Dan negeer je het toch gewoon? Ik kan 98% van de standup comedy niet appreciëren, vaak vind ik het er ook over gaan, maar ik ga nu wel niet dreigen met en staking of een boycot omdat het mijn smaak niet is.
Ik kan best begrijpen dat als je transgender bent en op dagdagelijkse basis discriminatie ervaart, zij het op persoonlijk niveau, van de overheid of van de media, dat je niet opgezet bent als een van de meest invloedrijke comedians aller tijden je identiteit door het slijk haalt met goedkope stereotypes. Iets waartegen Chappelle met zijn humor trouwens zijn hele leven lang tegen gevochten heeft als het aan komt op de relaties tussen blank en zwart Amerika.

Dus ja, net zo goed hebben de werknemers van Netflix het recht om te staken en hun ongenoegen hierover te uiten. Netflix zal de show van Chappelle vermoedelijk niet verwijderen maar hopelijk zorgt de negatieve PR er wel voor dat ze in de toekomst iets beter omgaan met deze issues.
 
Ik kan best begrijpen dat als je transgender bent en op dagdagelijkse basis discriminatie ervaart, zij het op persoonlijk niveau, van de overheid of van de media, dat je niet opgezet bent als een van de meest invloedrijke comedians aller tijden je identiteit door het slijk haalt met goedkope stereotypes. Iets waartegen Chappelle met zijn humor trouwens zijn hele leven lang tegen gevochten heeft als het aan komt op de relaties tussen blank en zwart Amerika.

Dus ja, net zo goed hebben de werknemers van Netflix het recht om te staken en hun ongenoegen hierover te uiten. Netflix zal de show van Chappelle vermoedelijk niet verwijderen maar hopelijk zorgt de negatieve PR er wel voor dat ze in de toekomst iets beter omgaan met deze issues.
Maar je ziet dus echt het probleem niet? Dat quasi eenieder ergens al wel door een comedian door het slijk werd gehaald.

Als zijnde Belg, Hollander, te dik, klein of groot, kalend, Gentenaar, Limburger, hetero man, lesbische vrouw, moslim, katholiek, voetballer, balletdanser,...

Als de comedians met al die teentjes rekening moeten houden dan... bestaat er gewoon quasi geen comedy meer, toch?
 
Maar je ziet dus echt het probleem niet? Dat quasi eenieder ergens al wel door een comedian door het slijk werd gehaald.
Ja, en het is hier ook al vaak aangehaald hier dat context alles bepaalt. Chappelle die een grap maakt over zijn eigen zwarte gemeenschap is iets helemaal anders dan wanneer een redneck in Kentucky dat doet. Daarmee zeg ik niet dat blanken geen grappen mogen maken over zwarten (of andersom) maar wel dat de dynamiek van de grap helemaal verandert.

Als zijnde Belg, Hollander, te dik, klein of groot, kalend, Gentenaar, Limburger, hetero man, lesbische vrouw, moslim, katholiek, voetballer, balletdanser,...

Als de comedians met al die teentjes rekening moeten houden dan... bestaat er gewoon quasi geen comedy meer, toch?
Je kan perfect grappen maken over groepen mensen zonder goedkope stereotypering waarbij de grap eerder gemeen dan grappig is, zeker wanneer de groep in kwestie reeds het slachtoffer is van discriminatie in eigen land. In België is een grap over een gierige Hollander al veel onschuldiger dan over een moslim met een bommengordel. En nogmaals, daarmee zeg ik niet dat je zo'n grappen niet kan maken maar wel dat het een evenwichtsoefening is. En in het geval van Chappelle is hij duidelijk terechtgekomen in een soort van feedback loop waarbij hij door eerdere kritiek met twee voeten vooruit is gaan tackelen.

Uit zijn reacties blijkt overigens ook dat hij de LGBT beweging als een soort concurrentie ziet voor de civil rights movement voor zwarte Amerikanen, wat hem zelf nauw aan het hart ligt. Waarbij hij wel even vergeet dat er een grote overlap is tussen beide groepen.


Als de comedians met al die teentjes rekening moeten houden dan... bestaat er gewoon quasi geen comedy meer, toch?
Ik kan me bv. niet voorstellen dat Netflix een platform zou geven aan een blanke man die focust op het belachelijk maken van zwarte Amerikanen. Betekent dat dat comedy dood is? Nee, toch. Dat betekent enkel dat Netflix zich liever niet wil associëren met dit soort humor.

Voor mij is het toch allemaal veel complexer dan dat stand-up comedy een omgeving is waar absolute vrijheid van meningsuiting geldt. Het is zeker een omgeving waar je taboe's kan doorbreken en waar je een spiegel kan voorhouden en mensen oncomfortabel kan doen voelen. Maar dat doet Chappelle in dit geval niet. Hij recycleert gewoon luie stereotypes en ziet zelf niet in welke schade hij hiermee veroorzaakt.
 
Ik kan best begrijpen dat als je transgender bent en op dagdagelijkse basis discriminatie ervaart, zij het op persoonlijk niveau, van de overheid of van de media, dat je niet opgezet bent als een van de meest invloedrijke comedians aller tijden je identiteit door het slijk haalt met goedkope stereotypes.
Dan moet je niet kijken naar standup comedy. Je kan knal hetzelfde zeggen over mensen met overgewicht, mensen met een fysieke eigenschap, etnische groepen, ... Die worden er allemaal doorgehaald bij standup comedy, waarom zou het plots dan niet kunnen voor transgenders? Ik kan best begrijpen dat transgenders die komediant niet willen zien/horen, maar om nu massaal hun werk te gaan boycotten?
Mochten mensen met overgewicht dit doen zou ik het evenzeer afkeuren.

Dus ja, net zo goed hebben de werknemers van Netflix het recht om te staken en hun ongenoegen hierover te uiten. Netflix zal de show van Chappelle vermoedelijk niet verwijderen maar hopelijk zorgt de negatieve PR er wel voor dat ze in de toekomst iets beter omgaan met deze issues.
Aan zulke non-issues moeten ze geen aandacht besteden, een kleine minderheid die zich beledigd voelt door een komediant (dan gaan ze daar al full-time mee bezig moeten zijn).
 
Is het mogelijk om met de eigenschappen van mensen die hen als transgender of transexueel definiëren te lachen zonder hen te schofferen?
 
For god's (allah & alle andere uitbreidingen om niemand te schofferen) sake, zijn we al zover gekomen dat zelfs humor niet meer de 'juiste context' is? Humor die omhoog schopt, wat is dat precies? Enkel nog woordspelingen vanaf nu, met gender neutrale bezittelijke voornaamwoorden best ?
Volgende stap, enkel genderneutrale series op netflix. (ja dit is op flessen getrokken & anderzijds voor mij typerend in wat voor trend we zitten)

/sidenote: de fanbase likes zijn ook typerend :unsure:
 
Ik denk dat niemand zegt dat comedy niet meer mag schofferen. Comedy kan heel bekrachtigend en bevrijdend zijn, maar net zo goed het omgekeerde. Enerzijds heeft Chappelle (zoals vermeld) veel gedaan door op een humoristische, satirische en soms groffe manier ongelijkheid tussen wit en zwart Amerika aan te kaarten. Dat kan dus wel gewoon.

Wat betreft zijn houding tov de homo/trans community: kan goed zijn dat die mens daar geen woord van meent en dat het inderdaad puur is om 'politiek correcte cultuur' aan te fluiten of om op te komen voor zijn recht om 'met iedereen te lachen' maar eerlijk gezegd krijg ik meer het gevoel dat hij eerder opkomt voor zijn recht om goedkoop over de kap van een ander moppen te gaan maken. Ik verwacht wel echt een iets grotere denkoefening van een comedian van zo'n standing. Als ge niet verder geraakt dan dat moogt ge van mij echt wel plaats maken voor iemand die het wel doet.

Ik denk dat sommigen hier ook gewoon zwaar onderschatten in welke mate er nog discriminatie bestaat, dit soort humor geeft brandstof aan een heleboel fout volk dat denkt voor wie die moppen echt niet zo maar een mop zijn, en voor een reëel probleem dat nog heel actueel is en het zou Chappelle sieren moest hij daar wat meer begrip voor opbrengen.

