Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
In de krant: koppel bestelt 150 OSB-platen bij Gamma, aan promo-prijs en betalen volledige som. Tijd later gaan ze langs om deze op te halen en krijgen ze te horen dat de platen al opgehaald zijn en dat het order afgehandeld is. Tussen bestelling en ophaling is er wel een wissel geweest van winkelverantwoordelijke, en de nieuwe gaf toe dat er bij de vorige vraagtekens waren, mogelijke fraude etc.

Het enige wat Gamma zegt: je kan de platen opnieuw bestellen. Maar de vorige bestelling kunnen we niet meer leveren want 'afgehandeld'.

Zo zou ik nu als Gamma niet graag in de gazet komen. Als je frauderende werknemers aanneemt, neem dan ook maar je verantwoordelijkheid tegenover je klanten. Lever gewoon die platen en vorder het bedrag terug van de voormalige werknemer. Daar hebben die klanten toch niks mee te maken?

In de krant: koppel bestelt 150 OSB-platen bij Gamma, aan promo-prijs en betalen volledige som. Tijd later gaan ze langs om deze op te halen en krijgen ze te horen dat de platen al opgehaald zijn en dat het order afgehandeld is. Tussen bestelling en ophaling is er wel een wissel geweest van winkelverantwoordelijke, en de nieuwe gaf toe dat er bij de vorige vraagtekens waren, mogelijke fraude etc.

Het enige wat Gamma zegt: je kan de platen opnieuw bestellen. Maar de vorige bestelling kunnen we niet meer leveren want 'afgehandeld'.

Zo zou ik nu als Gamma niet graag in de gazet komen. Als je frauderende werknemers aanneemt, neem dan ook maar je verantwoordelijkheid tegenover je klanten. Lever gewoon die platen en vorder het bedrag terug van de voormalige werknemer. Daar hebben die klanten toch niks mee te maken?
Lijkt me een zaak die je met twee vingers in de neus wint.

is dit een nieuwe dienstverlener van pakjes bezorgen? zoals postNL en Bpost dan?

ik kreeg een mail hiervan, dat ik een pakje zal krijgen van hen. nog nooit van gehoord.
wel iets bestelt op een chinese webshop, maar nog nooit zo'n mail gekregen

en verder: een cola gedronken in cochem aan 5,90 euro! (vergeten te kijken naar de prijs) in een pizzeria. viel bijna achterover.

Laatst bewerkt:
Wat ik niet snap is hoe die dieven zoveel geld in korte tijd kunnen overschrijven.
Ik probeer hier net weer geld van mijn ene bankrekening naar mijn andere (bij een andere bank) en ik moet weer limietverhogingen aanvragen, sms codes zitten ingeven bevestigen via 30 app handelingen, mijn identiteitskaart nog es laten inlezen en dna van mijn jongste zoon gaan binnengeven om toch maar een eurotje van mijn eigen rekening te mogen halen.

Wat ik niet snap is hoe die dieven zoveel geld in korte tijd kunnen overschrijven.
Ik probeer hier net weer geld van mijn ene bankrekening naar mijn andere (bij een andere bank) en ik moet weer limietverhogingen aanvragen, sms codes zitten ingeven bevestigen via 30 app handelingen, mijn identiteitskaart nog es laten inlezen en dna van mijn jongste zoon gaan binnengeven om toch maar een eurotje van mijn eigen rekening te mogen halen.
Vraag ik me ook al jaren af, hoe die scammers het lukt om 100 K op bijv: 10 minuten over te schrijven zelfs van een spaarrekening?
En waarom het oorverdovend stil blijft bij alle banken over dat onderwerp?

Bij Keytrade is de limiet bijvoorbeeld standaard ingesteld op 150000. Zo erg schrik ik daar dan weer niet van.

Is hier en in andere threads al meermaals gezegd. Is bij alle banken anders dus je kan niet enkel naar jouw bank kijken.
Je hebt enerzijds de standaardlimiet (die mensen aangepast kunnen hebben, dus de limietverhoging die jij gedaan hebt al eens gedaan) die je beperkt. Dan heb je het absolute maximum. Voor de aanpassing van de limiet, is de procedure ook anders per bank. Bij sommige moet je een tijdje wachten, bij anderen niet. Settings zoals SMS code, dat is ook niet bij elke bank aan de orde + hangt meestal nog eens af van hoe de klant het ingesteld heeft.

En dan de belangrijkste: als de scammers toegang verkregen hebben tot jouw webbanking en/of app, kunnen ze doen wat ze willen hé. Inclusief limiet aanpassen. Veel van de berichten over scammers in de media zijn heel vaag maar komen meestal neer op mensen die "een paar acties gedaan hebben met de kaartlezer"... Dus kan goed zijn dat ze zo de scammers toegang gegeven hebben via web of app.

Het is geen echte scam, het is wettelijk legaal, maar het is wel een tricky verkoopstactiek.

* Promoprijs: 50% korting op het gewenste produkt + gratis verzending, maar in de kleine letterkes ga je automatisch een (duur) lidmaatschap aan.
* Als je naar onder scrolt (standaard onzichtbaar op het scherm) dan kan je de 'normale' prijs selecteren, ga je geen lidmaatschap aan echter de prijs is dan erg duur.

Dus ik heb hiervoor bedankt.

* Plots na dat twijfelen staat er ineens ne 'gasten' prijs, 50% korting, zonder lidmaatschap, géén gratis verzending (maar ça va), maar als je doorklikt net voor je wil betalen dan staat de optie wens je alsnog lid te worden standaard aangevinkt. Je kan wel 'neen' selecteren en betalen zonder lidmaatschap aan te gaan.

* Uiteindelijk kon ik betalen zonder lid te worden en aan een redelijke prijs, maar ik moest toch wel goed opletten.

Laatst bewerkt:
En waar heb je dat gezien?
Luxplus.be - in praktijk een Deens bedrijf.

Maar er zijn nog andere websites die het doen. Het is een bekende (deels misleidend, al is het een grijze zone) verkoopstactiek.

Swoit ik heb mijn bestelling netjes en correct verkregen dus daar kan ik niet over klagen.

Laatst bewerkt:

Maar er zijn nog andere websites die het doen. Het is een bekende (deels misleidend, al is het een grijze zone) verkoopstactiek.

Swoit ik heb mijn bestelling netjes en correct verkregen dus daar kan ik niet over klagen.
Nooit gedacht dat gij make-up zou dragen.

Nooit gedacht dat gij make-up zou dragen.
Het was voor Clearasil Ultra pads tegen warm weer. Vroeger kon je dit overal in de supermarkt verkrijgen voor een schappelijk prijsje (oa de delhaize) maar anno '26 is dit nergens meer verkrijgbaar in België. Ik heb 34€ betaald voor 4 doosjes.

Als je mij kan doorgeven waar het goedkoper is, laat het mij dan weten. Op Amazon is het 14€ per doosje exclusief verzending. (= 8€). Dat geef ik er niet aan.

Laatst bewerkt:

Het is wel het eerste dat je ziet op de site dus zo goed verstoppen ze het wel niet

Code:
Wil jij ook afscheid nemen van te hoge prijzen? Koop dan tegen de ledenprijs en je wordt automatisch lid bij jouw eerste bestelling.

David Dehenauw heeft mij gisteravond als vanouds weer proberen te scammen met onweer en hagelbollen vandaag terwijl het onweer duidelijk enkel over NL trekt.😃🙄
Hoe meer tools, hoe slechter de voorspellingen!

From: Police Fédérale FCCU <[email protected]>
Sent: Friday, May 29, 2026 6:00 AM
To: [email protected]
Subject: [SPAM] [SPAM] Fwd: Procédure d'instruction
Attachment: Avis officielle d'instructions judiciaires.pdf

Madame, Monsieur,

Veuillez contacter notre service dans les 48 heures concernant la procédure en cours (infractions au Code pénal belge). Sans contact dans ce délai, nous poursuivrons la procédure.

Cordialement,

Alexandre Michel Inspecteur

Police Fédérale (FCCU) Cybercriminalité
Die PDF ga ik ondanks ik curieus ben nu wel niet openen. Ook niet met een goeie AV, ge weet uiteindelijk maar nooit met die 0-days. :thinking:

Terug
Bovenaan