Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

Nuja, de erkenning van een "breakaway republic" is internationaal altijd wat gevoelig. Het Westen schreeuwt nu moord en brand dat Donbas en Loehansk als volksrepublieken worden erkend door Poetin, maar in 2008 werd Kosovo ook meteen door het Westen erkend. Vandaag is die internationale erkenning ook maar fifty-fifty. Het gaat au fond over belangenbehartiging, niet om wie de "waarheid" in pacht heeft of het hoogste van de toren kan schreeuwen over "normen en waarden".

Neen, dat bedoel ik niet, dat is eerder geografische positie. En geografisch heeft het voor- en nadelen. Nu misschien eerder voordelen dan nadelen, maar historisch gezien was het een brutaal koud land om in te leven natuurlijk wanneer het klimaat kouder was, en de rijkdom zat vooral in Europa of China en ook Midden-Oosten. Maar dat is niet wat ik bedoel

De geopolitieke positie van vandaag heeft Rusland ZELF veroorzaakt, en daarmee bedoel ik dat het zich volledig geïsoleerd heeft., en ook afhankelijk is van China of soms de goodwill van Turkije. Het is een beetje de "pestkop" die zich geisoleerd heeft, waar niemand nog mee wilt spelen of niemand nog mee wilt geassocieerd worden buiten een paar random "losers" of uit opportunisme als er iets te winnen valt.

Geopolitiek = de invloed van geografie op het politiek stelsel (van een land) :smile:. Dat terzijde, verder wel akkoord met wat je zegt. Combinatie van terechte frustraties en/maar die misbruiken op bepaalde historische "fouten" (uiteenvallen van het Russische rijk/de SU) te corrigeren.

Het is vooral wachten op wat Rusland doet. Ze sturen hun troepen (en tanks) als peacekeeping forces in de breakaway republics. Als ze daar blijven, is het oké [de gebieden waren sowieso al niet onder controle van Oekraïne voor de erkenning, en met het paspoort daar konden mensen al in Rusland binnen, dus zo veel verandert er niet, eerder symbolisch]. Blijft natuurlijk niet oké, maar gewoon om het even te zeggen.

Maar je kan doortrekken of het meest waarschijnlijke scenario. Ze wachten tot een grensconflict of een situatie die escaleert zodat Rusland dat als CB kan gebruiken om verder Oekraine in te trekken. En de laatste dagen was er een enorme toename van schermutselingen van Oekraïne. Als ze schieten, en Oekraine schiet terug, dan zal Rusland zeggen: "Oekraïne heeft geschoten, zij vielen "Russische burgers binnen de Donbass aan, wij vallen binnen". Dat is waar de VS al een tijdje ons voor zit waar te schuwen, en blijkbaar hebben ze wel reden daartoe.

Feit dat je tanken inzet als peacekeeping forces tja.... Dat noem ik geen vredestroep meer. Na de aanslagen in Brussel zaten we ook niet met tanken te patrouilleren rond de luchthaven.

Poetin doet zijn goesting, dit is een verbloemde vorm van annexatie & is wachten op de volgende regio die in zijn handen zal vallen.
En de rest van de wereld, die vergadert, overlegt en spreekt sancties uit waar geen kat van wakker ligt. Gewoon laten gebeuren en met knikkende knietjes voorzichtig roepen van de zijlijn.
Inderdaad.

Een paar weken/maand geleden vroeg Oekraïne aan ons land om helmen, kogelvrij vesten en munitie.
Resultaat: er is nog niks beslist, want er is onenigheid binnen de regering.
De verontwaardigde EU gaat 'ergens vandaag' eens samenzitten om de mogelijke sancties te bespreken.
Na de afgang in Afghanistan moet dit voor Biden/USA toch weer een bittere pil zijn?

Daarentegen staat nonkel Vladimir, die na groteske leugens te verkondigen en 2 regio's hun onafhankelijk aanvaard te hebben, ettelijke uren later al binnen de grenzen. Die man en zijn gevolg weten duidelijk dat de NATO niet zo zeer moeilijk tot zware besluiten komen. Die man durft, dat moet je hem nageven. Ook al zijn de gevolgen voor hem in de nabije toekomst mogelijk nadelig.

Words vs balls

Ik snap niet waarom Japan dat nog altijd de Koerileneilanden claimt nu zijn move ook niet inzet. Historisch gezien zijn ze Japans... Twijfelen moet je niet doen, bezet ze gewoon, alsook Sakhalin. VS gaat er sowieso mee akkoord. Verder blokkeer je de hele toegang van Rusland tot de Pacifische Oceaan. Als je Kamchatka inneemt, de regio rond Vladivostok en de Okhotsk Zee blokkeert, heeft Rusland geen toegang tot de Pacifische Oceaan meer.

Uiteindelijk kan je die gebieden gebruiken om "druk" te zetten. Je geeft ze terug tot wanneer Rusland ook afstand doet van al zijn proxystaten en aan andere voorwaarden voldoet. En wie met vuur speelt, kan zich ook verbranden aan dat vuur. Poetin denkt dat we zwak zijn, met reden... .

Reageren kunnen ze niet doen... Alle troepen zijn westwaarts rond Oekraïne verzameld.

En ook kan men perfect (zonder slachtoffers te maken) de brug die de Krim met het vasteland van Rusland verbindt opblazen. Dan kan Oekraine als het zich moet verdedigen, zich volledig concentreren op de Krim, en kunnen ze niet geëvacueerd worden. Oekraine heeft daar zelfs gewoon de mogelijkheden voor... Hebben ze niemand voor nodig, en Rusland is technisch gezien het land al binnengevallen. Niemand die een traan zal laten om die brug. Oekraine zal blij zijn als het gebied terug van hen is dat die brug er niet meer is.

1) Met welk leger gaat japan dat doen? :p
2) Japanse publieke opinie is enorm pacifistisch. Elke assertieve militaire daad van hun uit is automatisch de val van de Japanse regering.

Ja en nee. Hij is er niet in geslaagd om Rusland vandaag een economische krachtpatser te maken, maar hij komt van zéér ver. Poetin beseft maar al te goed dat hij er nog lang niet is. Rusland was in de jaren '90 een economische ramp. We zullen zien wat de integratie met de Chinese economie kan betekenen, maar sommige beweren hier dat Rusland de "little bitch" van China zal zijn. Dat betwijfel ik. En als we naar de VS kijken zijn daar ook zorgwekkende evoluties aan het gebeuren, waardoor de kracht van de liberale democratie wel eens kan gaan tanen.

Ik wil maar zeggen dat de jaren '20 van deze eeuw heel wat zekerheden op losse schroeven heeft gezet. Om het heel cru en met een boutade te stellen is er qua grootmacht de keuze tussen een technocratisch-dystopisch China, een decadent woke Westen en een conservatief-traditionalistisch Rusland. Want dat is ook een verdienste van Poetin: Rusland opnieuw een grootmachtstatus geven.

De sancties vind ik voorlopig zéér flauw klinken. Geen investeringen of handel drijven met Donbas en Loehansk ... daar ligt toch geen kat wakker van?

De Sovjet-staten komen van nog verder en hebben een pak meer vorderingen gemaakt dan Putin onder de liberale democratie.

De sancties zijn inderdaad heel flauw, hoezo was dat uberhaupt zelfs nog mogelijk na 2014 dat er geinvesteerd mocht worden in Donbas/Loehansk.

Dit is voorlopig toch een bevestiging naar Putin toe dat hij wegkomt met wat hij doet hé? En toonaangevend voor de zwakte/beperkingen van Europa & de VS in dit hele verhaal. Een half uurtje terug: "EU Member States's ambassadors will meet on Tuesday Morning to discuss possible sanctions against Russia." (via de live feed van The Guardian). Rusland zet een volgende stap, de VS/Biden geeft wat een halfzachte reactie, en de EU gaat een meeting houding.

Na zo een lange aanloop kan je een draaiboek klaarhebben met hoe je reageert op welk scenario lijkt me. Om meteen in actie schieten met wat voor reactie je ook gepland had op dat specifieke scenario. Van achter mijn scherm natuurlijk gemakkelijk gezegd, maar ik zie hier niet meteen reacties die Putin gaan afschrikken.

Wat moeten ze dan wel doen, want reageer je wel, dan hebben mensen het al over: "en dit is hoe je WOIII start".
Tot een WOIII hoeft het niet eens te komen wanneer NATO sterk in z'n schoenen zou staan en een grens kan trekken voor iedereen/elk land dat dreiging uitspreekt t.o.v. een ander land. Het omgekeerde is nu waar: Een dreigend land trekt inmiddels een land binnen met militair materiaal ondanks afwijzen van NATO. En elk NATO land is er als de kippen bij om "sancties!!!" te roepen op z'n twitteraccount.

Ik vraag me werkelijk af hoe anders men zou reageren indien men een NATO lid aanvalt?

Ik denk niet dat Rusland ook zit te wachten op WOIII.
De reden dat ze nu doen wat ze willen, is omdat ze weten dat het Westen met ingetrokken kak aan tafel zit

Tot een WOIII hoeft het niet eens te komen wanneer NATO sterk in z'n schoenen zou staan en een grens kan trekken voor iedereen/elk land dat dreiging uitspreekt t.o.v. een ander land. Het omgekeerde is nu waar: Een dreigend land trekt inmiddels een land binnen met militair materiaal ondanks afwijzen van NATO. En elk NATO land is er als de kippen bij om "sancties!!!" te roepen op z'n twitteraccount.

Ik vraag me werkelijk af hoe anders men zou reageren indien men een NATO lid aanvalt?
Rusland behoedt zich om rechtstreeks een NAVO-lid aan te vallen en vice versa. Enkele jaren geleden werd een Russische SU-24 uit de lucht geplukt door een Turkse F-16 omdat die over Turks grondgebied vloog. Ik vermoed dat er twee redenen zijn waarom Rusland geen vergeldingsactie uitvoerde:

1. Ze wisten dat hun piloot over Turks grondgebied vloog - hun nonchalance, hun fout. Die fout maken ze niet opnieuw.
2. Ze weten dat een vergeldingsactie tegen een NAVO-staat Artikel 5 triggert.

Hoe een oorlog tussen Rusland en de NAVO zal gebeuren weet ik niet. Rusland heeft niet de mogelijkheid om tanks tot in Brussel te krijgen en omgekeerd is de NAVO daar ook niet toe in staat met Moskou. Wederzijdse beschietingen met kruisraketten en luchtbombardementen, marinebewegingen en mogelijk een Russische inval in de Baltische staten om Kaliningrad veilig te stellen. Op lange termijn zou Rusland het enkel kunnen uitzingen als China helpt (niet per sé militair, wel economisch).

1) Met welk leger gaat japan dat doen? :p
2) Japanse publieke opinie is enorm pacifistisch. Elke assertieve militaire daad van hun uit is automatisch de val van de Japanse regering.
Dat was ik even vergeten, maar ook daarmee zou je spanningen met China en Noord-Korea eventueel ook creëren. De koerileneilanden zou je wel kunnen innemen met de Japanse politie indien nodig, de rest evt. door Amerika (mits goedkeuring China). Maar dat lijkt mij pas een optie als het ook effectief tot een directe confrontatie komt, nl. als de boel al geëscaleerd is dat we in het conflict betrokken raken.

Dat was ik even vergeten, maar ook daarmee zou je spanningen met China en Noord-Korea eventueel ook creëren. De koerileneilanden zou je wel kunnen innemen met de Japanse politie indien nodig, de rest evt. door Amerika (mits goedkeuring China). Maar dat lijkt mij pas een optie als het ook effectief tot een directe confrontatie komt, nl. als de boel al geëscaleerd is dat we in het conflict betrokken raken.
Mits complete verrassing zou Japan wel iets kunnen forceren, maar als Rusland doorheeft dat Japan de intentie heeft om de Koerilen in te nemen wordt het moeilijk.

Verdeel gewoon de koek en klaar, alles ten Oosten van de Dnjepr wordt Rusland, alles ten westen kan bij de EU. Kiev mag verdeeld naar het voorbeeld van Oost en West Berlijn. Zet er desnoods een muur. Geef de inwoners de kans om kant te kiezen en ondersteun degene die voor het Westen kiezen om een nieuw leven op te bouwen, met het geld dat je bespaart met een oorlog.

Geen peren meer!
Klein detail maar die 'peren' en andere landbouwproducten waren nooit onderdeel van sancties van de EU. Dat was een invoerverbod door Rusland opgelegd als tegenmaatregel.

Zal nu waarschijnlijk weer over goederen voor mogelijk militair gebruik, tweeërlei gebruik e.d. en tegen personen in Rusland en de afgescheiden regio's gaan.

Verdeel gewoon de koek en klaar, alles ten Oosten van de Dnjepr wordt Rusland, alles ten westen kan bij de EU. Kiev mag verdeeld naar het voorbeeld van Oost en West Berlijn. Geef de inwoners de kans om kant te kiezen en ondersteun degene die voor het Westen kiezen om een nieuw leven op te bouwen, met het geld dat je bespaart met een oorlog.
Je bespaart niet noodzakelijk geld door een oorlog te vermijden, de economie gaat net draaien van oorlogen. Er spelen natuurlijk meer dingen, maar zo cut-and-dry is het niet. En "verdeel gewoon de koek en klaar" is niet bepaald een succesverhaal geworden in andere landen waar het al geprobeerd is, en van bovenaf beoordeeld werd wat nu het beste is.

Verdeel gewoon de koek en klaar, alles ten Oosten van de Dnjepr wordt Rusland, alles ten westen kan bij de EU. Kiev mag verdeeld naar het voorbeeld van Oost en West Berlijn. Zet er desnoods een muur. Geef de inwoners de kans om kant te kiezen en ondersteun degene die voor het Westen kiezen om een nieuw leven op te bouwen, met het geld dat je bespaart met een oorlog.
En bouw van de eerste keer ook een Kievaanse muur... Dan kan Trump zeggen dat hij een verkiezingsbelofte heeft ingelost.

Verder als je echt de inwoners de keuze heeft, dan denk ik niet dat er een dichtbevolkt gebied overblijft ten oosten van de Djnepr. Lebensraum voor de Russen...

Ik hoop dat je zelf ziet dat dat geen oplossing is, want je stelt een precedent ook (kunnen andere landen dan zeggen: hé en wij dan). En wat als Rusland zegt... na een tijdje. Wij willen meer, wij trekken verder naar het westen.

In de praktijk werkt het ook niet met mensen die een kant kiezen, laat Rusland nooit toe.

Laatst bewerkt:
En bouw van de eerste keer ook een Kievaanse muur... Dan kan Trump zeggen dat hij een verkiezingsbelofte heeft ingelost.

Verder als je echt de inwoners de keuze heeft, dan denk ik niet dat er een dichtbevolkt gebied overblijft ten oosten van de Djnepr. Lebensraum voor de Russen...

Ik hoop dat je zelf ziet dat dat geen oplossing is, want je stelt een precedent ook (kunnen andere landen dan zeggen: hé en wij dan). En wat als Rusland zegt... na een tijdje. Wij willen meer, wij trekken verder naar het westen.

In de praktijk werkt het ook niet met mensen die een kant kiezen, laat Rusland nooit toe.
Tja, stel Rusland neemt gans Oekraine in, dan kunnen ze ook zeggen we willen meer en trekken verder hé. Op dat moment hebt je WO3.

Hoe een oorlog tussen Rusland en de NAVO zal gebeuren weet ik niet.
Niet via klassieke oorlogvoering, nee. Wel via cyberaanvallen. Daar is het nu al jaren mee bezig, trouwens. Ondermijnen van de democratie via allerlei vervalste social media accounts om het narratief te sturen. Versterken van lobbygroepen en opiniemakers (en zelf politieke partijen) door politieke danwel geldelijke invloed en/of intimidatie. En zodoende het vertrouwen in de rechtstaat, Europa, het westen,... af te laten brokkelen.

En als we kijken naar de berichten hier op het forum in de strekking "Europa zwak, Rusland sterk" lijkt dat aardig te lukken.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan