Het Universum

Als ik juist gerekend heb:
19u56 afstandsrecord
20u45 flyby begint
1u02 dichtste bij maan
1u07 verste van aarde
2u35 zonne eclips
(eastern times: 1.56 - 2.45 - 7.02 - 7.07 - 8.35)

Jammer dat die buitencamera nogal korrelig beeld geeft, de binnencamera (en de verstuurde foto's) zijn van goede kwaliteit. Het verlies van signaal zal mogelijk in een toekomstige missie niet meer voor vallen. ESA is bezig met het Moonlight programma om communicatiesatellieten rond de Maan te zetten.

Een impressie van de flyby heb je niet echt op de livestream, de Maan wordt langzaam groter maar je moet al een hele tijd terug scrollen om een verschil te zien. Als het dan echt "beweegt" is het al het donkere gedeelte waar we wss niet veel gaan zien.

Enig idee hoe het komt dat als ik de beelden van de NASA bekijk (en de live beelden) dat ik geen sterren zie? Op een afbeelding of video van bijv 80% het heelal en maar 20% de aarde of de maan, is die 80% pikke zwart.. geen ster te zien

Enig idee hoe het komt dat als ik de beelden van de NASA bekijk (en de live beelden) dat ik geen sterren zie? Op een afbeelding of video van bijv 80% het heelal en maar 20% de aarde of de maan, is die 80% pikke zwart.. geen ster te zien
Ik vermoed omdat de camera ingesteld is op een heel korte afstand (naar ruimte normen), en het dan moeilijk is om het licht dat van veel verder komt correct in beeld te brengen. Moest de focus op het licht van die veel verdere sterren worden gelegd, zou het beeld niet meer scherp zijn.

Ook van op de maan zelf kan je niet altijd sterren zien door het gebrek aan atmosfeer en het overweldigende licht van de zon, net zoals je bij ons overdag ook geen sterren ziet.

omdat je de camera instelt om het licht van (in dit geval) de maan op te vangen, maar dat die daardoor zo reflecterend is, dat het veel mindere licht van de sterren minder opvalt.

basically hetzelfde effect als "light pollution" in een stad.

Ik vermoed omdat de camera ingesteld is op een heel korte afstand (naar ruimte normen), en het dan moeilijk is om het licht dat van veel verder komt correct in beeld te brengen. Moest de focus op het licht van die veel verdere sterren worden gelegd, zou het beeld niet meer scherp zijn.

Ook van op de maan zelf kan je niet altijd sterren zien door het gebrek aan atmosfeer en het overweldigende licht van de zon, net zoals je bij ons overdag ook geen sterren ziet.
Je gaat dus wel sterren zien vanop de maan overdag, juist omdat de maan geen atmosfeer heeft. De atmosfeer verstrooit het zonlicht en dat zorgt er juist voor dat de hemel bij ons verlicht is, in plaats van zwart zoals op de maan. Mits je natuurlijk niet naar de zon kijkt want die zal zo verblindend zijn dat je geen sterren meer zult zien buiten de zon dan. Het zonlicht dat reflecteert vanaf de maan kan ook zodanig fel zijn dat je moeite zal hebben om nog sterren te zien , maar in principe als je niet in de richting van de zon lijkt of richting en fel object moet het wel kunnen.

Een camera zal zijn helderheid aanpassen (of zo zijn ingesteld) om het licht van de maan op te vangen, dat veel helderder is dan het licht van de sterren.

Wanneer gaan ze de arme cameraman oppikken? Hij is er al een tijdje toch?

GPN-2000-001672.jpg

Wat een circus...

Remember 2023? Volwassen mensen geloven dit...

De VRT doet vrolijk mee :

https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2023/08/23/maanlander-india-missie/

Laatst bewerkt:
1969, deze mannen kwamen net terug van de maan. Kijk er eens goed naar... vooral naar de gelaatsuitdrukkingen. Lijkt dit op mensen die net de grootste adrenaline kick hadden die je je maar kan bedenken?

1969, deze mannen kwamen net terug van de maan. Kijk er eens goed naar... vooral naar de gelaatsuitdrukkingen. Lijkt dit op mensen die net de grootste adrenaline kick hadden die je je maar kan bedenken?

Misschien was het toen ook niet zo gangbaar om veel emotie te tonen op de televisie? Vooral tijdens een zakelijk interview.

nee, te zien aan uw avatar alleen al, is dat verloren moeite.

voor de rest zijn hier ongeveer 35 pagina's aan inhoud, die niet ongedaan worden omdat 1 flat-earther hier komt tin foil hat crashen.

voor de rest zijn hier ongeveer 35 pagina's aan inhoud, die niet ongedaan worden omdat 1 flat-earther hier komt tin foil hat crashen.

Kom, doe eens rustig, en kijk naar de beelden...

1 simpele vraag, graag 1 simpel antwoord.

Wie fimde Apollo 17, in 1972, terugkeren naar de aarde? De camera volgt duidelijk de capsule. Ze hadden toen wat? 64kB aan processing power...

WiFi werd de eerste keer toegepast in 1997. Bluetooth in 1994.

Enig commentaar op de vrt beelden van India? Je kan ze bekijken als je een beetje naar beneden scrolt.
Dude are u for real? Dat is gewoon software die de positie van de lander visualiseert. Dat maakt het toch niet ineens fake?
Wat verwacht je dan dat ze er nog een tweede toestel naast laten meevliegen om het te filmen? 😄

Terug
Bovenaan