Het vrouwenpeloton

Het gaat ook gewoon veel verder dan dat natuurlijk.
Dit is niet eens een ritje winnen voor Vos. Zij is gewoon nog een dominante waarde in het vrouwenpeloton.
2de MSR, 4de P-R (ploeggenote was voorop en won dus kon ze niet voluit rijden), 2de Brabantse pijl, 2 ritten in de vuelta en groene trui, 2de in een rit in de giro en nu ritoverwinning.

Er moeten gewoon nog op veel vlakken stappen worden gezet, en niet alleen op vlak van kwaliteit deelnemersveld.
Op sommige vlakken zie je een mooie progressie. Op tactisch vlak zie je dan weer zeer weinig bewegen.
Tactisch gezien was het juist beter dan anders bij de vrouwen. Deze keer waren het de andere ploegen die beseffen dat het gat dichtrijden met Wiebes in het wiel de overwinning weggeven is. SD worckx zelf had niet genoeg vrouwen om het gat te dichten dus kan de ontsnapping winnen.

De rest van het jaar bleven ze Wiebes gratis naar een sprint brengen en dan verwonderd zitten kijken als ze op 3 fietslengtes worden gereden bij de sprint.

2 jaar terug toch een sterke tour gereden, dan mag je toch meer ambiëren, ook al is ze zeker geen klimgeit..
Als ze 2de kan eindigen moet ze het gewoon toch proberen om de hoofdvogel af te schieten, dat lijkt me toch logisch om die ambitie te hebben als topsporter zijnde?
Die editie van 2 jaar terug was ook wel een beetje een specialeke. Daar was ze echt súper goed en reed ze denk ik in rit 1 alles in vernielling op die punchy helling in de finale. Maar je moet een kat ook een kat durven noemen: er zat in die Tour exact 1 bergrit waar ze op 3'30" werd gezet door een Vollering die niet eens van aan de voet aanging... net als Remco geld ook hier niet geschoten altijd mis (en Vollering is mentaal zo labiel als kan maar zijn) maar het is en blijft toch een long shot. Ze lijken die Tour Femmes ook elk jaar een klein beetje zwaarder te maken kwa klimgehalte en dat speelt echt niet in Kopechy haar voordeel.
Je kan altijd proberen van een aantal kilo's kwijt te spelen maar we hebben de laatste jaren bij de mannen toch ook al verschillende verhalen gehad waaruit blijkt dat dat toch ook allemaal niet zo eenvoudig is en dat een lager gewicht niet per sé leidt tot een hoger relatief vermogen, integendeel zelfs. En bij vrouwen heeft plots gewichtverlies soms dan ook nog impact op de hormoonhuishouding met allerhande andere gevolgen vandien.

Los van al dat had ik het ook eerder over het feit dat Kopecky, ondanks haar winst in de RvV, al een heel jaar slechts een schim is van zichzelf en recent in de Giro geen beterschap liet merken. Dan snap ik niet goed dat je nu als ploeg hier surprised pickachu doet van "we hadden het écht niet zien aankomen". Really? Ik denk dat iedereen die het vrouwenwielrennen met een half oog volgt niet veel anders verwacht had...

Laatst bewerkt:
https://sporza.be/nl/2025/07/28/dem...espect-spelen-met-mensenlevens~1753716955664/

Die val van Vollering is nu toch wel grotendeels aan haarzelf te denken of bekijk ik dit nu verkeerd?

Vollering zat gewoon op de verkeerde plaats op het verkeerde moment. Niet de oorzaak van de valpartij. (Ceratizit renner was de "oorzaak" (met teveel snelheid naar de bocht en kon dan haar lijn niet houden omdat ze aan de binnenkant zit )

Enigste wat je kan zeggen over Vollering is dat als de veiligheidszone (5km regel) is bereikt en je niet meedoet voor de etappeoverwinning (met je ploeg), je wel wat meer achteraan kan plaatsen ipv midden het pak.

Vollering zat gewoon op de verkeerde plaats op het verkeerde moment. Niet de oorzaak van de valpartij. (Ceratizit renner was de "oorzaak" (met teveel snelheid naar de bocht en kon dan haar lijn niet houden omdat ze aan de binnenkant zit )

Enigste wat je kan zeggen over Vollering is dat als de veiligheidszone (5km regel) is bereikt en je niet meedoet voor de etappeoverwinning (met je ploeg), je wel wat meer achteraan kan plaatsen ipv midden het pak.
Ik moet hier even mea culpa slaan. Totaal verkeerd gekeken.

Ik zag die renner van Ceratizit om de een of andere reden aan als Vollering. Geen idee waarom, donker truitje I guess?

Vollering kan hier inderdaad niks aan doen dan.

Jongens wat een belabberd niveau in de vrouwentour. Eender welke bovenmatige renster kan gewoon aanvallen zonder dat er reactie komt. Geen mannetje/vrouwtje meesturen, geen controle, niets. Of nee, ze laten een renster die de hele dag voorop reed erachter rijden. Alsof je het gewoon cadeau krijgt. Gewoonweg bizar, toch zeker voor FDJ.

Jongens wat een belabberd niveau in de vrouwentour. Eender welke bovenmatige renster kan gewoon aanvallen zonder dat er reactie komt. Geen mannetje/vrouwtje meesturen, geen controle, niets. Of nee, ze laten een renster die de hele dag voorop reed erachter rijden. Alsof je het gewoon cadeau krijgt. Gewoonweg bizar, toch zeker voor FDJ.
Heb de rit niet helemaal gezien, maar dit gaat toch niet over de winnares van vandaag hoop ik? Aangezien die geen bedreiging is in het klassement, dus niet onlogisch dat ze daar niet gaan achter rijden natuurlijk.

Kan je ook soms zeggen over het mannenwielrennen 😉

FDJ is bezig met GC en niet met ritoverwinningen en maakt hier vooral de fout om Gigante niet op extra achterstand te zetten.

FDJ is bezig met GC en niet met ritoverwinningen en maakt hier vooral de fout om Gigante niet op extra achterstand te zetten.
Demi liet wel opmaken geïnteresseerd te zijn in de rit, vandaar dat ik het bizar vind. Maar het ging vooral over de bollen vandaag, lijkt me. Ze konden perfect eentje meesturen. Dan erachter rijden zonder een seconde dichter te komen, en dan maar gewoon er alleen achter rijden. Maar goed: slim van Squiban. Ze zal vast naar de Giro gekeken hebben. Daar ook zeer rare tactieken allemaal... XD Hoe dan ook sterk hoe ze er van wegrijdt, zelfs al rijden ze er niet achter, dus niet dat ik het wil minimaliseren.

De Grande Boucle bij de vrouwen duurt maar een paar dagen. Als ze niet aanvalt en weer een slechte dag heeft verliest ze het weeral.

Mannenwielrennen is toch meer georganiseerd. Hier wordt er eerder gekoerst als junioren, op zich is dat niet slecht want juniorenkoersen zijn echt leuk :p

Mannenwielrennen is toch meer georganiseerd. Hier wordt er eerder gekoerst als junioren, op zich is dat niet slecht want juniorenkoersen zijn echt leuk :p

Soms is niet hetzelfde als evenveel 😛
Maar de laatste overwinning van Arensman als je Vingegaard heet vind ik een heel mooi recent voorbeeld

De Sporza commentatoren zijn zo barslecht 😅 gisteren zagen waarom ghekiere zich zo moest opofferen voor gigante en vandaag is duidelijk waarom.
Wat ik wel op voorhand had gedacht dat gigante de vrouw zal zijn voor GC

De Sporza commentatoren zijn zo barslecht 😅 gisteren zagen waarom ghekiere zich zo moest opofferen voor gigante en vandaag is duidelijk waarom.
Wat ik wel op voorhand had gedacht dat gigante de vrouw zal zijn voor GC
Idd. Ze zeiden ook dat ze geen referentie hadden van Le Court in het hooggebergte, dat klopt natuurlijk, maar je zag bv. ook in LBL dat ze daar op een gegeven moment moest lossen.

Die Gigante kan precies wel echt niet dalen :unsure:

maar we hebben de laatste jaren bij de mannen toch ook al verschillende verhalen gehad waaruit blijkt dat dat toch ook allemaal niet zo eenvoudig is en dat een lager gewicht niet per sé leidt tot een hoger relatief vermogen, integendeel zelfs. En bij vrouwen heeft plots gewichtverlies soms dan ook nog impact op de hormoonhuishouding met allerhande andere gevolgen vandien.
eb2493a8-f731-45a9-957c-84dbc7e78bf1.jpg

Maar we doen het gezond

Gezond? Van een knappe vrouw een paar maanden geleden naar een afgepeigerd levend skelet. (sorry om het zo cru te zeggen).
Allé goed voor haar als ze straks op het podium eindigt en op korte termijn heeft dit mss geen impact op haar, maar zo echt gezond kan zoiets toch niet zijn op de lange termijn akkoord?

Die Gigante rijdt dus om te beginnen een deftige afdaling, maar dan op het einde verliest dan uiteindelijk toch nog ergens 11 seconden.

Ik snap dus niet hoe zoiets dan nog kan. Zeker aangezien Le Court teruggekomen is en uiteindelijk geen tijd verliest, zet jezelf toch gewoon in haar wiel?

eb2493a8-f731-45a9-957c-84dbc7e78bf1.jpg

Maar we doen het gezond

Gezond? Van een knappe vrouw een paar maanden geleden naar een afgepeigerd levend skelet. (sorry om het zo cru te zeggen).
Allé goed voor haar als ze straks op het podium eindigt en op korte termijn heeft dit mss geen impact op haar, maar zo echt gezond kan zoiets toch niet zijn op de lange termijn akkoord?

Heeft ook zelf op haar soc. media gepost dat topsport ongezond is. Maar alles voor het hogere doel natuurlijk. En het zal idd wel "gezond" zijn wetende dat ze genoeg micronutriënten binnenkrijgt. Ongezond zou helemaal niets eten zijn. :unsure:

Die Gigante rijdt dus om te beginnen een deftige afdaling, maar dan op het einde verliest dan uiteindelijk toch nog ergens 11 seconden.

Ik snap dus niet hoe zoiets dan nog kan. Zeker aangezien Le Court teruggekomen is en uiteindelijk geen tijd verliest, zet jezelf toch gewoon in haar wiel?

Gigante vertrouwt blijkbaar de andere renners niet en gaat dus niet zomaar in iemand zijn wiel kruipen. zowel in de afdaling , als in het groepje op het vlakke en zo kun je wel af en toe de slag missen dus. Maar ook zit je nooit helemaal op je gemak op het vlakke zelf dus zal ze daar ook wel energie verliezen.

Het is blijkbaar al dus een stuk beter dan vorig jaar, de jaren daarvoor heeft ze niet echt kunnen oefenen wegens ferme blessures (van soms bijna volledige seizoenen) dus dat zal ook niet helpen om het sneller te overwinnen.

Wel echt benieuwd naar morgen.
Want QS zit wel met een tweestrijd voor Gigante moet het zo snel mogelijk naar boven want ze moet nog ferm tijd goedmaken + liefst nog extra voorsprong voor de dag erna en voor Le court zo traag mogelijk.
ik vrees dat ze voor Le Court zullen opteren, maar hoop dat FDJ gespaard heeft om morgen en overmorgen uit te pakken.

Niet kunnen kijken vandaag maar de recap was ook weer bizar. LeCourt die dan moet lossen maar opeens terugkomt in de favorietengroep, waar - blijkbaar - opnieuw niet gekoerst is. Ik snap wel dat men geen risico's wil nemen met die afdaling (gezien het aantal valpartijen deze tour), maar misschien daarom net dat je wil aanvallen.

Zou het wel raar vinden moesten ze voor LeCourt gaan. Ze moest toch al vroeg lossen op die klim, of heb ik dat verkeerd geïnterpreteerd? Op basis van het beeld van de Giro en hoe er hier afwachtend gekoerst wordt zou het me echt niet verbazen als Gigante een minuut van de kopgroep wegrijdt morgen of overmorgen.

Had ik maar Wlodarczyk, Jansen en Squiban ipv. Kopecky, Longo en Reusser in mijn prono... K'zou nog 28M rijker zijn ook. XD

Terug
Bovenaan