Het Ruslandtopic: de beer roert zich andermaal

Op de manier waarop je het hier stelt zou ik ook geen zin hebben om naar een of ander front te trekken. Imo is er wel een verschil tussen naar het front gaan omdat een of andere politieke paljas een oorlog wil starten en de wapens moeten opnemen omdat de plek waar je woont en de manier waarop je leeft bedreigd wordt. In het eerste geval deserteer ik zo snel ik kan, in het tweede geval ga ik gewoon vurig de stijd aan, Als we al niet meer kunnen opkomen voor onszelf dan kunnen we gewoon net zo goed direct de pijp aan maarten geven. Er is een groot verschil als je gaat strijden uit overtuiging of omdat een of andere politieker/ leider of weet ik veel wat zegt dat je moet gaan strijden.
Ik denk dat zoals @Carrion zegt je zoiets pas weet als het zover is. Onze generatie is opgegroeid in een heel andere wereld dan de generatie die in WO2 (laat staan 1) heeft gevochten. Enkel vrede gekend. Ik denk niet dat we het niet meer "kunnen" hoor, enkel dat je op voorhand niet weet wie wel daartoe in staat is of wie niet.

Ook denk ik wel dat informatie, of een gebrek eraan, een grote factor is. Veel van die simpele boerenzonen destijds hadden geen idee wat ze gingen doen, en eenmaal zover was het te laat.

Moet ook wel zeggen dat moest ik in het parlement zitten denk ik ook wel al zo'n holle verklaringen gewoon om in de krant te komen zou afblokken. Als de kritiek er komt dat we in het westen zwak overkomen dan zijn dat soort onnozele verklaringen wel een deel van het probleem. Geen enkel van die parlementairen steunt de souvereiniteit van Oekraïne onvoorwaardelijk, ze steunen het een klein beetje, van ver, en er zijn wel degelijk een hele reeks voorwaarden verbonden aan hun steun.
Dat klopt maar we weten ook allemaal dat dit niet de reden is dat extreem-rechts deze motie niet steunt. Baudet en Wilders hebben al meermaals gezegd Putin als bondgenoot te zien, vnl. dan in de strijd tegen de islam. Om nog maar te zwijgen van financiële links tussen Moskou en extreem-rechtse partijen in Europa.

Een holle verklaring, maar wel een signaal dat je als land gezamelijk akkoord bent over basisprincipes zoals territoriale integriteit en het afkeuren van aggressieve oorlogen.

Ik denk dat zoals @Carrion zegt je zoiets pas weet als het zover is. Onze generatie is opgegroeid in een heel andere wereld dan de generatie die in WO2 (laat staan 1) heeft gevochten. Enkel vrede gekend. Ik denk niet dat we het niet meer "kunnen" hoor, enkel dat je op voorhand niet weet wie wel daartoe in staat is of wie niet.

Ook denk ik wel dat informatie, of een gebrek eraan, een grote factor is. Veel van die simpele boerenzonen destijds hadden geen idee wat ze gingen doen, en eenmaal zover was het te laat.
Ik denk dat je zou verschieten hoe snel we zouden wennen aan een oorlogssituatie.

Ik denk dat je zou verschieten hoe snel we zouden wennen aan een oorlogssituatie.
Men zegt wel eens dat men bang is om poetin teveel in het nauw te drijven omdat een kat in het nauw rare sprongen maakt. Wel volgens mij gaat dit ook wel op voor de andere zijde, als we zelf in het nauw gedreven zullen worden zullen ook wij wel rare sprongen maken.

Kunnen jullie bij zo'n posts ook aub zeggen wat wel een goede reactie zou zij? En wat de impact zou zijn op Rusland, Oekraïne en ons?
Ik zeg niet dat de huidige sancties voldoende zijn en wil graag meer weten over de verschillende mogelijkheden.
Want nu kan ik er niet veel uithalen.
Oekraïne toelaten tot de NATO en massaal militairen mobiliseren om de grenzen te bewaken in Oekraïne volgens artikel 5. 🤷🏻

Nu, vraag ik me wel af wat de NATO kan doen tegen Rusland in een regelrechte niet-nucleaire militaire confrontatie? Buiten het Amerikaanse leger zijn er toch geen landen die een deftig weerstand kunnen bieden? Misschien Duitsland, UK en Turkije. Maar ik zie de Turken niet direct in confrontatie gaan met de Russen ook al komt het tot een gewapend conflict tussen de NATO en Rusland. Zij hebben een eigen geo-politieke strategie en zullen enkel steun bieden als het hen goed uitkomt. 🤷🏻

Langs de andere kant gaan we er dan wel vanuit dat de oorlog zou uitgevochten worden zoals vroeger. Imo is de wapens opnemen in de huidige samenleving van een andere aard dan naar het front trekken in de jaren 40. Het enige wat beide situaties gemeen zullen hebben naar mijn mening is dat er mensen zullen nodig zijn om alles uit te voeren. Maar die taken zullen wel van serieus verschillende aard zijn.

i beg to differ.
Oorlog is een vies beestje dat het slechtste in de mens naar boven brengt. En dan bedoel ik niet tegen de 'vijand' maar tegen je medemens, je buur, je landgenoten.
Allez ik herinner me de verhalen van mijn vader zaliger nog. Die was 16 jaar tijdens de oorlog. 'S nachts het aardappelveld beschermen met geweer tegen dieven. Mijn ma was wel iets jonger en heeft de sombere jaren na de oorlog meegemaakt. Mensen zagen nu dat ze geen grafische kaart kunnen kopen etc... Zij heeft haar eerste appelsien gegeten toen ze elf was. Ze vertelde me dat ze een hele dag nog op die schil zitten sabbelen heeft.
Bonnetjes om eten te gaan halen in de winkel, Gutt die al het geld van de mensen quasi gedecimeerd heeft.

Nee ik pas ervoor echt... Ik ben nu 42 en heb niets anders gekend dan een overdaad aan vrijheid, luxe, voedsel, energie, veiligheid. Mij lijkt dat veel van de meer gevoeligere tieners van nu het daar best wel eens moeilijk mee zouden kunnen hebben.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan