Hoe kaart je het gesprek over meer/minder seks met je partner aan?

.

Momenteel zitten we in zo een mindere periode. We hebben in 2025 tot nu toe 4x seks gehad.
Hoe perceptie alles bepaalt. 4x in 2025 weinig vinden, terwijl dat in mijn relatie als "veel" gezien wordt. Ik had soms maar 4x/jr seks.
Nuja..het heeft van mijn kant gezorgd voor seksueel bedrog met vrouwelijke "lotgenoten". Uiteraard niet ok...

@mac-bc Het klinkt alsof uw vrouw mentaal en fysiek moe is, deels door het werk, deels door de kinderen, deels door het huishouden.

Uw frustraties zullen haar gemoedstoestand ook niet naar romantiek en geilheid brengen.

Concreet: Kijk eens samen hoe je haar kan ontlasten, ontstressen en energie kan geven. Daarna kan je kijken om wat quality time in te plannen.

Happy wife, happy life.

(*) Behalve wanneer er kinderen moesten gemaakt worden natuurlijk. Dan besprong ze mij meerdere keren per dag. Achteraf bekeken zou je kunnen stellen dat ik seksueel misbruikt werd omwille van haar behoefte aan sperma. Ik fungeerde als zaadbank. Nu ik mijn taak als spermadonor heb vervuld, mag ik beschikken. Maar eerst nog even de afwas doen aub. Ah ja, want je moet wel een moderne man zijn natuurlijk.
Als vrouwen op die manier zouden behandeld worden, er was al lang een #MeToo van gekomen en een parlementair debat.
Zodra een vrouw voor een kinderwens van de pil gaat en de normale cyclus zich herneemt is het normaal dat de seks drive toeneemt. En ja zeker rond de vruchtbare dagen: oestrogeen piekt en alles wordt daar beneden natter om het sperma vlotter te helpen begeleiden naar de plaats waar het moet zijn. Dat is louter de natuur.
Mijn vriend zegt eveneens dat al heel zijn leven zijn seks drive ongelooflijk piekt in de herfst omdat bij een bevruchting je dan een baby krijgt in de warmere maanden wat vroeger een betere overlevingskans gaf aan het kind.

Een man drijft heel zijn leven lang op zijn natuurlijke hormonale golven. Bij een vrouw worden die vaak afgezet buiten de perioden van een kinderwens. Zou dus niet te snel oordelen dat ze ‘u misbruikte’ voor de better case. Hoogstwaarschijnlijk was haar libido echt verhoogd. En al zeker als er gewerkt wordt een pil met voornamelijk progesteron.

Als, zoals naar verluid al 5 jaar, de frustraties blijven oplopen, is het niet ondenkbaar dat er steeds hardere woorden vallen natuurlijk. Zo komen we immers vaak aan echtscheidingen toe. Eens (een paar keer) stevig ruzie maken, kan de situatie wel keren soms, maar als de woorden té hard worden, gaat het waarschijnlijk meer kwaad dan goed doen.

Als het al zolang bezig is, dan zullen beide partijen wel boter op het hoofd hebben natuurlijk. We horen ook maar één kant van het verhaal uiteraard.

Ik begrijp wel de frustraties aangaande het gedrag van de wederhelft. Als je zaken te horen krijgt als 'Goh, was dat vandaag?' of 'Mijn vriendinnen zeggen dat dat helemaal geen probleem is', of dat ze een houding heeft als 'Jij hebt zin? Ik niet. Pech.'. Tja... dan is het zeer begrijpbaar dat je je als partner ook niet gehoord voelt, en dat is toch een van de belangrijke bouwblokken van een goede relatie, naar mijn mening. Dan zijn dat al logische frustraties, nog los van het gebrek aan seks zélf.

Akkoord.

Het gezinsleven op orde krijgen is toch een absolute eerste voorwaarde. Ja, werken is zwaar. Ja, kinderen zijn zwaar. Maar allebei fulltime(?) werken en 1 kind(?) is ook het einde van de wereld niet hé. Het maar normaal vinden dat je in die situatie allebei doodop bent en gestresseerd bent, is niet correct. Dat kan voor een bepaalde periode, maar dat kan echt niet blijven duren. Dan moet je dringende alles eens onder de loep nemen en zaken gaan aanpakken en veranderen.

Twee kinderen en ook wel twee redelijk veeleisende jobs. Maar we nemen buiten onze jobs en de kinderen ook misschien wat teveel hooi op onze vork op andere vlakken de laatste jaren. We hadden eerst een opbrengsteigendom gekocht en daar wat problemen mee gehad (onlangs terug verkocht), we zijn in het bestuur van een coöperatie gestapt (met alle bijhorende verplichtingen vandien), de laatste maanden heel wat tijd gestoken om een zelfstandige zaak op te starten (wat recent een serieuze tegenslag heeft gekend), we willen op termijn ook nog verhuizen met bijhorende discussies over hoe en waar, ...

Het helpt allemaal niet natuurlijk.

Zelfde met het 'te moe zijn voor seks'. Als dat echt élke keer het excuus is, dan spelen er toch ook andere zaken mee hoor (tenzij er ook fysieke/mentale problemen zijn). Wederom, dat kan voor een bepaalde periode, maar kan ook niet blijven aanslepen. Soms moet je er ook gewoon tijd en energie in willen steken en gewoon aan beginnen, zoals vele seksuologen zeggen. De zin kan komen. Komt die niet? Jammer, maar je hebt het tenminste geprobeerd en een respectvolle partner zal dat ook appreciëren. Seks moet ook geen 2u duren met 15 standjes.

Door bovenstaande redenen, zijn mijn verwachtingen ook niet zo hoog. Ik verwacht niet elke week seks. Maar na een paar weken verwacht ik dan wel eens iets. Of verwacht ik toch minstens de goesting om ernaar te werken.

Dus: leven op orde brengen + hulp zoeken (want het klinkt als té ver gevorderd om nog zelf uit te geraken).

Maar... dan moet je er allebei wel voor open staan. Zij moet er aan willen werken, jij zal je niet-verwijtend en constructief moeten opstellen tijdens de therapie.

Door alle bovenstaande activiteiten leggen we onze hoop nog in het feit dat het nu veel te druk is met vanalles en nog wat. Dat het wel zal beteren als we het wat minder druk krijgen.

Ik heb die frutstratie ook al gemerkt bij vrienden. "Ja, 't gaat zo moeilijk" of vaste date nights vastleggen, maanden op voorhand, zodat zij weet wat de verwachting is. Ik zou dat zelf niet kunnen en niet willen om eerlijk te zijn. Dat is de zaken overforceren en imo ga je dan een verwachting leggen bij je partner die ze niet altijd kan waarmaken.

Stel dat je dan aan je datenight avond komt en haar hoofd staat er niet naar, ga je dat dan toch forceren? Daar wordt toch niemand blij van?

Onze gewoonte is om quasi elke avond samen naar bed te gaan. Nog effe iets lezen, daarna tegen elkaar liggen en nog wat bij praten.
Imo creeërt dat wel een bepaalde sfeer waarin zaken sneller en natuurlijker kunnen escaleren. Seks is hier eigenlijk nooit gepland maar vloeit altijd voort uit 's avonds tegen elkaar te plakken in bed.

Die gewoonte om samen te gaan slapen gebeurt hier eigenlijk amper. Ik ben meer een avondmens en heb minder slaap nodig. Maar om bepaalde zaken gedaan te krijgen is dat wel een goeie tip, want dan gebeurt er al sneller iets.

En als je wéét dat je van een avondje TV-kijken moe wordt (ik val dan ook vaak in slaap om dan wakker te worden, nog een koffie te gaan halen en ergens anders te gaan zitten met een boek), zorg er dan voor dat je vroeger tussen de lakens kan belanden. Maak daar iets speels van. Bouw de spanning op.

Hier zijn we daar gewoon eerlijk en open in hoor, ik snap niet hoe mensen dat subtiel moeten aanpakken (ja uiteraard kan dat leuk zijn voor de sfeer) in een langdurige relatie met kinderen. Mijn vrouw pakt nog de pil, wat haar libido wat vermindert, maar zelfs dan is het toch meestal zo dat we gewoon naast elkaar in de zetel zitten wanneer de dochter slaap en een van ons gewoon zegt: "ik heb zin in seks, jij ook?"

Hier zijn we daar gewoon eerlijk en open in hoor, ik snap niet hoe mensen dat subtiel moeten aanpakken (ja uiteraard kan dat leuk zijn voor de sfeer) in een langdurige relatie met kinderen. Mijn vrouw pakt nog de pil, wat haar libido wat vermindert, maar zelfs dan is het toch meestal zo dat we gewoon naast elkaar in de zetel zitten wanneer de dochter slaap en een van ons gewoon zegt: "ik heb zin in seks, jij ook?"
Ik ben dan toch meer van de school van @Creeping Death waarbij ik graag heb dat de dingen tot stand komen uit 'sfeer' eerder dan uit het expliciet uitspreken de goesting :D Seks is voor mij ook gewoon het gevolg van het opbouwen van een bepaalde spanning, en dat is iets dat ik moeilijk vind om op commando te doen.

Ik ben dan toch meer van de school van @Creeping Death waarbij ik graag heb dat de dingen tot stand komen uit 'sfeer' eerder dan uit het expliciet uitspreken de goesting :D Seks is voor mij ook gewoon het gevolg van het opbouwen van een bepaalde spanning, en dat is iets dat ik moeilijk vind om op commando te doen.
Goh, er is een tijd en plaats voor beide denk ik. Sinds de dochter is het soms ook gewoon een kwestie van "het wordt nog eens tijd".

Voor een man is de goesting toch wel sneller te vinden dan voor een vrouw, of ben ik daar te kort door de bocht in? We staan sneller ... euhm .. paraat.

Ik vind dat ook wel plezanter, maar sinds de kinderen er zijn is dat helemaal veranderd. Tot op een bepaald punt dat de spontaniteit helemaal weg was en we het gewoon beginnen in te plannen. 'Wat denk je? Morgenavond tijd voor maken?' 'Ok'.

Met de kinderen is het niet alleen een pak drukker, er zijn veel minder momenten waarop we alleen zijn. En wanneer we dan alleen zijn en allebei in de zetel ploffen, is dat meestal in het weekend en zijn we beiden doodop.

Dat heeft niets te maken met subtiel aanpakken hoor.
Da's gewoon de manier van met elkaar om te gaan. Gewoon tegen elkaar zeggen: ik heb zin, dat gaat ook hoor maar gebeurt minder.
't merendeel van de avonden blijft het ook gewoon bij knuffelen en in elkaars armen liggen.

Weet je, ik heb op mijn leeftijd al een en ander meegemaakt, voor een of andere reden kiezen mensen mij om hun hart te luchten.

Luisteren is een kunst, ik zal nooit oordelen en zwijg als een graf naderhand . . . soms heb ik het geluk dat ik beide zijden van het verhaal hoor.

Het Mac-bc verhaal is eentje dat keer op keer terugkomt .... en in de meeste gevallen draait het uit op een scheiding of berusting van de partner die het meeste tekort gedaan is. De partner/man die berust doet dit vaak om het huwelijk te redden en gaat misschien zijn behoeften ergens anders halen al dan niet bij een professional.

Wat mij telkens weer opvalt is dat die vrouwen zonder blikken of blozen van hun partner eisen dat hij trouw blijft en als door de hand Gods geslagen, er van schrikken dat hun man vreemd gaat, en op een bepaald moment, na jaren geduld, begrip, uzelf te kort doen etc. heeft hij ineens een klik met een andere vrouw en uiteraard,na jaren verwaarlozing, is de seks, niet geheel verrassend, fantastisch.

Ik heb van verschillende vrouwen gehoord dat seks als wapen wordt gebruikt . . . de kraan gaat dicht en gij staat te springen van de goesting(zij zijn het sterke geslacht).

Ik wens Mac-Bc veel wijsheid, sterkte en relativeringsvermogen.

Laatst bewerkt:
Als het puur om lust gaat en je staat te springen van de goesting volstaat een rondje zelfbevrediging wel, maar seks is wel meer dan dat alleen.

Als het puur om lust gaat en je staat te springen van de goesting volstaat een rondje zelfbevrediging wel, maar seks is wel meer dan dat alleen.

DIY is ook maar behelpen i.v.m. the real thing (logisch).

Ik heb geen ervaring met professionele sekswerkers en betwijfel of ik het zou kunnen.
Daar zit het verschil, seks om de lichamelijke behoefte (tegen betaling) te vervullen of seks die lichamelijke en geestelijke behoefte vervult bij u en uw geliefde.

Terug
Bovenaan