Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

Poetin laat zien wat de eu waard is NIKS. Altijd ma sancties, kijk naar noord K. het treft enkel de gewone volk. In rusland zal het ook zijn.

Meeste experten vinden het al een deftig pak aan economische maatregelen om te beginnen.
Vooral het niet mogen verhandelen van Russische staatsobligaties gaat ervoor zorgen dat Rusland heel moeilijk geld kan ophalen om alles te financieren. En zo'n leger actief houden kost dagelijks veel geld.

Gingen ze volgens diezelfde "intelligence" ook niet al enkele keren zijn binnengevallen?

Ik ben er toch redelijk van overtuigd dat ze dat bewust lekken omdat het dan net niet zal gebeuren.
Ongeacht of die informatie (die ze verkrijgen of zelf fabriceren) klopt of niet. Dat vertraagt alles wat en zo win je tijd.

Ik ben er toch redelijk van overtuigd dat ze dat bewust lekken omdat het dan net niet zal gebeuren.
Ongeacht of die informatie (die ze verkrijgen of zelf fabriceren) klopt of niet. Dat vertraagt alles wat en zo win je tijd.
Klopt, maar dit is dan de zoveelste keer dat ze dat trucje gebruiken natuurlijk...

Meeste experten vinden het al een deftig pak aan economische maatregelen om te beginnen.
Vooral het niet mogen verhandelen van Russische staatsobligaties gaat ervoor zorgen dat Rusland heel moeilijk geld kan ophalen om alles te financieren. En zo'n leger actief houden kost dagelijks veel geld.
Poetin en Lavrov laten alvast uitschijnen dat ze die sancties hadden verwacht, dus geheel onverwacht komt dat niet voor hen.

Poetin en Lavrov laten alvast uitschijnen dat ze die sancties hadden verwacht, dus geheel onverwacht komt dat niet voor hen.

Neen, ze hebben ook al voor miljarden vreemde valuta binnengehaald vooraf. Zeg nu nog een keer dat het niet gepland was :)
Maar uiteindelijk gaan ze zonder geld zitten. Ik wil niet weten hoeveel het kost om 200.000 man en materiaal actief te houden en dat voor maanden aan een stuk.
Dan gaan er keuzes gemaakt moeten worden. Aangezien er een conflict gaande is gaan ze willen hun leger blijven betalen dus gewone burgers gaan het meer voelen. Tot geld volledig op is en ze hun soldaten niet meer kunnen betalen.
Alles hangt af van China hier. Als zij niet gaan moeien en ook geen miljarden geven aan Rusland dan kan het economisch wel rap gedaan zijn.
Ik denk dat Poetin wel weigerachtig gaat zijn om te veel financiële hulp te krijgen van China door strategie van China om zo macht te krijgen over landen.

Neen, ze hebben ook al voor miljarden vreemde valuta binnengehaald vooraf. Zeg nu nog een keer dat het niet gepland was :)
Maar uiteindelijk gaan ze zonder geld zitten. Ik wil niet weten hoeveel het kost om 200.000 man en materiaal actief te houden en dat voor maanden aan een stuk.
Dan gaan er keuzes gemaakt moeten worden. Aangezien er een conflict gaande is gaan ze willen hun leger blijven betalen dus gewone burgers gaan het meer voelen. Tot geld volledig op is en ze hun soldaten niet meer kunnen betalen.
Alles hangt af van China hier. Als zij niet gaan moeien en ook geen miljarden geven aan Rusland dan kan het economisch wel rap gedaan zijn.
Ik denk dat Poetin wel weigerachtig gaat zijn om te veel financiële hulp te krijgen van China door strategie van China om zo macht te krijgen over landen.
Naarmate Rusland wordt geisoleerd zal de rol van China inderdaad belangrijk en doorslaggevend worden. Ik ben zelf te weinig economisch onderlegd om de impact van de sancties te weten en ik heb ook geen zicht in de geldbuidel van nonkel Vlad.

Blinken heeft al aangekondigd dat de geplande ontmoeting met Lavrov is afgelast.

Harsh conditions mean Russian troops near Ukraine will need to be moved soon

Russian forces massing near Ukraine’s borders can only remain in position for a few days before they have to be sent back to nearby bases or risk their capability being significantly degraded, western officials and experts believe.

That means that President Vladimir Putin will come under increasing pressure to use them in a full invasion of Ukraine – or send them back to staging areas, still in Russia’s south or west, but tens or even hundreds of kilometres back.

Such advance positions, often with poor protection from the cold, can be held only for a short period – and there is some evidence on social media of the poor conditions endured by soldiers near the border.

Laatst bewerkt:
Het bewust lekken van info zou ook een omgekeerd effect kunnen hebben dat Rusland gaat zoeken waar de info vandaan komt en dzt lek proberen dichten

Naarmate Rusland wordt geisoleerd zal de rol van China inderdaad belangrijk en doorslaggevend worden. Ik ben zelf te weinig economisch onderlegd om de impact van de sancties te weten en ik heb ook geen zicht in de geldbuidel van nonkel Vlad.

Blinken heeft al aangekondigd dat de geplande ontmoeting met Lavrov is afgelast.

Harsh conditions mean Russian troops near Ukraine will need to be moved soon

lol sounds russian to me

Russian troops based in Belarus, in forests near the town of Khoyniki, 50km from the Ukraine border, were described by one local a few days ago as people who “drink a lot and sell a lot of their diesel fuel”, suggesting a lack of discipline despite the heightened political tensions.

Het bewust lekken van info zou ook een omgekeerd effect kunnen hebben dat Rusland gaat zoeken waar de info vandaan komt en dzt lek proberen dichten

True, maar dat is dan als de informatie klopt hé. Ik vermoed dat ze die afweging wel maken ifv wat ze zelf communiceren naar de buitenwereld toe.
Als de informatie als klopt, voor hetzelfde geld brengen ze dat naar buiten zonder concrete aanleiding om alles te vertragen.

lol sounds russian to me

Russian troops based in Belarus, in forests near the town of Khoyniki, 50km from the Ukraine border, were described by one local a few days ago as people who “drink a lot and sell a lot of their diesel fuel”, suggesting a lack of discipline despite the heightened political tensions.
Ik moest daar ook wel bij gniffelen. Maar het Russische leger in 2022 is niet meer hetzelfde leger dat zijn tanden kapotbeet op Tsjetsenië in 1995. Na de oorlog tegen Georgië is het leger sterk gemoderniseerd, al zullen er nog altijd wel legereenheden zijn die behoorlijk laks zijn.

"Over a stretch of 3 kilometers there were 100-liter trash bags every 20 meters, as well vodka bottles, empty plastic beer kegs, and empty cookie packages," the Telegram channel reported. An anonymous commenter responded acerbically that the state railway would just arrange an "emergency" Saturday working day and "the railway workers will clean up everything after our 'brothers.'"

Het is niet dat er zoveel spionnen in dat leger zitten. Via sattelietbeelden van troeppositionering en troepverplaatsingen kan je verscheidene scenario's opstellen. Die "Intelligence Officers" zijn mensen die hiermee elke dag bezig zijn over de hele wereld. Er zijn maar een beperkt aantal opties met troepenbewegingen natuurlijk.

Zeer confronterende De Afspraak met Prof. Jonathan Holslag.

https://www.vrt.be/vrtnu/a-z/de-afspraak/2022/de-afspraak-d20220222/

- De trein is vertrokken, Putin kan doen wat hij wil.
De VS en het VK gaan niet tussenkomen en de rest van de EU heeft de capaciteit zelfs niet.

