Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

Nu wil ik toch eens weten hoe een interventie van de USA in Oekraïne hun positie tegenover China zou verzwakken ... ook het feit dat we geen munitie enzo zouden hebben vind ik maar raar... als het echt zo ver klopt kloppen we gewoon aan bij de usa om ons materiaal en munitie te leveren en die zullen dat wel met bakken doen

Volgens Reuters hebben de Britten ook al wat anti-tankmateriaal geleverd en hebben de Canadezen wat Special Troops gezonden ook om de ambassade te beveiligen .

Ah ik wou hier al komen vragen waarom in gotsnaam (pun intended) Gotland. Dat ligt best nog wel ver van zowel Rusland als Oekraïne.
Goede uitleg in dat filmpje.
Eigenlijk moet je de invloedssfeer van Rusland (vanuit het perspectief van Moskou (!)) naar het Westen toe zien als een band die vertrekt van Moermansk tot in Syrië. Finland/Zweden - Baltische Staten - Wit-Rusland-Oekraïne - Kaukasus - Turkije. Controle van Gotland is controle over de Oost-Baltische zee.

Vreemd dat geen enkele Westerse mogendheid een Secret Cyber Unit heeft dat continue Russische websites (overheidsinstanties en bevriende bedrijven) platlegt, zoals de Russen dat zo vaak doen tegen het Westen. Vreemd dat zo'n Secret Cyber Unit niet zorgt voor gigantisch veel fake news en online onrust in Rusland etc. Beetje een koekje van eigen deeg bakken.
Met het geld dat omgaat in de NAVO zou zoiets toch perfect mogelijk moeten zijn. Het enige wat nu gebeurt, is dat Kremlin-gesponsorde Russische hackers Westerse bedrijven/websites aanvallen en de EU dit "veroordeeld" en "acties eist" die er uiteindelijk nooit komen.

Push die Putin gewoon naar de exit d.m.v. een niet aflatende stroom van cyber attacks.

1. Omdat fake news verspreiden uiteindelijk ook in je eigen vel snijdt. Je verspreidt een fenomeen rond die oncontroleerbaar is en uiteindelijk je eigen bevolking ook besmet. Een media onder controle van de overheid kan dat "zuiveren". Een vrije media, dan heb je zelf ook last van "fake news"

2. Russen vertrouwen hun eigen Russische overheid al niet. Zie hun reactie met betrekking tot vaccins.

3. En Putin naar de exit duwen. Wie wordt zijn vervanger? :p Er loopt daar nog veel erger rond dan Putin zelf...

1. Omdat fake news verspreiden uiteindelijk ook in je eigen vel snijdt. Je verspreidt een fenomeen rond die oncontroleerbaar is en uiteindelijk je eigen bevolking ook besmet. Een media onder controle van de overheid kan dat "zuiveren". Een vrije media, dan heb je zelf ook last van "fake news"

2. Russen vertrouwen hun eigen Russische overheid al niet. Zie hun reactie met betrekking tot vaccins.

3. En Putin naar de exit duwen. Wie wordt zijn vervanger? :p Er loopt daar nog veel erger rond dan Putin zelf...

1) Hoezo zou het burgers in de EU besmetten/schaden als je fake news in Rusland verspreidt over Russische aangelegenheden? Het gaat hier over Secret Service operaties, de theorie is dat dat niet uitlekt natuurlijk en dat Rusland niet verder komt dan verwijzen naar "Europese hackers en troll army" zoals wij nu doen.

2) Daarom verspreid je net nog meer fake news dat de Russische overheid in een slecht licht zet, die burgers zullen dat dan slikken als zoete koek.

3) Dus laat ons maar accepteren wat Putin doet, stel je maar eens voor dat de vervanger nog erger wordt? Wie de vervanger wordt, zal ook totaal afhangen van de situatie bij het aftreden van Putin. Heeft die laatste net de bevolking kunnen manipuleren dat zijn oorlog tegen het Westen een soort van zelfverdediging is waarbij Rusland in gevaar is? Ja, dan zal de vervanger nog erger zijn. Wordt Putin gedwongen af te treden wegens aanhoudende onrusten en betogingen doorheen heel het land, omdat de bevolking door de economische teloorgang gepaard met de massale cyberaanval van het Westen massaal op straat komt en om een nieuwe verkiezing/leider vraagt? Dan zou de vervanger best gematigder kunnen zijn.

Het probleem met doelgerichte regimewissels is dat het resultaat vaak niet zo fraai is. Libië en Irak zijn er niet bepaald beter van geworden en dan zwijg ik nog maar over Afghanistan. Er zijn genoeg krachten in Rusland aanwezig die een balkanisering op gang kunnen trekken als die niet meer in toom worden gehouden door een gecentraliseerde overheid. Hoe garandeer je dat Rusland post-Poetin stabiel blijft?

Vergeet ook niet dat dit gaat om het land met het grootste kernwapenarsenaal van de wereld. Je wil écht niet dat die wapens in verkeerde handen vallen.

1) Hoezo zou het burgers in de EU besmetten/schaden als je fake news in Rusland verspreidt over Russische aangelegenheden? Het gaat hier over Secret Service operaties, de theorie is dat dat niet uitlekt natuurlijk en dat Rusland niet verder komt dan verwijzen naar "Europese hackers en troll army" zoals wij nu doen.

2) Daarom verspreid je net nog meer fake news dat de Russische overheid in een slecht licht zet, die burgers zullen dat dan slikken als zoete koek.

3) Dus laat ons maar accepteren wat Putin doet, stel je maar eens voor dat de vervanger nog erger wordt? Wie de vervanger wordt, zal ook totaal afhangen van de situatie bij het aftreden van Putin. Heeft die laatste net de bevolking kunnen manipuleren dat zijn oorlog tegen het Westen een soort van zelfverdediging is waarbij Rusland in gevaar is? Ja, dan zal de vervanger nog erger zijn. Wordt Putin gedwongen af te treden wegens aanhoudende onrusten en betogingen doorheen heel het land, omdat de bevolking door de economische teloorgang gepaard met de massale cyberaanval van het Westen massaal op straat komt en om een nieuwe verkiezing/leider vraagt? Dan zou de vervanger best gematigder kunnen zijn.

1) Fake nieuws verspreiden is zoals een virus verspreiden. Dat gaat de landgrenzen uit. Het is niet controleerbaar. Als de VS fake news begint te spreiden in het genre van "het Sputnic-vaccin werkt niet" op Russische sociale netwerksites, mag je er zeker van zijn dat 4 weken later je op een Amerikaanse sociale netwerksite extra posts staan van "vaccins werken niet". Dan ben je in je eigen vel aan het snijden.
En omgekeerd zal dat ook gebeuren maar door de centralisatie van media in Rusland, kan dat waarschijnlijk beter beheersd worden maar het zal ook tegenslaan.

2) Ja maar de Rus vertrouwt zijn overheid niet maar leeft wel van zijn overheid :p. Hoeveel mensen werken er daar voor de Russische overheid of voor de staatsbedrijven of zitten aan uitkeringen? Don't bite the hand that feeds.

3) Het Westen moet eens stoppen met regimeveranderingen als we nog niet weten wie de vervanger wordt. :p Zie het Midden-Oosten...
Denk dat er velen niet beseffen dat de liberale stemmen uit de Russische steden niet een representatie zijn van geheel de Russische bevolking.

2) Ja maar de Rus vertrouwt zijn overheid niet maar leeft wel van zijn overheid :p. Hoeveel mensen werken er daar voor de Russische overheid of voor de staatsbedrijven of zitten aan uitkeringen? Don't bite the hand that feeds.
in belgie is dat ruwweg 2/3de van de actieve bevolking
Doen ze slechter in rusland?
Denk dat er velen niet beseffen dat de liberale stemmen uit de steden niet een representatie zijn van geheel de bevolking.
Deze stelling gaat overal op. USA, Rusland, Kazachstan, hier...

De hamvraag blijft voor mij momenteel of we de Ukrainers weer gaan laten stikken of niet. Ik ga eigenlijk uit van wel.

Hoe je dit ook draait of keert wint Putin eigenlijk altijd.

De hamvraag blijft voor mij momenteel of we de Ukrainers weer gaan laten stikken of niet. Ik ga eigenlijk uit van wel.

Het Westen heeft Polen en de Baltische staten toch ook laten stikken in de Tweede Wereldoorlog? Ik zie niet in hoe de NAVO militair kan optreden tegen Rusland zonder dat het conflict escaleert. Dan moet je al een zéér sterke overweldigende militaire slagkracht tonen waarbij Poetin ogenblikkelijk met de witte vlag wil zwaaien. Daarvoor staat Rusland veel te sterk in eigen regio.

Voor Poetin is dit een kans om de fouten van de val van de USSR te corrigeren (vanuit zijn perspectief). En hij lijkt het nog gedaan te krijgen ook.

in belgie is dat ruwweg 2/3de van de actieve bevolking
Doen ze slechter in rusland?

Deze stelling gaat overal op. USA, Rusland, Kazachstan, hier...
40,6% van actieve bevolking werkte in de publieke sector in Rusland in 2011. Helaas geen recentere cijfers
23% van actieve bevolking werkt in de publieke sector in België in 2019.

Al veel Russen die liever een statusquo willen...

Belgie zal maar een kleine rol spelen ,tis kijken naar de Engelstalige landen vooral voor hulp. Meer en meer troepen ook naar Wit-Rusland , officieel voor een oefening met de Wit-Russen . Nuja , een militair conflict is nog niet aan de orde

Eigenlijk moet je de invloedssfeer van Rusland (vanuit het perspectief van Moskou (!)) naar het Westen toe zien als een band die vertrekt van Moermansk tot in Syrië. Finland/Zweden - Baltische Staten - Wit-Rusland-Oekraïne - Kaukasus - Turkije. Controle van Gotland is controle over de Oost-Baltische zee.
Idd, maar de meeste landen die je opnoemt delen effectief een grens met Rusland.
Van Finland wist ik bv. al langer dat ze daarmee te maken hebben.

Vandaar dat Zweden (Gotland) niet onmiddellijk logisch lijkt, maar blijkbaar dus wel :)

Trouwens een andere vraag: in welke mate zijn wij (of bij uitbreiding de EU) afhankelijk van Russisch gas?

Iemand een idee? (relevant omdat dat toch iets vrij cruciaal is om in handen te hebben)

als je de lokale bevolking niet mee hebt (zoals het wel is in de Krim & Donbas) lijkt me ook onmogelijk en onzinnig om grondgebied te veroveren. Wat valt daar aan te winnen voor Rusland?

Ik zou als Oekraine compleet overschakelen op de guerilla oorlogsvoering ter verdediging. Bevolking bewapenen, geen uniformen en de zo succesvolle guerilla tactiek in Vietnam, Afghanistan, ... gebruiken.

Dit zal een enorme kost aan levens, materiaal en geld vormen voor Rusland om dit vol te houden.
Enkel de complete repressie van hele dorpen uitmoorden of hele steden platgooien ( zoals in WW2 ) kan dit eventueel wat tegen gaan. Maar zo ver zie ik Poetin nog niet gaan.

Trouwens een andere vraag: in welke mate zijn wij (of bij uitbreiding de EU) afhankelijk van Russisch gas?

Iemand een idee? (relevant omdat dat toch iets vrij cruciaal is om in handen te hebben)
In de afspraak :

Volgens Tinne : nu 4 tot 6% (maar was stijgende of zoiets) van onze gas komt vanuit Rusland. Of daar rekening mee gehouden werd indien wij in de toekomst gascentrales hebben staan, daar heb ik mijn twijfels over. Maar ik ben niet zeker, daarom dat ik dat in het midden laat.
Nu bon, gegoogled : https://www.demorgen.be/nieuws/belg...ering-laat-bevoorrading-onderzoeken~b769bee4/
Ze zijn het dus aan het onderzoeken.

Europe : 40% van de Europese gas komt uit Rusland.
Enigste dat ik direct kon teruginden was dit : https://www.bnr.nl/nieuws/internati...gas-uit-rusland-terwijl-eu-dat-juist-niet-wil
En daar sprak men over 36% in 2019.
In de vermelding van de morgen sprak men dit in Duitsland over zo'n 1/3de ging. Maar geen kerncentrales daar, dus je moet dan eenmaal de energie op een andere manier opwekken.

Misschien kunnen we in de toekomst onze mijnen terug opengooien :p.

En hoeveel leven er vd staat? Die moet je er ook nog bijtellen :)

Ik weet niet of men kan stoefen dat men in Rusland nauwelijks pensioenen moet betaald worden gezien de levensverwachting van een man daar 66 is tegenover hier 79 :p

En mijn punt is ook niet om een vergelijking tussen België en Rusland te maken.

Mijn punt is dat de gemiddelde Rus niet zit te wachten op grote politieke verwachtingen gezien hun economische situatie. Een heel groot deel werkt daar voor de staat/staatsbedrijven en zit dus niet te wachten op een grote politieke transformatie die bijvoorbeeld bedrijven privatiseert. Zolang dat ze hun brood kunnen kopen, jaarlijks meer luxe kunnen veroorloven en het gevoel jaar na jaar financieel veiliger te voelen., dan gaat er geen sikkepit veranderen.
Ookal vertrouwt de gemiddelde Rus zijn overheid niet maar zolang dat het geld binnenstroomt maakt het hem niet uit.
Hoe kan de Rus ook zijn overheid vertrouwen? Nooit het geval geweest. De tsaar was niet te vertrouwen, de secretarissen waren niet te vertrouwen en de nieuwe presidenten zijn niet te vertrouwen . Maar Putin bracht wel economische groei en stabiliteit. De Rus kan de zon bezoeken in Turkije. Dat hebben ze nooit geweten daar.

Daarom is dat idee dat je de Rus ooit zover krijgt om van Putin vanaf te willen absurd. De enigste manier om dat te doen, is ervoor te zorgen dat de bevolking verarmt (torenhoge inflatie en stijgende werkloosheid bijvoorbeeld.)

Groot verschil met België of Westerse democratiën. Pak Trump bijvoorbeeld. zoveel is er echt niet veranderd na 4 jaar Trump in de VS.

De Rus kan de zon bezoeken in Turkije. Dat hebben ze nooit geweten daar.
Was een datsja in Georgië niet hét paradijs voor de Rus? Russen kenden wel kuuroorden op de Krim of Odessa of elders aan de Zwarte Zee, dus zo ongekend was dat niet. Als ik me niet vergis waren vliegreizen in de USSR ook spotgoedkoop, zélfs als je wou vliegen met de "Russische Concorde" TU-144. Vliegticket kostte daar 82 roebel, wat evenveel was als op een normaal vliegtuig. Er was dus best wat mobiliteit binnen het IJzeren Gordijn, hoor. :wink:

De Jeltsinjaren waren wel pover. Corrupt en instabiel, in feite vernederende jaren. Poetin bracht daar verandering in, maar niet in die zin dat het land een transparante liberale democratie werd naar Westers model.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan