Maar dat zegt ze niet. Ze zegt enkel dat ze ondanks haar universitaire studies (DE sleutel tot succes volgens velen) de eerste jaar ook heeft moeten centjes tellen. Niet meer, niet minder.
Maar dan zijn die "velen" gewoon naïef hé, als dat de sleutel tot succes zou zijn. Waar het wel de sleutel naar is, is meestal een comfortabelere job en veelal door de verloning ook comfortabeler leven. Uiteraard kan een stielman met zijn BSO-opleiding veel meer succes hebben, maar wanneer er iets misloopt met de carrière of de gezondheid, sta ik daar liever met een master dan diploma middelbaar hoor. In deze thread wordt die nadruk op diploma ook aangehaald.

Uiteindelijk vermoed ik dat @iamhollywood ook wel gewoon wist dat met haar studie bij de big 4 gaan werken zou betekenen dat het enkele jaren afzien zou zijn (relatief dan), om daar later voor beloond te worden. Dat je dan kan overleven met die job, maar nog ergens vrijwillig gaat bijverdienen om meer luxe te kunnen veroorloven, ik vind dat echt iets compleet anders dan dat perspectief missen omdat je in een sector werkt die nu eenmaal niet goed betaald wordt, en dit zonder grote wijzigingen ook 40 jaar zo blijft. Dan afkomen dat er hierdoor misschien nog tijd is om dit met een studie te combineren, mja. Het klinkt voor mij een beetje als tegen iemand die buiten in de gietende regen aan de straat werkt zeggen dat buiten werken toch zo'n vrijheid is, terwijl ik terugga naar mijn verwarmd bureau.

Iemand die na een burnout als poetsvrouw werkt om haar bachelor te bekostigen, of iemand die 4/5 werkt om een andere studie te doen...iets zegt mij dat die mensen niet zijn begonnen van een van de jobs waar het hier om gaat, maar wel al een hoger diploma en bijhorende job hebben gehad. En dus de bijhorende randvoorwaarden van gewoon al ervaring te hebben met studeren, alsook misschien enig spaargeld. Mijn vrouw heeft een collega waarbij ik moeite heb om zijn Nederlandse WhatsAppberichten te ontcijferen, omdat ze gewoon vol fouten staan, ik zie die echt geen studie aangaan. Ook niet omdat na zijn fysieke job van 7u tot 15u die volgens mij geen avondlessen gaat volhouden.

Starterslonen in accountancy waren somber laag in vergelijking met de uren die er tegenoverstaan. Door de lange werkdagen en bijkomende opleidingen richting erkende beroepstitel zijn we kunnen opklimmen. Zelfde voor beginnend advocaat, dat zijn ook ‘pover’ loontjes en die kunnen door zelfstandig statuut zelf niet flexijobben. Kunt dan evenzeer redeneren ‘daar begin ik niet aan’. Het is een kwestie van uw weg te zoeken en naar uw passie toe te werken. Een ‘rotte job’ is misschien combineerbaar met een bijkomende opleiding. Een vriendin is zo na een burnout als poetshulp gaan werken en heeft tegelijkertijd een opleiding interieurarchitectuur gevolgd. Een andere vriendin is bewust 4/5e gaan werken om een bacheloropleiding te gaan doen.

Intussen hoor ik wel dat het nijpend personeelstekort (en vooral gebrek aan studenten die nog voor die richting kiezen) geleid heeft tot starterslonen in accountancy van rond de 2400-2700€ bruto, tot 5 jaar terug lag dat eerder rond de 1900-2100€ bruto.
Ik ben onlangs begonnen in boekhouding, zonder diploma, geen ervaring, 2700€ (2160€ voor 4/5de).
Men kon niemand anders vinden.
En het bevalt echt qua job ook. Leukste job die ik al gehad heb. Ben van plan er verder in te groeien.

Om eens wat perspectief te geven.
Je gaat mensen die vrijwillig even minder verdienen om later sterk bovengemiddeld te verdienen in de big4 of advocatuur nu toch niet vergelijken met de jobs waar ik het over heb? Ik heb destijds ook "maar" 1700 verdiend toen ik mijn doctoraat deed. Ocharme ik.

Al die vrije tijd als halftijdse kan je gebruiken om te studeren, maar kan je met dat loon leven, of moet je hopen dat je een partner hebt. Mijn vrouw heeft die job in de horeca nog gecombineerd met Nederlands als 2de taal, die was elke avond doodop. Een bachelor doe je daar niet bij hoor.
Mijn poetsvrouw heeft een hele vakbond achter zich die voor het minste een nieuwe regel doorduwt. Zijn heel wat producten die ze niet mogen gebruiken, aan het toilet komen ze niet meer aan. Zelden doet ze haar 4 uur uit. Elke minuut overtime kunnen velen in een fabriek claimen. Mijn poetshulp heeft een hele resem sociale tarieven omwille van haar lager loon.
Wij hadden niemand die ons verdedigde tegen totaal absurde regels die op de werkvloer onrechtmatig werden ingevoerd door paar seniors. Het was ja knikken of buiten. In busy season moesten wij onze coach voor een periode van 3 maand doorgeven welke 2 dagen per week we van 8u30 tot 20 u zouden werken. Ik at mijn lunch aan mijn pc en knalde door, ik was daarom om 19u30 beginnen inpakken. Ik kreeg een ‘met middagpauzes schippen kom je er niet vanonder’. Zonder ook maar enige vergoeding of recuperatie van overtime. De andere 2 avonden zat ik tot 22u in de avondles fiscaliteit. En goed wetende dat zelf buiten die extreme busy we vaak lang op kantoor bleven omdat er altijd wel een last minute brandje was.
Ik heb vrienden die de stage advocatuur hebben opgegeven omdat de lange dagen en miserabel loontje niet houdbaar waren. Die namen slechts enkele dagen verlof per jaar voor eens 1 festivalleke en werkten weekends door.

En absoluut respect voor de mensen die het doen. En het is zeker niet gemakkelijk. Maar als er 1 land is waar je alle kansen kan grijpen, dan is het wel in België.
Mijn mama stond er sinds mijn tienerjaren als poetshulp alleen voor, ons mama is op invaliditeit gesukkeld na een ongeval, ik heb een buitenlandse naam, ik heb van mijn poetshulp vernomen dat de poetshulp die oorspronkelijk voor ons was ingepland geweigerd heeft omwille van mijn naam (wat mij doet vermoeden dat qua werksituatie mijn naam ook ooit wel in mijn nadeel zal gespeeld hebben), ik weet als geen ander welke kansen er hier in België liggen als je er maar voor gaat. Unif was voor mij mogelijk door studiebeurs en statuut als werkstudent. Maar ik besef ook altijd van waar ik kom en ik weet goed genoeg hoe mensen met een lager inkomen moeten scharrelen. Er zijn veel mensen die met verdomd veel pech in het sukkelstraatje terechtkomen en waar hulp voor moet voorzien worden, iedereen kan zijn job verliezen, maar op een gegeven moment moet je ook uw kansen grijpen.
Iemand die na een burnout als poetsvrouw werkt om haar bachelor te bekostigen, of iemand die 4/5 werkt om een andere studie te doen...iets zegt mij dat die mensen niet zijn begonnen van een van de jobs waar het hier om gaat, maar wel al een hoger diploma en bijhorende job hebben gehad. En dus de bijhorende randvoorwaarden van gewoon al ervaring te hebben met studeren, alsook misschien enig spaargeld. Mijn vrouw heeft een collega waarbij ik moeite heb om zijn Nederlandse WhatsAppberichten te ontcijferen, omdat ze gewoon vol fouten staan, ik zie die echt geen studie aangaan. Ook niet omdat na zijn fysieke job van 7u tot 15u die volgens mij geen avondlessen gaat volhouden.
Die persoon die als poetshulp is gaan werken had geen hoger diploma en had op haar 20ste al 3 kinderen (pech dat 2e een tweeling was). Op haar 30ste begonnen als poetshulp (na burnout als zorgkundige in rusthuis) en voor het eerst gaan studeren. De kinderen waren dan wel al iets zelfstandiger maar nog altijd een druk huishouden.
Vriendin die nu 4/5e werkt om bachelor te halen heeft evenzeer geen hoger diploma, ze heeft zich dat altijd beklaagd en doet het net om op haar werk naar betere functie te kunnen doorschuiven.

Als je nog geen enkel hoger diploma hebt zijn er net meer steunmaatregelen van de overheid uit.

Laatst bewerkt:
Ik snap niet goed wat die anecdotes over massa's onbetaalde uren maken of een uitzonderlijk mondige poetsvrouw te maken met 'kansen grijpen'?

Waarom doen alsof een soort van onwettige ratrace de norm is en dat dan ook nog, zo lijkt het, iets positiefs vinden?

Ik snap niet goed wat die anecdotes over massa's onbetaalde uren maken of een uitzonderlijk mondige poetsvrouw te maken met 'kansen grijpen'?

Waarom doen alsof een soort van onwettige ratrace de norm is en dat dan ook nog, zo lijkt het, iets positiefs vinden?
Ik ben ook een beetje het Noorden kwijt in de discussie eigenlijk? Wordt hier nu aangehaald dat een poetsvrouw maar moet "opklimmen"?
1) Wie gaat er dan poetsen? Dat is net 1 van die jobs met een enorm personeelstekort?
2) Precies of met een hoger diploma ligt plots de wereld aan uw voeten. Zoals al gezegd, mijn vrouw heeft een PhD, werkt bij de overheid in een functie waar een hoger diploma voor nodig was. Dat is dan 1700€ netto zonder noemenswaardige voordelen (buiten veel verlof en maaltijdcheques). Ik heb een bachelor-diploma en heb nooit zo'n laag loon gehad...

Mijn poetsvrouw heeft een hele vakbond achter zich die voor het minste een nieuwe regel doorduwt. Zijn heel wat producten die ze niet mogen gebruiken, aan het toilet komen ze niet meer aan. Zelden doet ze haar 4 uur uit. Elke minuut overtime kunnen velen in een fabriek claimen. Mijn poetshulp heeft een hele resem sociale tarieven omwille van haar lager loon.
Wij hadden niemand die ons verdedigde tegen totaal absurde regels die op de werkvloer onrechtmatig werden ingevoerd door paar seniors. Het was ja knikken of buiten. In busy season moesten wij onze coach voor een periode van 3 maand doorgeven welke 2 dagen per week we van 8u30 tot 20 u zouden werken. Ik at mijn lunch aan mijn pc en knalde door, ik was daarom om 19u30 beginnen inpakken. Ik kreeg een ‘met middagpauzes schippen kom je er niet vanonder’. Zonder ook maar enige vergoeding of recuperatie van overtime. De andere 2 avonden zat ik tot 22u in de avondles fiscaliteit. En goed wetende dat zelf buiten die extreme busy we vaak lang op kantoor bleven omdat er altijd wel een last minute brandje was.
Ik heb vrienden die de stage advocatuur hebben opgegeven omdat de lange dagen en miserabel loontje niet houdbaar waren. Die namen slechts enkele dagen verlof per jaar voor eens 1 festivalleke en werkten weekends door.
Je hebt hélemaal gelijk:
- Je poetsvrouw komt met haar bedrijfswagen fluitend naar het werk zonder dat ze één iets moet meesleuren, terwijl jij afhankelijk bent van de grillen van de klant qua werkmateriaal nadat je een schamele 5-10 cent/km voor je verplaatsing kreeg.
- Je poetsvrouw kan een ganse dag op dezelfde werkplaats blijven, terwijl jij over de middag vlug je stuutjes moet opeten tijdens je verplaatsing (als je geluk hebt ergens op een bankje buiten als het niet regent) en daar de fantastische 9 cent per km voor krijt.
- Je poetsvrouw kiest ervoor om tijdelijk een basisloon met veel extralegale voordelen te hebben omwille van de mooie CV die je opbouwt met je werkgever, terwijl jij een absoluut laag loon hebt en toch continu zonder goeie persoonlijke beschermingsmiddelen (want je werkgever controleert dat nooit) met detergenten moet werken, waarvan bewezen is dat dagelijks gebruik héél schadelijk is en het aantal levensjaren gemiddeld sterk doet dalen zonder enige carrierekansen in de sector.
- je poetsvrouw heeft meestal een ruime parking bij de klanten, terwijl jij in de straat moet parkeren betalend (op eigen kosten) of moet maken dat je tot 3-4 kilometer ver je auto parkeert, want dat is de grens die je werkgever neemt als redelijke afstand om vanaf dan pas de parkeerkosten te betalen.
- je poetsvrouw is zeker van haar maandelijks loon, terwijl jij tot de dag ervoor kan te horen krijgen dat je niet moet gaan werken en daardoor je al lage loon nog meer ziet verminderen door tijdelijke werkloosheid.
- je poetsvrouw heeft jaarlijkse loonsverhogingen afhankelijk van haar job, terwijl de dienstenchequesvakbonden die volgens omhooggevallen consultancymensen voor het minste een nieuwe regel doorduwen nog altijd aan het onderhandelen zijn over de loonsvoorwaarden voor 2021-2022, waarbij federgon de 0,4% loonmarge enkel wil gebruiken voor een verhoging van de kilometervergoedingen.
- je poetsvrouw kan na vele jaren hard werken een nieuwbouw zetten vér boven het gemiddelde budget dankzij haar riant brutoloon waardoor een lening krijgen kinderspel is, terwijl jij sukkelt om gewoon de rekeningen te betalen nadat je eens een week geen loon kreeg tijdens je ziekte omdat je werkgever een controlearts gestuurd had om 16u30, nét toen je de kinderen had gehaald. Want ja, jij hebt de medische enkelband die een poetsvrouw niet heeft.

Je poetsvrouw heeft toch véél geluk, terwijl jij moet hopen op een kans die je krijgt om een carpal tunnel syndroom of rugklachten te vermijden. Goed dat je zoveel respect voor haar toont in je teksten.

En nu terug in de normale wereld graag, waarbij je zou moeten beseffen dat het feit dat iemand recht heeft op sociale tarieven betekent dat die een écht laag loon heeft en niet een loon die mss laag overkomt omdat je levensstandaard ondertussen al een héél stuk hoger is. Eentje waarbij de vakbond hoognodig is (ik heb 2,5 jaar lang vragen beantwoord van dienstenchequers op facebook, die met de ergste verhalen afkwamen, dus ik ken ze) en waarbij misbruik door zowel werkgever als klanten torenhoog is (zeker in Wallonië waar mensen nog nét iets meer durven omdat daar meer poetsvrouwen op overschot zijn).

Je doet alsof je begrip hebt voor je poetsvrouw, maar besef eindelijk eens dat jij bewust kiest voor een niche in je sector waarbij je VRIJWILLIG veel opgaf, terwijl je best veel andere kansen had. Kansen die andere mensen écht wel veel minder hebben. Niet iedereen heeft de hersenen om consultant te zijn of vlot een andere job te vinden met enkele honderden euro's meer brutoloon.

2) Precies of met een hoger diploma ligt plots de wereld aan uw voeten. Zoals al gezegd, mijn vrouw heeft een PhD, werkt bij de overheid in een functie waar een hoger diploma voor nodig was. Dat is dan 1700€ netto zonder noemenswaardige voordelen (buiten veel verlof en maaltijdcheques). Ik heb een bachelor-diploma en heb nooit zo'n laag loon gehad...
even nuanceren. Het huidige minimumloon bij de Vlaamse overheid voor iemand met een hoger diploma zonder ervaring is 2.568,16 euro bruto. Da's 1896 euro netto.

even nuanceren. Het huidige minimumloon bij de Vlaamse overheid voor iemand met een hoger diploma zonder ervaring is 2.568,16 euro bruto. Da's 1896 euro netto.
Ja, die 1700€ was in 2020. Nadien halftijds gaan werken dus kan niet meer vergelijken wat het nu zou zijn...

Je hebt hélemaal gelijk:
- Je poetsvrouw komt met haar bedrijfswagen fluitend naar het werk zonder dat ze één iets moet meesleuren, terwijl jij afhankelijk bent van de grillen van de klant qua werkmateriaal nadat je een schamele 5-10 cent/km voor je verplaatsing kreeg.
- Je poetsvrouw kan een ganse dag op dezelfde werkplaats blijven, terwijl jij over de middag vlug je stuutjes moet opeten tijdens je verplaatsing (als je geluk hebt ergens op een bankje buiten als het niet regent) en daar de fantastische 9 cent per km voor krijt.
- Je poetsvrouw kiest ervoor om tijdelijk een basisloon met veel extralegale voordelen te hebben omwille van de mooie CV die je opbouwt met je werkgever, terwijl jij een absoluut laag loon hebt en toch continu zonder goeie persoonlijke beschermingsmiddelen (want je werkgever controleert dat nooit) met detergenten moet werken, waarvan bewezen is dat dagelijks gebruik héél schadelijk is en het aantal levensjaren gemiddeld sterk doet dalen zonder enige carrierekansen in de sector.
- je poetsvrouw heeft meestal een ruime parking bij de klanten, terwijl jij in de straat moet parkeren betalend (op eigen kosten) of moet maken dat je tot 3-4 kilometer ver je auto parkeert, want dat is de grens die je werkgever neemt als redelijke afstand om vanaf dan pas de parkeerkosten te betalen.
- je poetsvrouw is zeker van haar maandelijks loon, terwijl jij tot de dag ervoor kan te horen krijgen dat je niet moet gaan werken en daardoor je al lage loon nog meer ziet verminderen door tijdelijke werkloosheid.
- je poetsvrouw heeft jaarlijkse loonsverhogingen afhankelijk van haar job, terwijl de dienstenchequesvakbonden die volgens omhooggevallen consultancymensen voor het minste een nieuwe regel doorduwen nog altijd aan het onderhandelen zijn over de loonsvoorwaarden voor 2021-2022, waarbij federgon de 0,4% loonmarge enkel wil gebruiken voor een verhoging van de kilometervergoedingen.
- je poetsvrouw kan na vele jaren hard werken een nieuwbouw zetten vér boven het gemiddelde budget dankzij haar riant brutoloon waardoor een lening krijgen kinderspel is, terwijl jij sukkelt om gewoon de rekeningen te betalen nadat je eens een week geen loon kreeg tijdens je ziekte omdat je werkgever een controlearts gestuurd had om 16u30, nét toen je de kinderen had gehaald. Want ja, jij hebt de medische enkelband die een poetsvrouw niet heeft.

Je poetsvrouw heeft toch véél geluk, terwijl jij moet hopen op een kans die je krijgt om een carpal tunnel syndroom of rugklachten te vermijden. Goed dat je zoveel respect voor haar toont in je teksten.

En nu terug in de normale wereld graag, waarbij je zou moeten beseffen dat het feit dat iemand recht heeft op sociale tarieven betekent dat die een écht laag loon heeft en niet een loon die mss laag overkomt omdat je levensstandaard ondertussen al een héél stuk hoger is. Eentje waarbij de vakbond hoognodig is (ik heb 2,5 jaar lang vragen beantwoord van dienstenchequers op facebook, die met de ergste verhalen afkwamen, dus ik ken ze) en waarbij misbruik door zowel werkgever als klanten torenhoog is (zeker in Wallonië waar mensen nog nét iets meer durven omdat daar meer poetsvrouwen op overschot zijn).

Je doet alsof je begrip hebt voor je poetsvrouw, maar besef eindelijk eens dat jij bewust kiest voor een niche in je sector waarbij je VRIJWILLIG veel opgaf, terwijl je best veel andere kansen had. Kansen die andere mensen écht wel veel minder hebben. Niet iedereen heeft de hersenen om consultant te zijn of vlot een andere job te vinden met enkele honderden euro's meer brutoloon.
Eindelijk een niet-delusional reply want sommige mensen hier leven echt in een bubbel denk ik en hebben serieus géén idee hoe het er ECHT aan toe gaat.

Ik begrijp eigenlijk nog steeds niet waarom men zo onderdanig is om vaak onbetaalde en niet recupereerbare werkuren te presteren, om een jaknikker te zijn en om een werkslaaf te zijn van een multinational dat tientallen miljarden omzet per jaar genereert...om mogelijks te kunnen opklimmen op de socio-economische ladder? (n/o @iamhollywood ) Ik wist niet dat deze bedrijven ook een non-profit tak hadden waarvoor ze al die gratis arbeidskrachten voor nodig hebben. Dat is niet enkel in de Big4 sector maar in veel sectoren. En als iemand die TEW heeft gedaan, heb ik er genoeg zien eronderdoor gaan omdat ze uitgeperst werden als citroenen en bijgevolg terechtkwamen op de "kosten" van de samenleving terwijl deze kosten net volledig gedragen moeten worden door dat soort bedrijven.

Ik zou eens proberen vragen bij mijn bakker of hij ook wat gratis uren wil presteren voor mij :)

Ofwel is de Vlaming spilziek, ofwel zijn de netto lonen te laag hetgeen al een verklaring kan zijn waarom er zo veel inactieven zijn.
In de tussentijd zoveel mogelijk mensen activeren via kortlopende interim contractjes aan shitty voorwaarden. Want door werken wordt je gelukkig, en doordat het water aan je lippen staat, krijg je net dat extra zetje om wat harder te werken. Win-win

Laatst bewerkt:
Je hebt hélemaal gelijk:

Mijn punt was: het is voor IEDEREEN een raterace. Of je nu een goede job hebt of nier. Het wordt niemand in de schoot geworpen. Het is voor iedereen een opeenvolging van verplichtingen van bij het gaan van de wekker tot men s’avonds opnieuw in bed kruipt. Het is voor iedereen puzzelen om alles te combineren.

Maar wat is het alternatief? Elke job een dik loon? Waar gaan we dat geld halen? Iedereen extra toelagen van de overheid? Lagere belastingen terwijl men met een ongezien begrotingstekort zit?
Ik vrees dat als onze loonkost zo blijft doorstijgen, het opkomend Azië met massa hooggeschoolde goedkope werkkrachten aanlokkelijker wordt. Wij hebben zelf net 3 nieuwe collega’s omwille van de loonkost in Singapore plaatst en dat voor een pharmareus.

En bij ons poetsbureau mag wel iedereen hun klanten kiezen hoor. Voor elke nieuwe klant/vervanging wordt aan de poetshulp gevraagd of ze dat zien zitten. Onze poetshulp heeft al haar klanten binnen een straal van 2 km rond haar deur.
Trouwens dat van die lunch opeten op een bankske tussen 2 klanten in is ook achterhaalt. Wij zijn verplicht om hun 20 min lunchpauze te geven binnen onze 4 u. Hier eet ze ze s' middags met ons mee aan tafel en voorzie ik wekelijks haar voorkeuren in huis (en dat is ons niet teveel, iedereen heeft recht op zijn pauze en dagelijkse koffieklets).

Maar waarom doen we het: om ons nuttig in de maatschappij te voelen. Het gevoel van geen job te hebben en afhankelijk van de maatschappij te zijn zou stresserender zijn dan een job zelf. Misschien moeten sommigen dan durven om even een stap terug te nemen en gaandeweg op te klimmen. Dat is iets wat de VDAB zelf claimt, staar u niet blind op uw huidige werkomstandigheden en kijk wat er in de long run mogelijk is.

Laatst bewerkt:
Mijn punt was: het is voor IEDEREEN een raterace. Of je nu een goede job hebt of nier. Het wordt niemand in de schoot geworpen. Het is voor iedereen een opeenvolging van verplichtingen van bij het gaan van de wekker tot men s’avonds opnieuw in bed kruipt. Het is voor iedereen puzzelen om alles te combineren.
Ja maar kom, er is toch een gigantisch verschil tussen iemand in een kaderfunctie of een traditioneel goedbetaalde job die moet puzzelen met pakweg de nanny en de poetshulp en iemand die geen week werk mag missen omdat hij/zij anders tegen de kinderen moet zeggen dat ze kunnen fluiten naar die schooluitstap naar de zoo? Of die dan bijvoorbeeld een week moet overleven op boterhammen? No shit dat iedereen verplichtingen heeft en dat mensen met hogere lonen niet gewoon met hun duimen zitten te draaien achter hun bureau, maar je kan die twee gewoonweg niet vergelijken qua 'keuzestress'.

Ik vind dat eigenlijk echt nogal toondoof, 'het wordt niemand in de schoot geworpen'. Ik denk niet dat er iemand zegt dat mensen in goedbetaalde jobs daar niet keihard voor gewerkt hebben en dat niet verdienen, of alsof dat in hun schoot geworpen is. Wat men wel zegt is dat het voor enorm veel mensen niet zo simpel is om 'een stap terug te nemen en gaandeweg op te klimmen' en dat het in onze huidige maatschappij eigenlijk niet nodig zou moeten zijn om jezelf kapot te werken om te kunnen overleven. Dan laat ik even de 'profiteurs' uit de vergelijking, want er zijn bijvoorbeeld wel degelijk mensen die niet willen profiteren van het systeem.

Maar goed, ik heb geen verstand van minimumlonen, wetgevingen rond werklozen, en al van dat, dus ik wil me nu niet mengen in heel die diepgaandere discussie daarrond wegens te weinig kennis, maar jij vergelijkt echt appelen met peren vind ik. Jij hebt blijkbaar bewust gekozen voor enkele magere jaren om ze dan daarna vetjes binnen te rijven, da's mooi, en proficiat voor jou, maar dat is gewoonweg helemaal niet hetzelfde als een laaggeschoolde die van kutjob naar kutjob (dan heb ik het over de werkomstandigheden, niet de werkinhoud of de job zelf) zweeft en leeft om te werken.

Ik weet niet bij welke van The Big 4 je gewerkt hebt maar mijn zus heeft een jaar of 3-4 voor Deloitte gewerkt en die kon haar eerste 2 jaar alvast elk overuur dat ze tijdens de drukke periode presteerde recupereren in de zomer. Van januari tot mei was dat een hondenleven, dat hoor je mij niet zeggen maar ze zat in de zomer wel zoveel weken thuis dat een leerkracht er bijna jaloers op zou worden.
Eens ze daar na 2 jaar van assistent (gewone bediende) naar middenkader werden verschoven was het wel gedaan met de pret. Mijn zus heeft dat nog even gerokken puur voor CV technische redenen maar is dan vrij snel geswitched.
Mijn punt was: het is voor IEDEREEN een raterace. Of je nu een goede job hebt of nier. Het wordt niemand in de schoot geworpen.

Maar waarom doen we het: om ons nuttig in de maatschappij te voelen.
2 statements die ik toch wel even wil ontkrachten. Nuttig in de maatschappij? What a load of crap. Dat is zo'n dooddoener die stevig in de categorie "The worst lies are the lies we tell ourselves." valt. Als je morgen aan de gemiddelde mens vraagt: "wil je een job doen die maatschappelijk 0 waarde heeft, waar bruto=netto is (geen rsz of belastingen dus) en waar je huidig loon verdubbeld wordt?" denk je dat die gaat weigeren? Een bepaalde groep zal weigeren ja... de groten hoop springt een gat in de lucht, joepie! Twee keer zoveel geld!

En het wordt niemand in de schoot geworpen... ok, voor veel mensen is het wrs ne strijd of voelt het op zen minst zo aan maar "voor niemand"? Tbh ik heb mij nooit in een raterace gevoeld: 50% was genoeg in het middelbaar, ik heb niet verder gestudeerd (enfin, 2maand), ik heb nooit uren gedaan voor de schoon ogen van mijnen baas en ik ben al heel mijn leven vooral gemotiveerd om net voldoende te doen. Dat heeft mij echter niet tegengehouden om financieel een comfortabel leven te hebben. Als ik mijn eigen leven eerlijk evalueer dan voelt dat voor mij vaak aan als een aaneenschakeling van dingen die in mijn schoot vallen. Das natuurlijk ook niet helemaal waar maar het is niet alsof ik ooit écht buitensporig veel moeite heb moeten doen, de dingen vallen op een bepaald moment gewoon wel op zijn plaats naar mijn gevoel.

Ja maar kom, er is toch een gigantisch verschil tussen iemand in een kaderfunctie of een traditioneel goedbetaalde job die moet puzzelen met pakweg de nanny en de poetshulp en iemand die geen week werk mag missen omdat hij/zij anders tegen de kinderen moet zeggen dat ze kunnen fluiten naar die schooluitstap naar de zoo? Of die dan bijvoorbeeld een week moet overleven op boterhammen? No shit dat iedereen verplichtingen heeft en dat mensen met hogere lonen niet gewoon met hun duimen zitten te draaien achter hun bureau, maar je kan die twee gewoonweg niet vergelijken qua 'keuzestress'.

Ik vind dat eigenlijk echt nogal toondoof, 'het wordt niemand in de schoot geworpen'. Ik denk niet dat er iemand zegt dat mensen in goedbetaalde jobs daar niet keihard voor gewerkt hebben en dat niet verdienen, of alsof dat in hun schoot geworpen is. Wat men wel zegt is dat het voor enorm veel mensen niet zo simpel is om 'een stap terug te nemen en gaandeweg op te klimmen' en dat het in onze huidige maatschappij eigenlijk niet nodig zou moeten zijn om jezelf kapot te werken om te kunnen overleven. Dan laat ik even de 'profiteurs' uit de vergelijking, want er zijn bijvoorbeeld wel degelijk mensen die niet willen profiteren van het systeem.

Maar goed, ik heb geen verstand van minimumlonen, wetgevingen rond werklozen, en al van dat, dus ik wil me nu niet mengen in heel die diepgaandere discussie daarrond wegens te weinig kennis, maar jij vergelijkt echt appelen met peren vind ik. Jij hebt blijkbaar bewust gekozen voor enkele magere jaren om ze dan daarna vetjes binnen te rijven, da's mooi, en proficiat voor jou, maar dat is gewoonweg helemaal niet hetzelfde als een laaggeschoolde die van kutjob naar kutjob (dan heb ik het over de werkomstandigheden, niet de werkinhoud of de job zelf) zweeft en leeft om te werken.
In het begin was die poetshulp er niet eh, integendeel, het was ook zaterdags gaan flexijobben om rond te komen (zij het wel als alleenwonende alleenstaande, moest ik thuis blijven plakken was het iets anders maar ook daar heeft niet iedereen dezelfde mogelijkheden).

Als je als laaggeschoolde zonder enig diploma een stap terug zet en gaat studeren staat er wel betaald tijdskrediet tegenover. Beiden vriendinnen zeggen dat ze financieel amper het verschil voel(d)en. De combinatie werken/studeren/huishouden/kinderen is zeker niet evident.

Maar opnieuw wat is het alternatief? Zeker de dag van vandaag waar basisbehoeften zoals nutsvoorzieningen en voeding gevoelig stijgen.
Voor een stuk minder spilzuchtig leven. Al gaat dat voor sommige laaggeschoolden sowieso al minder op.

Ik denk dat mijn punt wel voldoende duidelijk is dat ik jouw vergelijking niet echt eerlijk vind, zie ook @RidderBauknecht .

Maar bovenstaande lijkt me wat symptomatisch voor heel die "work hard, play hard" nonsens, die ze in bepaalde sectoren graag verkondigen, en misschien begin je op de duur dan effectief te geloven dat iedereen zo hard moet knokken, en vergelijkingen te maken waar je jouw big 4 job en die van een poetshulp gelijktrekt, of te vertellen over de "offers" die je maakt voor een dure nieuwbouw.

Maar eerlijk? In hoeverre is dat een zwaar leven? Als ik rondkijk naar mijn vriendenkring en mezelf is dat toch allemaal weinig krabben geweest hoor. Van het middelbaar naar het hoger onderwijs, en van daar naar de eerste job. Iedereen verdient genoeg om van ok tot zeer deftig te leven, niemand heeft het gevoel dat ze in een soort kosmische competitie zitten. En vooral, het kwam bij niemand op dat het gras misschien groener was als poetshulp of in een grootkeuken of iets dergelijks.

Vanaf een bepaald inkomensniveau kan je gewoon de tering naar de nering zetten, en toch al het basiscomfort hebben. Het is wanneer je daar onder valt dat de zaken zwaarder worden. En dan komt daar bij dat het ook vaak die jobs zijn waar je fysiek zwaarder van afziet. Ik ben trouwens de eerste die zegt dat mentale arbeid ook arbeid is, maar het verschil is wel dat in mijn branche ik een collega van 70 heb die nog zou kunnen meedraaien, en als hobby nog wat komt werken. Ik zie het mijn vrouw of mensen die als poetshulp werken niet doen eerlijk gezegd.

Nu goed, soit, ik wil jouw rekening niet maken hoor. Maar ik krijg gewoon de indruk dat je vanuit je standpunt dat je hard hebt afgezien om te staan waar je staat wel zelf nogal makkelijk allerhande jobs die ook hard werken zonder die mooie vooruitzichten vergoeilijkt.

Laatst bewerkt:
Ik denk dat mijn punt wel voldoende duidelijk is dat ik jouw vergelijking niet echt eerlijk vind, zie ook @RidderBauknecht .

Maar bovenstaande lijkt me wat symptomatisch voor heel die "work hard, play hard" nonsens, die ze in bepaalde sectoren graag verkondigen, en misschien begin je op de duur dan effectief te geloven dat iedereen zo hard moet knokken, en vergelijkingen te maken waar je jouw big 4 job en die van een poetshulp gelijktrekt, of te vertellen over de "offers" die je maakt voor een dure nieuwbouw.

Maar eerlijk? In hoeverre is dat een zwaar leven? Als ik rondkijk naar mijn vriendenkring en mezelf is dat toch allemaal weinig krabben geweest hoor. Van het middelbaar naar het hoger onderwijs, en van daar naar de eerste job. Iedereen verdient genoeg om van ok tot zeer deftig te leven, niemand heeft het gevoel dat ze in een soort kosmische competitie zitten. En vooral, het kwam bij niemand op dat het gras misschien groener was als poetshulp of in een grootkeuken of iets dergelijks.

Vanaf een bepaald inkomensniveau kan je gewoon de tering naar de nering zetten, en toch al het basiscomfort hebben. Het is wanneer je daar onder valt dat de zaken zwaarder worden. En dan komt daar bij dat het ook vaak die jobs zijn waar je fysiek zwaarder van afziet. Ik ben trouwens de eerste die zegt dat mentale arbeid ook arbeid is, maar het verschil is wel dat in mijn branche ik een collega van 70 heb die nog zou kunnen meedraaien, en als hobby nog wat komt werken. Ik zie het mijn vrouw of mensen die als poetshulp werken niet doen eerlijk gezegd.

Nu goed, soit, ik wil jouw rekening niet maken hoor. Maar ik krijg gewoon de indruk dat je vanuit je standpunt dat je hard hebt afgezien om te staan waar je staat wel zelf nogal makkelijk allerhande jobs die ook hard werken zonder die mooie vooruitzichten vergoeilijkt.
Maar dan ga je uit van het gedachtegoed dat wij denken dat een poetsvrouw het rooskleuriger heeft dan wij en gedoemd is die job te blijven doen tot pensionering. Dat is net wat ik tegenspreek, misschien moeten bepaalde jobs tijdelijk ingevuld worden en kunnen activiteiten ernaast u hogerop helpen.

Ik heb het thuis ook gezien hoor. Wij hadden brood op tafel omdat mijn grootmoeder 3 keer per week een brood meegaf of omdat mama zich vol schaamte tegen sluitingsuur naar de bakker repte en een brood aan lagere prijzen probeerde te kopen of tegen openingsuur aan de Aldi ging aanschuiven voor de 'rode prijsjes'. Ik ben nooit meegeweest op sneeuwklassen/citytrip met school etc, ik sloot als leerplichtige aan in een ander leerjaar op school terwijl mijn klasgenoten weg waren. En toch zijn wij er uitgeraakt.

Als ik in een vacature 'Work hard, play hard' zie staan zijn ze mij al kwijt hoor. Dat is synoniem voor vele overuren moeten doen en af en toe (na de uren) iets gaan drinken.

Om eventjes op de originele vraag een antwoord te geven.
Ik werk in een multinational en we hebben in zowat elk land ter wereld een tiental, zoniet hondertal vacatures openstaan.
Toegegeven, veelal IT-related vacatures, maar blijkbaar zijn die profielen in geen enkel land meer te vinden.

Het gaat zelfs niet over, je betaalt te weinig, of het is niet boeiend genoeg of beter aanbod gekregen... er komt gewoon geen enkel CV binnen op die vacatures.

In België is het dan zo'n ramp momenteel, dat men alle vacatures heeft afgesloten en proberen dat nu in te vullen in andere landen.

1) Het leven is geen ratrace, die ratrace maak je zelf door je in te schrijven.
2) Na mijn vakantiewerk als poesthulp voor ISS had ik nog meer te doen met die mensen dan ik al had. Enkel mijn uren poetsen werden betaald, de reisuren tussen de verschillende kantoren niet. En dan moest ik nog 8euro afstaan voor zo een blauw ISS t-shirt, wat zelfs niet mocht, maarja...

Een maand lang om 6u opstaan en tegen 13u thuis voor ocharme 1100eur

3) Het personeelstekort is deels demografisch, deels een falen van het onderwijs om de noden van arbeidsmarkt te beantwoorden. En dit is nog maar het begin, er staat een hele golf gepensioneerden klaar die ons zal overspoelen

4) ook echt onbegrijpelijk dat je iets tien jaar lang ziet aankomen mar er geen beleid is geweest die dat preventief wilt aanpakken

Maar dan ga je uit van het gedachtegoed dat wij denken dat een poetsvrouw het rooskleuriger heeft dan wij en gedoemd is die job te blijven doen tot pensionering. Dat is net wat ik tegenspreek, misschien moeten bepaalde jobs tijdelijk ingevuld worden en kunnen activiteiten ernaast u hogerop helpen.
Maar dat geldt ook ENKEL voor de personen die een deftig IQ hebben. Om hogere studies succesvol af te ronden, mag je toch uitgaan van een IQ van hoger dan 110 denk ik?
Als ik kijk naar mijn ouders, die ook wel een IQ hebben van boven de 100 vermoed ik, heb ik een moeder met dyslectie (dus ja, "te dom" in haar tijd :s) en een vader die gewoon niet gemaakt is om op de schoolbanken te zitten, die MOET bezig zijn.

En natuurlijk zijn het niet enkel hooggeschoolden die een mooi loon kunnen verwerven. Maar je hebt én je talenten en interesses aan de ene kant én de kansen nodig aan de andere kant.
Ik heb ook via afstandsonderwijs 2 bachelors gehad, maar stelt dat ik toen een partner had gehad die zei: "No way, ik verbied het je!" (wat vaker voor zal vallen dan we vermoeden) of als ik kinderen had gehad, zou ik die stap hoogst waarschijnlijk OOK niet kunnen zetten hebben omwille van financiële of organisatorische redenen.

En eens je de 40 voorbij bent, er zullen er hier vast nog wel zijn die dat voelen, lukt bijstuderen echt VEEL moeilijker. Is het onmogelijk? Absoluut niet. Maar wel een heel grote factor om af te haken.

Terug
Bovenaan