Hifi thread

• Onderwerp starter Onderwerp starter Deleted member 95
  • Startdatum Startdatum
Ik heb de Sansui uiteindelijk binnen gebracht in Harelbeke. https://vintageaudiorepair.be/restauraties/
Heeft volledig nazicht gehad , alles vervangen wat nodig was ,gekende lijmproblemen opgelost en banaanstekkers laten plaatsen.
Voor net geen 300€. Topkerel die weet waar ie mee bezig is. Heeft ook een berg vintage materiaal staan voor verkoop.

Ik moest in de buurt zijn voor werk. Anders was ik wss ook wel in Herk de Stad gegaan.

ondertussen replacements gekregen voor beide nieuwe subwoofers (damn Coolblue you fast)
beide hebben ook de zoem, dus ik moet er nu van uit gaan dat er iets mis is met het elektrisch netwerk (andere dingen zoemen ook, hier is het gewoon luider)

ondertussen replacements gekregen voor beide nieuwe subwoofers (damn Coolblue you fast)
beide hebben ook de zoem, dus ik moet er nu van uit gaan dat er iets mis is met het elektrisch netwerk (andere dingen zoemen ook, hier is het gewoon luider)
Eens een DC-blokker proberen of een apart stekkerblok met filter? Kan een aardlus zijn, storing van andere elektrische apparatuur (vooral goedkope adapters van bv een decoder kunnen vuiligheid veroorzaken) of storing via een niet-afgeschermde kabel. Is de brom er ook wanneer de sub niet aan de versterker / receiver is verbonden? If so, zit het op de stroom.

Eens een DC-blokker proberen of een apart stekkerblok met filter? Kan een aardlus zijn, storing van andere elektrische apparatuur (vooral goedkope adapters van bv een decoder kunnen vuiligheid veroorzaken) of storing via een niet-afgeschermde kabel. Is de brom er ook wanneer de sub niet aan de versterker / receiver is verbonden? If so, zit het op de stroom.
4 subs die hetzelfde hebben, dus waarschijnlijk stroom issue, maar een andere sub en twee andere versterkers op hetzelfde circuit geen probleem.
signaal kabel maakt geen verschil. zoemt van de moment er stroom op komt en wordt aangeschakeld.

Ze gaan retour op en ik heb al een ander duo subs op het oog. iets duurder, heuplijk iets beter.

4 subs die hetzelfde hebben, dus waarschijnlijk stroom issue, maar een andere sub en twee andere versterkers op hetzelfde circuit geen probleem.
signaal kabel maakt geen verschil. zoemt van de moment er stroom op komt en wordt aangeschakeld.

Ze gaan retour op en ik heb al een ander duo subs op het oog. iets duurder, heuplijk iets beter.
Sommige voedingen of transformatoren zijn gevoeliger dan andere. Ik heb ooit nog een brommende Naim-versterker gehad ook, die waren daar nogal berucht voor.

het zal dat ook wel zijn, die polk sub amps waren ook klasse ab, terwijl de rest klasse d versterkers zijn. te moeilijk om uit te zoeken, dus andere gekocht.

Ik zoek hulp of een winkel (regio Leuven/Mechelen).
Ik ga beginnen met zoeken om het geluid te verbeteren in onze living.

Er is door onze elektricien tijdje geleden al geluidskabels voorzien naar 4 punten in deze ruimte. Gewoon rechthoek vorm.

Nu kijken we voorlopig enkel tv/stremming via tv, Playstation.
Geluid van beide kopt voorlopig gewoon uit tv, dit willen we beter.
Ook willen we graag gsm koppelen voor muziek/podcast/...

Beginner in het HIFI gebeuren, dus wat heb ik nodig (buiten 4 boxen), welke kwaliteit/prijs optie,...
Geen budget voor ogen, enkele 1000 euro's mag voor alles.

Er is door onze elektricien tijdje geleden al geluidskabels voorzien naar 4 punten in deze ruimte. Gewoon rechthoek vorm.

Beginner in het HIFI gebeuren, dus wat heb ik nodig (buiten 4 boxen), welke kwaliteit/prijs optie,...
Stel jezelf al een paar vragen voor je de winkel binnen stapt:
- Wat zijn je verwachtingen qua geluidskwaliteit? Is het “ik wil surround” of is het “ik wil een goed geluid”?
- Moeten die 4 lijnen die getrokken zijn ook gebruikt worden? Zijn die getrokken naar plaatsen waar het logisch is om een luidspreker te installeren met het oog op er goed uitzien of met het oog op een goed geluid?
- Hoeveel plaats mag het innemen? Moet het worden opgehangen? Mag het op statieven/zuilen staan?
- Als je voor €1000 goed zou zitten qua budget/kwaliteit-verhouding, wil je een extra €1000 uitgeven om 10% beter geluid te hebben?
- Kan een deel van het budget naar het verbeteren van akoestiek gaan? Hoe mag dat er uit zien? Absorberende parken in elke hoek? Panelen op de muur met een printje naar keuze? Gordijnen tegen de muren? …

Je kan best zoeken op hifi store of home cinema store. Ik denk dat je een combo wilt van de twee.
Plafondspeakers of op oorhoogte? 4 doet mij denken aan plafond, voor height speakers meestal.

Je gaat zeker een ontvanger en versterker nodig hebben (AVR). Ik raad deze aan:

Die is niet goedkoop, ik heb daar een oudere, eerdere versie van. Nog niet beklaagd.

4 speakers hangt dus inderdaad af van plaatsing in de kamer. Ik zou beginnen met 3 speakers.

Eentje links naast het scherm, eentje centraal onder, boven of achter het scherm, eentje rechts van het scherm. Voor heel veel al genoeg.

Een aantal populaire merken zijn hier in deze thread al aan bod gekomen. Niet goedkoop gaan met speakers, koop bij Klipsch bijvoorbeeld nooit entry level speakers. Dat geldt eigenlijk voor alle merken.

Samen met de kamerakoestiek zijn dat de twee belangrijkste elementen van een goedklinkend systeem.

Momenteel heb ik dus Klipsch. Daar is enkel de reference premier lijn degelijk klinkend. Je bent beter af met een ander merk als je geen kamerakoestiek be handling gaat doen.

Die x6800h is toch gigantische overkill voor zijn setup? Zou dan eerder richting x2700h-x2800h gaan. Mogelijk zijn er ook wel betere in die prijsklasse (€600-700), ben niet meer helemaal mee.

Die x6800h is toch gigantische overkill voor zijn setup? Zou dan eerder richting x2700h-x2800h gaan. Mogelijk zijn er ook wel betere in die prijsklasse (€600-700), ben niet meer helemaal mee.
Enkel overkill als castil niet voor 4 height speakers gaat. De 2800h kan maar 7 speakers voeden, de 6800h kan er 11 voeden. 3800 of 4800 kunnen eventueel nog, het hangt van de verwachtingen af. Ik vermoed dat ie niet met separate amps wil werken, dat maakt het nog een beetje ingewikkelder.

Er is zoveel keuze dat je gewoon best eens naar een speciaalzaak gaat waar je enkele zaken kan beluisteren.
Ik ben niet van uw streek maar als ik eens snel google dan heb je Eglantier in Mechelen die goede reviews heeft. Best een afspraak maken zodat ze tijd kunnen maken voor u.

Ik zou persoonlijk nooit zotte bedragen investeren in plafondspeakers, hou dat relatief simpel en het verschil met geluid dat uit de tv komt zal al gigantisch zijn. En wat betreft 4 speakers, ga je dat dan aansluiten als 2 sets stereo of eerder een soort 5.0 waar de center ontbreekt?

Ik heb hier nu ook twee plafondspeakers in huis en die staan gewoon in mono. Dat dient om achtergrondmuziek op te zetten als ik aan het koken ben of zo, met hifi heeft dat eigenlijk niet veel te maken, daar heb ik een designated stereo voor.

Inderdaad plafond speakers is niet echt voor muziek, eerder films en heels soms games die daar iets aan hebben. En zelfs dan is het beter eerst ergens anders aan te spenderen.

@Castil wil maar 4 speakers (ivm bekabeling). Maar daar kan een subje nabij het tv meubel en center op het tv meubel bij. Een goede 5.1 setup zal al veel zijn voor een hifi leek vs tv geluid.... en dan kan je met een 2000-3000€ al wat doen. Eens in een winkel naar wat setups gaan luisteren zou ik ook zeggen. Goeie stereo of 2.1 met dedicated versterker en bookshelves is zelfs al veel beter dan tv geluid of een crappy soundbar.
Wie weet gaan ze met zo'n satelliet speakertjes of eerder boekenplank speakers naar huis, met subje en center erbij dus op een 5.1 versterker. Kan ook al heel goed zijn. Niet iedereen wil dolby atmos met een ganse resem speakers.

Niets houdt je natuurlijk tegen als je een atmos set met meer speakers beter vindt na een luisterbeurt in een winkel en je het budget hebt en je het ziet zitten in je woonkamer.

Laatst bewerkt:
Ik ben op zoek naar inbouwspeakers voor onder mijn terras overkapping. Dient voornamelijk om in de zomer op het terras wat van muziek te kunnen genieten. Liefst iets dat niet als een blik sardienen klinkt uiteraard. Degelijk geluid voor een zacht prijsje dus ;-) Iemand?

Lang geleden dat ik nog eens een upgrade gedaan had. Het was wat treurig gesteld met vinyl luisteren omdat m'n phono stage het af en toe liet afweten.

Onder het motto koop lokaal en Europees. Voor het Franse Atoll gegaan, de PH100. Schappelijk geprijsd voor een MC pre.

Ik ben op zoek naar een upgrade van mijn versterker. Aanbevelingen altijd welkom.

Wat context:
Mijn huidige setup: Onkyo a9010 versterker, Dali Zensor 2 boxen, cambridge minx x201 subwoofer, wiim pro plus streamer, pro ject elemental platenspeler.

Staat geplaatst in de woonkamer van ons appartement. Voor boxen heb ik graag een helder en lichtjes warmer geluid. Extreme/pure details of separation streef ik iets minder na vgl met via headphones luisteren.

Reden voor upgrade: een versterker waarmee ik mijn subwoofer ook kan aansturen (nu ga ik van streamer naar sub en dan naar versterker), maar dat is iets meer gedoe qua geluid afstellen en vinyl heeft dan geen subondersteuning bijvoorbeeld.
Een systeem dat aanspringt zonder dat ik de versterker moet opzetten is ook een plus.
En aangezien deze toch ook al bijna 10 jaar meegaat, begin ik steeds meer te vinden dat ik een upgrade verdien.

Budget: max €1000, maar mag ook zeker een paar 100 euro minder.

Dus als iemand mij wat richting kan geven qua versterker merken en/of modellen die goed zouden passen in mijn huidige setup en voorkeuren, en qua functionaliteit en indien mogelijk geluidskwaliteit een upgrade zijn, dan zou dat geweldig zijn en zou ik heel dankbaar zijn om al iets beter gewapend een hifiwinkel binnen te stappen. Want voor dat budget ga ik liever toch ook eerst ergens luisteren.
Niet-versterkergerelateerde suggesties ook altijd welkom natuurlijk.

Ik ben op zoek naar een upgrade van mijn versterker. Aanbevelingen altijd welkom.

Wat context:
Mijn huidige setup: Onkyo a9010 versterker, Dali Zensor 2 boxen, cambridge minx x201 subwoofer, wiim pro plus streamer, pro ject elemental platenspeler.

Staat geplaatst in de woonkamer van ons appartement. Voor boxen heb ik graag een helder en lichtjes warmer geluid. Extreme/pure details of separation streef ik iets minder na vgl met via headphones luisteren.

Reden voor upgrade: een versterker waarmee ik mijn subwoofer ook kan aansturen (nu ga ik van streamer naar sub en dan naar versterker), maar dat is iets meer gedoe qua geluid afstellen en vinyl heeft dan geen subondersteuning bijvoorbeeld.
Een systeem dat aanspringt zonder dat ik de versterker moet opzetten is ook een plus.
En aangezien deze toch ook al bijna 10 jaar meegaat, begin ik steeds meer te vinden dat ik een upgrade verdien.

Dus als iemand mij wat richting kan geven qua versterker merken en/of modellen die goed zouden passen in mijn huidige setup en voorkeuren, en qua functionaliteit en indien mogelijk geluidskwaliteit een upgrade zijn, dan zou dat geweldig zijn en zou ik heel dankbaar zijn om al iets beter gewapend een hifiwinkel binnen te stappen. Want voor dat budget ga ik liever toch ook eerst ergens luisteren.
Niet-versterkergerelateerde suggesties ook altijd welkom natuurlijk.
Ik weet niet of het is wat je zoekt, maar ik heb hier een Marantz PM6007 op overschot staan. Daar kan je alleszins een subwoofer op aansluiten en ik ben er altijd heel tevreden van geweest, enkel hadden mijn speakers iets meer vermogen nodig.

Alles in die prijscategorie van gekende merken gaat een uitstekende versterker zijn. Marantz, NAD, Cambridge springen hier te binnen. Ik heb zelf een CX80 van Cambridge en dat is een uitstekende versterker. Met Subwoofers heb ik geen ervaring dus dat ga je zelf moeten uit dokteren.

Ik heb op m'n bureau Zensor 3's staan en heb die onlangs aangesloten op die Cambridge en ik schrok hoeveel juice er uit kwam. Uiteraard niet zoals mijn Optikon's maar die kosten dan ook 3x zo veel.

Ondertussen is mijn nieuwe Atoll terug naar de importeur :(. er zat een vreselijke ruis op de MC output, ondertussen wel een Phonobox S3 B als vervanging gekregen. Ook een leuk toestel maar de Atoll had iets meer body.

Terug
Bovenaan