Hoe langdurige periode van werkloosheid door burn-out verklaren aan nieuwe werkgever

Wasabipate

New member
Hallo,

Na een zware periode van meer dan een jaar thuis te zitten met burn-out, keer ik terug naar de arbeidsmarkt.

Ik heb geen idee hoe ik dit precies moet aanbrengen bij een toekomstige nieuwe werkgever.
Ik vrees al voor de reactie tijdens een sollicitatiegesprek, als ik dit zou meedelen.
Het zal natuurlijk wel ter sprake komen, het is intussen al meer dan een jaar geleden dat ik zelf mijn ontslag heb gegeven bij mijn vorige werkgever en men zal dat ook zien op mijn cv.

Ik kan ook niet zeggen dat ik op wereldreis gegaan ben, want ben nergens naartoe gegaan.

Gewoon eerlijk zijn zeker? En hopen dat men mij een kans wil geven?
Ik vrees echt dat dit een enorm negatieve indruk gaat geven, maar ja het is nu eenmaal zo gelopen...

Iemand die hetzelfde meegemaakt heeft?

Eerlijk zijn? Wat ga je doen voor de rest van uw carriere liegen daarover?

en de nieuwe werkgever zal sowieso de laatste contacteren voor een referentie dus dat komt toch boven.

Vooral zien hoe je het formuleert. Als je niet zegt "burn-out", maar zegt "Ik heb een periode genomen voor mezelf om me professioneel en privé te heroriënteren." Dan lieg je niet, maar komt het al heel anders over. En bereid je dan natuurlijk ook voor op de mogelijk bijvragen.

Hoe je het draait of keert, afhankelijk van de functie waarvoor je solliciteert, zal dit gezien worden als "gat in je CV". Door recruiters en HR wordt dit vaak negatief ervaren. Best gewoon eerlijk zijn, is ook niets mis mee.

Vooral zien hoe je het formuleert. Als je niet zegt "burn-out", maar zegt "Ik heb een periode genomen voor mezelf om me professioneel en privé te heroriënteren." Dan lieg je niet, maar komt het al heel anders over. En bereid je dan natuurlijk ook voor op de mogelijk bijvragen.

Ik vraag me ook af in hoeverre men mij mag bijvragen stellen over burn-out.
Is dit niet medisch geheim? Ik ga zeker zeggen dat ik burn-out heb van het werk, maar de dieperliggende factoren wil ik helemaal niet bespreken.

Natuurlijk als men mij vraagt hoe mijn vorig werk mij richting burn-out gestuurd heeft, zal ik wel wat kunnen vertellen. Maar dan enkel over de werkcontext.

Ik heb ook een tijd thuis gezeten. Bij mij wel vanwege een depressie. Heb dat gewoon verteld. Als ze u daarom niet aannemen dan is het eigenlijk een zegen, want ge wilt niet bij een WG werken die geen begrip heeft voor zo'n zaken.

en de nieuwe werkgever zal sowieso de laatste contacteren voor een referentie dus dat komt toch boven.

Ik heb het maar 1 van de 2 keren meegemaakt dat een nieuwe werkgever vroeg om een referentie.
Mocht dit nu echter het geval zijn, dan wordt dit ook nog leuk. Ben in zeer slechte verstandhouding weggegaan.
Misschien komt er dan nog wat modder mijn richting uit. Kan mijn potentieel nieuwe werkgever meteen de sfeer opsnuiven van mijn vorig werk.

Hoe je het draait of keert, afhankelijk van de functie waarvoor je solliciteert, zal dit gezien worden als "gat in je CV". Door recruiters en HR wordt dit vaak negatief ervaren. Best gewoon eerlijk zijn, is ook niets mis mee.

Bij ons loopt het vol met sjarels die een half jaar of een jaar op sabbatical, time out, whatever gaan. En dat zijn allemaal hoge piefen.

En op hun linkedin ? Dat loopt gewoon door.

Je kunt op je CV ook gewoon geen gat zetten. Alsof er bij iemand exacte data bij staan. Zet gewoon
2019-2020 blablabla
2020-2021 yadiauya
2022-2024 xyz

Indien je al veel werkervaring hebt? Wat Cege zegt: Nobody cares. Vul de gaatjes op met cement (figuurlijk).

Indien je weinig werkervaring hebt? Gewoon eerlijk zijn. Moest je toch geen werk vinden na lang zoeken (worst case): Stap een interimkantoor binnen, daar is vroeg of laat altijd wel werk voor jou. (Als tijdelijk worst case een minderwaardige job [tov uw diploma] aannemen om jezelf terug de markt in te prijzen géén issue is voor je)

Dan is er ook weinig risico voor de werkgever als je toch hervalt. Ben je een jaartje later nog niet hervallen en werk je volop via dat interimkantoor? Dan is je gat op je CV tegen dan wel weggewerkt en zien werkgevers ook dat de kans op herval minimaal is.

Ik zou je aanraden er open over te zijn, maar ook te kaderen welke stappen je ondertussen genomen hebt om weer verder te kunnen. Het is ook belangrijk dat ze het weten zodat ze je niet onbewust in herval duwen door bepaalde triggers te geven.

Men mag daar niet naar vragen.
Een werkgever mag je zelf niet vragen of je hobby's hebt.
We mogen niet vragen naar de inhoud van je cv? Dat is wel heel straf weer.

Je moet daar inderdaad niet antwoorden. Al moet je dan ook niet verbaasd zijn als je hoogstwaarschijnlijk geen 2de gesprek hebt / de job niet hebt.

Nee, het is niet dat je er niet hoeft op te antwoorden.
Het is wettelijk verboden om te vragen, heel veel werkgevers zijn hier niet van op de hoogte, er zijn nog wel meer van die zaken die bij wet verboden zijn maar elke recruiter toch vraagt.
Hier op het werk heb ik al onze leidinggevenden door de training moeten laten gaan omdat er hier ook een heel deel niet van op de hoogte waren.

Nog enkele voorbeelden die niet gevraagd mogen worden:
▪ Heeft u kinderen?
▪ Wat zijn uw hobby’s?
▪ Wat is uw huidig loon?
▪ Hoe oud bent u?
▪ Waarom ben je bij je laatste werkgever vertrokken?
▪ Heb je een partner?
▪ Heb je gezondheidsproblemen waar we rekening mee moeten houden?
▪ Ben je lid van een club of beweging?
▪ Kan je goed overweg met jongere collega’s?

Nee, het is niet dat je er niet hoeft op te antwoorden.
Het is wettelijk verboden om te vragen, heel veel werkgevers zijn hier niet van op de hoogte, er zijn nog wel meer van die zaken die bij wet verboden zijn maar elke recruiter toch vraagt.
Hier op het werk heb ik al onze leidinggevenden door de training moeten laten gaan omdat er hier ook een heel deel niet van op de hoogte waren.

Nog enkele voorbeelden die niet gevraagd mogen worden:
▪ Heeft u kinderen?
▪ Wat zijn uw hobby’s?
▪ Wat is uw huidig loon?
▪ Hoe oud bent u?
▪ Waarom ben je bij je laatste werkgever vertrokken?
▪ Heb je een partner?
▪ Heb je gezondheidsproblemen waar we rekening mee moeten houden?
▪ Ben je lid van een club of beweging?
▪ Kan je goed overweg met jongere collega’s?
Wat hij bedoelt is dat als ze het vragen, het antwoord dat dit niet legaal is om te vragen/je niet hoeft te antwoorden/... waarschijnlijk geen goede indruk gaat geven. Verder staan sommige van die zaken al eens op een CV.

Hallo,

Na een zware periode van meer dan een jaar thuis te zitten met burn-out, keer ik terug naar de arbeidsmarkt.

Ik heb geen idee hoe ik dit precies moet aanbrengen bij een toekomstige nieuwe werkgever.
Ik vrees al voor de reactie tijdens een sollicitatiegesprek, als ik dit zou meedelen.
Het zal natuurlijk wel ter sprake komen, het is intussen al meer dan een jaar geleden dat ik zelf mijn ontslag heb gegeven bij mijn vorige werkgever en men zal dat ook zien op mijn cv.

Ik kan ook niet zeggen dat ik op wereldreis gegaan ben, want ben nergens naartoe gegaan.

Gewoon eerlijk zijn zeker? En hopen dat men mij een kans wil geven?
Ik vrees echt dat dit een enorm negatieve indruk gaat geven, maar ja het is nu eenmaal zo gelopen...

Iemand die hetzelfde meegemaakt heeft?

Niet elke werkgever reageert begripvol maar zou je daar willen werken? Eigenlijk zou niemand daar moeten willen werken.
Ik heb niet het antwoord voor je, behalve dat ik eerlijk zou willen zijn maar dan nog heb je daarin veel manieren hoe je zoiets brengt. En dat brengen moet ook coherent zijn met wie jij bent, anders klopt het niet. En dan word je sowieso niet aangenomen.

Ik zou oefenen voor ik op “examen” ga. Dus, waarom zou je niet eerst solliciteren naar banen die je niet wilt, puur voor het oefenen van het sollicitatiegesprek. En dan na het sollicitatiegesprek opnhieuw bellen met de vraag wat je beter had kunnen doen in dat gesprek en dan ook toespitsen op die missende periode in jouw cv, althans hun reactie op jouw antwoorden daarop. Je zou verbaast staan hoeveel praktische feedback je daarop krijgt. Feedback die is toegespitst op jou, in deze branche, op jouw cv…

Ik ben zelf dik anderhalfjaar thuis geweest. Ik viel nog onder contract bij ijn werkgever dus ik heb bij mijn volgende sollicitatie gewoon gezegd dat ik daar werkzaam was tot x datum.

"Sowieso". Is dat dan écht de golden standaard? Als je nog ergens aan de slag bent vind ik dat bv al not done dat ze uw huidige werkgever mee in de loop trekken. Afhankelijk van de reden waarom je elders solliciteert heb je misschien liever niet dat je huidige werkgever op de hoogte wordt gesteld van het feit dat je aan het uitkijken bent naar een andere job.

Eerlijk gezegd: cege zijn oplossing al the way... veel mensen steken echt véél te veel detail in hun CV. Een CV moet bestaan uit bullet points die een uitnodiging voor een gesprek moeten forceren. Nobody cares of je nu in januari of november bent vertrokken ergens, het jaartal alleen is meer dan genoeg, zeker als het vermelden van maanden gaten kan trekken in uw CV dan zijn dat soort details te mijden als de pest.
Het zal er toch vooral op aankomen hoe je uw gesprek doet... als die burn-out effectief ter sprake komt en je kan daar op één of andere manier een positieve spin aan geven (zelfreflectie, heroriëntatie) dan hoeft dat geen red flag te zijn. Als je natuurlijk op dat gesprek zit "Het was een zwááár jaar, ik ben er nog altijd niet helemaal de oude..." dan hoef ik geen glazen bol om de uitkomst van dat gesprek te voorspellen.

Niet doen als dat gat in het laatste jaar plaatsvond.
Want uw nieuwe werkgever krijgt het vakantieattest van het voorbije kalenderjaar van de oude werkgever, en dan zou uw nieuwe werkgever zien dat je gelogen hebt.
Idem met loon van het afgelopen jaar.

Voor gaten van langer geleden, lul away 🙂
Hangt er ook maar vanaf waar je begint. Op mijn werk komen de mensen van HR nooit in contact met de mensen die mij effectief hebben aangenomen. Dat is een andere dienst, die mensen zeggen gewoon 'maak in orde' en die doen hun ding. Vakantieattesten en weet ik veel wat allemaal passeert helemaal niet langs mijn baas, die gaan dat ook niet checken, they do not care.

Andere antwoorden niet gelezen, maar dit is mijn advies:

Wees eerlijk

Als de werkgever u niet aanneemt daardoor: you dodged a bullet.

Wees eerlijk, minimaliseer het ook niet. Want... je denkt toch niet dat je de eerste ben die terugkomt na een burnout?

Mensen hebben begrip voor eerlijkheid. Niemand vind het leuk als ze achteraf erachter komen dat je gelogen hebt.

Om toch een beetje advocaat van de duivel te spelen, ik vind reacties als "dodged a bullet" toch ook wel iets of wat overdreven. Als je ziet hoe problematisch het aantal "burn outs" is geworden de laatste jaren is het toch normaal dat werkgevers niet altijd staan te springen.

Als ik bij ons gewoon eens kijk, 24-jarige die al meerdere keren meerdere maanden thuis is geweest. En ook al meerdere keren terug werken gestuurd door de controle arts. Dan hebben we er nog 2 die de laatste 2 jaar geen enkele maand voltijds gewerkt hebben. Dat is continu ook workload die verdeeld moet worden onder de resterende collega's. Dan gaan wij tijdens sollicitaties ook wel 2 keer nadenken als iemand pas een jaar thuis is geweest.

Op dat vlak is eerlijkheid gewoon het beste. Begrip zal er altijd zijn als iemand zegt dat die een half jaar thuis is geweest na het overlijden van een partner. Iemand die niet wilt antwoorden zal iets minder begrip krijgen. Het is natuurlijk zijn/haar goed recht, maar zo werkt het nu eenmaal niet in de echte wereld.

En vooraleer ik hier weer op mijn doos krijg dat het bij ons wel verschrikkelijk zal zijn om te werken. De workload ligt bij ons vrij laag en je krijgt een mooie lijst aan extra legale voordelen. Niet voor niets dat vrijwel iedereen die vertrokken is omdat het gras elders groen was komt vragen of ze niet kunnen terugkomen. Want als ze vertrekken komen ze er plots achter dat ze wel effectief moeten werken op andere plaatsen.

Terug
Bovenaan