Laag beginnen om later de voordelen te hebben na hard labeur klinkt allemaal goed en wel maar dat is, zelfs nog los van de aard van het werk, nu eenmaal niet voor iedereen mogelijk he.
Mijn traject bvb was/is handlanger ->vakman->ploegbaas. Een mogelijke volgende stap is werf- of projectleider maar geen van beide echt waarschijnlijk zonder bijkomende scholing, realistischer is ploegbaas-baas (leiding geven aan meerdere ploegen) wat ik de facto ook al vaak doe/deed.
Maar zonder verse en grotere instroom van handlangers kan onmogelijk iedereen tot ploegbaas doorgroeien, dat "ploeg" gedeelte weet ge wel.
Ik heb ook veel vakmannen geweten, krak in hun vak die de stap hoger hebben geprobeerd maar dat gewoon niet konden. Ook goed natuurlijk, ik heb niet liever dan een hele ploeg van die mannen. Maar die komen dus ook aan een plafond dan he, geen stap hoger meer, nauwelijks horizontale verschuiving mogelijk,....
En dit zijn dus nog "deftige" Jobs met een degelijk loon (zeker op termijn).
Welke vooruitzichten heeft de afwasser in de grootkeuken die voor niet veel meer bekwaam is? En stel dat die toch "weg" raakt naar ander en beter, dan moet er nog altijd iemand anders die functie terug invullen.
Ik denk dat hier een beetje de illusie leeft dat mensen kiezen om in die Jobs te blijven, dat ze maar wat beter hun best moeten doen om "beter" te vinden/worden, als ze het maar echt willen.
In de realiteit zijn veel mensen in die Jobs daar een beetje tot "veroordeeld" met weinig tot geen vooruitzicht. En nog los van het verbeteren van de persoon in die functie verandert dat niks aan die functie.
Mooi, uw vriendin is van poetshulp naar architect gegaan, tof, maar dat betekent vooral dat er gewoon iemand anders nu die poetshulp is. Moet die ook doorgroeien zodat die positie weer moet ingevuld worden?