JorisBlack
Well-known member
Toch typisch hoe in zulke landen altijd datzelfde riedeltje wordt herhaald he. 'Terroristische organisaties', 'gesteund door buitenland', internet platleggen enz. Dictatorship 101.
Ik heb in 2015 door het zuiden van Kazachstan gereisd en ook een 10 tal dagen in Almaty verbleven, wachtend op een Chinees visum. Heel wat interessante en slimme mensen ontmoet, maar jammer genoeg ook veel wantoestanden gezien. Alcohol is er een groot probleem. Corruptie nog meer. Ambitieuze en progressieve mensen hebben er weinig uitzicht, tenzij je op één lijn loopt met het regime en de machtsstructuren. Alles is door- en door verdrongen van het regime. Wil je een eigen zaak starten? Contact nodig met het regime. Wil je een goede job? Contacten nodig bij het regime. Wil je goede studies doen? Contacten nodig bij het regime. Ben je een beetje anders denkend? Sorry, jij mag niet meespelen. Er verdwijnen daar ook gewoon mensen. Veiligheidstroepen overal. En een Russische minderheid die nostalgisch terugdenkt aan de tijd dat Kazachstan nog van hun was.
Laatste decennium is Kazachstan er economisch wel op voorruit gegaan. Almaty is eigenlijk een vrij moderne stad (één van de modernste in Centraal-Azië) met een paar nieuwe metro-lijnen, goede infrastructuur en nieuwe grote kantoorgebouwen. Ik had de indruk dat de bevolking er wel op een bepaalde manier van heeft mee kunnen profiteren, bv. meer als dan in Turkmenistan en Oezbekistan. Maar blijkbaar zijn ze het nu toch een beetje beu. Vooral dan de mensen die de laatste jaren 'uit de boot zijn gevallen' waarschijnlijk. Er is daar gewoon te veel verschil tussen arm en rijk. Als die eens deftig aan herverdeling zouden doen en de extremen beperken zou dat een bloeiende en op alle vlakken rijke maatschappij kunnen worden. Ze hebben daar zot veel grondstoffen en hebben slechts 19 miljoen mensen. De oplossing hier is volgens mij politieke en sociale, fiscale hervormingen. Dat de Russen zich maar niet te veel moeien en ik hoop dat ze het zelf, geweldloos voor elkaar krijgen.
En er zijn nog enkele andere 'slapende' dictaturen in die regio.
Ik ben ooit in Oezbekistan op vakantie geweest (was wel de moeite trouwens). Toen had je nog Islam Karimov als dictator. Als je daar iets over vroeg aan de mensen, durfden ze ook niks te zeggen. Die is blijkbaar wel recent gestorven, dus weet niet hoe de situatie er nu is.
En dan is er nog Tadzjikistan, Turkmenistan... allemaal plekken waar het ooit helemaal mis kan lopen.
Had wel niet verwacht dat we zouden beginnen met Kazakhstan

. Niet echt de bedoeling om buitenlandse vredestroepen in te zetten tegen je eigen bevolking. Ik zie ons de NAVO ook niet sturen tegen gele vestjes.