Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

Is het niet heel erg verregaand en voorbarig om hier scenario's te bedenken alsof Poetin als volgende ook Moldavië en Roemenië zal gaan innemen? Hij heeft nog niet eens Oekraïne "ingenomen".

Uiteraard is dat voorbarig, maar het past wel binnen het plaatje.
Eerst de Krim, nu oost Oekraïne (of mogelijks zelfs meer), Wit-Rusland wordt in principe ook al gecontroleerd door Rusland...

Specifiek voor Moldavië zit je bijvoorbeeld al met Transnistrië (in stand gehouden door Rusland). Er staat Poetin niets in de weg om dat binnenkort op te eisen, met dezelfde redenering en strategie die hij nu hanteert.

Specifiek voor Georgië heb je bv. ook al Zuid-Ossetië en Abchazië. Georgië heeft wel nog wat geografische troeven (Kaukasus gebergte), maar het idee blijft hetzelfde.

Voorbarig, OK, maar het is zeker niet vergezocht.

Oranje of rood is nu de hamvraag.
Oranje = open oorlog met het Oekraïnse leger en 13% van het Oekraïnse grondgebied.
- Rusland heeft gevraagd dat Oekraïnse troepen het Oranje gebied verlaten. Oekraïne heeft geweigerd.
- Russissche officials spreken over het Oranje gebied.
- Duitsland heeft het project NORD STREAM 2 stop gezet. Zal ook te zien zijn aan de gasprijzen.
- De Russische beurs krijgt zware klappen en ook de economische gevolgen zullen navenant zijn.

De laatste tijd iets te veel het woord oranje gehoord en gelezen... [en dat is dan nog zonder trump].

Ik dacht gelezen te hebben "rode" gebied. Ik verloor even uit het oog dat bij oranje er al oorlog zouden zijn. Ik dacht dat men ging proberen een CB te forceren na het vasthouden in het rode gebied. Maar nu lijkt het wel vrij duidelijk dat het gaat escaleren. In feite is dat al gebeurd.

Wat zou de officieuze versie dan moeten zijn? Serieuze vraag.
Officiële statements van Brussel en Washington moet je met evenveel zout nemen als officiële statements van Moskou of Peking. Dat is fraaie make belief en politiek theater. Het Westerse blok heeft Washington als kern. De Noord-Amerikaanse hypermacht domineert op een globale schaal en propageert de liberale democratie dan ook als een universeel gegeven, maar wordt vandaag in zijn unipolariteit, dat het in de jaren '90 effectief wist te cultiveren, betwist door China en Rusland. Die twee opkomende grootmachten wil het Westen klein houden. Ik beschouw me niet noodzakelijk als pro-Russisch, maar wel pro-multipolariteit waarin niet één maar verschillende grootmachten een gebalanceerd geheel uitmaken, maar ik besef maar al te goed dat we weinig kunnen bereiken met dit verdeelde en verzwakte Europa van nu. Anderzijds ... toen Europa de wereldzeeën beheerste, was er allerminst eenheid in Europa.

Ik weet niet wie hier nog sprak dat invloedssferen passé zijn, maar dat zijn ze allesbehalve. De strijd om Oekraïne is een strijd om invloed en een wereldbeeld.

:unsure:

Laatst bewerkt:
Officiële statements van Brussel en Washington moet je met evenveel zout nemen als officiële statements van Moskou of Peking.

Meen je dat nu serieus? Als Moskou iets zegt moet je er praktisch vanuitgaan dat het tegenovergestelde waar is. Die hun statements moet je toch echt wel met ietsje meer zout nemen als die van pakweg de EU of Washington. Die hebben ook veel meer te verbergen en hebben een veel slechter rapport als het aankomt op alles van corruptie tot mensenrechten en burgerrechten alsook persvrijheid en buitenlandse politiek.

Ook of multipolariteit een goede zaak gaat zijn voor de wereld valt nog serieus af te wachten. Voor de rest van de wereld is het positief dat wij, het westen, niet meer zo hard onze wil kunnen doordrukken en dat Amerika geen wereldpolitie meer kan spelen. Maar een wereld zonder politie is ook één met meer lawlessness en straffeloosheid. Dit zal leiden tot meer conflicten en misschien zelfs grootse oorlogen. Kijk naar Rusland en China, die gaan terug meer een meer beginnen uitbreiden en buurlanden lastig vallen maar ook kleinere naties gaan elkaar liever te lijf gaan als ze weten dat de groten er niet gaan tussenkomen. Ook tussen grootmachten onderling zie je dat bijvoorbeeld cyber oorlog en andere vormen van agressie aan het toenemen zijn omdat we nu allen meer aan elkaar gewaagd zijn.

Officiële statements van Brussel en Washington moet je met evenveel zout nemen als officiële statements van Moskou of Peking. Dat is fraaie make belief en politiek theater. Het Westerse blok heeft Washington als kern. De Noord-Amerikaanse hypermacht domineert op een globale schaal en propageert de liberale democratie dan ook als een universeel gegeven, maar wordt vandaag in zijn unipolariteit, dat het in de jaren '90 effectief wist te cultiveren, betwist door China en Rusland. Die twee opkomende grootmachten wil het Westen klein houden. Ik beschouw me niet noodzakelijk als pro-Russisch, maar wel pro-multipolariteit waarin niet één maar verschillende grootmachten een gebalanceerd geheel uitmaken, maar ik besef maar al te goed dat we weinig kunnen bereiken met dit verdeelde en verzwakte Europa van nu. Anderzijds ... toen Europa de wereldzeeën beheerste, was er allerminst eenheid in Europa.

Ik weet niet wie hier nog sprak dat invloedssferen passé zijn, maar dat zijn ze allesbehalve. De strijd om Oekraïne is een strijd om invloed en een wereldbeeld.
Zoals @DaFreak zegt lijkt het mij toch dat je verschillende hoeveelheden zout nodig hebt bij statements van Brussel/Washington enerzijds en Moskou anderzijds. Dat is ook het verschil tussen een werkende democratie en vrije pers (met uiteraard gebreken bij beiden), en een schijndemocratie of pseudo-dictatuur, waar de meeste media dansen naar de pijpen van het Kremlin en kritische journalisten "ongelukken" meemaken.

Het is niet omdat enkelen overdrijven over staatsmedia en gefaalde democratie wanneer het over "onze" landen gaat, dat dit vergelijkbaar is met Rusland.

Ik beschouw me niet noodzakelijk als pro-Russisch, maar wel pro-multipolariteit waarin niet één maar verschillende grootmachten een gebalanceerd geheel uitmaken, maar ik besef maar al te goed dat we weinig kunnen bereiken met dit verdeelde en verzwakte Europa van nu.

Je laat er met je posts anders vrij weinig twijfel over bestaan over je "mogelijkse" pro-Russische attitude. Je mag het zelf nog zoveel proberen te verbloemen als je wil, het is vrij duidelijk. Putin staat met tanks reeds in Oekraine, maar goed.

Je hebt wel gelijk dat Europa zwak is. De EU heeft net haar sancties aangekondigd en ze zijn een kaakslag voor eenieder die Oekrains gezind is.

FMM2NncXsAMH8Tl

Edit: en de UK ook bijzonder zwak:
The UK is sanctioning 5 Russian banks (Rossiya Bank, IS bank, General Bank, Promsviazbank, Black Sea bank) and 3 oligarchs: Igor and Boris Rotenberg, and Gennadiy Timchenko. Pretty tepid if you ask me. The oligarchs have been on the US sanctions list since 2018

Je laat er met je posts anders vrij weinig twijfel over bestaan over je "mogelijkse" pro-Russische attitude. Je mag het zelf nog zoveel proberen te verbloemen als je wil, het is vrij duidelijk. Putin staat met tanks reeds in Oekraine, maar goed.

Je hebt wel gelijk dat Europa zwak is. De EU heeft net haar sancties aangekondigd en ze zijn een kaakslag voor eenieder die Oekrains gezind is.

FMM2NncXsAMH8Tl

Edit: en de UK ook bijzonder zwak:
The UK is sanctioning 5 Russian banks (Rossiya Bank, IS bank, General Bank, Promsviazbank, Black Sea bank) and 3 oligarchs: Igor and Boris Rotenberg, and Gennadiy Timchenko. Pretty tepid if you ask me. The oligarchs have been on the US sanctions list since 2018

Russia bannen van SWIFT. Dan spreken we over sancties. Maar ja... Dan zien al die Westerse leenheren hun geld natuurlijk niet terug. Om van te huilen dit beleid. En dat is dan spreekwoordelijk, want er zijn vandaag reeds doden gevallen, voor de nabestaanden is het effectief huilen van miserie.

Sanctions package should include Nord Stream & NordStream2, SWIFT and Putin in person - Poland's deputy PM Kaczyński

Hoe verder je naar het Oosten gaat, hoe strenger de EU-lidstaten worden. Estland heb ik ook al straffe taal horen spreken.

Als Rusland weer een stapje verder gaat , kan er weer een volgende lading sancties komen .

Langs de andere kant , als je nu al met de allerzwaarste sancties komt , lok je dan niet Rusland nog meer uit zijn kot zodat het niks meer te verliezen heeft ?

Zolang het bij die Volksrepublieken blijft , kan ik er nog enigzins mee leven .
Maar dan lees je dit:

Russian-backed separatist leader Denis Pushilin said on Tuesday that Moscow formally recognised the breakaway region of Donetsk within the wider boundaries of eastern Ukraine’s Donetsk region, much of which is controlled by Ukrainian forces.

Speaking on Russian state television, Pushilin said the matter of the territory not controlled by separatists would be resolved later.

“The border issue is not simple, it will be resolved later,” he said.

(Via Reuters)
Bron: livefeed The Guardian

En de VS is aan het trollen.

Zo rond de pot draaien man. Zeg nu, in uw eigen woorden, wat het officiëuze doel was dat het Westen met Oekraïne had/heeft?

Als Rusland weer een stapje verder gaat , kan er weer een volgende lading sancties komen .

Langs de andere kant , als je nu al met de allerzwaarste sancties komt , lok je dan niet Rusland nog meer uit zijn kot zodat het niks meer te verliezen heeft ?

Zolang het bij die Volksrepublieken blijft , kan ik er nog enigzins mee leven .

Rusland staat met tanks in Oekraine en heeft reeds Oekraine gevraagd om de gehele Luhansk en Donetsk provincies te verlaten. Om dan af te komen met zwakke maatregelen zoals wat we nu zien, is gewoon belachelijk.

Er zullen vast en zeker wel andere straffen zijn zonder dat je daarmee op het hoogste schavotje zit. Compleet belachelijk, maar goed, hebben we Orban ooit als een rationele en hulpvaardige man gekend? Neen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan