Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

Of ze nu geannexeerd worden of niet, het gaat in al die gevallen (behalve mss Vlaanderen) om volkeren waar wellicht na een referendum de meerderheid zou beslissen om zich af te scheuren van het huidige land en regime.

Mijn punt is gewoon dat door de historische tegenstellingen je niet eenvoudigweg kan stellen "het is democratie, leef ermee" imo. En dan al zeker niet eenvoudigweg zeggen "als het u niet aanstaat, opkrassen". Dat is overigens iets wat we in onze democratie ook niet zomaar zeggen tegen mensen die in een minderheid zitten. Akkoord dat die minderheden dan niet zomaar gewapend verzet gaan of moeten beginnen, maar nogmaals, die historische situatie is in Oekraïne natuurlijk wel helemaal anders dan in vele andere landen. Geweld is nooit de juiste manier, maar die escalatie is in Oekraïne natuurlijk al langer aan de gang.

In 1991 stemde 83% in die regio voor onafhankelijkheid van Oekraine (andere keuze was Rusland). Zoooooooooooo Russisch waren ze dus niet destijds, en dat was een schampere 20 jaar voor de oorlog. Een generatie later, dus eigenlijk mensen die daar dan nog geboren zijn, en plots zijn ze zo pro-Russisch dat ze gewapend in opstand komen? Komaan.
Een groot toneel gefinancierd door het Kremlin, dat is het ja.

Zelfbeschikkingsrecht dient democratisch afgedwongen te worden, niet manu militari. Er is overigens geen enkele reden om aan te nemen dat een meerderheid daar voor onafhankelijkheid of aansluiting bij Rusland is, er zijn namelijk geen geldige referendums georganiseerd. Volgens verschillende polls georganiseerd in 2014 was ongeveer 1 op 3 voorstander van onafhankelijkheid of aansluiting bij Rusland, en maar liefst 2 op 3 voor de Oekrainse Unie, maar ze wilden wel meer economische en bestuurlijke autonomie.
(Bron: https://en.wikipedia.org/wiki/2014_Donbas_status_referendums#Public_opinion)

Die Orban moet zich dubbel plooien van het lachen elke dag.

Diet heult met de Russen mee. Trekt zich geen fluit aan van Europa. Smijt openlijk elke minderheid onder de bus. En op het einde van de rit steekt hij zijn hand uit en krijgt hij miljarden.

Wat is Europa eigenlijk waard? Putin moet toch grollen van het lachen.

Subiet gaat Michel met zijn vingertje zwaaien. De stoere man die publiekelijk Ursula onder de Turkse bus smeet. Zijn laatste tv optreden... Wat doet die sjarel eigenlijk heel der dagen ?

Behalve smeken om de gas. Ondertussen als betere gutmensch jezelfde vanachter in de energie rij zetten door alles dicht te smijten (kern, kolen, bruinkool) en dan met hangende pootjes Russisch gas te gaan smeken aan TTF 200 (zie Medvedev zijn tweet).

Die Orban moet zich dubbel plooien van het lachen elke dag.

Diet heult met de Russen mee. Trekt zich geen fluit aan van Europa. Smijt openlijk elke minderheid onder de bus. En op het einde van de rit steekt hij zijn hand uit en krijgt hij miljarden.

Wat is Europa eigenlijk waard? Putin moet toch grollen van het lachen.

Subiet gaat Michel met zijn vingertje zwaaien. De stoere man die publiekelijk Ursula onder de Turkse bus smeet. Zijn laatste tv optreden... Wat doet die sjarel eigenlijk heel der dagen ?

Behalve smeken om de gas. Ondertussen als betere gutmensch jezelfde vanachter in de energie rij zetten door alles dicht te smijten (kern, kolen, bruinkool) en dan met hangende pootjes Russisch gas te gaan smeken aan TTF 200 (zie Medvedev zijn tweet).

Zeg zeg, met al dat gelach en dingen onder bussen smijten :unsure:

Medvedev zijn tweet moet je wel zien voor wat het is, he. Een tweet, en van een Poetin-marionet.

(natuurlijk is gasvoorziening inderdaad het pijnpunt voor de EU...)

Wait, de mensen hier die liggen te zeggen dat WO3 gaat uitbreken: zijn jullie serieus? 😂
Dit is een regionaal conflict, niets meer niets minder. Je moet het echt niet groter maken dan het is. Anders was 15 jaar geleden WO3 ook al uitgebroken toen Rusland Georgië binnenviel.

En ik las ook dat "de pro-Russische mensen in Oekraïne dan maar moeten afbollen naar Rusland". Toevallig zijn dat dan meestal ook dezelfde mensen die moord en brand schreeuwen als de Catalanen onder de knoet worden gehouden. 🤨
Waarom laten ze de mensen zelf niet beslissen bij wie ze willen horen? Zou het hele conflict oplossen in ieder geval.

Toevallig zijn dat dan meestal ook dezelfde mensen die moord en brand schreeuwen als de Catalanen onder de knoet worden gehouden. 🤨
Waarom laten ze de mensen zelf niet beslissen bij wie ze willen horen? Zou het hele conflict oplossen in ieder geval.
Het staat iedereen vrij zijn onafhankelijkheid uit te roepen.

Maar als de rest van het land daar niet mee akkoord is, heb je een leger nodig.
In casu levert Rusland dit leger.

Dus catalanen, corsicanen, en andere nationalistische meut mogen zich altijd onafhankelijk verklaren, maar dat wil niet zeggen dat dit ook gebeurt.

Wat als Gent of Antwerpen een referendum houden voor onafhankelijkheid? Moet dit dan ook toegestaan worden om democratische redenen?
Of Duitstalig België dat bv. bij Duitsland wil horen?

Wait, de mensen hier die liggen te zeggen dat WO3 gaat uitbreken: zijn jullie serieus? 😂
Dit is een regionaal conflict, niets meer niets minder. Je moet het echt niet groter maken dan het is.
Ik herinner me een soortgelijke reactie van iemand toen de covid pandemie begon en nog niet in Europa was, dat het “maar een griepke was, iets regionaals en we niet zouden moeten overdrijven”.

Dit terzijde, ik heb een onpopulaire opinie rond de acties van Rusland (so don’t shoot me 🙄): ik kan de strategie en acties van Rusland begrijpen en vind Putin’s beslissingen in een bepaalde mate logisch. Hij denkt op lange termijn en doet wat hij moet doen om de toekomst van zijn eigen volk te garanderen. De VS en Europa hebben jarenlang uitgebreid en bewapend richting het oosten en de Russen voelen zich nu in ‘t hoekje geduwd. Die uitbreiding is niet enkel op vlak van fysieke territorium en bewapening geweest, maar ook waarden en normen. Sommige westerse waarden zijn in conflict met wat de Russen geloven (e.g. gay rights).

Dat de Russen worden afgeschilderd als de aggressors is propaganda à la WO2. Ook de speech van Putin leek me niet zo ‘geflipt’ als sommige westerse media beschilderen. Het westen bekijkt de zaken vanuit een eigen standpunt, zonder rekening te houden met de effecten van hun eigen acties. Daarnaast vind ik de uitspraken en acties van de VS en Europa zeer hypocriet en een hantering van dubbele standaarden. Zowel in het discours rond Rusland, alsook hun steun voor Oekraïne. Als de VS en Europa andere landen kunnen binnenvallen, onafhankelijk uitroepen, dictators of coup-leiders steunen, massaal wapens verkopen om oorlogen aan te wakkeren en winsten te maken, dan is het allemaal oké, en wordt dit mooi verkocht aan het eigen volk met propaganda. Maar als de Russen iets doen voor hun eigen belangen, dan gaan de alarmbellen ringen. Dit zeg ik allemaal om aan te geven dat ik de Russen wel kan begrijpen in wat ze doen, iedereen heeft immers eigen motieven en belangen die ze nastreven. Maar wie heeft gelijk? “War does not determine who is right — only who is left.”

Het staat iedereen vrij zijn onafhankelijkheid uit te roepen.

Maar als de rest van het land daar niet mee akkoord is, heb je een leger nodig.
In casu levert Rusland dit leger.

Dus catalanen, corsicanen, en andere nationalistische meut mogen zich altijd onafhankelijk verklaren, maar dat wil niet zeggen dat dit ook gebeurt.

Wat als Gent of Antwerpen een referendum houden voor onafhankelijkheid? Moet dit dan ook toegestaan worden om democratische redenen?
Of Duitstalig België dat bv. bij Duitsland wil horen?
Hoh , eerlijk moesten de Oostkantons ooit aangeven dat ze liever bij Duitsland willen horen , dan zie ik niet meteen in waarom we ze moeten tegenhouden ?

Dit is een regionaal conflict, niets meer niets minder. Je moet het echt niet groter maken dan het is. Anders was 15 jaar geleden WO3 ook al uitgebroken toen Rusland Georgië binnenviel.

En ik las ook dat "de pro-Russische mensen in Oekraïne dan maar moeten afbollen naar Rusland". Toevallig zijn dat dan meestal ook dezelfde mensen die moord en brand schreeuwen als de Catalanen onder de knoet worden gehouden. 🤨

Newsflash, die mensen hebben zelf beslist in 1991 om een onafhankelijk Oekraine. 55% van de Russen in Oekraine destijds hebben gestemd voor een onafhankelijk Oekraine.

Moet er elke 20 jaar een nieuw referendum georganiseerd worden ofzo?

Hoh , eerlijk moesten de Oostkantons ooit aangeven dat ze liever bij Duitsland willen horen , dan zie ik niet meteen in waarom we ze moeten tegenhouden ?
Komt deels ook omdat er velen hier Vlaams sentiment hebben. Oostkantons maken geen deel uit van Vlaanderen, niet nu, niet historisch. Ik vind dat niet vergelijkbaar. We spreken ook niet dezelfde taal. Deze situatie voor de Oostkantons is ook gewoon erg goed. Ze kunnen makkelijk in Duitsland, en ze maken deel uit van Belgie. En KAS Eupen vertegenwoordigt hen op het hoogste niveau, zal een stuk moeilijker worden om dat in de bundesliga te doen. Die hebben meer vrijheid en autonomie dan dat ze ooit onder Duitsland zullen krijgen (hebben hun eigen partijen en hun eigen regering en voor de rest werkt men samen met Wallonie en federale). Als er zich ooit een probleem vormt, kan je het nog oplossen met de dubbelnationaliteit, of als daar vraag voor zou zijn. En door deze situatie kunnen veel Duitstaligen in BE ook Frans en Duits, waarmee je een voordeel hebt tegenover anderen qua werkgelegenheid en toekomstkansen. De oostkantons zijn ook een baken van stabiliteit.

Laatst bewerkt:
Die sancties die zijn uitgesproken tegen Rusland na hun inval, zijn een middenvinger naar Oekraïne en een bewijs van de incompetentie en hypocrisie van de westerse leiders. Maandenlang zitten janken over dit en dat, om dan dergelijke ‘sancties’ aan te kondigen. Wat een grap. Toont nog maar eens aan wie niet te vertrouwen is als bondgenoot.

Dat de Russen worden afgeschilderd als de aggressors is propaganda à la WO2.

Ahja duidelijk Oekraïne dat in deze de agressor is. :sarcastic:

Da's niet gewoon een onpopulaire opinie, dat is gewoon een foute.

Dat al die landen die vroeger geleden hebben onder de USSR nu schrik hebben van een Rusland dat om de zoveel jaar één van zijn buren aanvalt en dat ze juist vooral daardoor willen aansluiten bij NATO en om economische redenen bij Europa is niet onze schuld maar juist die van Rusland zelf. Het maakt ons in deze al zeker niet tot agressor.

Dit komt voor mij gewoon over als het slikken van Putin's 1984 doublespeak. Wij willen vrede, Rusland valt een ander land binnen met zijn leger. Wat zegt een segment van onze bevolking? "War is peace. Freedom is slavery. Ignorance is strength." Ze draaien de rollen gewoon om. Mij lijkt dat de Russische desinformatie campagne van leugens, troll factories en fake news zijn werk enorm goed doet.

Laatst bewerkt:
Ahja duidelijk Oekraïne dat in deze de agressor is. :sarcastic:

Da's niet gewoon een onpopulaire opinie, dat is gewoon een foute.
Komt er op neer wat ik zei. Hangt af vanuit welk perspectief je het bekijkt. VS, Europa en Oekraïne zijn de aggressors vanuit Russisch perspectief. En ik kan hen daarin wel begrijpen.

Gestolen? Gekregen voor alle miserie die ze ons bezorgd hebben in WOI. En dan kwamen ze 20 jaar later nog eens op bezoek…

Dat Hitler zich niet aan Versailles wou houden betekent niet dat het diefstal was he.

Poetin laat zien wat de eu waard is NIKS. Altijd ma sancties, kijk naar noord K. het treft enkel de gewone volk. In rusland zal het ook zijn.

Poetin laat zien wat de eu waard is NIKS.
Integendeel, het toont waarom het extreem belangrijk is in deze wereld om in een grote economische en militaire unie te zitten, anders ben je gewoon een hopeloze punchbag of prooi voor de grote spelers.

Meanwhile in de FT: "Western intelligence officials told the FT that there was near certainty that Russia would in the coming days begin an attack on areas of Ukraine not held by the Kremlin-backed separatists, and likely strike Kyiv and crucial military sites."

Not looking very good...

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan