Het onderwijs

Obi Wan Kenobi

Well-known member
Zuhal Demir is jammer genoeg de zoveelste minister van onderwijs op een rij.
Die zich vooral wil tonen maar geen enkele feeling heeft met het onderwijs.

Iedere maand stelt ze iets voor ,maar daar ligt het probleem niet van het onderwijs...

Met het schrappen de facultatieve dagen denk ze dat meer lestijd = hogere leskwaliteit.
(ondanks al die facultatieve dagen zitten we blijkbaar boven het OESO gemiddelde)

Bijna alle leerkrachten zeggen hetzelfde maar daar luisteren ze niet naar.

Als je zoveel mogelijk verschillende soorten leerlingen bij elkaar gooit in de klas (M-Decreet, anderstaligen, ... ) dan moet je zorgen voor een betere omkadering.
Maar daar is geen geld en budget voor, de leerkrachten zullen het wel oplossen...

Het onderwijs niveau zakt hierdoor , wat kunnen we doen denken de ministers , ah meer testjes , meer administratie,...
Wie gaat dat doen ? ah de leerkrachten zullen het wel oplossen

Gevolg: Leerkrachten krijgen minder tijd om les te geven , minder tijd om lessen goed voor te bereiden, krijgen minder begeleiding, krijgen nu ook minder tijd om zich eens bij te scholen,...

Ah onderwijs, the neverending story...

We komen van 5,5 dagen les in de week, (lang geleden)
Ma-Vrij: 7 uur les, tenminste tot 16uur
Zaterdag van 8 tot 12uur
39uren les in de week

Dan zijn we langzaamaan beginnen afbouwen, als ik nu naar het middelbaar kijk:
School dochter:
Starten om 8u30 / klaar om 15u30
Uiteraard geen zaterdag les meer
School afhankelijk 32 - 36 uren les

Dan X aantal facultatieve dagen, en na de examen periode zoals nu het geval is: 4 dagen vrij, enkel vrijdag nog een uurtje rapport halen.
In mijn "tijd" 1995-2001 waren die dagen verplichte aanwezigheid op school met studie / opvang en activiteiten, nu zitten ze gewoon thuis, meestal op die verdomde social media of hangen ze op straat...

Dus er is wel degelijk een vermindering van het aantal uren onderwijs, dan laat ik de kwaliteit daarvan nog even achterwege.

Nu is dat het kritieke punt niet geloof ik, eerder de complexiteit van de sociale context, waar je concentratie scholen ziet voornamelijk in grootsteden, en sterk afwijkende kennis van de taal, leerkrachten die de controle over de klas verliezen met alle gevolgen vandien.

Was vroeger alles beter, zoals die lijfstraffen etc... nee absoluut niet, maar er was een verschil, de eisen lagen horen en haalde je die niet, dan waren de gevolgen er ook. Nu tracht men iedereen over die eindmeet te brengen, met als gevolg dat het niveau moet dalen...

Moeilijke puzzel

Ik heb twee dochters die nu in het tweede en derde leerjaar zitten van de lagere school. Maar continu blijf ik mijzelf verbazen over het gedaalde niveau. Om te beginnen moet die kinderen amper schrijven, beiden hebben van die invulboeken waar op één pagina soms maar een vijftal woorden ingevuld moeten worden, de rest bestaat uit tekeningen. Ook de toetsen en het huiswerk dat ze krijgen zijn prints komende uit die reeks van de invulboeken. Als leerkracht heb je dus eigenlijk niets van vrijheid meer in de stof die je geeft. Ook het niveau is bedroevend, waar wij vroeger massa's pure rekeningoefeningen kregen en hele tekstjes moesten schrijven lijken het nu wel spelletjes te zijn uit één of ander kindermagazine.

En dan spreek ik nog niet over de kostprijs. Aan het tempo dat die boeken er door vliegen zijn dit er meerdere per schooljaar, boeken die niet meer hergebruikt kunnen worden én die veel geld kosten. In mijn tijd hadden wij handboeken waar niet in geschreven mocht worden, die boeken kregen wij in het begin van het schooljaar mee naar huis om te kaften, en die werden het schooljaar nadien opnieuw gebruikt. Al onze oefeningen maakten wij in schriftjes, die we eveneens dienden te kaften. De lessen bestonden uit alles noteren in de schriftjes wat de leerkracht op het bord schreef, en oefeningen maakten wij uit die handboeken en ook dat werd allemaal in de schrift gedaan. Ook de huistaken en toetsen waren op maat gemaakt door de leerkracht.

Leerkrachten hadden dus veel meer vrijheid en konden de lessen perfect aanpassen aan de noden van de klas. De leerlingen moesten veel meer noteren, en moesten veel aandachtiger opletten in de klas. En de schoolkosten lagen een pak lager gezien enkel die papieren schriftjes dienden bekostigd te worden. In die tijd was er trouwens ook nog geen sprake van de maximumfactuur.

En dat niveau nog eens...zelfs in het derde leerjaar leren ze nog amper de klok lezen, onze jongste heeft zelfs de maanden nog niet gezien. Maar voor de rest wel continu activiteiten en dansjes op school rond Stip It, Strapdag, De Warmste Week, en noem maar op. Wij zaten in de klas ook allemaal op rijen met ons gezicht recht naar voor richting het bord. Bij mijn beide dochters zitten ze nu zo in eilandjes per zes, waarbij sommige kinderen letterlijk met hun rug naar het bord zitten. Is dit dan echt dé nieuwe manier van onderwijs?

Ik heb toch heimwee naar de tijd dat we de kramp in onze handen schreven.

Met het schrappen de facultatieve dagen denk ze dat meer lestijd = hogere leskwaliteit.
(ondanks al die facultatieve dagen zitten we blijkbaar boven het OESO gemiddelde)
Ik meen me in de wildgroei van threads over het onderwijs hier (leve SEO), dat er inderdaad gepost werd (misschien kwam ik daar zelfs mee af) dat we eigenlijk qua uren veel les geven, en heel wat landen met betere PISA-scores minder.

Ik meen me in de wildgroei van threads over het onderwijs hier (leve SEO), dat er inderdaad gepost werd (misschien kwam ik daar zelfs mee af) dat we eigenlijk qua uren veel les geven, en heel wat landen met betere PISA-scores minder.
Uiteraard is kwantiteit geen kwaliteit. Ik denk dat in veel scholen hier het tempo gewoon verschrikkelijk laag ligt.

Uiteraard is kwantiteit geen kwaliteit. Ik denk dat in veel scholen hier het tempo gewoon verschrikkelijk laag ligt.
Ja, ik reageer maar snel. Uiteraard ook volledig akkoord met dat gebrek aan schrijven, de hele discussie rond invulboeken bestaat al even. Al weet ik niet of daar ondertussen al iets aan werd gedaan.

De school van mijn dochter heeft een open brief geschreven richting Zuhal Demir. Het gaat hier over een school type 9 voor autistische kinderen. Mevrouw Demir wil meer van die leerlingen terug in gewoon onderwijs steken zonder ook maar een greintje kennis omtrent de kwestie type 9 of autisme op zich.

Dit zijn kinderen die op zich wel functioneren maar niet op een niveau van basisonderwijs op hun leeftijd. Mijn dochter is nu 8 jaar en doet een spreiding van 1ste en 2de leerjaar dus komt zowiezo een stuk achter net als haar klasgenoten. Hoe die Demir wil dat zo'n kinderen aansluiten in basisonderwijs is beyond me.

Dat je kansen wil geven aan kinderen is perfect ok, ze opdringen is dat niet.

Die facultatieve dagen worden vooral ingezet voor opleiding (wat gezien het dalende niveau van de leerkrachten zelf echt een noodzaak is) en administratie (waarvan de taaklast o.a. omwille van andere beleidsbeslissingen de afgelopen jaren alleen maar is toegenomen).

Dit is het zoveelste voorbeeld van steekvlakpolitiek van de zoveelste minister van Onderwijs die niet verder zal geraken dan wat gerommel in de marge. Het is een actie die klinkt alsof je doorpakt, maar die voor de leerlingen geen enkele positieve impact zal hebben, en die het voor het onderwijzend personeel alleen maar moeilijker maakt.

In een breder hervormingsplan zou deze maatregel een plek kunnen hebben, maar het probleem is dat onze ministers van Onderwijs nooit met een breder plan komen, en alleen met dit soort losse ballonnetjes komen. Op die manier doe je het onderwijs meer kwaad dan goed. Het grootste probleem met (kwalitatieve) lesuren, is het lerarentekort (zowel voor vaste jobs als voor vervangingen), en met deze maatregel ga je daar niet aan tegemoet komen, integendeel.

Bij de deliberaties stel ik me ook vragen. Het lijkt me inderdaad niet efficiënt om élke leerkracht in die marathonvergaderingen te droppen, maar we moeten toch ook vermijden dat straks bij wijze van spreken alleen je leerkracht Nederlands en wiskunde gaan oordelen.

Administratieve lasten naar beneden. Overload aan projecten en randactiviteiten op school verminderen (neen, het moet niet allemaal rond fun draaien). Kwaliteit van de lerarenopleiding moet veel beter (het was in "mijn tijd" al dat je er zes jaar over kon doen omdat je gewoon de capaciteiten nu eenmaal niet hebt en dat is al bijna 20 jaar geleden). En er moet een oplossing komen voor de immense taalproblematiek bij de kinderen.

Laat het buitengewoon onderwijs vooral ook zoals het nu is ingericht. Inclusief onderwijs allemaal goed en wel, maar voor héél veel kinderen is dat géén oplossing en is er een aparte aanpak essentieel.

Zuhal Demir die haar boertige zelf is en niets kan voorstellen zonder iedereen te schofferen.
Voor mij weer het zoveelste NVA punt dat "moet" gebeuren maar te bang zijn om iets aan de kern van de zaak te doen.

Je hebt gemeenten met meer dan 10% zittenblijvers in het secundair.
30% van de leerlingen in het secundair is problematisch onwettig afwezig. Dat klinkt veel maar het wordt nog absurder als je al die usual suspect gemeenten ziet die minstens 30% tot boven de 60% tellen.
Wat helpt het nu om een paar dagen te schrappen met zo'n percentages?
Ze moeten ook nog altijd te veel tijd spenderen aan bijzaken. Administratie is nog altijd veel te hoog.

Het curriculum is ook te veel is afgegleden van wat ik vroeger had maar het probleem situeert zich toch vooral in bepaalde bevolkingsgroepen die meer en meer significanter worden in de statistieken.

Demir zoals we ze kennen: in de media een framende bom smijten om dan in een tv studio (de afspraak gisteren) toch te benadrukken dat ze zeker nog in overleg zal gaan met onderwijskoepel.

Het niveau daalt zeker en is nog steeds dalende. Alleen zijn de oplossingen die hier worden voorgesteld door Demir of die kale "onderwijsexpert" allesbehalve bevorderend. Misschien eens gewoon de basis aanpakken; met name de gegeven leerstof en daarbij starten van in het kleuteronderwijs. Mijn vrouw geeft zelf les in het middelbaar (talen) en de daling is erbarmelijk te noemen. Niet geheel onlogisch natuurlijk als je niet langer bv. letterlijk vertalingen mag vragen bij een vreemde taal. Neen, er moet altijd context gegeven worden of het moet nog in de moedertaal bijstaan of .... Allemaal gepamper waar de leerlingen zich (uiteraard ) aan aanpassen. Zo krijg je simpelweg een vicieuze cirkel.

Het nieuwste idee om dan zogezegd elke minuut uit een uur te persen (ja, haha, een uur is maar 50 minuten :rolleyes:) en tot aan het gaatje lesgeven.
Welke idioot is zo doom om te denken dat je op de eerste of laatste schooldag volwaardig zou gaan lesgeven? Voor de rest staat het welbevinden van een leerling altijd bovenaan, maar ze na examens gewoon nog even naar school laten en les volgens is dan ineens geen probleem?

Ik vraag mij trouwens af wanneer leerkrachten dan examens zouden moeten verbeteren en klassenraden organiseren? Of wacht, dat zal dan waarschijnlijk kunnen buiten hun belachelijk lage urenpakket van 22/week. Tijd genoeg toch? (/end sarcasm).
Zoals steeds blijken de beste stuurlui weer aan wal te staan. Geen idee toch waarom het onderwijs zo impopulair is als ik al die voordelen altijd opgesomd zie...

PS: zelf van opleiding ook regent en verschillende jaren lesgegeven. Intussen echter ook al vele jaren in de privé en dat heb ik mij nog geen minuut beklaagt.

In een breder hervormingsplan zou deze maatregel een plek kunnen hebben

Een breed grootschalig plan ligt niet binnen de mogelijkheden gegeven hoe ons onderwijs wettelijk is ingericht en hoe het historisch gegroeid is. Maar als je iemand wenst die alle denkbare mogelijkheden uit die post gaat halen lijkt de juiste persoon wel op haar plaats te zitten.

Ik snap ook de kritiek op haar maatregelen niet erg goed. Ze zet duidelijk in op meer lestijd, hernieuwde focus op kennisoverdracht, inclusief het verbannen van invulboeken, en het aanpakken van problematisch gedrag. Allemaal zaken die toch erg breed gedragen worden onder de bevolking?

Ze durven gewoon het probleem niet benoemen.. Anderstaligen(in 95% van die gevallen ook een allochtoonse achtergrond) die naar Vlaamse scholen gaan en gewoon niet kunnen volgen omdat ze het niet verstaan en 0 ondersteuning krijgen van hun ouders die geen woord Nederlands spreken.. Waarom de fuck worden die toegelaten op een Vlaamse school? En dan zijn er Vlaamse kinderen die geen plaats hebben en ergens anders een school moeten zoeken.
Die kinderen doen hun best, maar dan spreken ze tijdens elke vakantie en zeker de grote vakantie 8 weken geen letter Nederlands en dan begint het schooljaar terug. Die kunnen dan terug met moeite Nederlands en dan moeten ze bouwen op wat ze het jaar daarvoor gezien hebben? kansloos.
Dan hebt ge de Vlamingen die hun doodvervelen omdat het tempo zooooo laag ligt.. En dan worden die schoolmoe want het is boring as fuck..
Minstens 1 ouder zou vlot Nederlands moeten spreken. Die ouders kijken niet om naar hun kinderen, de school moet hun alles maar leren..
Het ligt in hoofdzaak aan de taal en grotendeels is het de fout van de ouders.
Mijn kinderen hebben veel van die anderstalige vriendjes, ik zie die dan op verjaardagsfeestjes, maar dat is alsof die 2 jaar achter zitten e.. En dat zit dan in dezelfde klas..

Nu tracht men iedereen over die eindmeet te brengen, met als gevolg dat het niveau moet dalen...

Moeilijke puzzel
Goh, ik weet niet of het vroeger allemaal wel zoveel beter was :)
De maatschappij anno vandaag is niet meer die van 20-30 (:sneaky:) jaar terug.
Ik denk dan niet alleen aan de instroom van migranten, maar ook aan de competenties die gevraagd worden. Braaf blijven zitten en luisteren naar de leerkracht, sorry, naar zo'n profielen is de jobmarkt minder en minder naar op zoek.
Wat dan wel de oplossing is, geen idee eigenlijk

Ah onderwijs, the neverending story...

We komen van 5,5 dagen les in de week, (lang geleden)
Ma-Vrij: 7 uur les, tenminste tot 16uur
Zaterdag van 8 tot 12uur
39uren les in de week

Dan zijn we langzaamaan beginnen afbouwen, als ik nu naar het middelbaar kijk:
School dochter:
Starten om 8u30 / klaar om 15u30
Uiteraard geen zaterdag les meer
School afhankelijk 32 - 36 uren les

Een breed grootschalig plan ligt niet binnen de mogelijkheden gegeven hoe ons onderwijs wettelijk is ingericht en hoe het historisch gegroeid is. Maar als je iemand wenst die alle denkbare mogelijkheden uit die post gaat halen lijkt de juiste persoon wel op haar plaats te zitten.

Ik snap ook de kritiek op haar maatregelen niet erg goed. Ze zet duidelijk in op meer lestijd, hernieuwde focus op kennisoverdracht, inclusief het verbannen van invulboeken, en het aanpakken van problematisch gedrag. Allemaal zaken die toch erg breed gedragen worden onder de bevolking?

Meer uren is in mijn ogen niet gelijk aan beter onderwijs. Leerkrachten de kans geven om terug echt les te kunnen geven en voorbereiden zou de grootste stap zijn naar beter onderwijs in plaats van al die administratie.

Je kan aanwezig zijn op je werk maar als je niet productief bent is daar niet veel aan.

Een gemiddelde groep mensen is al moeilijk om les te geven aangezien niet iedereen hetzelfde is is.
Zoals aangehaald het grote probleem is taal. Ze laten dan leerlingen toe die bvb. geen enkel woord Nederlands begrijpen (enkel maar Portugees bvb.) dat de leerkracht meer moet bezig zijn met Google Translate dan lesgeven.

Het aanpakken van problematische gedrag gaat ook niet, er worden leerkrachten zelf aangeklaagd als de ouders niet akkoord zijn. Als de school te lastig doet veranderen ze gewoon van school waar hetzelfde probleem opnieuw opduikt,...

Daarnaast erger ik me ook dat er vaak door ministers maar ook de mensen vaak geen onderscheid wordt gemaakt tussen lager/ middelbaar/ kleuter/...
En dat er door veel mensen het beroep van leerkracht door het slijk halen. Er zitten zoals overal sjarels tussen maar er is een reden dat er een groot tekort is en dat er veel op hun tandvlees zitten

Administratieve lasten naar beneden. Overload aan projecten en randactiviteiten op school verminderen (neen, het moet niet allemaal rond fun draaien).

Bedoel je dan bvb. schoolfeesten die ervoor zorgen dat de scholen wel genoeg budget hebben om lesmateriaal en speelplaats bvb. te onderhouden ?

We hebben gewoon nood aan meer digitalisering, 3 computers per leerling voor het geval er eentje zou uitvallen, meer psychologen, meer kinesisten, meer psychiaters, meer pedagogen, meer begeleiders, stoppen met algemene doelstellingen maar voor elke leerling een individueel leerplan i.f.v. capaciteiten/conditie/situatie thuis/taal/lengte en mentale toestand - en we moeten dat systeem ook uitbreiden naar de ouders, hun vriendenkring, een individuele taxi -service en een maaltijdenplan op school i.f.v uitgebreide bloedanalyse en BMI. Bijkomend moet men ook individuele taallessen organiseren voor ouders, leerlingen en vrienden en dat ook controleren. Eens we al deze gegevens hebben verzameld (het spreekt voor zich dat elk van deze onderdelen uitvoerig moet gerapporteerd worden in de 3 landstalen) kunnen we starten met een batterij aan data -analisten die op basis hiervan alle bovenstaande maatregelen continu bijsturen i.f.v. de bekomen resultaten.

Als sluitstuk zou ik ook de leerkrachten ontslaan gezien de meerwaarde ervan eerder beperkt is in bovenstaande context.

Achja, het onderwijs. Wat ik de afgelopen jaren al heb zien passeren bij neefjes/nichtjes, om van omver te vallen.

De dochter zit nu in het 3e kleuterklasje, en is zichzelf al aan het leren lezen. Eigen naam leren schrijven, en sinds dan is ze stelselmatig begonnen met aan ons te vragen telkens ze een tekst zag: welke letter is dit? En dit? En dit? Daarmee begint ze nu stilaan woorden te vormen & te schrijven. Vorig jaar was de juf van het 2e kleuterklasje al verbaasd dat ze tot 100 kon tellen (en zelfs ver daarboven, want eens je tot 20 kan tellen is de sequentie altijd hetzelfde, dus eens je dat door hebt kan je in principe tot in het oneindige tellen). Die zei me toen letterlijk: de eindtermen van de kleuterklas is dat ze tot 20 kunnen tellen...

Een aantal recente voorbeelden va neefjes/nichtjes:
- Een taak waarop ze voorwerpen benoemen. De juf die bij een kampeerwagen zelf als correcte oplossing 'Mobillome' gaf
- Vraagstuk rekenen, was iets in de aard van: "Scoutsgroep XXX gaat op kamp. Ze hebben 4 tenten nodig. 1 vrachtwagen. 6 tentzeilen. Een tent kost 20 euro. Een vrachtwagen 100 euro. Een zeil 10 euro". Dat was alles van info. Al die kinderen flipten al toen ze het stappenplan van de juf wouden volgen, en liepen vast op de stap: "Onderlijn de vraag". Pas nadat er ouders gaan klagen waren kwam het besef bij de Juf dat er geen vraag in het vraagstuk stond, en dat het totale budget van de scoutsgroep ontbrak.
- De juf die zelf scherpe / stompe hoeken fout benoemd
- ...

Bij ons dan in het universitair onderwijs, wat ik zelf ervaar. In mijn lessen neemt amper nog iemand notities. Er zijn een paar witte raven die zoals vanouds notities nemen op papier, iets meer die notities neemt op laptop/tablet, maar de overgrote meerderheid zit gewoon naar het scherm te gapen en trekt af en toe een foto van een slide die ik projecteer (die na de les toch op de digitale leeromgeving komen). Ooit gevraagd aan een groepje studenten waarom bijna niemand nog notities neemt: maar meneer, jij praat veel te snel om dat alles wat je zegt neer te schrijven. Zelf selectief bepalen wat belangrijk is om te noteren en wat niet lukt niet meer. In monitoraten micro-economie, elk jaar de basic basic fouten bij berekening consumenten/producentensurplus: 'hoe bereken je nu weer de oppervlakte van een driehoek??"

Mijn kinderen hebben veel van die anderstalige vriendjes, ik zie die dan op verjaardagsfeestjes, maar dat is alsof die 2 jaar achter zitten e.. En dat zit dan in dezelfde klas..

Je moet ook niet onderschatten hoe cruciaal ons onderwijs destijds was om grote lagen van de bevolking op gelijk "niveau" te brengen. Vlaamse kinderen wiens ouders soms effectief amper konden lezen. Maar wel een tijd waar ze vijf en een halve dag achter schoolbanken zaten.

Het kan dat er vandaag wat bijkomende hindernissen op cultureel vlak zijn, maar het is misschien net die groep die het meest geschaad wordt door een dalende niveau, lage verwachtingen en beperking van onderwijstijd.

Terug
Bovenaan