Het onderwijs

Deze Kerstvakantie zijn we de schoolboeken van mijn vrouw eens gaan ophalen bij haar ouders en we hebben eens gekeken in de van de lagere school (1993-1998). In het derde leerjaar reeds hele schriftjes vol met staartdelingen, terwijl mijn dochter die nu in het derde zit nog maar net de tafels goed beheerst.

Mijn dochters hebben beide altijd extreem goeie punten, negenen en tienen zijn de norm, een acht is al 'slecht'. Op het rapport voor Kerst heb ik nu eens naar de mediaan van de klas gekeken, wel dat zijn ook allemaal negenen en tienen. Dat wil zeggen dat meer dan de helft van de klas daar een negen of een tien haalt op bijna alle toetsen, terwijl ik van mijn dochters weet dat er in beide klassen kinderen zitten die het Nederlands amper beheersen. Zegt dit iets over de algemene hoge intelligentie in die klas of over het niveau van de leerstof?
Sorry dat ik even luidop moet lachen met de laatste zin. Dit klinkt als de befaamde vreselijke lage lat waar de oudgediende leerkrachten al sinds 200x over klagen.
- Hoofdrekenen? Weg.
- Dictee? Mag niet meer.
- Opstellen schrijven? Weg.
- Muzikale opvoeding? Foetsjie
etc

Deze school volgt ongetwijfeld de norm die er al sinds diep vorig decennium is opgelegd. Ik kan vergelijken want het was (en is) zo bij mij vier kinderen ook (geweest).

Laatst bewerkt:
Sorry dat ik even luidop moet lachen met de laatste zin. Dit klinkt als de befaamde vreselijke lage lat waar de oudgediende leerkrachten al sinds 200x over klagen.
- Hoofdrekenen? Weg.
- Dictee? Mag niet meer.
- Opstellen schrijven? Weg.
- Muzikale opvoeding? Foetsjie

etc

Deze school volgt ongetwijfeld de norm die er al sinds diep vorig decennium is opgelegd. Ik kan vergelijken want het was (en is) zo bij mij vier kinderen ook (geweest).
Hej dat klinkt als het aanbod dat mijn stiefzoon krijgt op buitengewoon onderwijs.
Enfin, ik ga er mij niet meer druk over maken, het zijn jullie kinderen.

En dan de vraag: hoe kan je op voorhand een goed idee hebben van het "niveau" van een school? Dat lijkt me al af te hangen van de individuele leerkrachten, en als de norm wordt gevolgd gaan inspectieverslagen (die je misschien enkel terugvindt voor 10 jaar geleden) toch ook gewoon ok zijn?

Misschien kan je vertrouwen op van die dure privéscholen, waar men claimt elitekinderen klaar te stomen, in ruil voor een relatief fortuin?

Langs de andere kant, mijn beperkte ervaring natuurlijk, zijn scholen die zichzelf indentificeren als elite, met verplichte dresscode/uniform voor leerkrachten en leerlingen, ook niet veel anders.

En dan de vraag: hoe kan je op voorhand een goed idee hebben van het "niveau" van een school? Dat lijkt me al af te hangen van de individuele leerkrachten, en als de norm wordt gevolgd gaan inspectieverslagen (die je misschien enkel terugvindt voor 10 jaar geleden) toch ook gewoon ok zijn?

Misschien kan je vertrouwen op van die dure privéscholen, waar men claimt elitekinderen klaar te stomen, in ruil voor een relatief fortuin?
Naar mijn gevoel denken de mensen witte school=betere school.
Met wit bedoel ik 3 gekleurde kindjes per klas.
Niet 90%

Naar mijn gevoel denken de mensen witte school=betere school.
Met wit bedoel ik 3 gekleurde kindjes per klas.
Niet 90%
Welja, "denken", en dan ga je ook deels terug naar het cliché dat al 100 jaar ofzo meegaat dat katholieke scholen beter zijn dan de gemeentescholen, maar wat ik bedoel is dat als puntje bij paaltje komt er toch niet echt veel eenvoudige toegankelijke "metrics" zijn om dat nu eens goed in te schatten. Je kan je zelfs afvragen in hoeverre zoiets mogelijk is als leek.

Af en toe komt er dan eens een artikel uit waar je kan kijken hoe scholen "scoren", maar dat is veelal ook met een korrel zout te nemen aangezien men dan bv. oplijst hoeveel zittenblijvers er zijn (wat ook een complex gegeven is).

En zeker voor kleuter en lager lijkt me dat wel heel hard af te hangen van de inzet en vaardigheden van die ene leerkracht die je kinderen een jaar lang hebben (hopelijk).

...
Enfin, ik ga er mij niet meer druk over maken, het zijn jullie kinderen.

Dat stroomt door naar de arbeidsmarkt.

Ze placeren die naast u.

Baas: "trek er uwen plan mee."
Het aantal FTE's in de baas zijn excel klopt immers.

Dan begint het zich druk maken pas echt.

Laatst bewerkt:
Dat stroomt door naar de arbeidsmarkt.

Ze placeren die naast u.

Baas: "trek er uwen plan mee."
Het aantal FTE's in de baas zijn excel klopt immers.

Dan begint het zich druk maken pas echt.

Ik wil graag deelnemen in gesprekken over onderwijs en ervaringen delen. Maar met onzin zoals dit verliest de thread zijn waarde, en mijn interesse.

Grootste verschil tussen lager en middelbaar want in het lager kan je maar beter hopen op een goede leerkracht omdat je kind er zo goed als altijd les van heeft. Middelbaar biedt dan nog wat afwisseling.

Maar moeilijk te beoordelen als buitenstaander want je hebt er zo goed als geen zicht op. De inspectieverslagen bieden dan enige soelaas. Tegenwoordig worden ze ook sneller up te date gebracht dan vroeger. Je kan er wel wat interessante dingen uithalen want er worden veel verschillende scores uitgedeeld. Een school kan administratief bv. top scoren maar dan heel slecht op ontwikkeling ofzo. Dat kan op problemen wijzen.

Verder zou kunnen vragen naar resultaten van oud-studenten en hoe zij het na het afstuderen in het middelbaar er vanaf gebracht hebben. Doorgaans hebben ze daar een zicht op en dat is toch een vrij eerlijke graadmeter over het niveau op de school.
Hetzelfde geldt trouwens voor het verloop van de leerlingen doorheen het middelbaar. Is er veel switch naar een lagere richting in derde of vierde? Als dat niet zo is, kan dat wijzen op het overbrengen van voldoende kennis en vaardigheden.
Als er daarentegen veel "verval" is, kan dat wijzen op structurele problemen die men heeft of onvoldoende wert aan te pakken.

Ik wil graag deelnemen in gesprekken over onderwijs en ervaringen delen. Maar met onzin zoals dit verliest de thread zijn waarde, en mijn interesse.
Misschien ook eens luisteren naar ervaringen over de werkvloer.
Want zo werkt het op veel plaatsen wel degelijk.
Het is die werkvloer die het mag opvangen uiteraard.
  • 82 procent van de ondernemers vindt dat jongeren die bij hen terechtkomen onvoldoende zijn voorbereid op de arbeidsmarkt.”
  • “Wat voor ons nog zorgwekkender is, is dat dit een opwaartse trend is. Het gevoel van onvoldoende voorbereid te zijn op de arbeidsmarkt is met 12 procent gestegen ten opzichte van vorig jaar.”

Als ik zie wat er bij ons de laatste tijd is gepasseerd, en is vooral op bachelor- en masterniveau, werkelijk bedroevend soms.
En eer je die hebt buitengekregen, ben je weer vele maanden verder. (Vooral zelfs jonge consultants dan nog.) Om uw eigen vingers eraf te bijten soms uit frustratie. Overtuig de baas in de ivoren toren maar weer. Een eindeloze carousel.
Sommigen kunnen blijven, gewoonweg omdat men niemand anders vindt. Maar renderen, neen. De last is voor de veteranen.

Weldra komt de vergrijzing eraan, zeer veel kennis en ervaring valt weg.
Dat gaat een schok geven, groter dan velen nu beseffen. Het niveau van de nieuwe instromers is te laag om te compenseren.

Laatst bewerkt:
Grootste verschil tussen lager en middelbaar want in het lager kan je maar beter hopen op een goede leerkracht omdat je kind er zo goed als altijd les van heeft. Middelbaar biedt dan nog wat afwisseling.

Maar moeilijk te beoordelen als buitenstaander want je hebt er zo goed als geen zicht op. De inspectieverslagen bieden dan enige soelaas. Tegenwoordig worden ze ook sneller up te date gebracht dan vroeger. Je kan er wel wat interessante dingen uithalen want er worden veel verschillende scores uitgedeeld. Een school kan administratief bv. top scoren maar dan heel slecht op ontwikkeling ofzo. Dat kan op problemen wijzen.

Verder zou kunnen vragen naar resultaten van oud-studenten en hoe zij het na het afstuderen in het middelbaar er vanaf gebracht hebben. Doorgaans hebben ze daar een zicht op en dat is toch een vrij eerlijke graadmeter over het niveau op de school.
Hetzelfde geldt trouwens voor het verloop van de leerlingen doorheen het middelbaar. Is er veel switch naar een lagere richting in derde of vierde? Als dat niet zo is, kan dat wijzen op het overbrengen van voldoende kennis en vaardigheden.
Als er daarentegen veel "verval" is, kan dat wijzen op structurele problemen die men heeft of onvoldoende wert aan te pakken.
Maar valt dat ergens te raadplegen, of moet je iemand kennen op de school/hopen op transparantie?

De juf waar zijn oudste dochter vorig jaar bij zat is sinds dit schooljaar in pensioen, en dat was er nog een van de oude stempel. Onze jongste zit nu bij een andere juf, en het verschil is wel opvallend. Die gaf echt nog les op de oude manier, veel noteren in schriften. En inderdaad als zowel in het onderwijs als op de werkvloer de 'oude garde' volledig afgezwaaid is, pas dan zullen we zien wat het effect is.

Maar valt dat ergens te raadplegen, of moet je iemand kennen op de school/hopen op transparantie?
Die zijn online raad te plegen:

Die zijn online raad te plegen:
Ja, dat weet ik, ik doelde op je laatste paragraaf en vooral de factor "verloop van leerlingen", leek me niet eenvoudig te achterhalen.

Deze Kerstvakantie zijn we de schoolboeken van mijn vrouw eens gaan ophalen bij haar ouders en we hebben eens gekeken in de van de lagere school (1993-1998). In het derde leerjaar reeds hele schriftjes vol met staartdelingen, terwijl mijn dochter die nu in het derde zit nog maar net de tafels goed beheerst.

Mijn dochters hebben beide altijd extreem goeie punten, negenen en tienen zijn de norm, een acht is al 'slecht'. Op het rapport voor Kerst heb ik nu eens naar de mediaan van de klas gekeken, wel dat zijn ook allemaal negenen en tienen. Dat wil zeggen dat meer dan de helft van de klas daar een negen of een tien haalt op bijna alle toetsen, terwijl ik van mijn dochters weet dat er in beide klassen kinderen zitten die het Nederlands amper beheersen. Zegt dit iets over de algemene hoge intelligentie in die klas of over het niveau van de leerstof?

Dit toont vooral ook het probleem aan van te brede eindtermen. De kinderen van nu moeten veel meer dingen aanleren in de breedte.
Alsook Sommige dingen die wij in onze tijd van onze ouders leerden , worden nu ook gegeven op school

Daardoor is er minder werktijd beschikbaar om verder te raken in de "belangrijke*" vakken (*wiskunde en talen zijn de zogezegde belangrijkste) En was je vrouw op wiskunde inderdaad voor dan de huidige generatie.

Terwijl de jeugd van nu dan beter zal zijn in andere dingen , maar jammer genoeg in alles een beetje en niets echt diepgaand.

Terug
Bovenaan