Hitte buiten houden: screens, zonnewerend glas, passieve koeling, ...

gumball4000

Well-known member
Hier wonen we al 1,5 maand in de nieuwbouw. Gigantische raampartijen achteraan (2,75m hoog op 12m) en bovenaan 2,60 op 8m.
De dagen dat het +-27-30 graden was, was het binnen 21 graden. De passieve koeling niet eens moeten aanzetten.
Mevrouw kwam zelfs van het werk terug en droeg binnen een pull omdat ze het te fris had op die dagen.
Blowerdoor test is ook gedaan en volgens de architect beduidend beter dan oorspronkelijk berekend (2x beter). Hij verwacht een E-peil rond 0

Hier wonen we al 1,5 maand in de nieuwbouw. Gigantische raampartijen achteraan (2,75m hoog op 12m) en bovenaan 2,60 op 8m.
De dagen dat het +-27-30 graden was, was het binnen 21 graden. De passieve koeling niet eens moeten aanzetten.
Mevrouw kwam zelfs van het werk terug en droeg binnen een pull omdat ze het te fris had op die dagen.
Blowerdoor test is ook gedaan en volgens de architect beduidend beter dan oorspronkelijk berekend (2x beter). Hij verwacht een E-peil rond 0
Je hebt de screens wel dichtgelaten? Of schaduw van de bomen?
Wij hebben eveneens onze passieve koeling nog niet moeten gebruiken maar de screens moeten echt wel naar beneden zodra het plus 24 graden is. De raampartijen zijn zuid en zuid-west georiënteerd. Zonder de screens warmt het wel op.
Savonds is het dan inderdaad wat frisjes en durf ik nog onder een deken in de zetel kruipen. Misschien omdat we ook nog niet echt aanhoudend goed weer gehad hebben, het krijgt de kans niet om blijvend op te warmen.

Onze gordijnen zijn intussen ook geïnstalleerd. Dat gaat ook wel nog helpen op extreem warme dagen.

Je hebt de screens wel dichtgelaten? Of schaduw van de bomen?
Wij hebben eveneens onze passieve koeling nog niet moeten gebruiken maar de screens moeten echt wel naar beneden zodra het plus 24 graden is. De raampartijen zijn zuid en zuid-west georiënteerd. Zonder de screens warmt het wel op.
Savonds is het dan inderdaad wat frisjes en durf ik nog onder een deken in de zetel kruipen. Misschien omdat we ook nog niet echt aanhoudend goed weer gehad hebben, het krijgt de kans niet om blijvend op te warmen.

Onze gordijnen zijn intussen ook geïnstalleerd. Dat gaat ook wel nog helpen op extreem warme dagen.
Screens 's morgens wel dichtgedaan (boven). Beneden hebben we een overkapping. En klopt, we wonen in een bos, dit helpt ook enorm.
Nu heb ik meer het gevoel "die passieve koeling en screens waren misschien wat overkill in deze situatie?"

Screens 's morgens wel dichtgedaan (boven). Beneden hebben we een overkapping. En klopt, we wonen in een bos, dit helpt ook enorm.
Nu heb ik meer het gevoel "die passieve koeling en screens waren misschien wat overkill in deze situatie?"
Ik ben net enorm blij dat we screens hebben. Zonder zou het niet leefbaar zijn. De ruimtes die niet zuid/zuid-west georiënteerd zijn blijven wel goed koel en daar doen we praktisch nooit de screens/gordijnen naar beneden.
Al moet de echte uitdaging imo nog komen: eens een hittegolf van paar dagen 30+ 😅.
Wij hebben voorlopig enkel een zweefparasol, maar de voorzieningen zitten klaar voor zonneluifels over de volledige achtergevel, die willen we volgende zomer ook nog plaatsen, dat gaat de warmte nog extra buiten houden.

In de winter hebben wij het op de slaapkamer te warm gehad. Die is eveneens zuidwest georiënteerd. In de wintermaanden is het moeilijker de screens naar beneden te doen. Zodra er wat zon op de ramen zat warmte het gevoelig op. Intussen hebben we wel gordijnen, benieuwd wat dat gaat geven komende winter.

Hier beperkt ramen op het zuiden en niets op het westen (HOB) en met enkel gordijnen krijgen we enkel problemen met hittegolven. Dan durft het wel 23,5-24 graden te worden binnen, maar die hitte komt ook grotendeels van binnen natuurlijk. Koken met circulatiedampkap, wasmachine en droogkast voor 5, douchen, PC- en spelconsoles, het telt allemaal zwaar door in de zomer.

Meestal is de last wel beperkt tot enkele dagen op een jaar en als het wat koeler is zetten we alles open om af te koelen. Al komen er wss toch nog screens want mijn bureau (zuiden) is gevoelig warmer als de rest. Denk dat het daar gemakkelijk 25-26 graden wordt.

hoe hoog zijn uw plafonds dan?

Hier - fase ruwbouw klaar- ook een screen genomen waar ik al deels spijt van heb. Wellicht valt er toch niet zo veel zon op gezien oost georienteerd en daardoor zitten we met een groot hoekprofiel van +/- 30cm ipv 8 cm waar 2 ramen tegen elkaar komen. Had die 2000 euro beter aan iets anders gegeven.

Laatst bewerkt:
Je moet rekening houden dat het voorbije maanden veel regen/wind en koude temperaturen zijn.
Die paar dagen dat het eens warm is overbrug je makkelijk met uw massa. Zeker als je screens hebt en de woning nog eens gedeelte in de schaduw ligt door bomen.
Het kan ook nog zijn dat uw massa koeler is dan normaal, omdat het recent is afgewerkt.

De opwarming hier komt ook vooral door erin te leven.

hoe hoog zijn uw plafonds dan?

Hier - fase ruwbouw klaar- ook een screen genomen waar ik al deels spijt van heb. Wellicht valt er toch niet zo veel zon op gezien oost georienteerd en daardoor zitten we met een groot hoekprofiel van +/- 30cm ipv 8 cm waar 2 ramen tegen elkaar komen. Had die 2000 euro beter aan iets anders gegeven.
Plafonds zijn 2,75m hoog.
Alé pak dat de ramen 2,70m hoog zijn. Ze zijn plafondhoog. Dus zo geen witte "bak" nog boven de ramen.

Plafonds zijn 2,75m hoog.
Alé pak dat de ramen 2,70m hoog zijn. Ze zijn plafondhoog. Dus zo geen witte "bak" nog boven de ramen.
Aja, hier een overkapping dus 260 hoog met ramen 240, anders kan overkapping niet geïsoleerd worden.

Andere vraag: heeft er iemand zwarte rolluiken, geeft dat warmte door en kies je beter voor lichtere of neem je dat in dezelfde kleur als ramen, wat het mooiste is (kleur wordt ral 7021 zwartgrijs)?

Zwarte rolluiken werden mij pas nog sterk afgeraden door de leverancier.
Die nemen nog meer hitte op, en geven ook sneller problemen met knellen en vastlopen hierdoor.

Wij hebben gelijkvloers zwarte screens, en daar ben ik wel zeer tevreden van. (echt warmteschild)

Aja, hier een overkapping dus 260 hoog met ramen 240, anders kan overkapping niet geïsoleerd worden.

Andere vraag: heeft er iemand zwarte rolluiken, geeft dat warmte door en kies je beter voor lichtere of neem je dat in dezelfde kleur als ramen, wat het mooiste is (kleur wordt ral 7021 zwartgrijs)?
Hier grijze rolluiken genomen ipv zwarte. Bij nader inzien is dat best lelijk.

Ja eigenlijk is ons effectief plafond 2,85. Deze is verlaagd met een vals plafond om zo geen "witte bak" boven uw ramen te hebben.

Betreffende uw rolluiken. Ga voor screens? Ge kunt die achteraf nog plaatsen via het systeem van Renson.

Wat opvallend is, is dat we hier vaak spreken over screens/rolluiken, maar zeer weinig over zonwerende beglazing. Nochtans hebben die ook gigantisch veel effect.

Het is voornamelijk het bos aspect wat inderdaad enorm helpt. Niets is betere verkoeling dan bomen. wij hebben een groot raam vooraan het huis van 6m op 2,5m ongeveer en ik hoewel het zonwrend glas is van 2023 (ook nieuwbouw) voel ik de warmte er toch door. We wonen tussen de velden met 0,0 verkoeling door bomen of screens. Ik ben aan het overwegen om bomen die een soort afdakje vormen te plaatsen maar dan zou het al heel dicht bij het raam moeten zijn aangezien de zon hoog staat uiteraard.
Ik zet gewoon de aircos aan en heb voor de rest ook niet echt klagen maar goed. Vloerkoeling hebben we ook maar gebruiken we niet, door verschillende mensen afgeraden in het vakjargon.

Eigenlijk zouden ze het ergens moeten verbieden aan architecten zulke raampartijen op het zuiden. wij wonen in een modern blokje en zeer knap maar het is toch het grootste nadeel van het huis. In mijn zoon zijn kamer boven staat ook een groot raam op het zuiden dat er uit springt. Ons huis volledig gebouwd en afgewerkt gekocht door de bouwheer maar als ik nog eens bouw komt er op het zuiden juist niets denk ik. Nuja hoger als 25 zonder koeling heb ik het hier nu nog wel niet geweten dus ergens een luxe probleem

Eigenlijk zouden ze het ergens moeten verbieden aan architecten zulke raampartijen op het zuiden. wij wonen in een modern blokje en zeer knap maar het is toch het grootste nadeel van het huis. In mijn zoon zijn kamer boven staat ook een groot raam op het zuiden dat er uit springt. Ons huis volledig gebouwd en afgewerkt gekocht door de bouwheer maar als ik nog eens bouw komt er op het zuiden juist niets denk ik. Nuja hoger als 25 zonder koeling heb ik het hier nu nog wel niet geweten dus ergens een luxe probleem
Je wordt daar wel door uw EPB op afgestraft. Heeft impact op uw oververhittingsindicator.

Verbieden vind ik zelf overdreven. Laat de mensen maar zelf beslissen of ze er zo in willen leven. :)
Alsook zijn er veel andere oplossingen om het op te lossen. Hier zelf achteraan een raampartij van 2,60 x12 meter op het zuiden en geen last van oververhitting.

...
Wij hebben eveneens onze passieve koeling nog niet moeten gebruiken maar de screens moeten echt wel naar beneden zodra het plus 24 graden is.
...
Is er een reden om screens boven de passieve koeling te gebruiken? Ik doe het juist omgekeerd. Licht blijft binnenkomen en de COP voor warm water te maken gaat 30% omhoog.

Is er een reden om screens boven de passieve koeling te gebruiken? Ik doe het juist omgekeerd. Licht blijft binnenkomen en de COP voor warm water te maken gaat 30% omhoog.
Screens kost niets aan energie? 😅 Plus het is niet aangenaam als de zon continu vol in uw gezicht zit in de salon/eetkamer..

Omdat er door ventilatie toch nog altijd wat warmte naar binnen komt. Met vloerkoeling kun je het dan op temperatuur houden.
Ik verwacht ook niet dat de COP van uw warmtepomp voor SSW omhoog gaat, waarmee je ook kan koelen, als het binnen warmer is.
Dat is enkel het geval voor een warmtepomp boiler die binnen staat en z'n lucht niet van buiten haalt.

Omdat er door ventilatie toch nog altijd wat warmte naar binnen komt. Met vloerkoeling kun je het dan op temperatuur houden.
Ik verwacht ook niet dat de COP van uw warmtepomp voor SSW omhoog gaat, waarmee je ook kan koelen, als het binnen warmer is.
Dat is enkel het geval voor een warmtepomp boiler die binnen staat en z'n lucht niet van buiten haalt.
Hij spreekt over passieve koeling, dus hij heeft een grond/water warmtepomp.

Als hij koelt dan zal de grond langs de leidingen wat extra opwarmen. Als hij dan tussendoor een warm water run doet, kan ik me wel voorstellen dat het een hoger rendement geeft.

In se lijkt op eerste zicht zijn denkwijze niet verkeerd. Zo steekt hij meer energie in zijn put en als het toch teveel wordt dan de screens naar beneden.
Alleen lees ik wel op andere forums als het dagen aan een stuk hitte golf is, dat bij sommige de koeling minder werkt omdat de put te warm wordt. Dus zou het wel opvolgen dat je steeds voldoende buffer hebt.

Hier heeft iemand zijn bron temperatuur op een jaargrafiek gezet. Gaat over het jaar 2017/2018.
In juli 2018 was het een warme maand. Daar was de glycol dat uit de bron komt 18,6°C op 27/06/2018.
Daar zie je dat de temperatuur blijft stijgen. De momenten dat het goed zakt zal hij een paar dagen niet aan het koelen zijn..
full.png

Laatst bewerkt:
Idd met grond boringen. We wonen er pas sinds juni, dus hitte van dagen aan een stuk nog niet kunnen testen (spijtig genoeg).

Hier heeft iemand zijn bron temperatuur op een jaargrafiek gezet. Gaat over het jaar 2017/2018.
In juli 2018 was het een warme maand. Daar was de glycol dat uit de bron komt 18,6°C op 27/06/2018.
Daar zie je dat de temperatuur blijft stijgen. De momenten dat het goed zakt zal hij een paar dagen niet aan het koelen zijn..
full.png

Ik mis die data, ik heb enkel de glycol temperatuur na de passieve koeling (dus voor de compressor) en voor het terug naar de put gaat. Geen sensor op wat er uit de put komt. Ook niet hoe hard de pomp van de glycol draait. De temperatuur na de passieve koeling is nu min of meer gelijk aan dat van het water in de vloer, constant rond de 18 a 20 graden, afhankelijk van de vochtigheid. Dus moeilijk om de temperatuur van de "put" te kunnen inschatten.

Het is voornamelijk het bos aspect wat inderdaad enorm helpt. Niets is betere verkoeling dan bomen. wij hebben een groot raam vooraan het huis van 6m op 2,5m ongeveer en ik hoewel het zonwrend glas is van 2023 (ook nieuwbouw) voel ik de warmte er toch door. We wonen tussen de velden met 0,0 verkoeling door bomen of screens. Ik ben aan het overwegen om bomen die een soort afdakje vormen te plaatsen maar dan zou het al heel dicht bij het raam moeten zijn aangezien de zon hoog staat uiteraard.
Ik zet gewoon de aircos aan en heb voor de rest ook niet echt klagen maar goed. Vloerkoeling hebben we ook maar gebruiken we niet, door verschillende mensen afgeraden in het vakjargon.

Stomste fout dat je gedaan hebt is de vloerkoeling weg gelaten.
Ik merk wel een verschil & heb ook zonwerende ramen van hetzelfde jaar.
Heb 11meter op 2m60 ramen op het zuid beneden.
In het westen 9meter op 2m60 ramen en die kan de temperatuur omhoog doen laten gaan want zon kan dan goed binnen dringen.
Boven raam mezanine op het zuid & 2 kinderkamers met ramen op het zuid die plafond tot vloer zijn.

Heb vloerkoeling en deze kon bij 40graden buiten toch het huis op 25graden houden zonder screen.
Hittegolf van 2 jaar terug.
Ook zonder bomen rondom mij en open ruimte.

Laat ons wel duidelijk zijn dat 25graden ook net teveel was & heb airco leidingen voorzien bij de bouw.
Maar laat ons duidelijk zijn dat zonder die koeling het makkelijk 27graden + kon zijn.

De airco heb ik sinds dit jaar & als het 2 dagen warm is draait deze & verbruikt +- 1000W bij volle belasting, meestal 700-800W.
Met mijn zonnenpanelen dekt deze mijn koelingsbehoefte meer dan voldoende.
En 's nachts op de vloerkoeling werken.

Kan wel bevestigen met grond/water instalatie en koeling dat de COP van warm water omhoog gaat.
In mijn geval is nu met de koeling mijn COP van SWW naar 4 gegaan.
In putteke winter gaat dit eerder naar 3, 2.8 .
Ik pomp nu 14graden omhoog & in de winter bij minimum 5graden.

Idd met grond boringen. We wonen er pas sinds juni, dus hitte van dagen aan een stuk nog niet kunnen testen (spijtig genoeg).

Ik mis die data, ik heb enkel de glycol temperatuur na de passieve koeling (dus voor de compressor) en voor het terug naar de put gaat. Geen sensor op wat er uit de put komt. Ook niet hoe hard de pomp van de glycol draait. De temperatuur na de passieve koeling is nu min of meer gelijk aan dat van het water in de vloer, constant rond de 18 a 20 graden, afhankelijk van de vochtigheid. Dus moeilijk om de temperatuur van de "put" te kunnen inschatten.
Bij langere hittegolven kan de vloerkoeling niet meer volgen klopt.
Bepaald moment draai je break-even & zal de binnentemperatuur een consensus vinden.
Het zal altijd koeler zijn dan zonder, maar je gaat niet meer zo hard kunnen koelen als het begin.

Ik ben aan het twijfelen of het de moeite is om een coax kabel te trekken naar de straat om de mogelijkheid te hebben om te werken met Telenet. Fiber van Proximus ligt er al, werd gratis gelegd door hen.

Aangezien ik enkel internet neem en met Mobile Vikings ga werken is er op korte termijn geen reden om coax te leggen, heeft iemand hier meer info of dat op iets langere termijn wel nuttig zou kunnen zijn?

Spraken Telenet en Proximus ook niet over gezamenlijk het fiber netwerk te gebruiken? Is daar al iets concreets uit gekomen?
Ik zou coax voorzien. Als alles opligt is dit kleine moeite om deze te trekken.
Heb ook coax & ben ook bij MV & coax ligt er gewoon te bengelen.
Mocht er ooit een issue zijn met de fiber providers heb je een backup.
Voorzien ook een wachtbuis van rooilijn tot aan je huis.
Mocht er in de toekomst iets bij getrokken worden, moet je heel u oprit niet openleggen.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan