Het pestprobleem

Squidward

Well-known member
Volgende is het pestprobleem specifiek:

Ik ben titularis. Leerlinge is nieuw dit jaar en al van in het begin ‘doendig’ zodat ze nu een positieve volgkaart heeft. Dwz dat positief gedrag per lesuur een krabbel krijgt. Op zich dachten we echter niet dat ze een negatief element was, gewoon vervelend. Blijkt nu dat ze binnen en buiten school een klasgenote pest tot op het punt van doodsbedreigingen en ‘we vinden u buiten school als je iets zegt’.
Op zich al reden genoeg voor een klassenraad, dat komt misschien volgende week, hopelijk toch, maar ik ben nog niet lang genoeg op school daar om te weten hoe ze er mee omgaan. Ze zijn fan van verbindende communicatie, daarmee kan je al raden dat er wat afgepest wordt want ze zijn nergens bang voor. Morgen zie ik de klas en zonder namen per se te noemen walg ik er genoeg van om toch *iets* te zeggen. Ik zou graag advies over volgende:

* zeg ik iets of hou ik beter mijn mond minstens tot er duidelijkheid is over eventuele klassenraad? Kan ik eventueel wel een algemener soort bolwassing geven, dus niet direct op de persoon maar een fine tunen van wat niet acceptabel is?

* wat kan je als klastitularis eigenlijk doen tegen dit soort gedrag buiten school? Ik bedoel, kan ik daar überhaupt een sanctie tegenover plaatsen (er is ook pestgedrag op school dus het stroomt wel door)

Ik word echt zo boos van die arrogantie en dat gedrag, ik ben chill lijk geen een maar da’s een button die ze echt niet moeten pushen. Ik weet dat dat voor de overgrote meerderheid zo is, maar als ik boos ben dan ben ik een heel, heel aantal graden bozer dan de gemiddelde.

Is die leerling nieuw omdat ze in het eerste jaar zit? Indien niet, wat zegt haar dossier? Geen voorgeschiedenis van dit soort gedrag?

Ik vind het overigens ook de plicht van de school om in dit geval hierover SNEL samen te zitten. Desnoods enkel de klastitularis en de directeur. Ze kan mss die intentie niet hebben, maar dit is gewoon niet aanvaardbaar.

Iets zeggen in de klas zou ik niet doen. Naar mijn ervaring kicken veel pesters erop (zelfs als je geen namen noemt), en creeërt dit vooral meelopers omdat ze zelf niet als volgende in het vizier willen komen (let's face it, leerlingen weten wel over wie het gaat).

Misschien kan je best aan je leidinggevende vragen (hoe gaat dat daar, aan de directeur/directrice dan?) of je het al kan aanbrengen in de klas, dan kan je ook niet nadien voor een nare verrassing komen te staan.

Gezien doodsbedreigingen lijkt het me logisch dat je direct de directie inlicht. Ook al is het 'maar' stoerdoenerij, het blijft gevaarlijk.

Sowieso idd om onpartijdig te blijven en de aandacht die ze zoeken niet te geven, zal ik zelf (nog) niets zeggen. Maar er moet - ook idd - echt wel een klassenraad komen want ze zitten (2 voortrekkers) een maand op deze school en het loopt al zo. Zijn meisjes van vijftien, die kunnen heel zwaar uit de bocht gaan. Hun dossiers spreken van steeds hetzelfde, ze zijn weliswaar ambetantig in dat ze graag haantje de voorste zijn met opmerkingen en domme vragen, afleidingen en alles is leuker dan school maar geen opmerkingen over dit soort venijn. Kan zijn dat het nu de leeftijd is of dat klasgenoot dat effect heeft (heeft men ooit laten bestuderen, soms is dat een rode lap op een stier zonder aanwijsbare reden) Blijft wel dat ik elke dag wel gastjes zie wenen, dan denk ik toch dat ‘verbindende communicatie’ niet de verhoopte oplossing voor álles is.

Sta zelf in het onderwijs (secundair) als leerkracht en leerlingbegeleider. Twijfel er niet aan om leerlingbegeleider én directie zo snel mogelijk aan te spreken. Laat in je mail ook blijken dat je vindt dat er hoogdringendheid aanwezig is. Sta erop dat er zo snel mogelijk een klassenraad bijeen wordt geroepen.

Zorg voor de veiligheid van het slachtoffer: heeft zij al haar verhaal volledig kunnen doen? Voelt zij zich veilig genoeg om op de speelplaats te komen? Spreek een plaats af waar ze naartoe kan komen indien ze zich onveilig voelt.

Verwittig (of laat de leerlingbegeleiding) de ouders van het slachtoffer verwittigen wat er gaande is en dat de school er serieus aan tilt.

zeg ik iets of hou ik beter mijn mond minstens tot er duidelijkheid is over eventuele klassenraad?
Ik sta niet in het onderwijs, maar persoonlijk zou ik daarover niks zeggen als je de klas ziet. Best overleggen met jouw overste, zodat ze je achteraf niks kunnen verwijten, ook al zou jouw tussenkomst goed bedoeld zijn.

Net een mail gekregen van een tweede mama. Een ander meisje vond het niet kunnen dat de twee probleem-meisjes met aansteker en spuitbus bezig waren. Waarop haar duidelijk gemaakt is dat ze haar tanden zouden uitkloppen en ‘kapot maken’. Het eerste meisje was zodanig bang dat ze moest overgeven en niet alleen naar huis durfde. Dat gaat mijns inziens toch verder dan ‘we geven een volgkaart en een praatje over normbesef’.
Ik blijf wel bij zelf nog niets aankaarten met de klas, dat zal inderdaad gewoon exponentieel erger pesten geven. Maar de verleiding om ze bij haar nekvel te nemen is er wel. Ik overleg ondertussen via mail met collega’s, als verenigd front zullen we meer bereiken.

Als ik mij niet vergis geeft gij toch godsdienst/zedenleer/levensbeschouwing he?
Dat lijkt mij nu wel het vak bij uitstek om relatief onopvallend en "neutraal" het onderwerp aan te snijden en de reacties te polsen of op z'n minst aan het slachtoffer te laten merken dat er wel degelijk hulp/steun mogelijk is. Zonder het er meteen vingerdik op te leggen en te gaan beschuldigen of vingerwijzen

Zonder belachelijk te willen klinken, wat is een positieve volgkaart? Ze is een lesuur "braaf" en krijgt dus een krabbel voor dat uur? En dan? Voor 10 brave uren krijg je gratis één beurt waar je "niet braaf" mag zijn? Of hoe gaat dat in zijn werk?

Laat het slachtoffer klacht indienen bij de politie voor belaging. Vooral als het zo erg is.
Dit dus.
Altijd vreemd gevonden dat binnen de schoolmuren er precies angst bestaat om de politie erbij te betrekken.
Dit gaat over bedreigingen, ouders zijn aansprakelijk/verantwoordelijk.

Waar wacht de school op?

Zonder belachelijk te willen klinken, wat is een positieve volgkaart? Ze is een lesuur "braaf" en krijgt dus een krabbel voor dat uur? En dan? Voor 10 brave uren krijg je gratis één beurt waar je "niet braaf" mag zijn? Of hoe gaat dat in zijn werk?
Met uitzondering van dat uur stout zijn is het precies wat je zegt, ze moet bepaalde regels volgen maar dat zijn dingen als ‘cursus mee, opletten, niet tussen de lessen weglopen’. Daar staat niks op van ‘niet de lichamelijke integriteit van uw medeleerling gerust laten’.
De school zet heel erg in op verbindende, positieve communicatie en oplossen vanuit een :) hoek ipv een :( hoek. Voor veel dingen is dat een mooi idee en werkt dat ook, ik probeer daar ook op te letten dat ik het toepas. Maar heel soms is het meer een vloek, gelijk nu waar een pestkop - en er zijn er veel - in feite nergens schrik voor heeft want ze worden zelf aangesproken als ‘er moet een reden zijn en wij denken dat jij ook slachtoffer bent’. (Dat kan wel voorvallen, maar toch…).

Dit dus.
Altijd vreemd gevonden dat binnen de schoolmuren er precies angst bestaat om de politie erbij te betrekken.
Dit gaat over bedreigingen, ouders zijn aansprakelijk/verantwoordelijk.

Waar wacht de school op?
Februari, dan zijn de subsidies rond en maakt het geen verschil meer of er leerlingen wegvallen. Je zal zien dat klassenraden rond Pasen direct véél strenger zijn dan Kerst.

Met uitzondering van dat uur stout zijn is het precies wat je zegt, ze moet bepaalde regels volgen maar dat zijn dingen als ‘cursus mee, opletten, niet tussen de lessen weglopen’. Daar staat niks op van ‘niet de lichamelijke integriteit van uw medeleerling gerust laten’.
De school zet heel erg in op verbindende, positieve communicatie en oplossen vanuit een :) hoek ipv een :( hoek. Voor veel dingen is dat een mooi idee en werkt dat ook, ik probeer daar ook op te letten dat ik het toepas. Maar heel soms is het meer een vloek, gelijk nu waar een pestkop - en er zijn er veel - in feite nergens schrik voor heeft want ze worden zelf aangesproken als ‘er moet een reden zijn en wij denken dat jij ook slachtoffer bent’. (Dat kan wel voorvallen, maar toch…).

Maar welk voordeel zit er voor die leerlinge aan? Welke "beloning" krijgt ze om zich te gedragen?

Maar welk voordeel zit er voor die leerlinge aan? Welke "beloning" krijgt ze om zich te gedragen?
In feite niets. Het is de bedoeling om een sanctie zoals strafstudie (van 12u15 tot 13u15 op woensdag, quelle horreur) te vermijden. Als ze een paraaf of twee of meer niet heeft, moet ze op gesprek bij de leerlingenbegeleiding en herpakken. Het is een zeer lang straatje zonder wezenlijk veel gevolg.

In feite niets. Het is de bedoeling om een sanctie zoals strafstudie (van 12u15 tot 13u15 op woensdag, quelle horreur) te vermijden. Als ze een paraaf of twee of meer niet heeft, moet ze op gesprek bij de leerlingenbegeleiding en herpakken. Het is een zeer lang straatje zonder wezenlijk veel gevolg.

Holy fuck.

Dat werkt toch nooit? Zelfs al krijgt die strafstudie omdat ze zich niet gedraagt, wat gaat 1 uurtje die nu straffen? Als ze al komt...

Is dat BSO? Mss zwaar vooroordeel, maar bon.

Februari, dan zijn de subsidies rond en maakt het geen verschil meer of er leerlingen wegvallen. Je zal zien dat klassenraden rond Pasen direct véél strenger zijn dan Kerst.
Wtf is dat eigenlijk voor een kromme redenering? Laten we een leerling dat ze met de dood bedreigen en misschien slagen gaan geven maar stikken omwille van subsidies.

Geen haar op mijn hoofd die eraan zou denken om daaraan mee te doen en als ze tegenwerken nam ik ontslag en ging ik naar de pers met heel dat verhaal.

Terug
Bovenaan