Hoe houd jij bestek vast?

Hoe gebruik jij mes en vork?

• Rechtshandig: vork links en mes rechts

Stemmen: 69 50,0%
  • Rechtshandig: vork rechts en mes links

Stemmen: 46 33,3%
  • Linkshandig: vork links en mes rechts

Stemmen: 21 15,2%
  • Linkshandig: vork rechts en mes links

Stemmen: 2 1,4%

• Totaal aantal stemmers
    138

shellshock

Well-known member
Crowdfunder FE
Tijdens een lunch met enkele collega's viel me iets op waar ik tot voor kort nog nooit echt bij stil had gestaan; er is geen vaste hand voor het vasthouden van bepaald bestek tijdens de maaltijd. Vooral dan mes en vork.
Normaal legt men bij het dekken van de tafel de vork(en) links van het bord en de mes(sen) rechts. Ik dacht altijd dat bij het eten deze logica werd doorgetrokken, maar blijkbaar zijn er dus (veel meer mensen dan ik dacht) die met links snijden en rechts hun vork gebruiken. Rechts- of linkshandig bleek eigenlijk geen invloed te hebben; rechtshandigen die links snijden en rechts prikken, linkshandigen die rechts snijden en links prikken.

Net zoals gelijkaardige zaken als: de wc-rol van of naar de muur af in de houder plaatsen, bestek in het mandje van de afwasmachine met de handgreep naar onder of boven (of wel of niet voorsorteren indien je met een aparte bestekschuif werkt), is dit een goed voorbeeld van iets volledig triviaals waar je goed over kan doorneuten. Ideaal voor een forum dus. :unsure:

Vork links, mes rechts. Dat zijn tafelmanieren en ik vind het belangrijk dat bv. mijn dochter zo kan eten. Dat staat los van eens enkel rechts met een vork eten thuis ofzo.

Overigens al vaak genoeg gezien bij Amerikanen dat ze daar niets van weten en zelfs hun vork vastgrijpen met de hele vuist alsof ze een hamer vasthebben.

ik heb ooit een date gehad dat zo een vuist maakte om haar vork te nemen.... het is bij 1 date gebleven.
Ik vind tafelmanieren zo veelzeggend eigenlijk.
Ik heb er wel nooit bij stilgestaan dat sommige mensen effectief linkshandig zijn en dat het voor hen anders is, of dat er natuurlijk mensen zijn met een medisch probleem die de motoriek of whatever niet hebben.

Rechtshandig, vork rechts en mes links...fuck de etiquette
Dit!

ik heb ooit een date gehad dat zo een vuist maakte om haar vork te nemen.... het is bij 1 date gebleven.
Ik vind tafelmanieren zo veelzeggend eigenlijk.
Ik heb er wel nooit bij stilgestaan dat sommige mensen effectief linkshandig zijn en dat het voor hen anders is, of dat er natuurlijk mensen zijn met een medisch probleem die de motoriek of whatever niet hebben.
Zo een vuist maken zou ik mij ook aan storen maar ik vind mijn tafelmanieren niet minder omdat ik vork en mes omgekeerd vasthoud dan voorgeschreven is volgens de etiquette. Ik denk net dat ik er belachelijker ga uitzien als ik met links het vork naar mijn mond probeer te brengen.

Begrijp ik sowieso, alleen geen idee hoe het ooit begonnen is met het ‘omgekeerd’ vast te houden.
Als kind zo begonnen want die vork gebruik je meer en ging dus als rechtshandige in je rechterhand, en nooit veel commentaar op gehad van de ouders? :tongue:

Bij ons thuis was het een groot drama als er in het openbaar niet deftig gegeten werd.

Interessant.
Wij zijn met zes thuis, en we hebben letterlijk van elke categorie iemand:
* rechtshandige die vork in de rechterhand neemt (ikzelf, het is idd tegen de etiquette maar lijkt mij toch gewoon logisch. Met je meest handige hand het belangrijkste stuk bestek vastnemen?)
* rechtshandige die vork in de linkerhand neemt. Dit is een "normale".
* linkshandige die vork in de rechthand neemt. Deze persoon is wel wat uitzonderlijk vermoed ik, hij schrijft links, maar werpt rechts bijvoorbeeld.
* linkshandige die vork in de linkerhand neemt.

Voor alle duidelijkheid: als ik de tafel zet, liggen de vorken allemaal rechts. Als het vrouwke de tafel zet, liggen de vorken allemaal links

Interessant.
Wij zijn met zes thuis, en we hebben letterlijk van elke categorie iemand:
* rechtshandige die vork in de rechterhand neemt (ikzelf, het is idd tegen de etiquette maar lijkt mij toch gewoon logisch. Met je meest handige hand het belangrijkste stuk bestek vastnemen?)
* rechtshandige die vork in de linkerhand neemt. Dit is een "normale".
* linkshandige die vork in de rechthand neemt. Deze persoon is wel wat uitzonderlijk vermoed ik, hij schrijft links, maar werpt rechts bijvoorbeeld.
* linkshandige die vork in de linkerhand neemt.

Voor alle duidelijkheid: als ik de tafel zet, liggen de vorken allemaal rechts. Als het vrouwke de tafel zet, liggen de vorken allemaal links
het belangrijkste stuk bestek is volgens mij tussen vork en mes wel het mes. Daar maak je toch de snijbeweging mee? Ik bedenk me juist dat ik zelf niet weet dat ik deftig soep kan eten met een lepel in de linkerhand.

Linkshandig: vork links en mes rechts - check
En alleen een vork? Links dan.

Als linkshandige schrijf en eet ik met links.

Ik heb er wel nooit bij stilgestaan dat sommige mensen effectief linkshandig zijn en dat het voor hen anders is,
Hoezo? Linkshandig = vork links = zoals het hoort. :)

Mes is toch het belangrijkste? Met een vork gebruik je om je voedsel vast te houden terwijl je snijdt en het naar je mond te brengen. Om voedsel op je vork te krijgen dirigeer je met je mes in je dominante hand het voedsel naar je vork. Snijden is motorisch ook fijner, druk zetten, snijbeweging,...

Mes is toch het belangrijkste? Met een vork gebruik je om je voedsel vast te houden terwijl je snijdt en het naar je mond te brengen. Om voedsel op je vork te krijgen dirigeer je met je mes in je dominante hand het voedsel naar je vork. Snijden is motorisch ook fijner, druk zetten, snijbeweging,...
Iedereen is zo te zien anders. Ik ben linkshandig en toch snijd ik al mijn vlees met het mes met mijn rechterhand. :D

En wat is een dominante hand? ;) Mijn rechterhand + pols is sterker dan mijn linkse (raar maar waar). Ergens macht op uitoefenen die ik dus meestal met mijn rechterhand.

En ik stamp tegen ne voetbal met mijn rechtervoet.

Laatst bewerkt:
Vork links, mes rechts. Dat zijn tafelmanieren en ik vind het belangrijk dat bv. mijn dochter zo kan eten. Dat staat los van eens enkel rechts met een vork eten thuis ofzo.

Overigens al vaak genoeg gezien bij Amerikanen dat ze daar niets van weten en zelfs hun vork vastgrijpen met de hele vuist alsof ze een hamer vasthebben.
Blijkbaar is dat laatste idd typerend. Ik heb een vriend die naar de VS is verhuisd en als hij terug in ons land is gaan we met ons groepje eens gaan eten. Die haalt er gewoon telkens de Amerikaanse toeristen uit. :biglaugh:

Bij mij is het complex.

Ik ben linkshandig en mijn vork hou ik met rechts vast, mes met links.
Maar geef mij een koksmes, dunschiller, schaar, cuttermes, snoeischaar,... en die gebruik ik met rechts. Idem voor bv een squashracket, bowling= rechts.
Voetballen doe ik dan weer met de linkervoet.

In Amerika is de etiquette anders. Daar snij je eerst een stukje af, leg je vervolgens het mes op het bord en wissel je je vork van links naar rechts en breng je het eten naar je mond. Vervolgens begin je weer van bij af.

Terug
Bovenaan