Of dat allemaal offline gehaald moet worden of niet vind ik een lastige kwestie, ik kijk er gewoon niet naar, en ik hoop dat er veel slechte recensies zullen volgen, dat wel.
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft zijn houding tov de homo/trans community: kan goed zijn dat die mens daar geen woord van meent en dat het inderdaad puur is om 'politiek correcte cultuur' aan te fluiten of om op te komen voor zijn recht om 'met iedereen te lachen' maar eerlijk gezegd krijg ik meer het gevoel dat hij eerder opkomt voor zijn recht om goedkoop over de kap van een ander moppen te gaan maken. Ik verwacht wel echt een iets grotere denkoefening van een comedian van zo'n standing. Als ge niet verder geraakt dan dat moogt ge van mij echt wel plaats maken voor iemand die het wel doet.
Maar hoe spreekt het 1 het andere tegen. De "politiek correcte cultuur" aanfluiten en het recht om met alles te lachen is toch exact hetzelfde. Want het komt op hetzelfde neer: zeggen waar het op staat en niet opletten van lange teentjes...

En wat jij verwacht doet er weinig toe. Als die met dat soort humor volk trekt, gaat hij het blijven doen. Zoals je zelf zegt:
ik kijk er gewoon niet naar
En dat is hoe je moet reageren, niet anders. Is iets wat ook al jaren door anderen aangekaart wordt. Een quote die blijven hangen is bij mij, is er 1 van Ricky Gervais:
Of natuurlijk deze uitspraak van hem (denk dat het uit ne show komt):
That’s like going into a town square, seeing a big notice board and there’s a notice with guitar lessons, and you go, "But I don’t fucking want guitar lessons!"


Of dat allemaal offline gehaald moet worden of niet vind ik een lastige kwestie, ik kijk er gewoon niet naar, en ik hoop dat er veel slechte recensies zullen volgen, dat wel.
Dat er hopen slechte reviews gaan komen, staat al bijna vast. Maar daar trekt Netflix zich niets van aan. Het gaat om kijkcijfers. En als je hiernaar kijkt (en dit is iets dat zich al enkele jaren heel duidelijk maakt in die sector) komen reviews niet overeen met het gedacht van het publiek ;)

 
Is het mogelijk om met de eigenschappen van mensen die hen als transgender of transexueel definiëren te lachen zonder hen te schofferen?
Er was een transgender grap in zijn show die ik best wel grappig vond.

Chappelle says a friend told him, "Careful, Dave, they after you." Chappelle's response: "One they, or many theys?"

Helaas is dit eerder de uitzondering in z'n shows.
 
Hij vertelt bijvoorbeeld hoe hij op een mannentoilet staat, waarna er een vrouw binnenkomt. Ze gaat naast Dave aan een urinoir staan en haalt ‘een grote dikke pik’ tevoorschijn. Dave schrikt en maakt deze platte scene af met: ‘Gelukkig zijn de kinderen nu veilig, omdat ze hier staat.’ Plat, grof, dom en kwalijk wegens de link met pedofilie: een nare serie grappen. Ontluisterend om te horen uit de mond van een man die zelf donders goed weet hoe het is om als minderheid in een hoek te worden gezet.

Kunnen daar over blijven bakkeleien natuurlijk, maar ik vind humor met een kantje er aan heerlijk, alleen is voor mijn 'een kantje' wel iets heel anders dan dit soort moppen maken over een groep mensen die sowieso al veel te maken heeft met discriminatie. Dat is voor mij het equivalent van de dikke jongen in de klas een wedgie geven in de lagere school, puur omdat hij er wat anders uitziet. Het is gemakkelijk en onnodig gemeen, niet per se illegaal, moreel dubieus en ik vind het verder niet nodig om op te komen voor iemand zijn recht om dikke kinderen wedgies te geven.
 
Laatst bewerkt:
Het is gemakkelijk en onnodig gemeen, niet per se illegaal, moreel dubieus en ik vind het verder niet nodig om op te komen voor iemand zijn recht om dikke kinderen wedgies te geven.
Maar daar gaat het niet om. Ik kom niet op voor 1 comedian of 1 mop. Ik kom op voor vrije meningsuiting in comedy/tegen opleggen van censuur bij comedy. Ongeacht over welk onderwerp.

Zoals eerder al gezegd: als jij dat geen goede comedy vindt, kijk er dan niet naar.

Ik heb de show ook nog niet bekeken, en afgaand op de fragmenten ga ik het ook niet doen omdat het ook niets voor mij gaat zijn. Maar toch blijf ik hetgeen ik hierboven zeg verdedigen. Want het is niet omdat er bepaalde mensen er problemen mee hebben, en dat die mensen momenteel in de belangstelling staan; dat er daarom iets aan moet gebeuren.

Smaken verschillen, maar je moet daarom dingen die je niet zinnen gaan verbieden/censureren.
 
Zoals eerder al gezegd: als jij dat geen goede comedy vindt, kijk er dan niet naar.

Tot op zekere hoogte: ok. Netflix zal daar uiteindelijk zelf wel beslissen aan wie ze wel of geen platform willen geven. Maar ge moet ook wel begrijpen dat wanneer iemand als Dave Chappelle, met zijn miljoenenpubliek dat soort punch down humor maakt dat dat heel reële gevolgen heeft in onze maatschappij. Dat maakt dat het hoe dan ook wel wat ingewikkelder is dan 'als het u niet aanstaat, kijk er dan niet naar'.
 
Tot op zekere hoogte: ok. Netflix zal daar uiteindelijk zelf wel beslissen aan wie ze wel of geen platform willen geven. Maar ge moet ook wel begrijpen dat wanneer iemand als Dave Chappelle, met zijn miljoenenpubliek dat soort punch down humor maakt dat dat heel reële gevolgen heeft in onze maatschappij. Dat maakt dat het hoe dan ook wel wat ingewikkelder is dan 'als het u niet aanstaat, kijk er dan niet naar'.
Dat is uw mening, geen feit. Dus je moet het ook niet opdringen.

Om een simpel voorbeeld te geven hoe complex comedy kan zijn en hoe het over mensen hun hoofd kan gaan (quote die @Straddle ook al aangehaald heeft):
Hier staat letterlijk in:
“Gender is een feit”, zegt Chappelle. “Iedere mens in deze zaal, iedere mens op aarde is door de benen van een vrouw gepasseerd om op aarde te komen. Dat is een feit. Nu zeg ik niet dat transvrouwen geen vrouwen zijn; ik zeg alleen dat de vagina’s die ze hebben… Je weet wat ik bedoel.”
Hier is alle nuance en woordspeling eruit gehaald door een foute/beperkte vertaling om het (bewust?) slechter te doen klinken.
"Gender is a fact" kan zich vertalen naar "Gender is een feit" of "Geslacht is een feit". Als we naar de context kijken (wat belangrijk is in comedy!) heeft hij het duidelijk over geslacht. Toch kiest de journalist ervoor om het te vertalen naar gender...

En dit is mogelijks ook een punt dat hij wilt maken. Ik kan niet in zijn kop kijken dus ik ga niet pretenderen dat ik weet wat hij bedoelt. Maar nuance, interpretatie en woorspelingen zijn een belangrijk aspect van comedy. En het feit is en blijft dat "gender" in het engels net geen feit is door de meerdere betekenissen. Dit kan een mop met veel diepgang zijn om net dit aan te kaarten, en dat alles afhangt van interpretatie.

Het kan natuurlijk ook heel platvloers zijn, maar met die vertaling op VRT nemen ze natuurlijk de mogelijkheid weg...
 
Gender is a fact = gender is een feit
Your sex is a fact = uw geslacht is een feit

Ook in Amerika is er een heel duidelijk verschil tussen 'gender' en 'sex'. Chappelle weet heel goed wat hij hier zegt.

Punch down humor impliceert dat ge spot met een zwakkere groep in de samenleving. Dat trans personen een zwakkere groep zijn in onze maatschappij die nog steeds een strijd leveren voor een gelijke behandeling op zowat elk mogelijk niveau is inderdaad geen mening maar een waarheid.
 
Laatst bewerkt:
“Gender is een feit”, zegt Chappelle. “Iedere mens in deze zaal, iedere mens op aarde is door de benen van een vrouw gepasseerd om op aarde te komen. Dat is een feit. Nu zeg ik niet dat transvrouwen geen vrouwen zijn; ik zeg alleen dat de vagina’s die ze hebben… Je weet wat ik bedoel.”
Allez, ik begrijp nu wel wat hij wil zeggen daarmee, maar als je het dan toch zo visueel wil voorstellen en grappig wil doen klinken dan moet je misschien maken dat je punt ook klopt. Heel wat mensen passeren de vagina niet maar komen via een keizersnede ter wereld.

Deze opmerking is natuurlijk volledig naast de kwestie en irrelevant op vlak van 'gevoeligheden', maar ik wou het toch ff gezegd hebben.
 
Hij vertelt bijvoorbeeld hoe hij op een mannentoilet staat, waarna er een vrouw binnenkomt. Ze gaat naast Dave aan een urinoir staan en haalt ‘een grote dikke pik’ tevoorschijn. Dave schrikt en maakt deze platte scene af met: ‘Gelukkig zijn de kinderen nu veilig, omdat ze hier staat.’ Plat, grof, dom en kwalijk wegens de link met pedofilie: een nare serie grappen. Ontluisterend om te horen uit de mond van een man die zelf donders goed weet hoe het is om als minderheid in een hoek te worden gezet.

Kunnen daar over blijven bakkeleien natuurlijk, maar ik vind humor met een kantje er aan heerlijk, alleen is voor mijn 'een kantje' wel iets heel anders dan dit soort moppen maken over een groep mensen die sowieso al veel te maken heeft met discriminatie. Dat is voor mij het equivalent van de dikke jongen in de klas een wedgie geven in de lagere school, puur omdat hij er wat anders uitziet. Het is gemakkelijk en onnodig gemeen, niet per se illegaal, moreel dubieus en ik vind het verder niet nodig om op te komen voor iemand zijn recht om dikke kinderen wedgies te geven.
Gaat dat niet eerder over heel de discussie van genderneutrale toiletten en de hysterie die daarond uitbrak, waar mensen zelfs toiletbordjes gingen vandaliseren. Sowieso lijkt "think of the children" mij daar niet te misstaan.

Ik zie eigenlijk de link met pedofilie niet, buiten dat aan de (zeer) conservatieve zijde alles dat niet hetereo is daarmee in verband wordt gebracht, maar lijkt me dat hij dit hier toch niet wil zeggen? Misschien mis ik context natuurlijk.
 
Ik vind dat je over elk onderwerp een grapje mag maken. Of dat nu gaat over racisme, een ziekte, minderheidsgroepen, mentale stoornissen, etc. Uiteraard moet je weten tegen wie je zo'n grapje maakt. Alleen ligt dat bij comedy anders. Daar weet je min of meer wat je kunt verwachten en vind ik "niet ernaar kijken" eigenlijk de oplossing. Het is puur bedoeld voor de groep die ernaar wilt kijken. Daarom ben ik een grote fan van Ricky Gervais. Die gaat ook geen onderwerp uit de weg. En zeer gelovige mensen kunnen beter niet naar zijn shows kijken.
 
Het gevaarlijke is dat je humor te pas en te onpas kan inroepen.

Stel ik geef op Twitter ongezoute mijn mening over transgenders en migranten, met enkele stevige verwensingen erbij. En ik zeg daarna: HAHA, dat is mijn humor. Oh, je snapt de mop niet? Goh ja, dan is het jouw ding misschien niet. Dat wil toch niet zeggen dat ik moet gecanceld worden?

Opnieuw is het allemaal weer niet zwart wit. Maar ik vind ook niet dat het moet gecanceld worden.
 
Terug
Bovenaan