Het onderwijs

Ik speculeer, maar ik heb het gevoel dat dit een verborgen traditie is over decennia heen die nu eindelijk eens wordt opgemerkt en blootgelegd. Moest er nu nog eens wat van komen in de regelgeving of met extra checks and balances, dat zou prima zijn.
Zoveel overheidsinstanties kappen het geld met bakken buiten aan onnodige dingen. Daar vallen nog (ook buiten het onderwijs) nog miljarden te besparen.

Waarover gaat het misschien? Want met die link en een clickbait titel kan ik niet eens linken aan het onderwijs.
Verkeerde link vermoed ik, misschien dat het deze moet zijn: https://www.nieuwsblad.be/politiek/...-de-onderwijsvrijheid-opzoeken/124220390.html

Over vrijheid van onderwijs:
Vindt u dat de overheid nog meer te zeggen moet hebben in scholen?
“Wij betalen 19 miljard euro hé. Een enorme som gemeenschapsgeld. Des te belangrijker dat we de juiste methodes gebruiken om het sterkst mogelijke onderwijs te krijgen. In het belang van kinderen, om hen de juiste rugzak te geven. Dit gaat ook over de toekomst van Vlaanderen.”
Dan zegt u eigenlijk dat de vrijheid van onderwijs niet te ver mag gaan?
“Artikel 24 van de grondwet is niet open verklaard. Maar er mag wel een debat over komen. Mocht ons onderwijs wereldtop zijn, dan zou ik gewoon achterover leunen. Maar de huidige situatie is frustrerend voor iedereen. Leerkrachten werken zich te pletter, alle samenlevingsproblemen komen op hun kap terecht. Ondanks dat vele werk blijven we naar beneden tuimelen. Dan moet ik wel de grenzen van de onderwijsvrijheid opzoeken. Ik doe dat niet alleen, maar in samenspraak met het veld. Ik overleg voortdurend met de koepels en de vakbonden. Want ik kan veel toeteren en zeggen, maar zelf niet alles tot in de details alleen bepalen.”

Er was een lichte overeenkomst met de vorige link, waar Vlaams Belang de vrijheden van mensen ook wil inperken "omdat de linksen dat ook doen, moeten wij dat doen maar harder". Maar gek genoeg past je opmerking wonderwel bij beiden, eigenlijk!

Zuhal die wilt micromanagen zou niet zo slecht zijn moest ze ervaring uit de sector hebben. Nu stampt ze gewoon tegen schenen en heilige huisjes. Benieuwd wat er nog rechtstaat wanneer ze eenmaal buiten vliegt.

Er was een lichte overeenkomst met de vorige link, waar Vlaams Belang de vrijheden van mensen ook wil inperken "omdat de linksen dat ook doen, moeten wij dat doen maar harder". Maar gek genoeg past je opmerking wonderwel bij beiden, eigenlijk!

Zuhal die wilt micromanagen zou niet zo slecht zijn moest ze ervaring uit de sector hebben. Nu stampt ze gewoon tegen schenen en heilige huisjes. Benieuwd wat er nog rechtstaat wanneer ze eenmaal buiten vliegt.
Ik ben vooral benieuwd in welke mate haar kennisrijk curriculum de Heilige PISA scores zal gekeerd hebben "over 10 jaar" met de "terugkeer naar wat werkte" (haar woorden).

Alsof dat je de testresultaten van een ganse demografie verandert met pedagogische wenken vanuit grootmoe's tijd.... op tien jaar tijd dan nog... Waanzin.

Grootmoeders tijd? Het lukte ons 20 jaar geleden wel met de vingers in de neus. Beetje serieus blijven.
Niet enkel het onderwijs is veranderd de afgelopen 20 jaar. For one thing, niet vergeten dat de leerkrachten van morgen die "slechte leerlingen" van vandaag zijn.

De vrijheid van onderwijs is echter wel één van de redenen dat ons onderwijs prijs/kwaliteit duur is, en dat we bepaalde eindtermen niet deftig kunnen afdwingen.

Om nog maar te zwijgen van de verspilling aan het vak Godsdienst, 1/16 van de tijd in het secundair... Vergelijkbaar in het lager. En men mag/kan dit dus niet afbouen ten voordele van nuttigere of op z'n minst neutralere vakken.

LO lessen die onvoldoende structuur bieden en leerkrachten die daarin van weinig meerwaarde zijn, maar wel evenveel verdienen als een leerkracht wiskunde voor een fractie van het werk....

Ik zou eigenlijk zeker niet alleen maar een staatsonderwijs willen, maar de huidige vrijheid is ook niet alles als je de lat omhoog wilt kunnen leggen...

Grootmoeders tijd? Het lukte ons 20 jaar geleden wel met de vingers in de neus. Beetje serieus blijven.
Ik ben bloedserieus en teer op ervaring uit mijn carrière en die van mijn ouders. Jij?

Nee. De neerwaartse spiraal is minstens 20 jaar geleden begonnen. Dat is toch bijna een ganse generatie.

Toen ik in mijn opleiding zat in 2001/2002 , volgde ik van nabij de gevolgen van de laatste hervorming bij mijn ouders, die beiden in de lagere school stonden. Het was duidelijk dat de lat toen al ferm lager gelegd werd met het verdwijnen van verplicht hoofdrekenen en dictee.

Hoe cruciaal is die "vrij" in vrij onderwijs eigenlijk? Ik zie niet meteen waarom mensen zich meteen druk zouden maken over propaganda of dergelijke, is dat niet net heel het idee achter statutaire ambtenaars? Overigens maakt het VB met zijn linkse leerkrachtenretoriek ook geen onderscheid tussen de netten.

Hoe is dat eigenlijk in onze buurlanden geregeld, want ik heb een beetje de indruk dat we heel hard vasthouden aan een weinig efficiënt systeem omdat we dat gewoon zijn?

Vrijheid in onderwijs vloeit eerder uit het europees verdrag van de rechten van de mens. Dat ons onderwijs vrij is wil niet zeggen dat we zomaar doen wat we willen. Het moet passen binnen een kader dat de overheid oplegt (minimumdoelen etc,..). De vrijheid ligt eerder in het feit dat ouders zelf mogen kiezen welk onderwijs hun kinderen genieten (katholiek, stedelijk, freinet,...) En ook dat iedereen een school kan oprichten (of onderwijs geven zoals sommige doen via thuisonderwijs).

Vrijheid in onderwijs vloeit eerder uit het europees verdrag van de rechten van de mens. Dat ons onderwijs vrij is wil niet zeggen dat we zomaar doen wat we willen. Het moet passen binnen een kader dat de overheid oplegt (minimumdoelen etc,..). De vrijheid ligt eerder in het feit dat ouders zelf mogen kiezen welk onderwijs hun kinderen genieten (katholiek, stedelijk, freinet,...) En ook dat iedereen een school kan oprichten (of onderwijs geven zoals sommige doen via thuisonderwijs).
Ja, maar de vraag was dus hoe dat men dit in andere landen oplost, want ik vermoed dat een compleet parallel net dat praktisch even hard wordt gesubsidieerd, waardoor het warme water enkele keren moet uitgevonden worden, geen algemene Europese oplossing is. Te meer omdat het volgens mij vooral het resultaat is van de (eerste en tweede?) Schoolstrijd die wij hebben gekend.

Eigenlijk is dit gewoon falen imho, ik heb er geen ander woord voor:

Of je nu effectief nog 2 uur per week gesegregeerde godsdienst aanbiedt als staat, of je "bundelt" dit en spendeert er meerdere dagen aan elke X maanden... Fijn dat je dan qua financiële middelen bespaart, want dat is in het GO inderdaad een probleem met kleine klassen, maar je blijft wel 1/16 van de tijd van leerlingen besteden aan een onderwerp waar we toch iets grondiger en kritischer mee zouden mogen omspringen anno 2026, en niet gewoon indoctrinatie op maat van het keuzehokje van wat je ouders aanvinken.

Een model van 1+1 waarbij 1h algemeen was en dan nog desnoods 1h van de specifieke godsdienst, was al héél wat beter geweest, maar kreeg men er ook niet door...

