Het 'online' boardgamen topic

Ik krijg het gevoel dat meer en meer boardgames een app of PC-versie krijgen (bv. Catan. Wingspan, Star Realms).

Dat heeft natuurlijk heel wat voordelen. Je kan een spel eindeloos veel spelen zonder manueel kaarten te schudden en tegels te leggen, er is altijd wel iemand online, het kan voor een extra competitief element zorgen met ratings e.d. en je kan vlot nieuwe, wacky tactieken uittesten.

Ik merk dat ik het vooralsnog enkel doe bij spellen die ik al fysiek gespeeld heb (bv. Everdell) maar het is wel wrang als je online games ziet waarvan je weet dat je ze nooit deftig gaat kunnen spelen (lees: de juiste mensen vaak genoeg bij elkaar krijgen is moeilijk).

Wat zijn jullie ervaringen? Een online bordspel met een leuke competitieve ladder zou me wel nog aanspreken.

Ik speel wel boardgames op board game arena. Ik vind het ook wel leuk als ze daar een spel hebben waar ik niet zeker over ben en dan kan ik het eens uitproberen om te kijken of ik het wil kopen.

Zo twijfelde ik een hele tijd over Galactic Cruise maar na het twee keer online te spelen heb ik besloten om het niet te lopen. Hoewel ik het opzich wel leuk vind, is het prijskaartje vrij hoog en ik had niet echt het gevoel dat het na enkele keren spelen niet meer zo interessant zou zijn.

Ik speel er een aantal op BGA. Dat werkt gewoon heel goed.
Er zijn er ook op steam maar ik het enige dat ik daar gekocht heb is Gloomhaven omdat de admin van die spellen in het echt zo overdreven hoog is.

Stel je jezelf dan de vraag of je niet beter Baldur's gate speelt of behoudt het toch ergens wel 't gevoel van een bordspel?
Ik heb gloomhaven boardgame volledig uitgespeeld in het echt, maar naar het einde toe was het echt wel vooral irritant om alles te managen.
Het blijft een boardgame in de zin dat de regels dezelfde zijn en eigenlijk gewoon de admin overgepakt is door de pc. Maar het neemt natuurlijk wel weg van de charme van in het echt te boardgamen. Dan is Baldurs gate inderdaad gewoon leuker als ge toch aan u pc zit :)
Maar bvb Ark Nova op boardgamearena speelt veel vlotter dan in het echt, ik speel het dan ook liever online.

Maar bvb Ark Nova op boardgamearena speelt veel vlotter dan in het echt, ik speel het dan ook liever online.

Ik speel het zowel regelmatig op de tafel en online. En hoewel online toch wel wat zaken vereenvoudigd (op de tafel vergeet ik soms inkomsten van bepaalde sponsors), gaat mijn voorkeur toch uit naar de tafel. Ik vind het ook de tafel veel overzichtelijker. En ja... Tis ook gewoon gezelliger

Ik speel wel boardgames op board game arena. Ik vind het ook wel leuk als ze daar een spel hebben waar ik niet zeker over ben en dan kan ik het eens uitproberen om te kijken of ik het wil kopen.

Zo twijfelde ik een hele tijd over Galactic Cruise maar na het twee keer online te spelen heb ik besloten om het niet te lopen. Hoewel ik het opzich wel leuk vind, is het prijskaartje vrij hoog en ik had niet echt het gevoel dat het na enkele keren spelen niet meer zo interessant zou zijn.
Als je eens Galactic Cruise wil spelen, wil ik wel eens meedoen :D. Heb het spel fysiek liggen maar blijf het heel goed vinden. Zeker met andere doelen, andere eigenschappen van Experts en de randomizing van de tech en actietegels is er altijd een nieuwe puzzel te doen :)

Anyway, als er op BGA gespeeld wordt, wil ik wel eens meedoen :). Stuur me dan wel een PM, ik check hier namelijk niet dagelijks :o

Ik speel het zowel regelmatig op de tafel en online. En hoewel online toch wel wat zaken vereenvoudigd (op de tafel vergeet ik soms inkomsten van bepaalde sponsors), gaat mijn voorkeur toch uit naar de tafel. Ik vind het ook de tafel veel overzichtelijker. En ja... Tis ook gewoon gezelliger
Daar geef ik je gelijk, het is gezelliger, maar bij sommige spellen vind ik de overhead soms storend genoeg om het gewoon online ook te spelen, zoals bvb Ark Nova :)

Terug
Bovenaan