Welke mensen, bijvoorbeeld? Volgens mij zijn die er namelijk niet, en is dit één grote stropop die discussie onmogelijk maakt.Een typische BG discussie;
Ironisch genoeg vind je dan dezelfde mensen afhankelijk van het onderwerp ofwel in het ene ofwel in het andere kamp. De tolerantie gaat vaak maar zover als het eigen wereldbeeld en alles daarbuiten moet bestraft of afgepakt worden.
- als het over hoofddoeken, onverdoofd slachten,... gaat dan moet je ieder de keuze geven om zijn geloof te belijden zoals de gelovige dat wil of moet het compleet afgeschaft worden want religie hoort tot de privésfeer;
- als het over een pin of een armband gaat met een regenboog dan moet iedereen verplicht worden om eraan mee te doen op straffe van sacties of moet iedereen kunnen leven volgens zijn overtuiging en mag deze net tot niets verplicht worden.
Ikzelf heb eigenlijk geen mening over hoofddoeken, heb ik al vaker gezegd, ben tegen onverdoofd slachten ook als dat voor religie is, ben geen voorstander van iedereen verplichten tot het dragen van een armband. Maar als je alle nuances wegvlakt en iedereen op een hoopje gooit, kom je tot ogenschijnlijke tegenstellingen die er in de praktijk geen zijn, omdat niemand dat echt denkt.
Je doet alsof er een tegenstrijdigheid is in die tolerantie, maar die komt toch op hetzelfde neer: Tolerant voor religies, tolerant voor meningen. Niet voor daden. Ik vind het weigeren van het steunen van een campagne voor gelijke rechten voor mensen met een dergelijke voorbeeldfunctie veel meer aanleunen bij daden dan bij geloof/meningen.
Die One Love-campagne was dan nog iets duidelijker geen probleem, omdat die een eigen symbool hadden, met de opmerking van @beryl. Maar ook hier zie ik niet echt het probleem.
@Patj wie wil er ingrijpen in het gedachtegoed van die voetballers? Ze mogen van mij thuis denken wat ze willen. Zelfs op het veld. Het gaat me om hun voorbeeldfunctie.
Laatst bewerkt:
Er bestaat een vlag voor pedofielen die van zichzelf vinden dat ze tot de lgbtq+ behoren. Natuurlijk behoort dat er niet bij.