Eigenlijk is dit gewoon falen imho, ik heb er geen ander woord voor:

Of je nu effectief nog 2 uur per week gesegregeerde godsdienst aanbiedt als staat, of je "bundelt" dit en spendeert er meerdere dagen aan elke X maanden... Fijn dat je dan qua financiële middelen bespaart, want dat is in het GO inderdaad een probleem met kleine klassen, maar je blijft wel 1/16 van de tijd van leerlingen besteden aan een onderwerp waar we toch iets grondiger en kritischer mee zouden mogen omspringen anno 2026, en niet gewoon indoctrinatie op maat van het keuzehokje van wat je ouders aanvinken.

Een model van 1+1 waarbij 1h algemeen was en dan nog desnoods 1h van de specifieke godsdienst, was al héél wat beter geweest, maar kreeg men er ook niet door...
Snap het ook niet goed. Dat moet toch de klassieke katholieke koepel zijn die daar halsstarrig aan vasthoudt?
Ik heb het eerder al eens vermeld; het vak godsdienst (of eendere welke levensbeschouwing) kan toch perfect via eindtermen zijn integratie vinden in andere vakken. Denk aan Nederlands, Engels, Geschiedenis om er maar enkele te noemen.

No way dat je daar een uur per week moet aan spenderen. En zoals @KnightOfCydonia aanhaalt; de mogelijk tot combinatie veranderd au fond niks.

Snap het ook niet goed. Dat moet toch de klassieke katholieke koepel zijn die daar halsstarrig aan vasthoudt?
Ik heb het eerder al eens vermeld; het vak godsdienst (of eendere welke levensbeschouwing) kan toch perfect via eindtermen zijn integratie vinden in andere vakken. Denk aan Nederlands, Engels, Geschiedenis om er maar enkele te noemen.

No way dat je daar een uur per week moet aan spenderen. En zoals @KnightOfCydonia aanhaalt; de mogelijk tot combinatie veranderd au fond niks.
De katholieke koepel heeft hier niets mee te maken, dit gaat enkel over het officieel onderwijs (dus GO!, stedelijk onderwijs en provinciaal onderwijs). Het probleem ligt in de eerste plaats bij de Grondwet:

De scholen ingericht door openbare besturen bieden, tot het einde van de leerplicht, de keuze aan tussen onderricht in een der erkende godsdiensten en de niet-confessionele zedenleer."

Zonder een hervorming van de Grondwet, heb je hier dus sowieso weinig manoeuvreerruimte en moet dit federaal voor herziening worden geopend. Maar dan krijgen we een derde schoolstrijd.

Dit is ook gewoon een dossier waaruit blijkt dat die C in CD&V zich weldegelijk nog laat gelden.

Ouders en grootouders gefrustreerd over nieuwe rekenmethodes: “Ik durf mijn kleinkinderen niet meer te helpen”

Ouders én deskundigen kanten zich tegen speciale wiskundemethodes: “Aan de zelfverklaarde experts die denken dat het een steuntje is: dat is het niet”

Deze snap ik nu ook wel.
'sokjesmethode'? 'wipjes'? ‘vijvermethode’ Lijken me allemaal zaken die gewoon ten eerste wiskundig al niet correct neergeschreven zijn.
Oefening%20sokjesmethode%20wiskunde

“Met wat op het bord staat, help je eigenlijk niemand”, zegt Ann Dooms, wiskundige aan de VUB. “Niet alleen is de didactiek suboptimaal, de methode wordt ook foutief uitgevoerd.” Zo wijst ze onder meer op het foute gebruik van het gelijkheidsteken. “82 – 7 is niet gelijk aan 80 – 7. Aan alle zelfverklaarde onderwijsexperts die beweren dat dit een steuntje is voor jongeren: nee, dat is het niet.”
Verder nog uit het andere artikel.
36 : 9 = 36 – 9 – 9 – 9 – 9 = 0, dus 36 : 9 = 4.... errr....
470 + 170 wordt 470 + 100 = 570 + 50 = 620 + 20 = 640... Nog 'errrder'

Hoe is dit zover kunnen komen? Wiskunde is een taal en daar hoef je de spelregels niet voor om te gooien om het begrijpbaarder te maken want dat doet meer kwaad dan goed in latere fase denk ik?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan