Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Helaas mijn schoonzus ingetrapt en heeft toen potten gekocht voor mij toen ik voor eerste keer ging verhuizen 13 jaar terug. 🙈
Mijn grootmoeder ook. Had indertijd een nieuwe pan nodig en de rest van de potten en pannen heb ik gekregen omdat ik toen net alleen ging wonen. Op zich wel goed materiaal want ik gebruik die nog steeds.

Gisteren (van Fluvius <[email protected]>):
Geachte relatie,

Wij hopen dat deze boodschap u in goede gezondheid bereikt.

Wij moeten u op de hoogte brengen van een administratieve fout die is opgetreden met betrekking tot een eerdere transactie. Na een zorgvuldige herziening van onze administratie hebben we vastgesteld dat er een openstaand bedrag van €421,21 van ons aan u verschuldigd is.

Om dit ongemak zo snel mogelijk op te lossen, vragen wij u vriendelijk om uzelf te verifiëren voor het verwerkingsproces van de betaling.

Vraag hier uw terugbetaling aan.

Indien u vragen heeft of hulp nodig heeft bij de verificatie, aarzel dan niet om contact met ons op te nemen.

Wij danken u bij voorbaat voor uw medewerking en begrip in deze situatie.

Met vriendelijke groet,

Fluvius

Vandaag (van Susanne Klatten <[email protected]>):
Uw e-mailadres heeft een donatie van € 950.000,00 gewonnen

Zou dit echt kloppen? dat die vrouw wellicht alles kwijt is?
ik dacht toch dat banken verzekerd waren hiertegen, en dat je bij oplichting je geld terug kreeg via de banken?

Uiteraard niet als je zelf erg slordig bent door , ik zeg nu maar wat, overal je pin code en bankrekening na te laten. Maar hier lijkt dit toch niet het geval?

ik dacht toch dat banken verzekerd waren hiertegen, en dat je bij oplichting je geld terug kreeg via de banken?

Uiteraard niet als je zelf erg slordig bent door , ik zeg nu maar wat, overal je pin code en bankrekening na te laten. Maar hier lijkt dit toch niet het geval?
Allemaal heel erg, maar Shanna is toch een kalle hoor. Die link zag er al vrij fishy uit en dan nog eens een telefoontje van Card Stop. We zullen het steken op onwetendheid, maar in deze tijden is enige argwaan niet slecht.

Allemaal heel erg, maar Shanna is toch een kalle hoor. Die link zag er al vrij fishy uit en dan nog eens een telefoontje van Card Stop. We zullen het steken op onwetendheid, maar in deze tijden is enige argwaan niet slecht.
Goh ja voor ons misschien wel, maar die link bevatte geen zo'n heel erg vreemde tekens hé, of chinese teksten...
Het was een nederlandstalige link met de vermelding payconiq. Ik ben zeker dat een gemiddelde internet persoon zonder al te veel background, daar ook zou inlopen.
En als je dan in paniek bent, en je vermoed dat er iets niet klopt of pluis is, dan sla je natuurlijk nog meer in paniek.

Dat je dan opgebeld word door uw bank (ja zo'n zaken lijken mij toch wel courant) van vreemde verrichtingen, ja dan beschouw je dit als een helpende hand natuurlijk.
Je kan nu nog discussieren dat het haar bank niet was, maar ahum "cardstop" , die haar opbelde.... Vele mensen denken gewoon dat dit allemaal hetzelfde is.

Al kan je natuurlijk ook de vraag stellen: Als je het verschil niet kent tussen cardstop en uw eigen bank, wat doe je dan nog op internet(handel).

Goh ja voor ons misschien wel, maar die link bevatte geen zo'n heel erg vreemde tekens hé, of chinese teksten...
Het was een nederlandstalige link met de vermelding payconiq. Ik ben zeker dat een gemiddelde internet persoon zonder al te veel background, daar ook zou inlopen.
En als je dan in paniek bent, en je vermoed dat er iets niet klopt of pluis is, dan sla je natuurlijk nog meer in paniek.

Dat je dan opgebeld word door uw bank (ja zo'n zaken lijken mij toch wel courant) van vreemde verrichtingen, ja dan beschouw je dit als een helpende hand natuurlijk.
Je kan nu nog discussieren dat het haar bank niet was, maar ahum "cardstop" , die haar opbelde.... Vele mensen denken gewoon dat dit allemaal hetzelfde is.

Al kan je natuurlijk ook de vraag stellen: Als je het verschil niet kent tussen cardstop en uw eigen bank, wat doe je dan nog op internet(handel).
1692186481369.png

Ik vind een link met een .online domein al vrij vreemd. Waarom niet meteen naar Payconiq? Nuja. Ze zal haar lesje wel geleerd hebben nu 🤷‍♂️ Ik had er nog nooit van gehoord, maar het is dus blijkbaar al sinds 2015 er:

In deze context blijf ik het wel vreemd vinden.

Wou die Payconiq link ff checken uit curieuzetijd, maar wordt hier standaard door mijn netwerk geblokkeerd. :tongue:

Bye bye Indische call centers voor de vaste lijn. 5 a 10 keer per dag laten rinkelen zonder meer.

Met nieuwe handset kan je beperken wie je belt, je kan 100 nrs instellen, en daar stopt het. Was strontvervelend aan het worden...

Effectieve brief via de post, BNP Paribas verzekeringen ‘deel uw email adres met ons’ want ze zijn verhuisd. Van ene Christophe De Longueville, CEO BNP Paribas Cardif België. Compleet met QR.
Heel mottig gedrukt, papier voelt bijna ‘vochtig’ en de kleuren kloppen niet. Mr S is daar ook geen klant. Heel raar
IMG_9885.jpeg
IMG_9886.jpeg

Ik zie cardif staan, is vooral actief binnen schuld-saldo verzekeringen. Misschien dus van een verder verleden?

Nu BNP kan er wel wat van. Enkele weken terug een brief gekregen waarbij ze verwezen naar mijn contract brandverzekering aangegaan in 2007 en het engagement dat ze 100 euro bovenop mijn eerste schadegeval zouden storten. Zag er ook maar fishy uit maar finaal bleek dat gewoon te kloppen en 15 jaar na dato komen ze aandraven met een premie van een toenmalige actie waar ik nooit meer aan gedacht zou hebben.

Had dit geplaatst in economie maar past hier beter :

Dit is schrijnend en spijtig genoeg geen alleenstaand geval. Ik vind persoonlijk dat dit alle dagen in de kranten en TV nieuws moet komen om de mensen hierover te informeren en zo te vermijden dat er meer slachtoffers vallen. Steek dit in godsnaam toch in programma's als thuis, familie, like me en misschien zelfs een nieuwe aflevering van de kampioenen. Wetende dat er quasi niemand zijn geld terugziet en de daders ongestraft kunnen voortdoen.

Dit is momenteel de "stand" in mijn kleine politiezone : Berekend over de eerste zes maanden van 2023, komen we uit op een financieel nadeel van bijna 666.000 euro voor 152 verschillende aangiften. In veel gevallen zijn de slachtoffers in één keer duizenden euro’s kwijt.

De cijfers voor gans België moeten hallucinant zijn maar wordt toch zeer weinig aandacht aan besteed me dunkt.

Bank komt niet tussen als ge "vrijwillig" op ene link hebt gedrukt en gegevens hebt ingevuld . Banken waren al failliet als ze dit allemaal moesten betalen vrees ik .

Dit moest nog eens heruitgezonden worden : https://www.goplay.be/help-mijn-borsten-staan-online

Vooral de reacties van die parketmagistraat die het grootste deel van de feiten toen ( en nu nog steeds ) kon linken aan Afrikaanse landen waar geen onderzoek mogelijk was/is. Corruptie viert hoogtij en iedereen profiteert mee van die catfishers . Was zelfs een uitspraak dat een zeer hoog percentage van het bruto nationaal product van sommige landen ( o.a. ivoorkust ) bestaat uit inkomsten afkomstig van oplichting/catfishing .

Had dit geplaatst in economie maar past hier beter :

Dit is schrijnend en spijtig genoeg geen alleenstaand geval. Ik vind persoonlijk dat dit alle dagen in de kranten en TV nieuws moet komen om de mensen hierover te informeren en zo te vermijden dat er meer slachtoffers vallen. Steek dit in godsnaam toch in programma's als thuis, familie, like me en misschien zelfs een nieuwe aflevering van de kampioenen. Wetende dat er quasi niemand zijn geld terugziet en de daders ongestraft kunnen voortdoen.

Er zat afgelopen seizoen van Familie effectief een korte verhaallijn waarin Jan het slachtoffer werd van internetfraude en z'n spaargeld kwijt geraakte :p

Niet echt een scam, maar toch niet kosjer:

Braderij - stand van automerk.
Mijn moeder toont interesse in een kleine auto.
Verkoper komt erbij. (ik volg het gesprek op een afstand)

Hij zei dat de versie met het panoramisch dat heel mooi was.
Zij: ah, maar die staat hier niet
Hij: neen, maar die krijg ik 1 van de dagen wel bij ons binnen, geef me je nr. dan bel ik en kan je komen kijken.

Week later mag ze gaan kijken. Was een 2dehands die was overgenomen met wat schade.
Op zich OK, ze had hem gezien, maar...
Meneer wou ineens al het papierwerk opmaken, want volgens hem was de koop gesloten.

Dus paniek bij een 70 jarige vrouw, want ja, als die man dat zegt, zal dat wel waar zijn.

Terug
Bovenaan