SomeDude
Banned
Ik weet 1 ding, ik ga me electrisch radiatoren aanschaffen![]()
Om vanaf 2025 ook niet meer te kunnen gebruiken wegens blackouts?

Wat vinden de rijke gas-miljardairs eigenlijk hiervan?
Laatst bewerkt:
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.
Ik weet 1 ding, ik ga me electrisch radiatoren aanschaffen![]()

Oprechte vraag: is die 60% in Oekraïnse handen omdat ze de pro-Russen daar hebben samengedreven in een bepaalde hoek, of is dat grondgebied effectief eerder pro-westen?
Dat is in Oekrainse handen omdat dat Oekraine is en het leger en lokale vrijwilligers hebben Russische huurlingen reeds 8 jaar belet de hele provincie te bezetten.
"Pro-Russen" samengedreven. Lekker geframed weeral. Zo dadelijk ga je nog over genocide beginnen zoals Putin.
De rebellen hadden in het begin van het conflict, bij mijn weten, meer gebied in handen, maar zijn wel degelijk teruggeduwd door het Oekraïnse leger dat al jaren aan het moderniseren is en ondertussen 8 jaar gevechtservaring heeft opgedaan.
Mij lijken deze elementen ook een (gedeeltelijke) verklaring voor de Russische assertiviteit.
Nochtans wordt daar wel een genocide gevoerd op de Rusissche lokale bevolking door het Oekraïns regime, aldus Rusland.Veel gevochten wordt daar al jaren niet. Dat is gewoon mortiervuur over en weer.
Allé kom, ik frame helemaal niets. Eerst en vooral was het echt een oprechte vraag. Kan best zijn dat het omgekeerd is, dat de pro-Russen eerder aan het oprukken zijn en daardoor reeds 40% hebben kunnen bezetten. Ik weet het niet, daarom vraag ik het ook. Maar die pro Russen komen niet uit de lucht gevallen toch? Die zaten toch niet allemaal toevallig daar ergens aan de grens op een schupsteel opeengepakt om van daar dan procent per procent in te palmen? Die leefden toch al enerzijds in (een deel van) die provincies, anderzijds zelfs in gans Oekraïne?Dat is in Oekrainse handen omdat dat Oekraine is en het leger en lokale vrijwilligers hebben Russische huurlingen reeds 8 jaar belet de hele provincie te bezetten.
"Pro-Russen" samengedreven. Lekker geframed weeral. Zo dadelijk ga je nog over genocide beginnen zoals Putin.
Let's go Brandon!Speech van Biden zou omstreeks 19u beginnen.

Allé kom, ik frame helemaal niets. Eerst en vooral was het echt een oprechte vraag. Kan best zijn dat het omgekeerd is, dat de pro-Russen eerder aan het oprukken zijn en daardoor reeds 40% hebben kunnen bezetten. Ik weet het niet, daarom vraag ik het ook. Maar die pro Russen komen niet uit de lucht gevallen toch? Die zaten toch niet allemaal toevallig daar ergens aan de grens op een schupsteel opeengepakt om van daar dan procent per procent in te palmen? Die leefden toch al enerzijds in (een deel van) die provincies, anderzijds zelfs in gans Oekraïne?
Want je kan toch echt de realiteit van het land niet ontkennen? Nl dat er effectief heel veel etnische (wit)Russen leven die pro Rusland zijn. Waartegen ze reeds 8 jaar aan het vechten zijn.
Dus vandaar mijn logische en oprechte vraag, is die 60% van die provincies grondgebied waar overwegend ook pro-Russen leefden en woonden of niet?
Ik heb hier wel wat de indruk dat sommigen echt de realiteit door hun gekleurde bril verliezen. Dan worden al snel mensen als @Avondland, die bepaalde zaken terecht proberen te nuanceren, als zogezegd duidelijk pro Russisch gelabeld. Maar de geschiedenis heeft er nu eenmaal voor gezorgd dat Oekraïne een verdeeld land is met verschillende bevolkingsgroepen en strekkingen, die dan ook jammer genoeg heel ver uiteen liggen qua ideologie. Maar het is natuurlijk wel typisch westers om te denken dat aansluiting bij het westen en onze manier van denken, leven en besturen de enige juiste is en iedereen dan maar "bij het clubje wil". Het is nochtans heel erg duidelijk dat toch een niet te onderschatten deel van de Oekraïense bevolking dat niet wilt.
Let's go Brandon!
/s
Maar even serieus: het ziet er meer en meer naar uit dat een Russisch offensief gaat beginnen. Tenzij het Westen militair tussenkomt, is Oekraïne toch een vogel voor de kat?
Duitsland dat gas gaat gebruiken als sanctie

In de Krim is er al jarenlang een probleem met de aanvoer van vers water omdat Oekraïne de dam heeft afgesloten. De brug over de straat van Kerch is onvoldoende.Ik was daarjuist even het nieuws aan het kijken op VTM en daar werd iets gezegd dat ik niet begrijp of wel compleet verkeerd heb verstaan.
Het ging over de stad Mariupol die men zou willen inpalmen om zo van daaruit een verbinding te maken naar de Krim. Wat is daar het nut van als het Oosten van de Krim al verbonden is met Rusland (het deel ten westen van Krasnodar)?
Allé kom, ik frame helemaal niets. Eerst en vooral was het echt een oprechte vraag. Kan best zijn dat het omgekeerd is, dat de pro-Russen eerder aan het oprukken zijn en daardoor reeds 40% hebben kunnen bezetten. Ik weet het niet, daarom vraag ik het ook. Maar die pro Russen komen niet uit de lucht gevallen toch? Die zaten toch niet allemaal toevallig daar ergens aan de grens op een schupsteel opeengepakt om van daar dan procent per procent in te palmen? Die leefden toch al enerzijds in (een deel van) die provincies, anderzijds zelfs in gans Oekraïne?
Want je kan toch echt de realiteit van het land niet ontkennen? Nl dat er effectief heel veel etnische (wit)Russen leven die pro Rusland zijn. Waartegen ze reeds 8 jaar aan het vechten zijn.
Dus vandaar mijn logische en oprechte vraag, is die 60% van die provincies grondgebied waar overwegend ook pro-Russen leefden en woonden of niet?
Ik heb hier wel wat de indruk dat sommigen echt de realiteit door hun gekleurde bril verliezen. Dan worden al snel mensen als @Avondland, die bepaalde zaken terecht proberen te nuanceren, als zogezegd duidelijk pro Russisch gelabeld. Maar de geschiedenis heeft er nu eenmaal voor gezorgd dat Oekraïne een verdeeld land is met verschillende bevolkingsgroepen en strekkingen, die dan ook jammer genoeg heel ver uiteen liggen qua ideologie. Maar het is natuurlijk wel typisch westers om te denken dat aansluiting bij het westen en onze manier van denken, leven en besturen de enige juiste is en iedereen dan maar "bij het clubje wil". Het is nochtans heel erg duidelijk dat toch een niet te onderschatten deel van de Oekraïense bevolking dat niet wilt.
"Voor gans Oekraïne", toch duidelijk niet? Waarom zijn er anders (zo veel) pro Russische separatisten?Het is toch heel moeilijk om cijfers te plakken op wie "pro-Russisch" is en wie niet. Wat betekent dat zelfs... Hoe bevraag je dat?
En in welke mate wordt dat gemanipuleerd vanuit Rusland?
Wat wel duidelijk is, is dat de huidige, democratisch (73,2%) verkozen president van Oekraïne totaal niet pro-Rusland is. Integendeel, zeer pro-westen. Dat is toch een indicatie voor de wil van het volk (voor gans Oekraïne)?
edit: en ik kende tijdens de annexatie van de Krim toevallig een Oekraïnse vrouw die hier bij ons op uitwisseling was. Die was zeer pro-Rusland, dus ik weet ook dat ze bestaan he...