afwachten wat men op het federale niveau nog verder gaat beslissen.

6% besparen bij de faculteiten en de centrale administratie, dat zal een zware boterham worden. De onderwijskwaliteit en Vlaanderen's status als kenniseconomie zal dit alleszins niet ten goede komen. Ik vermoed dat andere universiteiten voor een gelijkaardige oefening staan gezien de structurele onderfinanciering.

En bang afwachten wat men op het federale niveau nog verder gaat beslissen.
De oefening is nog niet overal rond, maar wees maar zeker dat er nog zo berichten aankomen. Samen met al de andere mensen met betrekking van onbepaalde duur heb ik van mijn universiteit een bericht gekregen dat ik bij interesse me mag inschrijven voor gesprekken rond een "vrijwillig vertrek".

Ik vermoed dat andere universiteiten voor een gelijkaardige oefening staan gezien de structurele onderfinanciering.
Oprechte vraag: in welke mate is die onderfinanciering een vaststaand feit eerder dan jouw mening? Voor zover ik weet gaat er in Vlaanderen net enorm veel geld naar onderwijs. Dat mag ook voor mij, maar dan vind ik onderfinanciering een straf woord om te lezen.

Je zou evengoed kunnen zeggen dat ons onderwijs onderpresteert gezien de middelen die we ervoor uittrekken.

Laatst bewerkt:
Oprechte vraag: in welke mate is die onderfinanciering een vaststaand feit eerder dan jouw mening? Voor zover ik weet gaat er in Vlaanderen net enorm veel geld naar onderwijs. Dat mag ook voor mij, maar dan vind ik onderfinanciering een straf woord om te lezen.

Je zou evengoed kunnen zeggen dat ons onderwijs onderpresteert gezien de middelen die we ervoor uittrekken.
De Vlaamse Interuniversitaire Raad trekt al jaren aan de alarmbel en je hoort hetzelfde verhaal bij zowat alle rectors.

In een verklaring voor de rode cijfers wijst de Vlaamse Interuniversitaire Raad (VLIR) naar een 'structurele onderfinanciering vanuit Vlaanderen'. 'De Vlaamse regering komt sinds 2008 haar afspraken niet na, waardoor universiteiten en hogescholen samen al 350 miljoen euro misliepen', zegt Jan Danckaert, de voorzitter van de VLIR en tevens rector van de VUB. Volgens de VLIR werden drie afspraken niet gehonoreerd. 'Onze werkingsmiddelen kenden een systematische onderindexering, decretaal verankerde groeipaden voor onderzoek en zelfstandig academisch personeel werden uitgesteld, en de toelage volgde de studentenpopulatie niet', zegt Danckaert. De Vlaamse regering sloeg al enkele keren 'kliks' over, waarbij bij een stijging van de studentenaantallen het budget meestijgt. Sinds 2015 is die klik al vier keer niet gemaakt. Nochtans maken die beloofde verhogingen deel uit van de basisfinanciering. Dat is de toelage van de Vlaamse regering waarmee het hoger onderwijs personeel, werking en infrastructuur betaalt. Voor de VLIR moet de blik daarom naar de Vlaamse regering. 'Door de uitholling van de basisfinanciering zien we een gigantisch bedrag door de neus geboord en staan we voor grote besparingsoefeningen', zegt Danckaert.
In de discussie over de basisfinanciering benadrukt Weyts dat de instellingen voor hoger onderwijs deze legislatuur al 200 miljoen euro netto extra kregen. UGent-rector Rik Van de Walle veegt dat argument van tafel. 'We kunnen ons niet laten paaien met een niet-recurrente bijdrage van 200 miljoen euro terwijl we elk jaar 80 miljoen euro mislopen omdat de Vlaamse overheid het financieringsmechanisme niet respecteert. Je hoeft geen rekenwonder te zijn om in te zien dat deze situatie onhoudbaar is.'
Universiteiten huizen vaak in historische gebouwen waar energie-investeringen zich opdringen, denk aan de gebouwen van de Katholieke Universiteit Leuven (KU Leuven). Andere universiteiten, zoals de VUB, kampen met betonrot in gebouwen die in de jaren 70 en 80 gebouwd zijn. Onderzoeksfaciliteiten vragen verregaande veiligheids- en klimaateisen. 'Je kan state-of-the-artonderzoek hebben, maar in een afbrokkelend onderzoekslokaal ga je niet ver komen', zegt de VLIR.
Voeg daar de energiecrisissen van de afgelopen jaren aan toe, besparingen op BOF-middelen, schrappen van Brusselmiddelen en besparingen op het FED-tWIN programma en de situatie ziet er niet al te best uit voor hoger onderwijs en onderzoek in Vlaanderen.

Over de laatste begrotingsronde:
De jarenlange structurele onderfinanciering van onze universiteiten werd recentelijk nog helder geïllustreerd in het sectorverslag over de financiën en het personeel in het hoger onderwijs van het College van Regeringscommissarissen. De impact van de bijkomende besparingen in 2026 is dan ook van die aard dat de universiteiten zich gedwongen voelen vanaf het academiejaar 2026-2027 een verhoging van het studiegeld te vragen met 150 EUR per student. Zij wensen daarbij expliciet de bijna-beursstudenten te ontzien. De kosten van het onderwijs zijn niet langer volledig gedekt, waardoor de universiteiten een hogere bijdrage aan de studenten moeten vragen. Bovendien zal door de verstrenging van de voorwaarden voor het aanvragen van een studiebeurs de nood aan sociale ondersteuning van studenten toenemen.

De Vlaamse universiteiten hebben de afgelopen jaren steeds solidair bijgedragen tot opeenvolgende besparingsrondes vanuit het besef dat structurele ingrepen nodig zijn voor de gezondmaking van de overheidsfinanciën. Door hun impact, hun disproportionaliteit en hun minimalistisch ingevulde motivering tasten de nieuwe besparingen evenwel de fundamenten van onze kenniseconomie structureel aan. “Ze staan haaks op de innovatieambities in het Vlaams regeerakkoord 2024-2029 en maken de 1% doelstelling van overheidsinvesteringen in onderzoek en ontwikkeling steeds minder haalbaar. Ze vallen ook niet te rijmen met de terechte klemtoon van de Vlaamse Regering op competitiviteit en productiviteit, in lijn met het toonaangevend rapport van voormalig Italiaans premier Mario Draghi. Laat nu net investeringen in het hoger onderwijs tot de meest productieve vormen van investering behoren”, zegt Koen Verlaeckt, secretaris-generaal van VLIR.

De Vlaamse universiteiten roepen de Vlaamse Regering op om de neerwaartse trend te keren tijdens de resterende jaren van deze regeerperiode en ervoor te zorgen dat ze hun rol als bron van welvaart en welzijn ten volle kunnen spelen. Zij vragen daarnaast dat de Vlaamse Regering er maximaal over waakt dat de komende federale begrotingsbesprekingen niet bijkomend inhakken op hun werking.

Dit was een artikel op Apache uit 2023 waarin de verschillende rectoren aan het woord kwamen over de financiering van het hoger onderwijs en waarin gewaarschuwd werd dat er zware besparingen zitten aan te komen.

In zijn rectorale rede ter gelegenheid van Dies Natalis (24/3) – de geboortedag van de universiteit – hekelde Van de Walle opnieuw het niet respecteren van de decretale financieringsmechanismen. Door het onvoldoende indexeren van de werkingstoelage en het overslaan van de beloofde ‘kliks’ – waarbij de basisfinanciering evenredig toeneemt met het aantal ingeschreven studenten – grijpt de Gentse universiteit jaarlijks naast zo’n 80 miljoen euro, herhaalde hij.

De "basisfinanciering is er per student de afgelopen vijftien jaar met 20% op achteruit gegaan". Het is “hallucinant en onaanvaardbaar”, fulmineerde Van de Walle: "Vlaanderen als kennisregio promoten, maar tegelijk de voedingsbodem voor die kenniseconomie verwaarlozen."
"De VUB moet, net als alle Vlaamse universiteiten, zwaar besparen", bevestigt algemeen beheerder Nic Van Craen (VUB) aan Apache. Het eerder meegedeelde begrotingstekort blijft overeind.

Dat heeft volgens Van Craen in belangrijke mate te maken met de uitholling van de werkingstoelage voor het aantal studenten. "Het aantal studenten aan de VUB steeg met 57% tussen academiejaar 2011-12 en het voorbije academiejaar 2021-22. De basisfinanciering van de VUB nam echter maar met 33% toe in dezelfde periode."
De Meyer sluit zich in naam van de UA expliciet aan bij Rik Van de Walle. Volgens De Meyer weegt de gebrekkige basisfinanciering bij alle universiteiten op eenzelfde manier door. Ook hij verwijst daarbij onder meer naar het niet indexeren van werkingsmiddelen en het niet honoreren van afgesproken ‘kliks’.
Hoewel de Leuvense rector aangeeft in voortdurend gesprek te blijven met de Vlaamse Regering, en begrip toont voor de moeilijke omstandigheden, drukt ook hij zijn diepe bezorgdheid uit over de "opeenvolgende besparingen op de basistoelage voor het hoger onderwijs". En dat "zeker in een tijd waarin terecht groot belang wordt gehecht aan kwalitatief onderwijs, en aan wetenschap en innovatie".
De VLOR gaf ook aan dat de beloofde ‘klik’ in 2023 voor de vierde keer in acht jaar tijd niet wordt toegekend, waardoor aan de universiteiten dit jaar 10.650 studenten ingeschreven zijn die de overheid niet financiert, op een totaal van 133.121 studenten.

Door de budgettaire krapte kan de onderwijskwaliteit amper nog worden gewaarborgd, stelde de VLOR scherp, en wordt het "besturen van de onderwijsinstellingen op termijn onhaalbaar".

Laatst bewerkt:
Als je naar de investering per student kijkt in OECD landen (inclusief R&D) dan zie je dat België op de 5 de plaats wereldwijd staat qua investeringen. We moeten enkel Canada, Luxemburg, Denemarken, Zweden en Noorwegen voor ons laten. Da's wel data van 2022 en dus misschien is de situatie wat verslechterd intussen maar internationaal gezien doen we het vrij goed zou ik denken.

Als je naar de investering per student kijkt in OECD landen (inclusief R&D) dan zie je dat België op de 5 de plaats wereldwijd staat qua investeringen. We moeten enkel Canada, Luxemburg, Denemarken, Zweden en Noorwegen voor ons laten. Da's wel data van 2022 en dus misschien is de situatie wat verslechterd intussen maar internationaal gezien doen we het vrij goed zou ik denken.

Het is vooral ondergefinancierd in het lager onderwijs. Wat toch de basis is van alles. Je hebt een groot budget maar het is wat je ermee doet dat belangrijk is.

70% van al het budget gaat naar de lonen van het personeel (om klassen proberen bewust kleiner te houden) dan schiet er dus al niet veel meer over voor de rest.

Wetende dat het lager onderwijs echt een stuk minder budget krijgt dan secundair / hoger onderwijs / buitengewoon onderwijs. Daarnaast heeft het lager onderwijs ook nog eens een maximum factuur.

Dus alles van dat budget gaat naar de lonen en weinig naar de werking, wetende dat het moeilijker is geworden voor leerkrachten om les te geven in der loop der jaren door de verschillende ministers. M-decreet, meer papierwerk, maar ook meer anderstaligen....

Je hebt trouwens dan ook nog eens verschil tussen koepels.

Voor infrastructuur / werking (klusjes)
Zijn het Go! Onderwijs , gemeentescholen vrij wel volledig betaald door overheidsinstanties.

Maar katholiek onderwijs moet bvb voor infrastructuur nog 30-40% van het budget zelf gaan zoeken, en voor zoiets stom als het gras te maaien moeten ze bij katholieke scholen op zoek gaan naar vrijwilligers of externe betalen, terwijl bij bvb. gemeente-scholen iemand van de gemeente dat normaal komt doen...

In de school van onze kinderen is er een combi klas instap + 1e kleuter. In total ~45 kinderen. Daarvan zijn er slechts 4 niet-nederlandstalig. Toevallig ook de 4 die niet zindelijk zijn en zelfs nog met pamper naar school komen ondanks de 102939 emails die ze op voorhand sturen.

De groep wordt in 2 gekapt dagelijks en dan is er per groep 1 juf. En dan een voltijdse zorgjuf want met die 4 pamperkakkers ben je al bijna halftijds bezig + de andere instappertjes hebben wel af en toe nog accidentjes. En er zijn er altijd een paar die wat achter zijn en wat extra hulp nodig hebben links en rechts.

Maar iedereen spreekt Nederlands.

Hoe je *iets* gedaan krijgt in een klas waar de helft geen Nederlands spreekt en niet zindelijk is, mij een mysterie. Die kinders van ons zijn elke week op uitstap, elke week knutselwerkjes mee, tekeningen, weet ik veel wat. #3 gaat 3 weken naar school en kan plots six seven :rolleyes:, en tellen tot 10, liedjes zingen, babbel babbel babbel. #1 en #2 lezen verhaaltjes voor aan #3 en #3 kan volgen. Vraag me dan altijd af wat een pure centrumstad school dan doet ? De helft van de kinderen mogen zich in stilte bezighouden met wat te spelen en de rest wordt wat verzorgd als gratis creche ?

Heb toch al veel gedacht dat wie in een kut kleuterschool zit of, godbetert, niet gaat naar kleuter een vogel voor de kat is mbt vorming van in het begin...

In de school van onze kinderen is er een combi klas instap + 1e kleuter. In total ~45 kinderen. Daarvan zijn er slechts 4 niet-nederlandstalig. Toevallig ook de 4 die niet zindelijk zijn en zelfs nog met pamper naar school komen ondanks de 102939 emails die ze op voorhand sturen.

De groep wordt in 2 gekapt dagelijks en dan is er per groep 1 juf. En dan een voltijdse zorgjuf want met die 4 pamperkakkers ben je al bijna halftijds bezig + de andere instappertjes hebben wel af en toe nog accidentjes. En er zijn er altijd een paar die wat achter zijn en wat extra hulp nodig hebben links en rechts.

Maar iedereen spreekt Nederlands.

Hoe je *iets* gedaan krijgt in een klas waar de helft geen Nederlands spreekt en niet zindelijk is, mij een mysterie. Die kinders van ons zijn elke week op uitstap, elke week knutselwerkjes mee, tekeningen, weet ik veel wat. #3 gaat 3 weken naar school en kan plots six seven :rolleyes:, en tellen tot 10, liedjes zingen, babbel babbel babbel. #1 en #2 lezen verhaaltjes voor aan #3 en #3 kan volgen. Vraag me dan altijd af wat een pure centrumstad school dan doet ? De helft van de kinderen mogen zich in stilte bezighouden met wat te spelen en de rest wordt wat verzorgd als gratis creche ?

Heb toch al veel gedacht dat wie in een kut kleuterschool zit of, godbetert, niet gaat naar kleuter een vogel voor de kat is mbt vorming van in het begin...
Ik vind het wel straf dat je al die info zomaar hebt liggen maar soit. 45 kleuter bij elkaar steken zou ik erger vinden dan minder Nederlandstaligen. Kennis van het Nederlands lijkt me nu precies niet zo'n struikelblok in de instapklas of 1ste kleuterklas, op die leeftijd is er dan nog geen man overboord. Dat is ook de reden dat de algemene raad is je kinderen naar school te sturen vanaf het kan, en dat verplicht te maken vanaf 3de kleuterklas (wat zeker vroeger mag).

Er zijn nu wel redelijk wat kinderen niet zindelijk op 2.5 jaar lijkt me, dat is ook de reden dat er daar ook kinderverzorgers rondlopen. Of toch bij ons. Logisch ook als je kinderen vroeger en vroeger naar school stuurt zeker.

Ik vind het wel straf dat je al die info zomaar hebt liggen maar soit. 45 kleuter bij elkaar steken zou ik erger vinden dan minder Nederlandstaligen. Kennis van het Nederlands lijkt me nu precies niet zo'n struikelblok in de instapklas of 1ste kleuterklas, op die leeftijd is er dan nog geen man overboord. Dat is ook de reden dat de algemene raad is je kinderen naar school te sturen vanaf het kan, en dat verplicht te maken vanaf 3de kleuterklas (wat zeker vroeger mag).

Er zijn nu wel redelijk wat kinderen niet zindelijk op 2.5 jaar lijkt me, dat is ook de reden dat er daar ook kinderverzorgers rondlopen. Of toch bij ons. Logisch ook als je kinderen vroeger en vroeger naar school stuurt zeker.
Dat is voor mij dan ook wel de grens, want daar voorbij gaat het van de leerkracht altijd maar meer en meer extra aandacht vragen, aandacht die niet naar andere zaken kan gaan.

Ik vind het trouwens ook totaal niet kunnen dat een kind dat noch het Nederlands noch het Frans machtig is zomaar te midden van het schooljaar wordt gedropt in een tweede leerjaar.

Dat is voor mij dan ook wel de grens, want daar voorbij gaat het van de leerkracht altijd maar meer en meer extra aandacht vragen, aandacht die niet naar andere zaken kan gaan.

Ik vind het trouwens ook totaal niet kunnen dat een kind dat noch het Nederlands noch het Frans machtig is zomaar te midden van het schooljaar wordt gedropt in een tweede leerjaar.
Als je maar leerplicht hebt vanaf de 3de kleuterklas ga je natuurlijk altijd kinderen hebben die dan pas voor de eerste keer Nederlands horen. Ik bedoel, we kunnen ook de realiteit niet ontkennen: het wordt afgeraden je kind in een andere taal op te voeden dan je moedertaal, en je wil/kan ook niet als iemand die Nederlands spreekt op niveau A of B een kind opvoeden in die taal hé. We hebben hopen mensen in die situatie. Je kan dan zoals Rousseau alle kinderen in de kinderopvang willen duwen, maar daar ben ik geen fan van.

Volgens mij is het voor een normaal begaafd kind ook niet zo'n probleem als individu, het probleem zit hem in het % van een klas in die situatie. We leven al sinds mensenheugenis in een meertalig land, dat bv. een Franstalig kind in het Nederlandstalig onderwijs werd gedropt is geen nieuws, ik ken zo wel wat mensen, maar om het werkbaar te houden moet de meerderheid wel Nederlands kunnen natuurlijk. Hoe je dat kan bekomen weet ik nu wel niet, want ja, het gemiddeld aantal kinderen per koppel is wat het is.

Waar ik niets van weet is hoe het zit bij oudere kinderen. Via via kende ik een Colombiaanse die met een tienerzoon naar hier is gekomen via Spanje, en die zoon is begonnen in een speciale klas waar men intensief Nederlands krijgt. Infeite zou dat voor ieder kind moeten dat geen Nederlands spreekt vanaf het eerste leerjaar, maar ik vermoed dat dit praktisch en budgettair niet mogelijk is.

Ik vind het wel straf dat je al die info zomaar hebt liggen maar soit. 45 kleuter bij elkaar steken zou ik erger vinden dan minder Nederlandstaligen.

Het zijn 2 klassen 1e kleuter waar ze beginnen met 10-15 en dan doorheen het jaar instappers toevoegen tot ze er elk 20+ hebben. De klassen zijn naast elkaar en delen een zorgruimte (een klein badkamer/wc met 2 deuren - 1 naar elke klas). Bij de introductie rondleiding zei de zorgjuf zelf 'ja, we hebben hier nog een paar kindjes met pampers' *wijst naar mandjes met pampers en zo* (hangen namen op). Dat waren 4 buitenlandse namen en er zijn er maar 4 of zo van de 40+ die niet wit zijn... 1 en 1 is 2.

Ik vind hier het warm water niet uit, he. Doe een rondvraag bij 1e kleuterjuffen en vraag waar de zindelijkheid het beste is...

Kennis van het Nederlands lijkt me nu precies niet zo'n struikelblok in de instapklas of 1ste kleuterklas, op die leeftijd is er dan nog geen man overboord. Dat is ook de reden dat de algemene raad is je kinderen naar school te sturen vanaf het kan, en dat verplicht te maken vanaf 3de kleuterklas (wat zeker vroeger mag).

Je haalt niemand in door trager te lopen. Wat is de kans dat je als anderstalige up to par bent als je met een achterstand begint ? 0,0.

Het lijkt me evident dat wie in instap of 1e kleuter geen Nederlands spreekt, nooit beter Nederlands kan spreken in 3e kleuter dan wie vanaf het begin Nederlands spreekt.

Ja, dat snap ik. De onze zijn ook zindelijk gedrild 2 weken voor ze naar het school moesten. Moesten we daar geen actieve inspanning voor gedaan hebben, gingen die ook in pampers naar school. Dat is een week gebleit en zo geweest en 10 wasmachines per dag. Maar op 1-2 weken waren die zindelijk.

Dat er accidenten gebeuren, lijkt me evident. Onze 5 jarige heeft paar weken geleden nog een pis accident gehad in de refter en vorige week diarree in de zetel thuis.

Maar dat is een verschil vs gewoon fullblown met pampers naar school komen en 0,0 trainingseffort gedaan hebben en er op vertrouwen dat de school de zindelijkheid kweekt.

Als je maar leerplicht hebt vanaf de 3de kleuterklas ga je natuurlijk altijd kinderen hebben die dan pas voor de eerste keer Nederlands horen. Ik bedoel, we kunnen ook de realiteit niet ontkennen: het wordt afgeraden je kind in een andere taal op te voeden dan je moedertaal, en je wil/kan ook niet als iemand die Nederlands spreekt op niveau A of B een kind opvoeden in die taal hé. We hebben hopen mensen in die situatie. Je kan dan zoals Rousseau alle kinderen in de kinderopvang willen duwen, maar daar ben ik geen fan van.

Waarom is dat een evidentie en moeten we dat aanvaarden ? Het kan allemaal wel zijn dat een kind opvoeden in een andere taal dan de moedertaal niet ideaal is, maar 'sounds like a you problem, not a me problem'. Zorg er dan voor dat het kind Nederlands kan. Stuur het naar de turnles, stuur het naar een taal bad, voed het 2-talig op. Whatever. Maar smijt ze niet in een klas binnen en verwacht dat de klas het oplost.

In onze klas zitten er 2 of 3 Spaans-sprekenden en paar Frans sprekenden. Die kinderen zijn allemaal parfaitement bilingue. Die spreken Spaans met de pa/ma, Vlomsch met de andere kinderen. Daar zit geen accent op. Bij die ouders is dat soms Vlomsch met heel veel haar, soms wat beter, soms ook bilingue. Er is geen excuus.

Je moet aanvaarden dat de deuren op den duur sluiten. Het is aan de ouders om de deuren open te houden, niet aan de school of algemene niveau van de klas om achterblijvers mee te sleuren. Ik kan ook niet in het 3e jaar geneeskunde binnenstappen en hopen dat ze even temporiseren om me mee te krijgen.

Waar ik niets van weet is hoe het zit bij oudere kinderen. Via via kende ik een Colombiaanse die met een tienerzoon naar hier is gekomen via Spanje, en die zoon is begonnen in een speciale klas waar men intensief Nederlands krijgt. Infeite zou dat voor ieder kind moeten dat geen Nederlands spreekt vanaf het eerste leerjaar, maar ik vermoed dat dit praktisch en budgettair niet mogelijk is.

Ik heb een beter en goedkoper idee. Stuur je kinderen naar de kleuterklas en voed ze op in de taal van het land waar ze wonen. Doe je dat niet, dan heb je, verrassend, een achterstand die je moeilijk nog inhaalt. Ja, als je hier komt op je 10y, zijn er geen alternatieven. Maar als je hier geboren bent, zijn die er wel.

Ik versta niet goed wat je probeert aan te tonen of wie te overtuigen. Elke studie toont keer op keer op keer op keer aan dat de #1 determinant van schoolachterstand is "Deftig Nederlands spreken in het 1e leerjaar" en "Naar de kleuterschool gaan in het Nederlands". Steek je kinderen dan in school, he. Ipv nadien budgetaire onmogelijke oplossingen te willen aanbieden.

We kunnen ook - theoretisch - kinderen tot 10y laten chips fretten en cola drinken en in de zetel laten liggen en dan proberen om in 2y er verstand in te pompen, karakter en structuur in te krijgen en ze klaar te maken voor het middelbaar. Theoretisch. Praktischer zou zijn - als je wil meedraaien in de maatschappij - om mee te spelen vanaf kleuter + lager.

Plichten en rechten, voor iedereen.

Het moet toch gedaan zijn met het onderwijs niveau naar beneden te trekken voor 20 kinderen omdat er paar ouders interessant willen doen of geen inspanning voor hun kind doen. Ik word al lastig als ik de verhalen hoor van de klas van onze tweeling. Daar zit er nu 1 die zijn 3e kleuter dubbelt en nog altijd pampers draagt overdag. Dat is een kind van 25 kg en 1m30 en die heeft kakaccidenten dat de kak uit zijn broekspijpen loopt/valt. En dan zijn er dagen dat er in de agenda staat 'we hebben dit of dat niet kunnen doen wegens een incident' en dan vraag je aan de kinderen wat er was 'jaja, XXX had weer een kaka accident en was boos en de juf is een half uur ermee bezig geweest'. 'wij mochten ondertussen een half uur karrewiet kijken'. Die sjarel zit daar niet op zijn plek, he. Hoeveel ga je er zo in je klas toelaten ?

Laatst bewerkt:
Ik ben geen expert in de problematiek van kinderen met buitenlandse roots in het onderwijs. Ik heb altijd begrepen dat het het opvoedingsniveau van de ouders is dat telt. Een kind met hoogopgeleide Costa Ricaanse of Braziliaanse roots (situatie in onze klas 2e leerjaar) draait op die leeftijd perfect mee. Grootste problematiek uit onze klas zijn kinderen uit taalzwakke gezinnen, bepaalde dialecten/regionale talen, waar weinig materiaal voor bestaat (boeken, films, apps etc) en daardoor eigenlijk zeer taalarm opgroeien. Arabisch is hier heel problematisch (Marrokkaanse / Tunetische / Algerijnse Arabische versies zijn erg verschillend, ook Berbers etc)

Ik ben geen expert in de problematiek van kinderen met buitenlandse roots in het onderwijs. Ik heb altijd begrepen dat het het opvoedingsniveau van de ouders is dat telt. Een kind met hoogopgeleide Costa Ricaanse of Braziliaanse roots (situatie in onze klas 2e leerjaar) draait op die leeftijd perfect mee. Grootste problematiek uit onze klas zijn kinderen uit taalzwakke gezinnen, bepaalde dialecten/regionale talen, waar weinig materiaal voor bestaat (boeken, films, apps etc) en daardoor eigenlijk zeer taalarm opgroeien. Arabisch is hier heel problematisch (Marrokkaanse / Tunetische / Algerijnse Arabische versies zijn erg verschillend, ook Berbers etc)
Ik vermoed dan dat die hoogopgeleide ouders ook Nederlands kunnen en effectief praten?
Ik heb in het verleden zelf maar kort in het onderwijs gestaan (3 jaar in een - toen nog - TSO/BSO school rand Brussel) en wat mij toen opviel is dat vooral het praten van de taal buiten de school van levensbelang is. Als de ouders zich blijven vastklampen aan hun eigen thuisland taal en niet mee integreren, is het voor de kinderen ook bijzonder moeilijk.

Wie wel een thuisomgeving had die ook immersief Nederlands sprak, dan ging dat veel beter. Ik vermoed dat er wel ergens een cohesie zal zijn tussen dat en opleidingsniveau maar ik had evenzeer ouders die niet hoogopgeleid waren maar wel verdomd hard hun best deden.

Het zijn 2 klassen 1e kleuter waar ze beginnen met 10-15 en dan doorheen het jaar instappers toevoegen tot ze er elk 20+ hebben. De klassen zijn naast elkaar en delen een zorgruimte (een klein badkamer/wc met 2 deuren - 1 naar elke klas). Bij de introductie rondleiding zei de zorgjuf zelf 'ja, we hebben hier nog een paar kindjes met pampers' *wijst naar mandjes met pampers en zo* (hangen namen op). Dat waren 4 buitenlandse namen en er zijn er maar 4 of zo van de 40+ die niet wit zijn... 1 en 1 is 2.

Ik vind hier het warm water niet uit, he. Doe een rondvraag bij 1e kleuterjuffen en vraag waar de zindelijkheid het beste is...

Je haalt niemand in door trager te lopen. Wat is de kans dat je als anderstalige up to par bent als je met een achterstand begint ? 0,0.

Het lijkt me evident dat wie in instap of 1e kleuter geen Nederlands spreekt, nooit beter Nederlands kan spreken in 3e kleuter dan wie vanaf het begin Nederlands spreekt.

Ja, dat snap ik. De onze zijn ook zindelijk gedrild 2 weken voor ze naar het school moesten. Moesten we daar geen actieve inspanning voor gedaan hebben, gingen die ook in pampers naar school. Dat is een week gebleit en zo geweest en 10 wasmachines per dag. Maar op 1-2 weken waren die zindelijk.

Dat er accidenten gebeuren, lijkt me evident. Onze 5 jarige heeft paar weken geleden nog een pis accident gehad in de refter en vorige week diarree in de zetel thuis.

Maar dat is een verschil vs gewoon fullblown met pampers naar school komen en 0,0 trainingseffort gedaan hebben en er op vertrouwen dat de school de zindelijkheid kweekt.

Waarom is dat een evidentie en moeten we dat aanvaarden ? Het kan allemaal wel zijn dat een kind opvoeden in een andere taal dan de moedertaal niet ideaal is, maar 'sounds like a you problem, not a me problem'. Zorg er dan voor dat het kind Nederlands kan. Stuur het naar de turnles, stuur het naar een taal bad, voed het 2-talig op. Whatever. Maar smijt ze niet in een klas binnen en verwacht dat de klas het oplost.

In onze klas zitten er 2 of 3 Spaans-sprekenden en paar Frans sprekenden. Die kinderen zijn allemaal parfaitement bilingue. Die spreken Spaans met de pa/ma, Vlomsch met de andere kinderen. Daar zit geen accent op. Bij die ouders is dat soms Vlomsch met heel veel haar, soms wat beter, soms ook bilingue. Er is geen excuus.

Je moet aanvaarden dat de deuren op den duur sluiten. Het is aan de ouders om de deuren open te houden, niet aan de school of algemene niveau van de klas om achterblijvers mee te sleuren. Ik kan ook niet in het 3e jaar geneeskunde binnenstappen en hopen dat ze even temporiseren om me mee te krijgen.

Ik heb een beter en goedkoper idee. Stuur je kinderen naar de kleuterklas en voed ze op in de taal van het land waar ze wonen. Doe je dat niet, dan heb je, verrassend, een achterstand die je moeilijk nog inhaalt. Ja, als je hier komt op je 10y, zijn er geen alternatieven. Maar als je hier geboren bent, zijn die er wel.

Ik versta niet goed wat je probeert aan te tonen of wie te overtuigen. Elke studie toont keer op keer op keer op keer aan dat de #1 determinant van schoolachterstand is "Deftig Nederlands spreken in het 1e leerjaar" en "Naar de kleuterschool gaan in het Nederlands". Steek je kinderen dan in school, he. Ipv nadien budgetaire onmogelijke oplossingen te willen aanbieden.

We kunnen ook - theoretisch - kinderen tot 10y laten chips fretten en cola drinken en in de zetel laten liggen en dan proberen om in 2y er verstand in te pompen, karakter en structuur in te krijgen en ze klaar te maken voor het middelbaar. Theoretisch. Praktischer zou zijn - als je wil meedraaien in de maatschappij - om mee te spelen vanaf kleuter + lager.

Plichten en rechten, voor iedereen.

Het moet toch gedaan zijn met het onderwijs niveau naar beneden te trekken voor 20 kinderen omdat er paar ouders interessant willen doen of geen inspanning voor hun kind doen. Ik word al lastig als ik de verhalen hoor van de klas van onze tweeling. Daar zit er nu 1 die zijn 3e kleuter dubbelt en nog altijd pampers draagt overdag. Dat is een kind van 25 kg en 1m30 en die heeft kakaccidenten dat de kak uit zijn broekspijpen loopt/valt. En dan zijn er dagen dat er in de agenda staat 'we hebben dit of dat niet kunnen doen wegens een incident' en dan vraag je aan de kinderen wat er was 'jaja, XXX had weer een kaka accident en was boos en de juf is een half uur ermee bezig geweest'. 'wij mochten ondertussen een half uur karrewiet kijken'. Die sjarel zit daar niet op zijn plek, he. Hoeveel ga je er zo in je klas toelaten ?
Ik probeer niets aan te tonen, maar ik probeer enige zin voor realiteit aan te brengen. Elk volk heeft zijn marginalen die niet doen wat ze moeten doen, enkel spreken de "onze" wel Nederlands waardoor het op dat moment niet opvalt. Ik vind het dan ook nogal dwaas om af te komen met "doe gewoon dit of dat", op welk vlak werkt dat eigenlijk wel? Ik ben voorstander van schoolplicht vanaf de eerste kleuterklas hoor, enkel maak ik uit jouw post op dat kinderen die dan nog geen Nederlands "spreken" ook problematisch zijn, tjah.

We hebben leerplicht en we hebben kinderen die op dat moment geen Nederlands hebben gehoord. De redenen zijn variabel, maar die kinderen zijn er wel. Ik zie in al dit geblaas eigenlijk niet wat je er nu aan denkt te doen.

Terug
Bovenaan