Je moet er soms ook tegenkunnen dat mensen u nooit gaan accepteren. Net zoals er mensen zijn die iets hebben tegen dikke mensen, rosse mensen, lelijke mensen, etc. Je kan en mag niet verwachten dat iedereen u graag heeft.
Hier heb je 100% gelijk in... Heb ik ook de hard way geleerd en ik ben er alleen maar beter van geworden. Neemt niet weg dat we als society nog veel te leren hebben hé ...

Het is eerder: Ah er hangen regenboogvlaggen uit. Ja, eigenlijk is er inderdaad nog wel wat werk op dat vlak.

Er is ook een internationale autismedag. Zij hebben nochtans ook dezelfde rechten. Ja, ze worden soms scheef bekeken, maar moeten ze daarom zeuren? Er is ook een internationale dag tegen zelfmoord. Depressieve mensen hebben nochtans precies dezelfde rechten, dus het is totaal nutteloos om daar als samenleving bij stil te staan?
Exactly dit dus.

Het is eerder: Ah er hangen regenboogvlaggen uit. Ja, eigenlijk is er inderdaad nog wel wat werk op dat vlak.

Er is ook een internationale autismedag. Zij hebben nochtans ook dezelfde rechten. Ja, ze worden soms scheef bekeken, maar moeten ze daarom zeuren? Er is ook een internationale dag tegen zelfmoord. Depressieve mensen hebben nochtans precies dezelfde rechten, dus het is totaal nutteloos om daar als samenleving bij stil te staan?
Vanaf je alle rechten hebt die iedereen heeft is voor mij de kous af eerlijk gezegd. Zoals ik zei, je kan en mag niet verwachten dat iedereen u graag heeft. Mensen mogen gerust iets hebben van "Homofilie, geen fan van" zolang ze er niet naar handelen natuurlijk. Als ik op straat die enorm verwijfde homo's tegenkom denk ik ook in mezelf "Tgoh, doe ne keer normaal." en daar stopt het dan. Ik ga die mensen niet uitschelden of wat dan ook, maar ik heb er mijn persoonlijk gedacht over. Net zoals iedereen dat wel bij iemand anders heeft.

Je moet er soms ook tegenkunnen dat mensen u nooit gaan accepteren. Net zoals er mensen zijn die iets hebben tegen dikke mensen, rosse mensen, lelijke mensen, etc. Je kan en mag niet verwachten dat iedereen u graag heeft.
Als mensen u niet accepteren louter omwille van het feit dat ge homo zijt, is dat strafbaar. Gepest worden in de klas of in de voetbal omwille van uw geaardheid, en Carrion denkt "gohja tough shit, man up" of zoiets?

Als mensen u niet accepteren of niet graag hebben, louter omwille van het feit dat ge homo zijt, is dat strafbaar.
Je hebt ook mesen die anderen niet graag hebben omwille van dat ze dik zijn. Als ik straks beslis niet bevriend te willen zijn met mijn homofiele collega ben ik niet strafbaar bezig. In mijn hoofd mag ik die zelfs doodwensen (het is een voorbeeld eh mannekes) als ik wil. Zolang ik daar niet naar handel is er niets strafbaars aan een mening hebben over bepaalde mensen.

En dat is dus waarom die dagen blijkbaar nog steeds nodig zijn.
Al vind ik het er nog steeds te veel, maar bon.

Maar moeten die zaken dan echt besproken worden doorheen het jaar? Holibi's hebben toch dezelfde rechten als iedereen (correct me if I'm wrong), dus ik zie daar eerlijk gezegd het nut niet van in om dat speciaal in beeld te brengen.
Heel veel redenen hoor...
Al is het maar om de verworven rechten in stand te houden en weerwoord te bieden aan bepaalde partijen die hier als ze kans krijgen, graag opnieuw wat rechten zouden afnemen.
Er is nog heel veel subtiel, of minder subtiel, geweld (al dan niet verbaal) naar personen die LBGTQI+ zijn. De blikken die je krijgt als je over straat wandelt alleen al maken duidelijk dat er op dit moment nog veel meer sensibilisering en normalisering nodig is.
Nog steeds zitten heel veel jongeren (en niet-jongeren) in de kast uit angst voor reacties van hun omgeving. Als de vele vlaggen nog maar 1 persoon kunnen laten weten dat hij/zij niet alleen is en het ok is om niet hetero te zijn, is dat al een win. Als de vele vlaggen nog maar 1 ouder kunnen tonen dat de zoon/dochter niet per se 100 % hetero is, is dat al een win. Het is helaas nog steeds niet vanzelfsprekend om jezelf te zijn.

Ook voor mij, al jaren uit de kast, geeft het elk jaar een heel warm gevoel - na jaren van mezelf anders en uitgesloten te voelen - dat de samenleving het signaal geeft "je mag zijn wie je bent".

Voor leerlingen en leerkrachten is het een aanknopingspunt om het gesprek te openen, om opnieuw leerlingen te laten voelen dat het ok is om zichzelf en anderszijds andere leerlingen te laten voelen dat we als samenleving kiezen om ook LBGTQI+ personen te accepteren.

IDAHOT is een internationale dag: onder meer in de VS (om maar een Westers land te noemen) is er nog heel veel werk aan de winkel. Dit jaar alleen zijn in de VS honderden wetsvoorstellen ingediend die je anti-transgender kan noemen. In verschillende andere landen is de situatie nog veel erger.

Ik vind dat je heel makkelijk gaat over iets waar je geen benul van hebt. Vanaf de zijlijn is het makkelijk roepen dat de rechten voor iedereen gelijk zijn. In België kan je stellen dat IDAHOT vooral over mentaliteit bij de brede bevolking gaat en niet meer per se over rechten - al ben ik het daar niet helemaal mee eens.
Het gaan vergelijken met rosse mensen toont dat opnieuw aan. In dit geval weet je echt niet waarover je het hebt.

Zeggen dat de strijd gestreden is wanneer de rechten op papier in orde zijn is veel te makkelijk. Nog veel te vaak worden mensen fysiek of verbaal aangevallen louter omwille van het geslacht van hun partner. Als je als hetero nog nooit hebt moeten nadenken of het een goed idee is handen vast te houden kan je imo heel moeilijk meespreken. Weet je hoe het is als je partner in een bepaalde straat automatisch de hand lost laat en je je er zelfs geen vragen bij stelt omdat dat nog steeds vanzelfsprekend is? Als je partner in een bepaalde wijk zijn gezicht automatisch wegdraait als je een kus op de wang wil geven, puur om geen aggressie uit te lokken en je dat allebei als een evidentie moet beschouwen? Ik heb het dan niet over je partner aflebberen in een kinderspeeltuin he, enkel hand in hand lopen of een kus op de wang.
Vanaf je alle rechten hebt die iedereen heeft is voor mij de kous af eerlijk gezegd. Zoals ik zei, je kan en mag niet verwachten dat iedereen u graag heeft. Mensen mogen gerust iets hebben van "Homofilie, geen fan van" zolang ze er niet naar handelen natuurlijk. Als ik op straat die enorm verwijfde homo's tegenkom denk ik ook in mezelf "Tgoh, doe ne keer normaal." en daar stopt het dan. Ik ga die mensen niet uitschelden of wat dan ook, maar ik heb er mijn persoonlijk gedacht over. Net zoals iedereen dat wel bij iemand anders heeft.
Ik vind het degoutant dat je zo een gedachtegoed kan normaliseren.

Laatst bewerkt:
Je kunt niet verwachten dat iedereen je graag heeft. Maar je mag als samenleving er toch voor zorgen dat er zo min mogelijk mensen zelfmoord plegen, en als zelfmoordpreventie en bewustmaking rond depressie en hulp bij mentale stoornissen, terugbetalingen daarvan... daarbij kunnen helpen, dan is dat toch nog altijd een doel dat je moet nastreven?

Zelfde voor dit. De rechten zijn misschien (!) hetzelfde, maar als de praktische naleving daarvan niet zo ideaal verloopt als de theoretische wet is opgesteld, dan mag dat toch nog altijd belicht worden? En veel minder wettelijk, gewoon puur op maatschappelijk vlak. Als de aanvaarding van homoseksuelen nog altijd vee lager ligt dan de algemene aanvaarding van heteroseksuelen, dan speelt er iets groters dan "sommige mensen hebben ook niet graag rossen". Dan kun je dat niet meer afdoen als "vrijheid om niet graag te hebben", maar is het gewoon een praktische ongelijkheid, hoewel de theorie wel gelijk is.

Ik heb dat hier al vaker getypt, maar je bent ook echt niet zo vrij als homo als jij wel denkt, hoor. Zelfs de keuze van je vakantiebestemming is niet zo vrij, omdat je moet rekening houden met waar je romantisch kunt doen en waar niet. Maar je hoeft niet eens naar het buitenland te gaan. Loop eens over straat hand in hand, en heb eens schrik om je eigen lief te kussen. Denken: dat doe ik thuis wel. Omdat je weet dat iedereen naar je gaat kijken. MBGA heeft daar een "leuke" reportage over gemaakt, in Wijnegem Shopping. En voor de obligate opmerking komt: nee, de negatieve reacties kwamen niet alleen van allochtonen/moslims. Zo makkelijk maak je je er niet vanaf. Ga eens bloed geven. Bekijk de Twitterfeed van Bo Van Spilbeeck eens. Er zijn honderden voorbeelden te vinden waarbij er geen gelijke behandeling is. En als je die op individueel vlak bekijkt, is dat anekdotisch. En nee, we gaan niemand verplichten om Bo te accepteren. Maar als je statistisch op grotere schaal overal hetzelfde opmerkt, dan is het meer dan een individueel geval, en kunnen we er misschien voor zorgen dat in de toekomst op z'n minst volgende generaties er anders over zullen denken.

Je hebt ook mesen die anderen niet graag hebben omwille van dat ze dik zijn. Als ik straks beslis niet bevriend te willen zijn met mijn homofiele collega ben ik niet strafbaar bezig. In mijn hoofd mag ik die zelfs doodwensen (het is een voorbeeld eh mannekes) als ik wil. Zolang ik daar niet naar handel is er niets strafbaars aan een mening hebben over bepaalde mensen.
Maar het is een utopie om te denken dat iemand met die redenering zijn homofiele collega dan even professioneel zal behandelen gelijk elke andere collega waardoor die homofiele collega misschien kansen mist, een mindere opleiding krijgt, of de schuld krijgt voor bepaalde problemen waar hij niets aan kan doen.
Enkel omdat gij die mens niet graag hebt omwille van zijn geaardheid, maar ge doet toch niets strafbaar ze.

Ge moogt dat uiteraard doortrekken naar uw corpulente collega (of vrouwelijke collega) die ge evenzeer niet gelijkaardig behandelt op professioneel vlak. Maar ik snap het nut niet zo om het ene probleem dat aangehaald wordt te counteren met een ander probleem.

Homo's hebben inderdaad dezelfde rechten, maar of ze dezelfde vrijheidsbeleving hebben dat is een hele andere discussie.

Vandaag als homo-koppel op straat hand in hand rondlopen hou je geen hele dag vol zonder verwijten en al zeker niet in onze grootsteden.
Ook dezelfde regio's waar je als vrouw overigens niet alleen rondloopt zonder incidenten.
Nu, dat zal ook (misschien in mindere mate) gelden voor dikke, rosse,... mensen.
An sich geldt dat voor iedereen die wat "anders" is. Al vind ik dat een vies woord want dat zou ervan uitgaan dat er een bepaalde norm is.

Die dagen en gayparades enzo heb ik geen enkel probleem mee. Enfin in deze tijd heeft elk "groepje" wel zijn awareness dag.

Of ze iets uithalen dat weet ik dan weer niet. Denk dat het voor velen ook meer een soort virtue-signalling is geworden door hunne facebook profiel foto te veranderen.
Denk dat opvoeding nog altijd dé manier is om zulke zaken te verbeteren.
En dat zal allemaal zijn tijd nodig hebben.
Het homohuwelijk bestaat hier ook nog maar sinds 2003, dat is echt niet lang geleden. Niet dat wetgeving een maatstaf is voor acceptatie maar het zegt toch iets.

Zoals Kay-Gell zegt, het zit gewoon in de opvoeding en dat krijg je er niet op 1, 2, 3 uit.

Wat mij vooral stoort tegenwoordig is hoe fast en loose hetero mensen gooien met de woorden "verwijfd" en "janet".
Zelfs mijn familie terwijl ik erbij sta. Natuurlijk niet over mij maar come on, feel the room.

Ook elke vrouw die niet blond is en geen 50kg weegt is een "manwijf" tegenwoordig. Typisch Vlaams zeker?

"Dat dit gebeurt op de Internationale Dag tegen Homo- en Transfobie, maakt het alleen nog maar erger." - Als dit hetgeen is dat u triggerde en je dat ERGER vindt... : Lol.
Tis de hypocrisie van de politiek die me triggert. Dat er constant geweld gepleegd wordt in grootsteden maar deze enkel 'streng' veroordeeld wordt als er kan gescoord worden.

Ja: Elke crime, ongeacht de reden is erg. Dat weten we ondertussen al :)
Klassieke dooddoener.
Ja: Homofobie bestaat vandaag de dag nog altijd en is nog altijd een probleem.
akkoord maar blijkbaar problematischer op de Internationale Dag tegen Homo- en Transfobie
Ja: Ik snap waarom het per se die dag "erger" zou zijn.
Leg eens uit? Waarom is het erger op die dag erger dan op een andere dag?
Een van de basisrechten in onze wetgeving is het 'gelijkheidsbeginsel' Iedereen gelijk voor de wet, geen discriminatie op basis van geloof, sexuele overtuiging,....
Nu is het een grijze zone want de politieke uitspraken om 'puntjes te scoren' vallen hier uiteraard niet onder. Ik hoop ook dat er geen rechter zich gaat uitspreken... "Omdat de feiten zwaarder weegden daar deze gepleegd zijn op de Internationale Dag tegen Homo- en Transfobie wordt de strafmaat met x aantal jaar verhoogd." (laat ons niet zeveren. De daders gaan hiervoor geen dag in het gevang zitten, laat staan een schadevergoeding betalen)
Wat wel minder grijs is is dat de commisaris de opdracht krijgt van bart somers/burgemeester om meer politionele resources er gaan op te zetten omdat het 'sociaalpolitiek' meer doorweegt. Dan wordt het iffy.
En ja: elke politicus springt op een thema die momenteel hot is om punten te scoren. Nothing new here :)
Akkoord

Je probeert steeds de discussie te verplaatsen naar: But... but.. there's more than gaybashing-crimes.!!! Ja gast dat weten we ondertussen ook wel maar de thread is letterlijk: Heteronormativiteit, homonegativiteit en homohaat.
Post is verplaatst naar hier stond in algemene nieuwsfeitjes. Dat is het enigste dat verplaatst is. Tis de hypocrisie van cheap puntjes te scoren dat me tegensteekt. Omdat het enerzijds niet meer is dan dat. De politieke carriere veilig stellen door de feiten streng veroordelen. Hoe lang was het ondertussen weer geleden dat die man vermoord was in beveren na afspraakje op grindr? Ook heel streng veroordeeld trouwens.

nog even nen edit. Ik denk dat jij eerder de discussie verplaatst om jezelf meer in een slachtofferrol te plaatsen (of mij als rabiate homohater af te schilderen) terwijl ik meer een utopische insteek heb. Iedereen gelijk voor de wet.

De gezichten die ik dagdagelijks nog zie omdat ik met mijn vriend hand-in-hand aan het wandelen ben, die zal jij vast niet krijgen als jij aan het wandelen bent met jouw vriendin/vrouw. Da kan ik u met zekerheid zeggen.
Ik weet niet hoe jij eruit ziet dus ik kan en ga daar geen oordeel over vellen. Net zoals jij niet weet wie ik ben, wat mijn sexuele voorkeuren zijn of hoe ik over straat loop.

Laatst bewerkt:
Ik probeerde gewoon een verschil duidelijk te maken tussen 2 koppels :-) Neem het nu a.u.b. ni zo persoonlijk op :rolleyes:
Het valt mij gewoon enorm hard op hoe hard je zit te roepen over "onnodige zaken" want iedereen is "gelijk". Misschien op papier maar realiteit is net iets anders helaas... We worden zeker niet allemaal zo bekeken / behandeld.

Ik probeerde gewoon een verschil duidelijk te maken tussen 2 koppels :) Neem het nu a.u.b. ni zo persoonlijk op :rolleyes:
Het valt mij gewoon enorm hard op hoe hard je zit te roepen over "onnodige zaken" want iedereen is "gelijk". Misschien op papier maar realiteit is net iets anders helaas... We worden zeker niet allemaal zo bekeken / behandeld.
Dat er maatschappelijk nog werk aan is staat buiten kijf. Maar dat ze daar effectief iets aan doen dan enkel maar loze uitspraken te doen om moraal/verkiezingspuntjes te scoren.
Finaal brengt ons dit weer naar een discussie hoe ons gerecht en gevangeniswezen faalt.
Daders in brasschaat die met een wapenstok een jongen van 12 ineengetimmerd hebben lopen na verhoor weer vrolijk rond.
Ik weet nu niet of deze daders al gevat zijn en vraag me af wat de gevolgen binnen 3-4 jaar gaan zijn wanneer de zaak eindelijk eens voor het gerecht zal komen.

2 maanden met uitstel, een 20 tal uren vrijwilligers en een leertraject. Wat een grap.

2 maanden met uitstel, een 20 tal uren vrijwilligers en een leertraject. Wat een grap.
Dat is de figuurlijke tik op de vingers. Jongens, niet meer doen he. Ik kan me voorstellen dat ze zich daar tot hun 18 niets van gaan aantrekken. De instellingen zitten toch vol.

Mogen we nog normaal doen?

Demi Lovato identificeert zich als non-binair: "Elke dag krijgen we een nieuwe kans om te zijn wie we zijn"

Dat er maatschappelijk nog werk aan is staat buiten kijf. Maar dat ze daar effectief iets aan doen dan enkel maar loze uitspraken te doen om moraal/verkiezingspuntjes te scoren.
Finaal brengt ons dit weer naar een discussie hoe ons gerecht en gevangeniswezen faalt.
Daders in brasschaat die met een wapenstok een jongen van 12 ineengetimmerd hebben lopen na verhoor weer vrolijk rond.
Ik weet nu niet of deze daders al gevat zijn en vraag me af wat de gevolgen binnen 3-4 jaar gaan zijn wanneer de zaak eindelijk eens voor het gerecht zal komen.
Bwa, niet alles is te herleiden tot strafmaat, hè. Stel nu dat alle straffen effectief ook worden uitgevoerd en redelijk meteen. Dat je ook niet moet wachten tot iemand 3 jaar op de kerfstok heeft staan voor hij wordt opgepakt en echt wordt vastgezet. Dus dat probleem is helemaal van de baan. Stel zelfs nog dat er iets zwaarder wordt gestraft. Want eigenlijk gaat de post van Carrion daar ook over.

Is nu homohaat voorbij? Is er nu meer acceptatie van homo's die hand in hand lopen in het openbaar? Of van vaders die hun kinderen niet meer willen zien omdat ze uit de kast zijn gekomen? Is er nu een betere infrastructuur om dat op scholen ook makkelijker te maken, en om het taboe dat er nog altijd is te doorbreken? Of gaan mensen minder "doe een keer normaal" zeggen, zoals Carrion of Theo Francken en DVL op sociale media? Zoals ik al zei, elke persoon hoeft dat niet te doen, het gaat niet over het individuele/anekdotische. Maar over de samenleving, en een andere behandeling op veel grotere schaal dan individuele.

Demi Lovato identificeert zich als non-binair: "Elke dag krijgen we een nieuwe kans om te zijn wie we zijn"

Over het ‘normaal’ zijn bestaat er een mooie quote: “What is normal for the spider, is chaos for the fly”.

De gehele gender- en identiteitskwestie is relatief nieuw en onbekend voor de meeste mensen, wat mensen afschrikt.

Niemand is gelijk en als sommigen zich beter in hun vel voelen door zich op een minder conventionele manier uit te drukken, waarom niet?

Dus het non-binair is een betere expressie van de fluïditeit van haar genderexpressie. Das duidelijk dan. :unsure:

Maw : "het" weet het zelf nog niet goed (alhoewel ze er vrij vrouwelijk uit ziet, maar wie ben ik?).

Terug
Bovenaan