- Rusland kan een grote en een kleine tangbeweging maken. Er is geen sprake van dat ze zich gaan houden aan de sepratistische gebieden. Daarvoor hebben ze geen 180.000 militairen aan de grens staan...
Kleine tang: Doorstoten vanuit het Noorden naar Charkov en vanuit het zuiden uit De Krim naar Marioepol, de grote Oekraïnse havenstad. (500.000 inwoners) Hierbij worden 60.000 tot 100.000 Oekrainse militairen omsingeld die dan de keuze gaan krijgen: overgave of niet. (Niet = vernietigd worden door de Russische artillerie, een waar bloedbad dus)
Grote tang: Kleine tang + doorstoten vanuit De Krim langs de Djepnr naar het Noorden. En vanuit Wit-Rusland naar Kiev (3.000.000 inwoners). Zo snel mogelijk Kiev binnen trekken en het bestuur van Oekraïne lam leggen. Hiervoor zouden 30.000 Russische soldaten nodig zijn.

Het ziet er zeer slecht uit.
Vooral de (militaire) onmacht van de EU is frappant.
En de sancties gaan dit niet kunnen tegenhouden...

Als bovenstaande tot werkelijkheid komt, geeft Putin echt aan dat hij nog in de 20e eeuw leeft. Alle oorlogen de laatste 20 jaar met een niet-cooperatieve lokale bevolking zijn compleet mislukt. Dat zal voor Rusland niet anders uitdraaien.
Veel onschuldige slachtoffers, dat wel. Maar ook heel veel doden aan Russische kant.

Het staat iedereen vrij zijn onafhankelijkheid uit te roepen.

Maar als de rest van het land daar niet mee akkoord is, heb je een leger nodig.
In casu levert Rusland dit leger.

Dus catalanen, corsicanen, en andere nationalistische meut mogen zich altijd onafhankelijk verklaren, maar dat wil niet zeggen dat dit ook gebeurt.

Wat als Gent of Antwerpen een referendum houden voor onafhankelijkheid? Moet dit dan ook toegestaan worden om democratische redenen?
Of Duitstalig België dat bv. bij Duitsland wil horen?

Ik vind dat het moet kunnen. Maar misschien ook niet zomaar moet toegestaan worden.
Natuurlijk heeft het land zelf, er doorgaans baat bij om regio's te kunnen behouden.
Los van wat die regio's zelf willen.

Maar, waarom zijn grenzen van .... (insert date here,bvb 1831) belangrijker dan die van eerder/later/nu?
Die zijn op zich toch allemaal recent in het bestaan van de mens? En de mens voert al gans zijn bestaan oorlog.
Het oudste officieel land op vandaag (op basis van erkenning) zou Ethiopië zijn.
Het meest recente = Algerije?

Akkoord als iemand dan onafhankelijk wordt, is het wel aan hun om het effectief te bekomen. Zoals je zegt met een leger etc.
(steden op zich onafhankelijk lijkt me nu ook wel absurd,.. maar kijk naar Monaco, lukt daar toch ook? Ik zie de gentenaren al in opstand komen.)
En in dit geval, zoals je zegt levert Rusland het leger.

Nu, in principe is dat naast de kwestie, aangezien Rusland gewoon die regio's wil.
Zonder dat de regio's zelf daar veel in te zeggen hebben, lijkt me?

Het is niet dat er zoveel spionnen in dat leger zitten. Via sattelietbeelden van troeppositionering en troepverplaatsingen kan je verscheidene scenario's opstellen. Die "Intelligence Officers" zijn mensen die hiermee elke dag bezig zijn over de hele wereld. Er zijn maar een beperkt aantal opties met troepenbewegingen natuurlijk.
Wat ik ook schitterend vind zijn die vrijwillige factcheckers die bij elk filmpje de metadata nakijken of ze fake zijn of niet. In dat oerwoud van data waarmee we dagelijks worden gebombardeerd is het wel fijn dat er mensen dag in dag uit bezig zijn om na te kijken of het wel klopt. Anderzijds: telt de waarheid nog mee als het conflict in een bepaald ritme geraakt? Op het einde van de rit telt wie er wint.

Oekraïne mobiliseert de reserves, maar er is nog geen algemene mobilisatie. Hongarije stuurt troepen naar de oostgrenzen om een mogelijke toestroom van vluchtelingen op te vangen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan