1) Maar dan krijg je weer de discussie van de "zware-beroepen lijst" he.

2)En natuurlijk is elke belastingsverlaging ook een belastingsverhoging voor iemand anders...
1) klopt, vandaar dat ik het expliciet over fysiek zware beroepen heb. Daar kan je met het aantal beroepsziektes en arbeidsongevallen redelijk objectief over oordelen.

2) niet noodzakelijk. Ik ben er redelijk zeker van dat de marge om meer te betalen voor een IT-consultant er nog wel is, voor een poetsvrouw niet. Als de brutolonen dus omhoog moeten gaan voor een consultant omwille van minder fiscale truus, dan kan dat lukken en die extra belastingen (die hetzelfde netto opleveren voor de IT'er) kunnen meer loon betekenen voor zorgberoepen etc.

We maken veel gebruik van interimers. K werk in een grootkeuken..
De mentaliteit van de interimers is erg.
Gisteren was er een nieuwe interim, na anderhalf werken vertelde hij me dat hij het werk niet zag zitten . K vroeg hem om toch zijn dag uit te doen. Hij ging nr de kleedkamer en ging weg.. vorige week moest er een interimer komen en hij heeft z'n kat gestuurd.
We werken idd zeer hard en hebben maar een half uur pauze per dag. En we vinden geen personeel (ook niet voor een vast contract). (
K weet ook wel dat de lonen in onze sector laag zijn. T stempelgeld ligt gewoon te hoog, waarom voor een paar honderd euro per maand werken als je thuis blijft blijven..

Laatst bewerkt:
Schoon zus is vorig jaar een eigen salon begonnen. Vandaag zit ze met een klanten stop en een agenda vol tot bijna juli...
Of al die personal coaches, ik ken er ook eentje die tijdens corona begonnen is en dit jaar geen nieuwe klanten meer aan neemt. Die doet dit sinds dit jaar fulltime en heeft zijn job als technieker bij Fluvius opgezegd.

T stempelgeld ligt gewoon te hoog, waarom voor een paar honderd euro per maand werken als je thuis blijft blijven..

Niet overdrijven. Deze tabel bevat het absolute minimumloon van een werknemer (meeste sectoren liggen een stuk hoger, bvb dienstencheques al €1984 euro) in vergelijking met minimum en maxima bedragen werkloosheid voor elke categorie.

het eerste jaar kan je nog zeggen dat er sprake is van een werkloosheidsval voor gezinshoofden, waarbij het verschil "slechts" zo'n 270 euro is in de meeste gevallen, maar daarna is het verschil écht wel groot. En gezien je het in deze situatie hebt over mensen die al een laag loon hebben én niet gemotiveerd zijn, is de kans héél klein dat ze boven het minimum als werkloze uitkomen en minder dan een jaar werkloos zijn.

1652331949949.png

(de (1) en (2) staan hier vermeld: https://www.rva.be/nl/documentatie/baremas/volledige-werkloosheid)

K weet ook wel dat de lonen in onze sector laag zijn. T stempelgeld ligt gewoon te hoog, waarom voor een paar honderd euro per maand werken als je thuis blijft blijven..
Omdat die paar honderd euro het verschil betekent tussen wel of niet alle facturen kunnen betalen zonder afbetalingsplan op te starten, je kinderen wel of niet nieuwe spullen ipv 2dehands te kunnen geven, gezondheidszorg te kunnen betalen,...

Is er EEN groep luie profiteurs? Absoluut! En die worden idd niet hard genoeg aangepakt!
Maar moeten de 80% (ik gok maar wat) die het wél goed doen, daarom afgestraft worden? Met alle negatieve gevolgen van dien? (Hogere kosten voor de gezondheidszorg, generatie-armoede, hogere criminaliteit,...)

Ironisch genoeg lost geld het probleem niet op vermoed ik: wij hebben maanden een openstaande vacature gehad voor een conventioneel draaier/frezer, kon rekenen op een uurloon tussen 25 en 30 €, aangevuld met MC van 8 € - in de provincie OVL. We praten dus over een bruto loon van een kleine 5000 € - voor een BSO/TSO profiel met 5 jaar relevante ervaring (zelfs schoolverlaters werden in overweging genomen aan een loon van 20 €). Het heeft een klein jaar geduurd alvorens iemand werd aangenomen en we hebben welgeteld 2 kandidaten mogen ontvangen. Draaier bij werkgever heeft een hoger loon dan sommige ingenieurs bvb.

In bepaalde beroepen zal het loon wel doorslaggevend zijn maar technische profielen zullen wellicht een issue blijven, ongeacht de verloning.

Ironisch genoeg lost geld het probleem niet op vermoed ik: wij hebben maanden een openstaande vacature gehad voor een conventioneel draaier/frezer, kon rekenen op een uurloon tussen 25 en 30 €, aangevuld met MC van 8 € - in de provincie OVL. We praten dus over een bruto loon van een kleine 5000 € - voor een BSO/TSO profiel met 5 jaar relevante ervaring (zelfs schoolverlaters werden in overweging genomen aan een loon van 20 €). Het heeft een klein jaar geduurd alvorens iemand werd aangenomen en we hebben welgeteld 2 kandidaten mogen ontvangen. Draaier bij werkgever heeft een hoger loon dan sommige ingenieurs bvb.

In bepaalde beroepen zal het loon wel doorslaggevend zijn maar technische profielen zullen wellicht een issue blijven, ongeacht de verloning.
Hiermee verwijs ik ook terug naar mijn post over de technische scholen in het begin van deze thread. Zeer weinig jongeren kiezen nog bewust voor een opleiding zoals mechanica.

Gisteren was er een nieuwe interim, na anderhalf werken vertelde hij me dat hij het werk niet zag zitten . K vroeg hem om toch zijn dag uit te doen. Hij ging nr de kleedkamer en ging weg.. vorige week moest er een interimer komen en hij heeft z'n kat gestuurd.
We werken idd zeer hard en hebben maar een half uur pauze per dag. En we vinden geen personeel (ook niet voor een vast contract). (
Lage verloning en blijkbaar eerder werken met interimmers ipv een vast contract te geven. Dan zoek je het natuurlijk ook wel zelf als werkgever.

Dit blijft het key probleem, zodra dat stempelgeld verlaagd wordt geef je die mensen een incentive om te gaan werken (en uit hun werkloosheid te geraken). Ik heb nooit begrepen waarom we werkweigeraars elke maand hun handen vol met gratis geld moeten duwen.

Dit blijft het key probleem, zodra dat stempelgeld verlaagd wordt geef je die mensen een incentive om te gaan werken (en uit hun werkloosheid te geraken). Ik heb nooit begrepen waarom we werkweigeraars elke maand hun handen vol met gratis geld moeten duwen.

'Werkloosheidsuitkeringen liggen te hoog'
vs
'Minimumlonen liggen te laag'

Beide oplossingen voor hetzelfde probleem, afhankelijk van je visie op de maatschappij verkies je ofwel het ene ofwel het andere.
Geen verrassing dat jij als liberaal der liberalen op dit forum enkel het eerste als oplossing overweegt natuurlijk :)

'Werkloosheidsuitkeringen liggen te hoog'
vs
'Minimumlonen liggen te laag'

Beide oplossingen voor hetzelfde probleem, afhankelijk van je visie op de maatschappij verkies je ofwel het ene ofwel het andere.
Geen verrassing dat jij als liberaal der liberalen op dit forum enkel het eerste als oplossing overweegt natuurlijk :)
Mensen in kutjobs duwen omdat ze anders verhongeren, werkt toch geweldig goed over de plas, neen?

Mensen in kutjobs duwen omdat ze anders verhongeren, werkt toch geweldig goed over de plas, neen?
Dit is dus een groot deel van het probleem he, dat als "kutjobs" aanzien die eigenlijk beter niemand moet uitvoeren.
Dat is een verkeerde mentaliteit, gestimuleerd door hoge werkloosheidsuitkeringen en een permanent hoge werkloosheidsgraad hier in BE.

Ja, geef mij dan maar de mentaliteit over de plas, daar kijken ze niet zo neer op die jobs en lopen ze niet zo hoog op met werkweigeraars.

Dit is dus een groot deel van het probleem he, dat als "kutjobs" aanzien die eigenlijk beter niemand moet uitvoeren.
Dat is een verkeerde mentaliteit, gestimuleerd door hoge werkloosheidsuitkeringen en een permanent hoge werkloosheidsgraad hier in BE.

Ja, geef mij dan maar de mentaliteit over de plas, daar kijken ze niet zo neer op die jobs en lopen ze niet zo hoog op met werkweigeraars.
Neen, dat is de benaming van mijn kant voor jobs waarvan je niet kan leven. Van die halftijdse functies die wel zo gespreid zijn dat je amper iets kan bijnemen. Van die jobs die zorgen voor werkende armen, iets waar de VS veel meer mensen induwt dan wij.

Als jij denkt dat men daar meer respect heeft voor dat soort jobs, in wat praktisch een klassenmaatschappij is, kan ik enkel eens goed lachen.

Neen, dat is de benaming van mijn kant voor jobs waarvan je niet kan leven.
Daar kan je wel degelijk van leven, het is niet dat die mensen s'avonds dakloos zijn of moeten gaan bedelen voor extra geld.
Ik zou je aanraden om eens naar een derde wereld land op reis te gaan en dan de vergelijking te schetsen met die mensen hier in België. Dan zie je meteen dat die hele armoede kwestie hier een non-issue is.

Van die halftijdse functies die wel zo gespreid zijn dat je amper iets kan bijnemen. Van die jobs die zorgen voor werkende armen, iets waar de VS veel meer mensen induwt dan wij.

Als jij denkt dat men daar meer respect heeft voor dat soort jobs, in wat praktisch een klassenmaatschappij is, kan ik enkel eens goed lachen.
Ik kan niet spreken voor een heel continent, maar de mensen die ik daar ken hebben minder neerbuigende houding dan jij tegenover die jobs. Ikzelf zie ook niet in waarom die jobs minderwaardig zouden zijn aan een andere job.

Daar kan je wel degelijk van leven, het is niet dat die mensen s'avonds dakloos zijn of moeten gaan bedelen voor extra geld.
Ik zou je aanraden om eens naar een derde wereld land op reis te gaan en dan de vergelijking te schetsen met die mensen hier in België. Dan zie je meteen dat die hele armoede kwestie hier een non-issue is.

Ik kan niet spreken voor een heel continent, maar de mensen die ik daar ken hebben minder neerbuigende houding dan jij tegenover die jobs. Ikzelf zie ook niet in waarom die jobs minderwaardig zouden zijn aan een andere job.
Mijn vrouw werkte in de horeca, nu in een grootkeuken, ik denk dat ik een beter zicht heb op die jobs dan jij, en mijn houding als "neerbuigend" afdoen omdat ik er geen mensen wil indwingen omdat ze anders verhongeren vind ik een geweldig zwaktebod.

Eigenlijk geldt dat ook voor "in ontwikkelingslanden zijn ze pas echt arm dus de armoedekwestie is hier een non-issue". Achja, waarom reageer ik ook op dit soort getroll.

Mijn vrouw werkte in de horeca, nu in een grootkeuken, ik denk dat ik een beter zicht heb op die jobs dan jij, en mijn houding als "neerbuigend" afdoen omdat ik er geen mensen wil indwingen omdat ze anders verhongeren vind ik een geweldig zwaktebod.
Waarom verwijs je er dan naar als "kutjobs"? Is dat hoe je een job in een grootkeuken percipieert?
Ik heb daar ook nog in gewerkt als jobstudent (en nog bij een opruimdienst), maar dat is nooit mijn perceptie ervan geweest.

Jij kwam trouwens af met de stelling 'dat het jobs zijn waar je niet van kan leven', ik kan er niet goed bij hoe je dat nu serieus kan geloven in België.

Waarom verwijs je er dan naar als "kutjobs"? Is dat hoe je een job in een grootkeuken percipieert?
Ik heb daar ook nog in gewerkt als jobstudent (en nog bij een opruimdienst), maar dat is nooit mijn perceptie ervan geweest.

Jij kwam trouwens af met de stelling 'dat het jobs zijn waar je niet van kan leven', ik kan er niet goed bij hoe je dat nu serieus kan geloven in België.
Overleven zal wel net lukken, leven is hopelijk iets meer dan voldoende eten hebben en 1 kamer kunnen betalen in een co-housing project.

Zijn vrouw werkte deeltijds in gesplitste diensten, stuk in de week én in het weekend trouwens.

Terug
Bovenaan