Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

"i lol'd.
Zie prijs van gas, staal, hout, bevoorrading computerchips etc...
Ja ze liggen er zeker wakker van in china"

Dit was nochtans geen sarcasme denk ik?

internationale handelsakkoorden zijn geen zero sum game. Voor wat hoort wat; you scratch my back, I scratch yours principe.
Dat klopt, in het geval dat er wederzijds belangen is. In het geval van grondstoffen, is dat er niet. Behalve vraag & aanbod.
Dus is het enkel kwestie van prijs onderhandelingen

As we speak ...
Onze 'economische slagkracht als sterk EU' 💪

Wederom, wat dan wel doen? Als je het fragment bekijkt van De Afspraak is er ook niet echt iets dat we kunnen doen met onmiddelijk effect.

Dat kan kritiek zijn op ons langetermijn militair beleid, absoluut. Maar wat wil je dan nu zien gebeuren of zien veranderen?

As we speak ...

“Als men Rusland zou afsluiten van het internationale financiële systeem, bijvoorbeeld door Rusland uit het Swift-systeem van internationale betalingen te halen of door Rusland de toegang tot de internationale kapitalenmarkten te ontzeggen, door hen bijvoorbeeld te verbieden Russische roebels om te zetten in Amerikaanse dollars, ga je Rusland wel effectief treffen.”

“Maar daar schuilt een ander gevaar in”, waarschuwt Van Hove. “Je dreigt Rusland in de rol van paria te dwingen in de wereldeconomie. En een paria kan zich heel eigenaardig gaan gedragen.”

Hierin schuilt namelijk het gevaar dat Rusland in de richting van China wordt gedreven. “Daardoor dreig je een economische as tussen Rusland en China te krijgen, die probeert een alternatief te ontwikkelen voor de bestaande financiële werking van de wereldeconomie.” Zo zou Rusland SPFS, het alternatief voor Swift dat het sinds 2014 ontwikkeld heeft, kunnen inzetten.

“Dan heb je een bijkomend probleem,” besluit Van Hove, “want je wil dat zij geïntegreerd blijven in de wereldeconomie omdat onze bedrijven daar belangen bij hebben. Het blijven nog altijd interessante exportmarkten voor onze producten en diensten.”

Wederom, wat dan wel doen? Als je het fragment bekijkt van De Afspraak is er ook niet echt iets dat we kunnen doen met onmiddelijk effect.

Dat kan kritiek zijn op ons langetermijn militair beleid, absoluut. Maar wat wil je dan nu zien gebeuren of zien veranderen?
Kan ik niet op antwoorden, ik zie ook geen oplossing.
Ik geef enkel aan dat wij als EU nergens staan (momenteel)

@Avondland : dat artikel zegt toch hetzelfde? Het enige waarmee we de russen pijn kunnen doen, is financieel. Maar daarmee duwen we ze richting China en/of zijn we er zelf de dupe van. Dus de enige slagkracht, vervalt ook.
Conclusie: Poetin kan zijn goesting doen, en doet het ook.
Krim -> sancties !!!
8 jaar later doet hij het gewoon nog eens

Ik hoop dat iedereen die hier, soms met leedvermaak, komt orakelen hoe zwak Europa wel niet is zich goed realiseert dat we daar bijna allemaal ook wonen, en die zwakheid deels komt door alle nationale politieke partijen waar euroscepticisme makkelijk scoort bij de bevolking.

Tgoh, is dat niet zo'n beetje een kip-ei verhaal?
Is Europa zo zwak door het euroscepticisme, of is euroscepticisme zo omnipresent door het chronisch falen van de EU?

As we speak ...

Dit vat het probleem zo'n beetje samen: Europa dat denkt dat het met geld alle problemen naar z'n hand kan zetten.
Maar van zodra de tegenpartij amper belang hecht aan centjes, valt de macht van de EU als een kaartenhuisje in elkaar.

De EU is in feite een rijke stinkerd zonder bodyguards dat iedereen probeert om te kopen, maar geregeld een pak rammeling krijgt en het vertikt om bodyguards in te huren.

