Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

Was een datsja in Georgië niet hét paradijs voor de Rus? Russen kenden wel kuuroorden op de Krim of Odessa of elders aan de Zwarte Zee, dus zo ongekend was dat niet. Als ik me niet vergis waren vliegreizen in de USSR ook spotgoedkoop, zélfs als je wou vliegen met de "Russische Concorde" TU-144. Vliegticket kostte daar 82 roebel, wat evenveel was als op een normaal vliegtuig. Er was dus best wat mobiliteit binnen het IJzeren Gordijn, hoor. :wink:

De Jeltsinjaren waren wel pover. Corrupt en instabiel, in feite vernederende jaren. Poetin bracht daar verandering in, maar niet in die zin dat het land een transparante liberale democratie werd naar Westers model.

zélfs als je "kon" vliegen met de "Russische Concorde" TU-144
Uiteindelijk 102 commerciële vluchten geweest waarvan 55 met passagiers...
Niet veel Soviets hebben de binnenkant van dat ding gezien. Waarschijnlijk hebben meer Westerlingen de binnenkant gezien door het exemplaar die uitgestald staat in Sinsheim :p.

En ik vraag me af of zelfs op reis gaan naar het Krim/Odessa/Zwarte Zee op dat moment ook toegankelijk was voor de gemiddelde Soviet.
Of was dat enkel mogelijk voor degene met een partijkaart?

zélfs als je "kon" vliegen met de "Russische Concorde" TU-144
Uiteindelijk 102 commerciële vluchten geweest waarvan 55 met passagiers...
Niet veel Soviets hebben de binnenkant van dat ding gezien. Waarschijnlijk hebben meer Westerlingen de binnenkant gezien door het exemplaar die uitgestald staat in Sinsheim :p.

En ik vraag me af of zelfs op reis gaan naar het Krim/Odessa/Zwarte Zee op dat moment ook toegankelijk was voor de gemiddelde Soviet.
Of was dat enkel mogelijk voor degene met een partijkaart?
De gemiddelde Rus zou al blij zijn met een datsja, denk ik. Misschien beseffen we het niet goed genoeg, maar er is waanzinnig veel natuurpracht te vinden in Rusland. De TU-144 was inderdaad geen groot succes, maar vooral een prestigezaak. Het was ontzettend luid, niet comfortabel en ook niet bepaald veilig. De TU-160 Blackjack heeft wat meer succes, maar daar vliegen raketten mee in plaats van passagiers. :unsure:

Wat verlof betreft staat daar een interessant artikel over op Russia Beyond.

Over natuurpracht gesproken, toevallig gisteren deze gezien

Ok, het is Kirgizië maar toch prachtig wat je daar ziet op 16:20 :love:

Misschien beseffen we het niet goed genoeg, maar er is waanzinnig veel natuurpracht te vinden in Rusland.
Dat een gigantisch land zoals Rusland, dat zonder Kaliningrad 10 tijdszones telt, met streken zoals Siberië en Kamchatka en één van de meest beroemde meren (Baikal) veel natuurpracht kent, dat zou toch echt niemand mogen verbazen?

Een paar besneeuwde heuvels? :unsure:

Ons Oostenrijk en Zwitserland is toch mooier
Euhm ...
19947806b1a064b94f2603b0f258e361.jpg

De Alpen zijn ongetwijfeld mooi, maar Kyrgystan werd niet voor niets het Zwitserland van de USSR genoemd. Het is ongerept en de bergen zijn er een pak hoger. Het helpt wel als je Russisch kan en een kaasfondue of warme chocomelk in een chalet ga je niet kunnen krijgen.

Euhm ...
19947806b1a064b94f2603b0f258e361.jpg

De Alpen zijn ongetwijfeld mooi, maar Kyrgystan werd niet voor niets het Zwitserland van de USSR genoemd. Het is ongerept en de bergen zijn er een pak hoger. Het helpt wel als je Russisch kan en een kaasfondue of warme chocomelk in een chalet ga je niet kunnen krijgen.
Maar hoe zit het met den apres-ski?
Dat zijn de belangrijke vragen.

Deze interactieve kaart geeft een veel duidelijker beeld van hoe ernstig de situatie momenteel is. Rusland maakt vrij en openlijk grote troepenbewegingen in Wit-Rusland om deze aan de grens met Oekraïne te plaatsen. Je kan op de kaart zien dat het land praktisch omsingeld is langs noord, oost, en zuidelijke richting.

Hier kan je satellietbeelden zien van de meest recente aanvullingen

Maar hoe zit het met den apres-ski?
Dat zijn de belangrijke vragen.
Ik denk dat de meeste Kirgiezen wel een schone voorraad moonshine hebben om u de après-ski van uw leven te bezorgen. Verblindend schoon Kirgizië!

Deze interactieve kaart geeft een veel duidelijker beeld van hoe ernstig de situatie momenteel is. Rusland maakt vrij en openlijk grote troepenbewegingen in Wit-Rusland om deze aan de grens met Oekraïne te plaatsen. Je kan op de kaart zien dat het land praktisch omsingeld is langs noord, oost, en zuidelijke richting.

Hier kan je satellietbeelden zien van de meest recente aanvullingen

Rusland kondigt nu ook grootschalige marine-oefeningen aan in verschillende zeëen en later dit jaar gaan ze dat nog eens herhalen met Iran. Het bijft allemaal spierballengerol, trouwens. Het probleem is dat Poetin niet veel gaat nodig hebben om een casus belli te verkrijgen. Een verkeerde beweging van Oekraïne in de richting van Donbas zal volstaan.

Als ze het willen doen, gaan ze toch niet lang wachten. In de lente is er meer modder en moeilijker om grote troepenverplaatsingen te doen in oorlogsomstandigheden.

Bovendien is dan ook veel minder (onmiddelijke) leverage op de EU landen qua gasleveringen (winterpiek is dan voorbij).

En Oekraîne krijgt meer tijd om zich te organiseren en wapens te verzamelen (die hebben zelf trouwens ook respectabele wapenproductie capaciteit).
Winnen gaan ze daarmee niet ineens kunnen, maar de prijs die Rusland zal betalen bij invasie stijgt wel langzaam maar zeker.

Zoveel troepen vervoeren en bevoorraden is ook niet gratis voor Rusland.

Volgens Jan Balliauw (VRT correspondent in Rusland) speelt het te zachte weer/geen harde winterprik ook een rol in het uitblijven van een mogelijke inval. Het terrein zou momenteel te modderig zijn om snel te kunnen manoeuvreren. Ze hadden blijkbaar gehoopt op een harde, bevroren ondergrond.

Een mogelijkheid is ook dat er niets gebeurt in Oekraïne, maar dat Rusland raketten plaatst nabij de VS.

Daarnaast heeft Rusland ook succesvolle tests gedaan met hypersonische Zirkon-raketten. Omdat die tegen een zéér hoge snelheid aan een lage hoogte vliegen en continu van koers wisselen, zou er geen verweer tegen zijn. Maar dat is wat de Russen zeggen, dus een hoge propagandawaarde maar zolang niet bewezen in een realistische oorlogssituatie blijft het een duur speelgoed. Mocht dit effectief werken hebben de Russen een "carrier-killer" in handen, wat de Amerikaanse blue-water capaciteit ernstig kan uitdagen. Rusland heeft een oppervlaktevloot, maar het enige vliegdekschip is al jarenlang in herstelling en stelt niet veel voor in vergelijking met de Nimitz- en Ford-klasse vliegdekschepen van de VS. Als je naar het prijskaartje kijkt van 1 enkel vliegdekschip (13,3 miljard dollar per stuk!), lijkt het me onwaarschijnlijk dat we in geval van een conflict een Amerikaans vliegdekschip gaan zien in de Zwarte Zee. Of toch al zeker niet in een eerste fase van een escalatieoorlog.

Overal zitten ze weer te panikeren dat Rusland gaat aanvallen enzovoort, maar ik geloof er echt geen sikkepit van. Amerika geeft een reden om de aandacht naar Rusland te verplaatsen, want in eigen land loopt het politiek voor geen meter, en de Biden administratie kan afleiding gebruiken. En de neocons/imperialisten ook in EU doen ook weer hun werk zoals die Holslag.

Biden heeft weer geblunderd door te zeggen dat een "kleine invasie" geen kwaad kan. Dat heeft hij nadien weer rechtgezet, maar het doet zijn imago geen goed. Seniele gerontocratie, in eigen land vleugellam gemaakt.

Overal zitten ze weer te panikeren dat Rusland gaat aanvallen enzovoort, maar ik geloof er echt geen sikkepit van. Amerika geeft een reden om de aandacht naar Rusland te verplaatsen, want in eigen land loopt het politiek voor geen meter, en de Biden administratie kan afleiding gebruiken. En de neocons/imperialisten ook in EU doen ook weer hun werk zoals die Holslag.

Is Rusland-Oekraïne daar echt een nieuwsthema in de VS?
Ik zie één clip op Fox News site. NBC news site vrijwel niets, CNN is internationaal dus dat is misleidend en zelfs voor CNN vind ik het weinig.

Ik denk dat we serieus het Rusland thema overschatten in de VS.

Ze zijn daar meer bezig over voting rights, student debt, vaccins,... Internationale politiek interesseert de Amerikaanse burger allang niet meer

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan