Nu al de tweede keer deze week dat ik zo'n mail ontvang van 'politiedefederale at gmail.com' (lol) met de boodschap dat ik de wet overtreden heb en dringend een scan van mijn identiteitskaart moet doorsturen.
Meestal gepaard met een amateuristische pdf waarin staat dat het gaat over 'exhibitionisme, pedocriminaliteit en zedenfeiten' of iets in die trend.
Ik lach daar altijd eens bij, maar kan me voorstellen dat sommigen toch gechoqueerd zijn door dit soort mails. (ooit van een kuisvrouw gehoord dat zij zo'n mail ontvangen had en zich zorgen begonnen te maken over haar echtgenoot)
Scammers blijven toch echt de schaamluizen van onze maatschappij.
Het is ondertussen al een paar jaar geleden, maar ik kreeg toen telefoons van een bepaald nummer (ik denk zelfs een gsm-nummer, maar dat ben ik niet meer zeker). Omdat het een nummer was dat ik niet kende, nam ik niet op. Ik kreeg toen een voicemail in een vrouwelijke robotstem in het Engels dat ze de federale politie waren en me wilden spreken in verband met een lopend onderzoek of zoiets. Heel raar.
Mijn redenering was dat als ze me echt nodig hadden ze me ook wel wisten wonen en me een brief ofzo konden sturen en dat de federale politie toch wel genoeg volk zal hebben om me toch wel in mijn eigen taal of desnoods in een andere landstaal op te bellen dan dat je een robotstem in het engels op me af moet sturen.
Maar eerlijk, 100 procent was ik er aanvankelijk niet gerust in. Een week of een paar weken later kwam het toen in het nieuws of las ik ergens dat ze mensen zo probeerden te scammen. Dus toen was ik wel volledig gerustgesteld dat ik juist gehandeld had.
Deze week in een werkmailadres zogezegd een mail van een politiecommissaris binnen gekregen. Maar het kwam van een gmail-adres en er stond maar één zinnetje in de mail dat ook nog eens heel raar geformuleerd werd. Niet echt geloofwaardig.

Dat was nog niet eens in mij op gekomen.
Dus 'ok' ik zal het verhaal dan maar vertellen zeker? (anders blijven mensen de verkeerde gedachten en fantasieën er op los laten).
Deze waren op die bepaalde locatie nergens te bespeuren.