Tgoh, is dat niet zo'n beetje een kip-ei verhaal?
Is Europa zo zwak door het euroscepticisme, of is euroscepticisme zo omnipresent door het chronisch falen van de EU?

Ik word in ieder geval heel moedeloos van het zien hoe zwak de EU in feite wel niet is, en dat ze weigeren om zich te hervormen naar een sterker iets.
De kip of het ei is ook wat ik zeg hé. Als je een sterkere EU wil moet je daar ook naar handelen, of in ons geval naar stemmen.
Hervormen hetzelfde, hoe wil je "een sterker iets" praktisch realiseren zonder macht over te dragen naar het verguisde EU-niveau?
Dit vat het probleem zo'n beetje samen: Europa dat denkt dat het met geld alle problemen naar z'n hand kan zetten.
Maar van zodra de tegenpartij amper belang hecht aan centjes, valt de macht van de EU als een kaartenhuisje in elkaar.
Elk land dat geen militaire acties wil heeft toch enkel deze optie? De VS heeft in het verleden vaak de optie van militaire actie gebruikt, en hier gaan ze dat niet zo snel doen, dus kunnen ze toch ook enkel met "centjes" werken?

Oekraïne roept zn reservisten op : zo'n miljoen man extra.
Nu allemaal een wapen geven :)

Ook mogen ze in Oekraïne nu met wapens rondlopen op straat

Dat klopt, in het geval dat er wederzijds belangen is. In het geval van grondstoffen, is dat er niet. Behalve vraag & aanbod.
Dus is het enkel kwestie van prijs onderhandelingen

Hoezo niet? Als je niets in de plek krijgt sluit je geen akkoord he. Je kan grondstofprijs onderhandelen tov hoeveelheden en/of prijzen alsook verminderde tarieven of laksere regels rond volledig andere goederen en diensten.

Maar we dwalen af want dit heeft weinig tot niets met sancties te maken.

Oekraïne roept zn reservisten op : zo'n miljoen man extra.
Nu allemaal een wapen geven :)

Ook mogen ze in Oekraïne nu met wapens rondlopen op straat
Is dat laatste eigenlijk een goed plan? Ik kan me inbeelden dat een aantal heethoofden van het pro- en contrakamp op elkaar begint te schieten en dat Poetin daarin een bewijs ziet dat Russische minderheden systematisch worden vermoord.

Als Rusland een beetje slim is , zorgt het er nu voor dat de situatie kalmeert in Oost-Oekraine , en drijft het de prijs voor gas op voor Europeanen .

Hoelang zijn wij bereid dan een hoge gasprijs te betalen als de situatie kalm is maar weliswaar een Donbass in Russische handen ?

Als Rusland een beetje slim is , zorgt het er nu voor dat de situatie kalmeert in Oost-Oekraine , en drijft het de prijs voor gas op voor Europeanen .

Hoelang zijn wij bereid dan een hoge gasprijs te betalen als de situatie kalm is maar weliswaar een Donbass in Russische handen ?

Zo'n troepenmacht onderhouden voor een lange periode is heel moeilijk.
De troepen die al in hun gevechtsposities zitten kunnen daar niet lang blijven. Dus oftewel binnen een paar dagen (meeste zeggen zelfs binnen de dag) oftewel terug naar basis.

Zo'n troepenmacht onderhouden voor een lange periode is heel moeilijk.
De troepen die al in hun gevechtsposities zitten kunnen daar niet lang blijven. Dus oftewel binnen een paar dagen (meeste zeggen zelfs binnen de dag) oftewel terug naar basis.
Dan zullen ze die inruilen voor andere troepen? Kan daar geen rotatiesysteem in bestaan? Als je een land wil binnenvallen heb je een voorhoede en de rest wacht in de basis tot het wordt ingezet. Ik ben geen generaal, enkel een bureaustoelversie. Maar zo denk ik erover. :unsure:

Kans is groot dat hij er over twee jaar opnieuw staat en ik denk dat we dan stilletjesaan goodbye kunnen zeggen als de VS als de leider van het Vrije Westen.
Die kans is dermate klein dat je voor een zelfgekozen bedrag en een 5 tegen 1 payout mag wedden tegen mij ;-)
Opnieuw doet iedereen hier alsof het een ver-van-mijn-bed show betreft.

Willen we anders een volksreferendum houden in België of we bereid zijn om met zijn allen dubbel zoveel te betalen voor gas, electriciteit en diesel, en zo Putin echt zware sancties te kunnen geven?

Ik weet de uitslag al, een harde nee.
En dat is exact wat de politici dus doen.
Dus die kritiek is goedkoop.
Kan ik niet op antwoorden, ik zie ook geen oplossing.
Ik geef enkel aan dat wij als EU nergens staan (momenteel)
Dat is dan duidelijk.
Je ziet geen enkele oplossing, maar de EU is sowieso zwak, wat ze ook doen.
Ok, jij gaat in op de algemene mobilisatie om WO 3 te gaan vechten?

Ik dacht het niet.
Op het keyboard de stoere militaire man zijn, dat wel.
Dus oftewel binnen een paar dagen (meeste zeggen zelfs binnen de dag) oftewel terug naar basis.
Wat denk je zelf op basis van de feiten van de afgelopen dagen en uren? :)

Dan zullen ze die inruilen voor andere troepen? Kan daar geen rotatiesysteem in bestaan? Als je een land wil binnenvallen heb je een voorhoede en de rest wacht in de basis tot het wordt ingezet. Ik ben geen generaal, enkel een bureaustoelversie. Maar zo denk ik erover. :unsure:

Dat is mogelijk maar Oekraïne heeft een actief leger van 215.000 man.
Rusland zelf staat er met ongeveer 200.000. Als je met rotatie gaat werken ga je al een deel van die 200.000 in de basis weer zetten.
Aan de frontline zouden 80.000 Oekraïnse soldaten ingegraven zijn. Een numerieke meerderheid is wel handig voor een aanvallende leger.

@JanusDR : ik weet het niet, het is poetin :). Als hij bv verkrijgt dat Westen het Krim als Rusland beschouwt en hij die republieken kan behouden kan het zijn dat hij gelukkig is.
Voor zelfde geld wil hij gewoon alles veroveren.

Weer een van de leukste dingen dat ik hier vandaag gelezen heb.
Want ... er heerst absolute chaos in de UK ?
Kom zeg ,beetje nuance aub.
Zoals @Sylverscythe aanhaalt, de finale stand van zaken , of het nu beter was of niet, kan niet vastgesteld worden (eventueel binnen x aantal tijd)
Ze zijn er niet noemenswaardig op vooruit gegaan, maar ze zijn ook niet regelrecht de afgrond in gereden.

Benieuwd of de EU nu wapens gaan leveren aan Oekraïne.

In ieder geval 8 jaar geleden heeft Rusland de Krim geannexeerd alsof het niets was. En nu wilt hij hetzelfde doen. Als dat op dezelfde gemakkelijke manier lukt waarom zouden die dat binnen paar jaar niet opnieuw doen met andere (buur)landen ?

Wat de EU betreft is het simpel, 2% per jaar van BBP moet in defensie gestoken worden en slechts een beperkt aantal lidstaten haalt die 2% (België in ieder geval niet). Als er 1 ding is dat op EU niveau echt van belang is dan is dat een modern leger op basis van quota per land. Nu doen al die lidstaten hun goesting en stellen veel landen op militair gebied niet veel voor. Als puntje bij paaltje komt zijn de Amerikanen / Britten weer nodig, om zoals in de vorige WO'en het hachje van de Europeanen te redden. Je zou toch denken dat in de afgelopen 75 jaar de EU iets heeft bijgeleerd.
Nee we gaan de gas toedraaien, wetende dat we die eigenlijk nodig hebben en met het vingertje wijzen.

Rusland lacht er is mee en doet zijn goesting. .

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan