Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

Rusland staat met tanks in Oekraine en heeft reeds Oekraine gevraagd om de gehele Luhansk en Donetsk provincies te verlaten. Om dan af te komen met zwakke maatregelen zoals wat we nu zien, is gewoon belachelijk.

Er zullen vast en zeker wel andere straffen zijn zonder dat je daarmee op het hoogste schavotje zit. Compleet belachelijk, maar goed, hebben we Orban ooit als een rationele en hulpvaardige man gekend? Neen.
Die Hungarxit zal er nog wel van komen als hij de verkiezingen wint . Dan is Hongarije een Chinese/Russische hub temidden Europa .

Simpel: Oekraïne in het Westerse bondgenootschap krijgen en Rusland verzwakken.

Dat eerste akkoord. Oekraïne is al sinds eind jaren 90 in gesprek met NATO en was in 2008 reeds gestart met procedure tot lidmaatschap. Ze zijn zelf vragende partij en ook voor NATO zou dat geen slechte zaak zijn. Dat dit Rusland zelf zou verzwakken dat is de logica van Putin omdat die de soevereine keuzes van andere landen als een aanval ziet op zichzelf.

Europa zou nooit maar dan ook nooit Oekraïne militair annexeren om het in zijn invloedsfeer te krijgen. Wij zijn een softpower en laten onze reputatie voor ons werken. Voormalige oostblok landen zien de voordelen van EU en NAVO lidmaatschap en herinneren zich nog goed hoe Rusland hen mishandelt heeft. Doen alsof wij Oekraine evengoed als speelbal gebruiken als Rusland gaat voorbij aan alle nuance. Onze invloedsfeer groeit organisch waar Rusland die van haar militair moet afdwingen en zelfs binnelands de les kort moet houden op haar eigen bevolking.

De enige reden dat wij voor Oekraïne de boot hebben afgehouden was net omdat het van Putin niet mocht omdat de NAVO dan zogezegd te dicht zou naderen. Wat doet hij nu? Hij kruipt zelf alsmaar dichter. Ik denk dat landen als Estland en Latvia momenteel een zucht van verlichting slaken dat zij er op tijd zijn ingeraakt. In Finland en zweden zijn ze serieus pissed omdat Scholz tegen Putin gezegd heeft dat NAVO niet zal uitbreiden terwijl zij al lang hopen op lidmaatschap. Gezien hun verleden is dit allemaal perfect te begrijpen. Rusland is niet hetzelfde als Washington en de EU.

Laatst bewerkt:
Ik had zeker gedacht dat Rusland gewoon ruzie zocht om geen gas meer te moeten leveren via Oekraine, maar enkel via Nordstream 2 binnen afzienbare tijd. Reden waarom ik het dacht was de nieuwe deal met China waar werd afgesproken om de deals te betalen in Euro's - dus een soort van "charme" offensief. Aan dit offensief is evenwel niets charmant.

Russia bannen van SWIFT. Dan spreken we over sancties. Maar ja... Dan zien al die Westerse leenheren hun geld natuurlijk niet terug. Om van te huilen dit beleid. En dat is dan spreekwoordelijk, want er zijn vandaag reeds doden gevallen, voor de nabestaanden is het effectief huilen van miserie.

Is het niet zo dat "Rusland" eerder SPSF gebruikt, en niet SWIFT?

Op 3 april zijn het overigens verkiezingen in Hongarije maar gezien de electorale hervormingen en continue propaganda van de staatsmedia zou ik daar niet teveel op hopen.

Ben benieuwd of Polen daar mee kan lachen, voor andere EU kwesties zijn ze toch zo'n goede vriendjes.

Ja, dat was mijn gedachte ook. In Polen was er de laatste jaren heel veel negatieve publiciteit omtrent NordStream 2 en veel gebash op de Duitse appeasement naar Putin toe.
Terwijl Orban al jarenlang dweept met Putin en desondanks nog altijd beschouwd wordt als grote vriend en bondgenoot van het vaderland. Ik ben toch zeer zeer benieuwd of die Duitsland bashers nu ook iets negatief gaan zeggen over Hongarije.

Ik heb toch 5 minuten moeten dezelfde vraag moeten herhalen tegenover mijn Poolse vrouw om eindelijk te horen te krijgen dat dit niet zo goed was van Orban. Haar reactie op Duitsland die NS2 stopzet was dan weer laconiek "Ah, over een jaar keuren ze het toch weer goed, Duitsland denkt enkel aan zichzelf".

Ja, dat was mijn gedachte ook. In Polen was er de laatste jaren heel veel negatieve publiciteit omtrent NordStream 2 en veel gebash op de Duitse appeasement naar Putin toe.
Terwijl Orban al jarenlang dweept met Putin en desondanks nog altijd beschouwd wordt als grote vriend en bondgenoot van het vaderland. Ik ben toch zeer zeer benieuwd of die Duitsland bashers nu ook iets negatief gaan zeggen over Hongarije.

Ik heb toch 5 minuten moeten dezelfde vraag moeten herhalen tegenover mijn Poolse vrouw om eindelijk te horen te krijgen dat dit niet zo goed was van Orban. Haar reactie op Duitsland die NS2 stopzet was dan weer laconiek "Ah, over een jaar keuren ze het toch weer goed, Duitsland denkt enkel aan zichzelf".
Die beslissing van Duitsland is op zich toch snel terug te draaien? Is het dan eerder symbolisch? Als Duitsland er definitief komaf mee wil maken kan het helemaal worden ontmanteld, maar ik vermoed dat dat nogal kostelijk is.

Dat het sentiment naar Duitsland niet ineens omslaat verwacht ik niet, maar hoop wel dat ze begrijpen dat dit voor Duitsland een extreem moeilijke kwestie is. 50% van hun industrie draait op dat gas. Allemaal makkelijk gezegd dat dst maar stopgezet moet worden.
Niet dat Polen zo gasonafhankelijk is natuurlijk.

Maar ik hoop wel dat Orban volledig wegzakt in de opinie, als die zo blijft volhouden...

Ja wa wilde. Hun 2 aartsvijanden die ff mekaar gaan tongzoenen. Dat hebben ze niet graag hé :D

Heeft dat ook niet te maken omdat de Polen van de Noren willen kopen?

Dat is echt ongemakkelijk om te kijken. Poetin die met zijn ogen rolt (een beetje zoals De Wever dat ook wel eens doet - een hautain-autoritaire karaktertrek die zéér intimiderend werkt) en zijn onderdaan ferm op zijn plaats zet. Net als een strenge leerkracht die voor de zoveelste keer zijn leerling terechtwijst en hem nadien zegt dat zijn spreekbeurt ondermaats was.

Dat is echt ongemakkelijk om te kijken. Poetin die met zijn ogen rolt (een beetje zoals De Wever dat ook wel eens doet - een hautain-autoritaire karaktertrek die zéér intimiderend werkt) en zijn onderdaan ferm op zijn plaats zet. Net als een strenge leerkracht die voor de zoveelste keer zijn leerling terechtwijst en hem nadien zegt dat zijn spreekbeurt ondermaats was.

Dat toont gewoon aan dat Poetin oppermachtig is daar he. Zo praat ge tegen een kind, niet tegen een man van 67 met bakken ervaring.

Ik zou in Narychkine zijn plaats mijn ontslag indienen voor zoiets, MAAR, ik zou het niet durven. Ge ziet dat die mens stijf staat van de angst/stress.

Dat toont gewoon aan dat Poetin oppermachtig is daar he. Zo praat ge tegen een kind, niet tegen een man van 67 met bakken ervaring.

Ik zou in Narychkine zijn plaats mijn ontslag indienen voor zoiets, MAAR, ik zou het niet durven. Ge ziet dat die mens stijf staat van de angst/stress.
Damn.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan