Hoe console games streamen (via PC) ?

ViperHD

Well-known member
Paar maand geleden hier al eens een topic gepost ivm mijn zoon die zijn Switch gameplay wil streamen. De vraag ging toen concreet over een capture device.
Ondertussen zelf wat verder zitten googlen, YouTube bekijken, enz... en ik vraag me toch af of zijn requirements realistisch zijn en of streamers het niet op een eenvoudiger manier doen.

Wat hij wou:
1. Console live kunnen streamen, via OBS. Dus HDMI capture device nodig.
2. De gameplay realtime kunnen zien ipv via OBS/PC (omdat volgens mij dat redelijk wat lag introduceert).
3. Zijn live commentaar erin kunnen mixen via zijn USB microfoon. Lijkt me gewoon standaard met OBS.
4. Op zijn koptelefoon zowel de live gameplay kunnen horen alsook de geluiden van zijn PC.

1 tot 3 zijn geen probleem. Gewoon een capture card met passthrough en je bent er. Hij zou welliswaar 1 monitor gebruiken, maar die heeft 2 inputs, dus kan de passthrough in de HDMI input en de PC in de DVI input. Als hij OBS wil checken, kan hij dan gewoon even de input switchen. Sowieso gebruikt hij blijkbaar ook al zijn iPad om dan live de output op YouTube te kunnen zien, en ook daar op chat te kunnen antwoorden.

Het is echter puntje 4 dat het complex maakt. Ik vind hier ook nagenoeg niets over terug, dus ik vraag me zelfs af of hij hier eigenlijk ook niet teveel vraagt en dat eigenlijk gewoon onnodig is.

Want qua oplossingen wordt het rap ingewikkeld. Je moet ofwel een capture card hebben die een dedicated line/headphones out heeft (zelfs die Elgato heeft dat niet), of je moet gaan werken met een aparte HDMI-Audio Extractor (extra bakje). Maar dan heb je nog maar alleen de audio out van je game, en moet dat ook nog eens gemixt worden met de PC output. Hop, nog een kleine mixer erbij (bvb een Behringer 302USB). Ik ben nog geen enkele keer dat soort setup tegengekomen.

Terug
Bovenaan