Het is voornamelijk het bos aspect wat inderdaad enorm helpt. Niets is betere verkoeling dan bomen. wij hebben een groot raam vooraan het huis van 6m op 2,5m ongeveer en ik hoewel het zonwrend glas is van 2023 (ook nieuwbouw) voel ik de warmte er toch door. We wonen tussen de velden met 0,0 verkoeling door bomen of screens. Ik ben aan het overwegen om bomen die een soort afdakje vormen te plaatsen maar dan zou het al heel dicht bij het raam moeten zijn aangezien de zon hoog staat uiteraard.
Ik zet gewoon de aircos aan en heb voor de rest ook niet echt klagen maar goed. Vloerkoeling hebben we ook maar gebruiken we niet, door verschillende mensen afgeraden in het vakjargon.
Eigenlijk zouden ze het ergens moeten verbieden aan architecten zulke raampartijen op het zuiden. wij wonen in een modern blokje en zeer knap maar het is toch het grootste nadeel van het huis. In mijn zoon zijn kamer boven staat ook een groot raam op het zuiden dat er uit springt. Ons huis volledig gebouwd en afgewerkt gekocht door de bouwheer maar als ik nog eens bouw komt er op het zuiden juist niets denk ik. Nuja hoger als 25 zonder koeling heb ik het hier nu nog wel niet geweten dus ergens een luxe probleem
Stomste fout dat je gedaan hebt is de vloerkoeling weg gelaten.
Ik merk wel een verschil & heb ook zonwerende ramen van hetzelfde jaar.
Heb 11meter op 2m60 ramen op het zuid beneden.
In het westen 9meter op 2m60 ramen en die kan de temperatuur omhoog doen laten gaan want zon kan dan goed binnen dringen.
Boven raam mezanine op het zuid & 2 kinderkamers met ramen op het zuid die plafond tot vloer zijn.
Heb vloerkoeling en deze kon bij 40graden buiten toch het huis op 25graden houden zonder screen.
Hittegolf van 2 jaar terug.
Ook zonder bomen rondom mij en open ruimte.
Laat ons wel duidelijk zijn dat 25graden ook net teveel was & heb airco leidingen voorzien bij de bouw.
Maar laat ons duidelijk zijn dat zonder die koeling het makkelijk 27graden + kon zijn.
De airco heb ik sinds dit jaar & als het 2 dagen warm is draait deze & verbruikt +- 1000W bij volle belasting, meestal 700-800W.
Met mijn zonnenpanelen dekt deze mijn koelingsbehoefte meer dan voldoende.
En 's nachts op de vloerkoeling werken.
Omdat er door ventilatie toch nog altijd wat warmte naar binnen komt. Met vloerkoeling kun je het dan op temperatuur houden.
Ik verwacht ook niet dat de COP van uw warmtepomp voor SSW omhoog gaat, waarmee je ook kan koelen, als het binnen warmer is.
Dat is enkel het geval voor een warmtepomp boiler die binnen staat en z'n lucht niet van buiten haalt.
Kan wel bevestigen met grond/water instalatie en koeling dat de COP van warm water omhoog gaat.
In mijn geval is nu met de koeling mijn COP van SWW naar 4 gegaan.
In putteke winter gaat dit eerder naar 3, 2.8 .
Ik pomp nu 14graden omhoog & in de winter bij minimum 5graden.
Idd met grond boringen. We wonen er pas sinds juni, dus hitte van dagen aan een stuk nog niet kunnen testen (spijtig genoeg).
Ik mis die data, ik heb enkel de glycol temperatuur na de passieve koeling (dus voor de compressor) en voor het terug naar de put gaat. Geen sensor op wat er uit de put komt. Ook niet hoe hard de pomp van de glycol draait. De temperatuur na de passieve koeling is nu min of meer gelijk aan dat van het water in de vloer, constant rond de 18 a 20 graden, afhankelijk van de vochtigheid. Dus moeilijk om de temperatuur van de "put" te kunnen inschatten.
Bij langere hittegolven kan de vloerkoeling niet meer volgen klopt.
Bepaald moment draai je break-even & zal de binnentemperatuur een consensus vinden.
Het zal altijd koeler zijn dan zonder, maar je gaat niet meer zo hard kunnen koelen als het begin.
Ik ben aan het twijfelen of het de moeite is om een coax kabel te trekken naar de straat om de mogelijkheid te hebben om te werken met Telenet. Fiber van Proximus ligt er al, werd gratis gelegd door hen.
Aangezien ik enkel internet neem en met Mobile Vikings ga werken is er op korte termijn geen reden om coax te leggen, heeft iemand hier meer info of dat op iets langere termijn wel nuttig zou kunnen zijn?
Spraken Telenet en Proximus ook niet over gezamenlijk het fiber netwerk te gebruiken? Is daar al iets concreets uit gekomen?
Ik zou coax voorzien. Als alles opligt is dit kleine moeite om deze te trekken.
Heb ook coax & ben ook bij MV & coax ligt er gewoon te bengelen.
Mocht er ooit een issue zijn met de fiber providers heb je een backup.
Voorzien ook een wachtbuis van rooilijn tot aan je huis.
Mocht er in de toekomst iets bij getrokken worden, moet je heel u oprit niet openleggen.