Het Universum

Wij zijn sterfelijk en dus eindig
Het minst logische naar menselijke begrippen is daarom: "Er moet toch ergens een begin en einde zijn akkoord?"

Maar zo werkt het universum volgens mij niet (ik kan fout zijn maar zo denk ik er over)
Volgens mij is de waarheid = Er is altijd 'iets' geweest, er is 'nu' iets en er zal altijd iets zijn in de toekomst.

We kunnen dat niet echt begrijpen maar toch denk ik dat het in praktijk zo is.

Ivm ons universum an sich? Ja dat is waarschijnlijk eindig (en hier heb je wel gelijk volgens mij). Maar het einde zal ook een nieuw begin betekenen.
Iets gaat toch niet over in niets, voor de Big Bang moet er al iets geweest zijn, waaruit ons huidig universum is ontstaan.
Als het universum eindigt, zou ik denken dat er daarvoor iets anders in de plaats komt, of dat het overgaat in een andere toestand.

Voor de Big Bang zat alle energie samengebald in één punt, of alleszins in één kleine(re) ruimte, er moet dus een overgang van een hoge energietoestand naar een lage energietoestand geweest zijn (meer open ruimte maar een lagere densiteit).

Draai het nu eens om: Wie zegt dat wij niet leven in een wezen dat zelf ook leeft? Misschien leeft het universum wel en is het een soort wezen. En die donkere materie dat ons opslorpt is gewoon een teken dat dit wezen zijn einde nadert? Je kan mijn stelling vergezocht en dikke onzin vinden en 99,999% kans dat het ook zo is, maar toch zal niemand ooit het tegendeel kunnen bewijzen. ONmogelijk. ;)
eerslijk gezegd heb ik daar ook wel al eens aan zitten denken 😊
En als je die vraag googled zijn we ook niet de enige

Iets gaat toch niet over in niets, voor de Big Bang moet er al iets geweest zijn, waaruit ons huidig universum is ontstaan.
Als het universum eindigt, zou ik denken dat er daarvoor iets anders in de plaats komt, of dat het overgaat in een andere toestand.

Voor de Big Bang zat alle energie samengebald in één punt, of alleszins in één kleine(re) ruimte, er moet dus een overgang van een hoge energietoestand naar een lage energietoestand geweest zijn (meer open ruimte maar een lagere densiteit).
maar waar komt die singulariteit aan energie dan vandaan. Hoe kan dat altijd bestaan hebben?
Ik vind dat zo'n moeilijke vraag/begrip. Alles wat we kennen heeft een begin en een einde. Maar met het universum kan dat niet. De energie gaat nooit zomaar verdwijnen. Naar de toekomst kan ik het begrijpen dat we bijv. in een oneindige loop zitten van het uitzetten en inkrimpen van het universum. Maar naar het verleden vind ik dat moeilijk. Hoe kan die energie er altijd geweest zijn? Maar ook andersom: hoe kan die energie er ooit niet zijn geweest...

Nu ja, ik besef dat ik daar ook gewoon niet slim genoeg voor ben om dat te begrijpen. Ik lees graag over de theorieën die er zijn rond ons universum, maar het moet dan al genoeg dumbed down zijn om het te kunnen begrijpen (niveau Wetenschap in Beeld, want niveau EOS ligt al te hoog :p)

Of dat we gewoon in een zwart gat zitten. En elk zwart gat is mogelijk een universum op zichzelf.
Dat is toch een theorie waar nu serieus naar gekeken wordt.

En over het begin en einde vh universum; alles hier moet de wetten vd natuur volgen.
Alles is ontstaan uit dezelfde materie, dus ook het universum zal een begin en einde kennen

maar waar komt die singulariteit aan energie dan vandaan. Hoe kan dat altijd bestaan hebben?
Mijn eerste vraag is al: Hoe kan het dat er 'iets' bestaat?

Als ik even diep nadenk is het absurd dat er uberhaut 'iets' is. Ik zou eerlijkheidshalve verwacht dat er 'niets' bestaat. Toch is er 'iets'. Hoe kan dat? Ook dat gaat mijn brein al te boven.

En een mogelijke verklaring is gewoon: Omdat er altijd (hoe ver je ook terugkijkt in het verleden) 'iets' bestaan heeft en tijd zoals wij het een definitie gegeven hebben helemaal niet bestaat en een illusie is.

Hoe kan die energie er altijd geweest zijn?
De oplossing is mogelijk te vinden in quantummechanica. Er is een theorie die zegt dat ook in het 'niets' heel uitzonderlijk foutjes gebeuren en er 'iets' groots ontstaat. Dus mogelijks ook universums.

Maar wat jij en ik denken wat 'niets' betekend klopt niet echt. :tongue:

* In de kwantumwereld is een 'leeg' vacuüm niet echt leeg, maar gevuld met energiefluctuaties. Hierdoor kunnen virtuele deeltjes-antideeltjesparen spontaan ontstaan en weer verdwijnen. Dit is een vorm van energie die tijdelijk aanwezig is, waaruit materie kan voortkomen, al zijn het vaak kortstondige, onzichtbare deeltjes die elkaar opheffen.
* Het universum is ontstaan uit een extreem dicht en heet punt, maar ook hier is het concept van 'niets' voor de Oerknal zelf complex en een onderwerp van discussie, waarbij de natuurwetten zoals wij die kennen mogelijk niet van toepassing waren.
* De wetenschap laat zien dat 'niets' in de natuurkunde niet hetzelfde is als 'absoluut niets', waardoor 'iets' (deeltjes) kan ontstaan uit deze 'niet-lege' kwantumruimte, in tegenstelling tot de klassieke filosofische opvatting.

---

Ach ja sommige zaken gaan ons begrip te boven. :)

maar verlegt dat niet gewoon de vraag? wat heeft die kwantumwereld doen ontstaan? Of als die altijd bestaan heeft, hoe kan die altijd bestaan hebben?
Want als het niets geen absoluut niets is, dan is niets eigenlijk wel iets en dan verschuift gewoon de vraag van oorsprong naar dat niets dat iets is...

nu ja, kga het nooit snappen en eigenlijk maakt het ook niet veel uit. Zelfs op de tijdspanne van het huidige Universum ben ik (en elk leven) een ongelooflijke lucky shot en het al dan niet begrijpen van de oorsprong gaat er niet voor zorgen dat ik langer leef :p

maar verlegt dat niet gewoon de vraag? wat heeft die kwantumwereld doen ontstaan? Of als die altijd bestaan heeft, hoe kan die altijd bestaan hebben?
* wat heeft die kwantumwereld doen ontstaan? --> Naar mijn mening: Het is niet ontstaan. Het is er altijd geweest.
* Of als die altijd bestaan heeft, hoe kan die altijd bestaan hebben? --> Naar mijn mening: Omdat tijd niet letterlijk bestaat. Tijd = tijdelijk. Maar 'iets' is niet tijdelijk maar gewoon (letterlijk) oneindig en voor eeuwig en altijd.

nu ja, kga het nooit snappen en eigenlijk maakt het ook niet veel uit. Zelfs op de tijdspanne van het huidige Universum ben ik (en elk leven) een ongelooflijke lucky shot en het al dan niet begrijpen van de oorsprong gaat er niet voor zorgen dat ik langer leef :p
Dit dus. We kunnen er blijven over nadenken, het gaat ons begrip gewoon te boven hé. ;)

En nu ja een lucky shot. Als mijn leven een lucky shot is en per definitie op lange termijn xxx triljarden procent zinloos (wat waarschijnlijk het geval is) waarom ben ik er dan? Kon er dan beter helemaal 'niets' zijn. Naar mijn mening is het antwoord: JA.

Swoit ik probeer gewoon gelukkig te leven en .. er over nadenken maakt me niet echt heel blij.

Laatst bewerkt:
Als het universum oneindig is zoals men zegt, waarom breidt het zich dan nog uit?
je haalt een paar dingen door elkaar.
het universum is oneindig. tot daar is het simpel.

het uitbreidings-gedeelte speelt zich vooral af op het niveau van clusters, melkwegen, en basically alle structuren die zich in dat universum bevinden: de afstanden worden groter en groter. overal waar je kijkt. en die uitbreiding versnelt alleen maar.

en alles wat daartussen zit, is niét leegte he. 95% van het universum is dark matter en dark energy. dingen die we niet direct kunnen observeren, maar waarvan de effecten wel al geobserveerd zijn (en die enkel maar door de aanwezigheid ervan kunnen verklaard worden)

er zijn wel multiverse theoriën, maar daar zijn nog geen enkele bewijzen voor geobserveerd.

je haalt een paar dingen door elkaar.
het universum is oneindig. tot daar is het simpel.

het uitbreidings-gedeelte speelt zich vooral af op het niveau van clusters, melkwegen, en basically alle structuren die zich in dat universum bevinden: de afstanden worden groter en groter. overal waar je kijkt. en die uitbreiding versnelt alleen maar.

en alles wat daartussen zit, is niét leegte he. 95% van het universum is dark matter en dark energy. dingen die we niet direct kunnen observeren, maar waarvan de effecten wel al geobserveerd zijn (en die enkel maar door de aanwezigheid ervan kunnen verklaard worden)

er zijn wel multiverse theoriën, maar daar zijn nog geen enkele bewijzen voor geobserveerd.
Als je alle hemellichamen en andere dingen zou wegnemen heb je idd het grote zwarte niets. Maar in mijn gedacht moet ook dat ergens eindigen. Misschien een soort antiversum? Ipv zwart alles wit? Een beetje zoals het negatief van een filmrolletje. Alles omgekeerd

ja, alles gaat ooit uitdoven he.

we weten nog niet goed hoe, maar we dénken dat er over 10^100 jaar een heat death gaat zijn, maar dat ook nog niet het einde van het universum is

dit fimpje geeft wel een idee wat "oneindig" is

sOrw3pN.jpeg

Owf3ZZ5.jpeg

EcJ7EK8.jpeg

Terug
Bovenaan