Hoe heeft men deze week u geprobeerd te scammen?

Je bent slachtoffer van een scam...

• Oef, ik heb een cyber crime/risk verzekering....

• Oef, de bank betaalt (toch) terug...

• No panic op die rekening staat niets...en kan je niet onder nul.

• Ik spreid mijn risico spaarrekeningen zijn bij andere bank

• Life savings hangen er aan...

• De bank schuift de schuld af...

• Internet bankieren is altijd een risico..

De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
Eigenlijk kan je zelf ook al veel doen he.
Zet gewoon het meeste van je geld op spaarrekening, en dan nog liefst op een spaarrekening bij andere bank dan je zichtrekening.

Als je dan ooit gehackt word, kunnen ze enkel het beperkte bedrag van je zichtrekening nemen.

Wel zorgen dat je slechts een limiet hebt van 1000 of 500 euro onder nul te gaan. Want anders kunnen ze nog meer afhalen dan je hebt ook nog eens.

Zet gewoon het meeste van je geld op spaarrekening, en dan nog liefst op een spaarrekening bij andere bank dan je zichtrekening.

Als je dan ooit gehackt word, kunnen ze enkel het beperkte bedrag van je zichtrekening nemen.

Wel zorgen dat je slechts een limiet hebt van 1000 of 500 euro onder nul te gaan. Want anders kunnen ze nog meer afhalen dan je hebt ook nog eens.
Geen limiet hier en een aantal verschillende banken/aandelen. Het is allemaal niet zo heel moeilijk. Het is gewoon de stap zetten om eraan te beginnen of het te onderhouden.

Gisteren vermoedelijk een scam-poging via whatsapp, dat ik voor de rest nauwelijks gebruik: een inkomende boodschap van een +63 nummer, Filippijnen. Ik ken daar niemand, ook geen ex-collega's of zo, en al zeker niemand met die naam. Voor het gemak maar direct geblokkeerd.

Dit is momenteel de "stand" in mijn kleine politiezone : Berekend over de eerste zes maanden van 2023, komen we uit op een financieel nadeel van bijna 666.000 euro voor 152 verschillende aangiften. In veel gevallen zijn de slachtoffers in één keer duizenden euro’s kwijt.
Regelmatig zie ik wel posts op dit forum in de aard van: "Dat zoveel mensen zo dom zijn dan kan toch niet? Dat moet toch echt een zeldzaamheid zijn want de modale Belg is echt toch niet zo idioot/dom?" Maar (en bedankt om dit eens te bevestigen) de cijfers zeggen helaas ...

Dat heeft die dame ook gedaan he. Ze waren in eerste instantie weg met het geld van haar zichtrekening.
Maar nadien belde iemand van cardstop (fake natuurlijk) haar op, en zo zijn ze dus ook aan al haar spaarcentjes geraakt.

Ze heeft zich natuurlijk 2 keer laten vangen he.

Had dit geplaatst in economie maar past hier beter :

Dit is schrijnend en spijtig genoeg geen alleenstaand geval. Ik vind persoonlijk dat dit alle dagen in de kranten en TV nieuws moet komen om de mensen hierover te informeren en zo te vermijden dat er meer slachtoffers vallen. Steek dit in godsnaam toch in programma's als thuis, familie, like me en misschien zelfs een nieuwe aflevering van de kampioenen. Wetende dat er quasi niemand zijn geld terugziet en de daders ongestraft kunnen voortdoen.
Er verschijnt al jaren bijna elke week zo een artikel op het HLN :unsure:

Wat hebt gij tegen de cara van de nieuwssites??
Ik heb er persoonlijk weinig tegen. Maar mmm

Als ik hier iets positief zeg over HLN --> Dan is men op dit forum boos op mij :tongue:
Als ik iets negatief zeg over HLN --> Dan is men op dit forum boos op mij :tongue:
Als ik er het laagste nieuws van maak om het wat luchtig te houden --> Dan is men op dit forum boos op mij :tongue:

Dus ja wat moet ik dan doen? Misschien niet meer reageren op zaken die over HLN gaan he. :coolbrows:

Vandaag ook nog dit tegengekomen op Facebook. Op het einde volgde jammer genoeg geen verhelderende uitleg :( Eerste keer dat ik van deze nieuwe koerier verneem via scammers. Ik ben ook nog op zoek naar de Whatsaap.

1692293659053.png

Net alweer een (domme) scam in mijn mailbox

Hello,

I am Maureen Hinckley and my foundation is donating ($550,000 USD) to
you. Contact us via my email at (x@gmail.com) for further
details.

Best Regards,
Mrs. Maureen Hinckley,
Copyright ©2023 The Maureen Hinckley Foundation All Rights Reserved.

---

Mijn reactie

Woow thank you! Now all my dreams come through!
Please deposit the money in my paypal account (same email) and then we will talk.

Vandaag ook nog dit tegengekomen op Facebook. Op het einde volgde jammer genoeg geen verhelderende uitleg :( Eerste keer dat ik van deze nieuwe koerier verneem via scammers. Ik ben ook nog op zoek naar de Whatsaap.
I am interested. Je merkt duidelijk op dat dit een scam is (alle ja ik merk dit toch op). Maar ik wil ook wel willen weten hoe dit exact in elkaar steekt (de details). Dus laat ons hier iets weten als je meer weet over deze scam he.

Ik vermoed dat ze een (boggus) linkje sturen via whatsapp en dan zo verder ..

Net alweer een (domme) scam in mijn mailbox

Hello,

I am Maureen Hinckley and my foundation is donating ($550,000 USD) to
you. Contact us via my email at (x@gmail.com) for further
details.

Best Regards,
Mrs. Maureen Hinckley,
Copyright ©2023 The Maureen Hinckley Foundation All Rights Reserved.

---

Mijn reactie

Woow thank you! Now all my dreams come through!
Please deposit the money in my paypal account (same email) and then we will talk.

Je doet er mee wat je wil. Maar antwoorden op scam mails of berichten wordt ook afgeraden, omdat dat scammers op die manier wel weten dat mailadres/nummer effectief in gebruik is. De kans bestaat dat je daardoor net meer van die mails of berichten gaat ontvangen.

I am interested. Je merkt duidelijk op dat dit een scam is (alle ja ik merk dit toch op). Maar ik wil ook wel willen weten hoe dit exact in elkaar steekt (de details). Dus laat ons hier iets weten als je meer weet over deze scam he.

Ik vermoed dat ze een (boggus) linkje sturen via whatsapp en dan zo verder ..
Het zal zoiets zijn. Maar ik ben niet meteen van plan om mijn nummer te geven :) Zal ik de jouwe geven voor testdoeleinden? Mag in PM :P

Je doet er mee wat je wil. Maar antwoorden op scam mails of berichten wordt ook afgeraden, omdat dat scammers op die manier wel weten dat mailadres/nummer effectief in gebruik is. De kans bestaat dat je daardoor net meer van die mails of berichten gaat ontvangen.
Dat klopt. Scams die binnenkomen via mijn primary emailaddressen 'blacklist' ik en klaar.

Maar dit is gestuurd naar mijn anoniem yahoo emailaddres dat ik zelf gebruik voor zaken waarvoor ik liever anoniem wens te blijven
(voornamelijk voor gerontologie omdat daar veel vreemd volk op zit en ik niet zit te wachten op spam van die mensen). Dus dit kan hier geen kwaad.

Neen [email protected] is niet mijn email - er staan nog extra cijfertjes tussen ;)

Het zal zoiets zijn. Maar ik ben niet meteen van plan om mijn nummer te geven :) Zal ik de jouwe geven voor testdoeleinden? Mag in PM :p
Neen dat is geen geheim se: 112 is mijn nummer :tongue: ............................................................. NIET
(Ter info: niet bellen hé - dit is het noodcentrale nummer)

Laatst bewerkt:
Dat klopt. Scams die binnenkomen via mijn primary emailaddressen 'blacklist' ik en klaar.

Maar dit is gestuurd naar mijn anoniem yahoo emailaddres dat ik zelf gebruik voor zaken waarvoor ik liever anoniem wens te blijven
(voornamelijk voor gerontologie omdat daar veel vreemd volk op zit en ik niet zit te wachten op spam van die mensen). Dus dit kan hier geen kwaad.

Neen [email protected] is niet mijn email - er staan nog extra cijfertjes tussen ;)

Neen dat is geen geheim se: 112 is mijn nummer :tongue: ............................................................. NIET
(Ter info: niet bellen hé - dit is het noodcentrale nummer)
Ah oei. Ze kenden helemaal niemand die Makila noemt. :unsure:

Terug
Bovenaan