Als ik die cijfers bekijk valt het nog mee. Studenten kan je niets verwijten. Vroeg gepensioneerden ook niet. Huismannen en vrouwen ook niet.

Arbeidsongeschikten is een moeilijke, de ene staat op ziekenkas voor een slechte rug… en de andere faket zijn rugblessure / depressie (ik ken helaas redelijk veel voorbeelden)
vroeg pensioen is net een van de grootste problemen in belgie.

Er is natuurlijk een verschil tussen op pensioen gezet worden of zelf voor je pensioen kiezen omdat je onderweg een financieel verstandig leven hebt geleid. Ik heb een buur die op brugpensioen mogen gaan is bij Renault Vilvoorde, hij was toen net 50. Zo'n scenario's kosten bakken vol geld.

Tot je zelf 56 jaar bent zeker 😄
En wat dan, 30 jaar ofzo op kosten van de volgende generaties gaan leven?

Ik dacht het daar net nog, ik en mijn vriendin werken. Haar ouders op pensioen, mijn ouders op pensioen en mijn grootouders. Goed dat ik geen enig kind ben of die omgekeerde piramide is langs geen kanten vol te houden.

En smijt daar nog eens 800k ambtenaren bij. Die werken dan wel, maar brengen ook geen geld in het laatje.
Kost allemaal belastingsgeld.

Hoe brengen die geen geld in het laatje?
Je leerkrachten hebben je toch leren schrijven, tellen,... zodat je uiteindelijk toch kan gaan werken en geld verdienen. :p

En wat dan, 30 jaar ofzo op kosten van de volgende generaties gaan leven?

Ik dacht het daar net nog, ik en mijn vriendin werken. Haar ouders op pensioen, mijn ouders op pensioen en mijn grootouders. Goed dat ik geen enig kind ben of die omgekeerde piramide is langs geen kanten vol te houden.
Werk jij maar tot uw 70 jaar. Ik heb andere plannen.

En smijt daar nog eens 800k ambtenaren bij. Die werken dan wel, maar brengen ook geen geld in het laatje.
Kost allemaal belastingsgeld.
Heel wat ambtenaren zorgen er net voor dat de ondernemingen kunnen draaien?

Maar dat er teveel zijn, daar heb je gelijk in. Maar de Belg wil veel overheid (kijk maar naar de kinderopvangdiscussies, zelfs mac-bc wil daar meer overheid), maar weinig ambtenaren.

edit: hier een mooi voorbeeld:

Laatst bewerkt:
Heel wat ambtenaren zorgen er net voor dat de ondernemingen kunnen draaien?

Maar dat er teveel zijn, daar heb je gelijk in. Maar de Belg wil veel overheid (kijk maar naar de kinderopvangdiscussies, zelfs mac-bc wil daar meer overheid), maar weinig ambtenaren.
Ik denk dat de ambtenarij voor een hoop meerwaarde zorgt, zoals al gezegd is het onderwijs alleen al cruciaal voor de maatschappij.

Maar uiteindelijk mag het allemaal niets kosten natuurlijk. Dat is een beetje hetzelfde als de discussies de vorige pagina's over slecht betaalde jobs. We hebben allemaal tonnen respect maar ervoor betalen is vaak een stap te ver.

Ik denk dat de ambtenarij voor een hoop meerwaarde zorgt, zoals al gezegd is het onderwijs alleen al cruciaal voor de maatschappij.

Maar uiteindelijk mag het allemaal niets kosten natuurlijk.
Huh? We zitten met een astronomische schuldenberg in België net doordat we jarenlang tientallen miljarden hebben uitgegeven aan onderwijs, overheidskosten, .... Geld dat er eigenlijk niet was en toch is het uitgegeven eraan. Vanwaar haal je dan dat het niets mag kosten hier in België?

Dat is een beetje hetzelfde als de discussies de vorige pagina's over slecht betaalde jobs.
We hebben allemaal tonnen respect maar ervoor betalen is vaak een stap te ver.
Die lonen zijn best ok voor die jobs. Het alternatief om niets te doen en thuis werkloos te blijven is gewoon te lucratief en dat is ronduit onrechtvaardig tegenover de mensen die wel die jobs doen. Daar moet iets aan gebeuren.
Bekijk gerust die overheidsschuld eens in detail, ik snap niet hoe je dan tot de conclusie kan komen dat we nog veel meer moeten gaan uitgeven.

Huh? We zitten met een astronomische schuldenberg in België net doordat we jarenlang tientallen miljarden hebben uitgegeven aan onderwijs, overheidskosten, .... Geld dat er eigenlijk niet was en toch is het uitgegeven eraan. Vanwaar haal je dan dat het niets mag kosten hier in België?

Die lonen zijn best ok voor die jobs. Het alternatief om niets te doen en thuis werkloos te blijven is gewoon te lucratief en dat is ronduit onrechtvaardig tegenover de mensen die wel die jobs doen. Daar moet iets aan gebeuren.
Bekijk gerust die overheidsschuld eens in detail, ik snap niet hoe je dan tot de conclusie kan komen dat we nog veel meer moeten gaan uitgeven.
Als je niet rondkomt zonder dat je boven uw stand leeft, dan zijn de lonen alles behalve ok (lichamelijke belasting buiten beschouwing gelaten).

Schuldenberg België.... door jarenlang miljarden investering... in onderwijs?
Does not compute hoor.

Ik zou eens aanraden naar een derde wereldland op reis te gaan en de overheidsschuld daar te bekijken.

Overheidsschuld hier is een non-issue.

Dat was toch jouw logica hé?

Ik zou eens aanraden naar een derde wereldland op reis te gaan en de overheidsschuld daar te bekijken.

Overheidsschuld hier is een non-issue.

Dat was toch jouw logica hé?
Neen, dat is niet mijn logica.
De overheidsschuld in de meeste derde wereld landen komt trouwens niet in de buurt van de onze, maar kom :wink:

Dus je vindt niet dat je jezelf compleet onderuit haalt omdat je niet weet dat onderwijs al een paar decennia betaald wordt door de regio's ipv het land.
Neen, dat valt even goed onder de public debt nominater he. Of een gemeente, een provincie, een deelstaat of een Vlaamse overheid het nu uitgeeft, speelt daar geen rol in.

Net wel, onderwijs is al jaar en dag één van de major uitgavenposten binnen de overheidsbestedingen: https://www.nbb.be/nl/artikels/welk...-zijn-hoog-een-vergelijking-met-de-buurlanden.
Hier zit nog veel besparingsruimte op in België.

Het is niet omdat wij nu bovengemiddeld uitgeven aan onderwijs dat die schuld is ontstaan door onderwijs.

Schuld van de laatste jaren is eigenlijk voornamelijk toegenomen door de factor "economische zaken" waar iedere politieke partij compensatietrucjes heeft zitten te verzinnen onder het mom van "activering" maar dat het eigenlijk geen zak heeft geholpen buiten de kosten te doen dalen van de Big 4 :p

Het is niet omdat wij nu bovengemiddeld uitgeven aan onderwijs dat die schuld is ontstaan door onderwijs.
Die schuld is niet enkel en alleen ontstaan door uitgaven naar het onderwijs, maar het onderwijs zit steevast erbij tussen de grote overheidsuitgaven. Als je dan leest dat België bij de koplopers zit qua uitgaven (en deze uitgaven enkel verhoogt) van onderwijs en tegelijkertijd enkel een dalende kwaliteit ervoor terugkrijgt, dan mag je je gerust vragen stellen bij dit beleid.

Uit het artikel:

Het tekort aan gekwalificeerde mensen is een van de belangrijkste hindernissen voor onze welvaartsgroei de komende jaren. Het onderwijs moet een cruciaal deel van het antwoord bieden. Maar volgens meerdere indicaties verliest het Vlaamse onderwijs al jaren aan kwaliteit.
....

Zoals vaak als iets misloopt met de taken van de overheid wordt ook in het onderwijs vlot verwezen naar de impact van al dan niet vermeende besparingen. De totale Belgische overheidsuitgaven voor onderwijs zijn echter toegenomen. In de periode 1995-2008 schommelden die uitgaven rond 5,7 procent van het bruto binnenlands product, terwijl ze de jongste jaren stabiliseerden op 6,2 procent van het bbp. Van besparingen op het totale overheidsbudget voor onderwijs is dus geen sprake. Na Zweden en Denemarken heeft België de hoogste overheidsuitgaven voor onderwijs in Europa

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan