Hoe neem je ontslag?

Sollicitatieverlof nemen om aan uw plannen te werken en vakantiegeld laten uitbetalen.
Sollicitatieverlof mag enkel gebruikt worden om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken, niet om een zelfstandige activiteit voor te bereiden of te herbronnen. Ook al is het moeilijk te controleren, dit mag dus niet

Code:
 Art. 41.[1 § 1. Tijdens de opzeggingstermijn mag de werknemer, binnen de grenzen bepaald in de paragrafen 2 tot 4, 
met behoud van loon van het werk wegblijven om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken.
   § 2. Tijdens de laatste zesentwintig weken van de opzeggingstermijn mag de werknemer van dit recht om van het werk 
afwezig te zijn een- of tweemaal per week gebruik maken mits de duur van deze afwezigheid in totaal niet meer dan een 
arbeidsdag per week bedraagt. Tijdens de voorafgaande periode mag hij slechts één halve dag per week afwezig zijn.
   § 3. In afwijking van paragraaf 2, mag de werknemer die geniet van een outplacementbegeleiding bedoeld in hoofdstuk V
 van de wet van 5 september 2001 tot verbetering van de werkgelegenheidsgraad van de werknemers, tijdens de volledige duur 
van de opzeggingstermijn een- of tweemaal per week van het werk afwezig zijn mits de duur van deze afwezigheid in totaal niet
 meer dan een arbeidsdag per week bedraagt.
   § 4. De bepalingen van de paragrafen 2 en 3 zijn van toepassing op de deeltijds tewerkgestelde werknemer, evenwel in 
verhouding tot de duur van zijn arbeidsprestaties.]1

Ik weet niet of het hier helemaal past maar gezien de vele ergernissen lijkt het me ook niet off-topic te zijn: Wat zijn zo de do's en don'ts waar ik moet aan denken vooraleer ik mijn ontslagbrief definitief indien?
  1. Moet op mijn ontslagbrief al direct de datum van mijn laatste officiële werkdag staan?
  2. Wat met mijn resterende vakantiedagen? Blijf ik beter zo lang mogelijk officieel aan het werk door al mijn vakantiedagen in te zetten, of laat ik die beter gewoon uitbetalen?
  3. Iets wat ik beter nog voorbereid en/of rechtzet vooraleer ik mijn opzegperiode induik? Ik ben al bezig met de schade aan mijn voertuig te herstellen, rond ik dit best af vooraleer tot ontslag over te gaan?
  4. Heb ik recht op sollicitatieverlof, ook al weten ze dat ik gedurende deze periode niet zal solliciteren? Moet ik dat aanvragen?
Mijn korte feedback:
1. Neen. Maar wel duidelijk dateren en in tweevoud laten aftekenen. Ik heb mijn ontslag face-to-face ingediend dus de opzegtermijn begint dan de maandag daaropvolgend te lopen. In de brief kan je wel de opzegtermijn al vernoemen, en eventueel de datum waarop deze ingaat. Online voldoende templates te vinden.
2. Gegeven je herbronningsperiode is wat extra cash vermoedelijk handig dus laten uitbetalen. Al is verlof nemen geen groot issue, en ik vermoed dat je opzeg best lang is dus eens een weekje verlof is ook niet slecht.
3. Als er een bonus uitbetaald wordt, check goed de modaliteiten en timing. Ik heb bij een vorige werkgever meegemaakt dat iemand geen bonus kreeg omdat die ontslag ingediend had, ook al had die er in principe recht op want het ging om prestaties van het jaar voordien, maar bon de retentie op die manier was mislukt.
4. Je hebt er recht heb en je hoeft het idd niet te bewijzen. Eens scrollen op linkedin naar jobs kan ook aanzien worden als zoeken naar een job trouwens.

Algemeen (ik heb het zelf meegemaakt en gegeven je historiek zie ik je het ook nog zeggen): let op met bij je ontslag te benadrukken dat je je lopende taken zo goed mogelijk gaat afwerken en dat je werk er niet onder zal lijden, en dat je zo goed mogelijk overdracht zal doen, etc. etc.

Bij mij kwam het er op neer dat ik in mijn opzeg ineens nog meer belast werd (opdrachten voor klanten én mijn overdracht organiseren naar collega's én mijn oude/stille klantcontacten op de hoogte brengen met een collega te introduceren wat ook weer leidde tot extra meetings etc.).
Aanvragen voor verlof (in een opzeg van 13!! weken) werden zowel door de klant als mijn werkgever telkens gecontesteerd, idiote conflictsituatie. Sollicitatieverlof nemen is zelfs niet eens in mij opgekomen, heel spijtig achteraf bekeken. Dus maak daar direct duidelijke afspraken over.

Sollicitatieverlof mag enkel gebruikt worden om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken, niet om een zelfstandige activiteit voor te bereiden of te herbronnen. Ook al is het moeilijk te controleren, dit mag dus niet

Code:
 Art. 41.[1 § 1. Tijdens de opzeggingstermijn mag de werknemer, binnen de grenzen bepaald in de paragrafen 2 tot 4,
met behoud van loon van het werk wegblijven om een nieuwe dienstbetrekking te zoeken.
   § 2. Tijdens de laatste zesentwintig weken van de opzeggingstermijn mag de werknemer van dit recht om van het werk
afwezig te zijn een- of tweemaal per week gebruik maken mits de duur van deze afwezigheid in totaal niet meer dan een
arbeidsdag per week bedraagt. Tijdens de voorafgaande periode mag hij slechts één halve dag per week afwezig zijn.
   § 3. In afwijking van paragraaf 2, mag de werknemer die geniet van een outplacementbegeleiding bedoeld in hoofdstuk V
 van de wet van 5 september 2001 tot verbetering van de werkgelegenheidsgraad van de werknemers, tijdens de volledige duur
van de opzeggingstermijn een- of tweemaal per week van het werk afwezig zijn mits de duur van deze afwezigheid in totaal niet
 meer dan een arbeidsdag per week bedraagt.
   § 4. De bepalingen van de paragrafen 2 en 3 zijn van toepassing op de deeltijds tewerkgestelde werknemer, evenwel in
verhouding tot de duur van zijn arbeidsprestaties.]1
Uw cv updaten is al voldoende bewijs.

Denk dat hij al genoeg gratis uren aan die werkgever verspeeld heeft. Op het einde moet je enkel nog aan uw eigen welzijn denken. Het is duidelijk dat die werkgever hem te fel uitput om aan zijn eigen nieuw inkomen te werken. Liever iemand die die tijd ‘misbruikt’ om snel een nieuwe start te nemen dan iemand die volledig uitgeblust geraakt en 2 jaar op een ziekteuitkering komt te vallen ;). Gewoon al de mindset van ‘en nu doe ik iets voor mezelf’ kan al herbronnend werken.

Ik had hier thuis ook iemand op het randje van een burnout. Die heeft ook zijn sollicitatieverlof gebruikt voor opstart zelfstandige activiteit en ik merkte dat ‘foert zeggen’ hem extra energie gaf voor een nieuwe start.

Het is ook niet zeker dat hij zelfstandige wordt. Gebruik die tijd om wat actief naar vacatures te kijken en de afweging te maken. Iets wat niet lukt met de rompslomp op het werk.

Ja, subiet smijten ze hem buiten met een opzegpremie ipv zijn termijn te laten uitdoen. Wat een horror scenario.

- extra dingen om mee rekening te houden:
Modaliteiten rond uitbetaling bonus. (Zowel nieuwe als oude werkgever)

Die modaliteiten rond bonus zag ik hier ook al een aantal keer voorbij komen. Maar dat is (jammer genoeg) niet van toepassing. Geen enkele vorm van bonus of winstdeelname bij mijn werkgever.

Denk dat hij al genoeg gratis uren aan die werkgever verspeeld heeft. Op het einde moet je enkel nog aan uw eigen welzijn denken. Het is duidelijk dat die werkgever hem te fel uitput om aan zijn eigen nieuw inkomen te werken. Liever iemand die die tijd ‘misbruikt’ om snel een nieuwe start te nemen dan iemand die volledig uitgeblust geraakt en 2 jaar op een ziekteuitkering komt te vallen ;). Gewoon al de mindset van ‘en nu doe ik iets voor mezelf’ kan al herbronnend werken.

Ik had hier thuis ook iemand op het randje van een burnout. Die heeft ook zijn sollicitatieverlof gebruikt voor opstart zelfstandige activiteit en ik merkte dat ‘foert zeggen’ hem extra energie gaf voor een nieuwe start.

Het is ook niet zeker dat hij zelfstandige wordt. Gebruik die tijd om wat actief naar vacatures te kijken en de afweging te maken. Iets wat niet lukt met de rompslomp op het werk.

Het feit dat je sollicitatieverlof wil nemen, is dat ook iets wat je moet vermelden in uw ontslagbrief? Of is dat gewoon achteraf melden aan uw werkgever: "By the way: ik neem vanaf nu elke vrijdag sollicitatieverlof. Regel het."?

Het feit dat je sollicitatieverlof wil nemen, is dat ook iets wat je moet vermelden in uw ontslagbrief? Of is dat gewoon achteraf melden aan uw werkgever: "By the way: ik neem vanaf nu elke vrijdag sollicitatieverlof. Regel het."?
Moet niet in uw ontslagbrief. Gewoon mondeling melden.

Ik heb Mac-BC nergens zien zeggen dat hij zijn CV gaat updaten, wel dat hij zelfstandige wordt. Als de werkgever daarvan bewijs heeft, is het raprap updaten van een CV niet voldoende om het recht te openen.

(in een standaardsituatie waar je een andere job zoekt, is dat wél het geval, maar hier is het anders. Een CV kan je immers ook gebruiken voor iets anders dan een dienstbetrekking te zoeken, is dus geen voldoende bewijs).

Ik heb Mac-BC nergens zien zeggen dat hij zijn CV gaat updaten, wel dat hij zelfstandige wordt. Als de werkgever daarvan bewijs heeft, is het raprap updaten van een CV niet voldoende om het recht te openen.

(in een standaardsituatie waar je een andere job zoekt, is dat wél het geval, maar hier is het anders. Een CV kan je immers ook gebruiken voor iets anders dan een dienstbetrekking te zoeken, is dus geen voldoende bewijs).
En wordt het niets, dan ga ik een aantal sabbat-maanden nemen, herbronnen, om dan stilaan een nieuwe job te zoeken waarbij ik nog geen enkel idee heb hoe, wat, waar of hoeveel ik zal verdienen.

Er is nog niets beslist ;). Ik snap volledig dat in een veeleisende job met project management over verschillende projecten en een thuissituatie met kleine kinderen dat uw hoofd niet staat naar het doornemen van vacatures. Sollicitatieverlof biedt ruimte om overdag wanneer de kinderen op school/kinderopvang zijn die optie wel te bekijken. Hij kan dan ook zijn cv bijwerken, die naast vacatureteksten leggen wat hem een duidelijker beeld kan geven waar hij staat in de markt.

Uw ontslag geven zonder plan brengt grote onzekerheid. Die dagen sollicitatieverlof kunnen helpen om het één en het ander te bekijken.

Iemand die reeds een nieuw dienstcontract op zak heeft heeft recht op sollicitatieverlof om eventueel nog een andere werkgever te zoeken, waarom zou het hier, waar alle pistes nog open liggen dan niet mogen ;).

Als je in dienst blijft dan is de werkgever véél coulanter. Hiermee wil ik zeggen: De werkgever gaat dan nooit zeggen: Hier se 8x800€ balletjes wegens 8 schades aan de wagen!
Ik heb daar als werknemer een andere ervaring mee maar ik denk dat mijn werkgever er momenteel een a-hole over is als ik reacties van anderen op mijn verhaal las ^^.
Letterlijk elke collega die hier de voorbije 2j zijn wagen inleverde kreeg een rekening tussen 1000 en dikke 2000€.

Je moet dat niet vermelden op je ontslagbrief. Je moet aan je werkgever melden wanneer je sollicitatieverlof op wil nemen. In de laatste 26weken/6maand van je opzeg heb je recht op 1 dag/2 halve dagen per week. Is je opzeg langer dan heb je enkel in de laatste 6maand recht op een volle dag, in de weken voordien 1 halve dag/week. https://www.vlaanderen.be/sollicitatieverlof
De werkgever heeft volgens mij wel het recht om te vragen om dit bv niet op donderdag op te nemen maar finale beslissing ligt uiteindelijk bij de werknemer zelf. Maar zoals Cege zegt: wat gaan ze doen? U buiten smijten?

PS: omtrent uwe firmawagen niet onbelangrijke side note die niet iedereen altijd lijkt te kennen: uw firmawagen moet ter uwer beschikking blijven tijdens de volledige duur van de opzeg.
Een werkgever kan dus niet zeggen van "ge moet niet meer komen, en dan nu uw autosleutels graag". Als uw werkgever uw auto tóch terug eist voor het einde van u opzegperiode dan is de werkgever verplicht van een vergoeding te betalen in verhouding tot de waarde van die wagen tot aan het einde van de opzeg. Die exacte details ken ik niet maar er is geen enkele werkgever die vervroegd die wagen gaat opeisen als ze horen dat ze in de plaats gaan moeten betalen...

Ik zou persoonlijk mijn laatste dag op mijn ontslagbrief vermelden trouwens. Toen ik mijn ontslag gegeven heb bij mijn vorige werkgever was daar nadien discussie over. Ik zat toen in die overgangsregeling waar jaren vóór jaar x voor y aantal maand telten en de jaren na jaar x voor z aantal weken waardoor mijn ontslagperiode 1,5maand+6weken was of iets dergelijks. Bazin kwam op een bepaald moment dan af "well actually... ge hebt u misrekend, tis 3maand+6weken. Dus??? Gade nog langer blijven dan?". Bleek achteraf wel dat zij zich gewoon misrekend had maar goed.

Ik zou ook gewoon face to face mijn ontslag geven... het kost u minder geld en moeite en het is gewoon properder ook imo. Tenzij je écht écht écht niet meer on speaking terms zit met uw baas. Worst case weigeren ze uwen brief te tekenen en moet je hem alsnog aangetekend versturen maar wat winnen ze daar mee? Ze moet niet eens voor akkoord tekenen, voor ontvangst is goed. Ik heb een 2 maand voor mijn ontslag net niet neus aan neus gestaan met mijnen baas. Mijn bazin heeft ook gewoon getekend zonder veel gedoe.

Laatst bewerkt:
En wordt het niets, dan ga ik een aantal sabbat-maanden nemen, herbronnen, om dan stilaan een nieuwe job te zoeken waarbij ik nog geen enkel idee heb hoe, wat, waar of hoeveel ik zal verdienen.

Er is nog niets beslist ;). Ik snap volledig dat in een veeleisende job met project management over verschillende projecten en een thuissituatie met kleine kinderen dat uw hoofd niet staat naar het doornemen van vacatures. Sollicitatieverlof biedt ruimte om overdag wanneer de kinderen op school/kinderopvang zijn die optie wel te bekijken. Hij kan dan ook zijn cv bijwerken, die naast vacatureteksten leggen wat hem een duidelijker beeld kan geven waar hij staat in de markt.

Uw ontslag geven zonder plan brengt grote onzekerheid. Die dagen sollicitatieverlof kunnen helpen om het één en het ander te bekijken.

Iemand die reeds een nieuw dienstcontract op zak heeft heeft recht op sollicitatieverlof om eventueel nog een andere werkgever te zoeken, waarom zou het hier, waar alle pistes nog open liggen dan niet mogen ;).
Dit is correct advies, en mag. In je vorige post was je nog heel vaag over "om aan je plannen te werken", aangezien dat evenzeer kan slaan op het werken als zelfstandige. Het resultaat is hetzelfde, je neemt sollicitatieverlof. Maar de legaliteit, ook voor een meelezer, kan heel anders liggen. Dat is het verschil tussen weten wat je moet zeggen om iets te gebruiken waarvoor het eigenlijk niet dient (hoe begrijpelijk ook, maar dat blijft ongewettigd) en iets gebruiken waarvoor het wel degelijk dient, waardoor je niet hoeft op te passen wat je zegt.

Gepolst naar sollicitatieverlof bij mijn leidinggevende. -> Slecht op gereageerd: "Het is dan wel de bedoeling dat je echt en aantoonbaar gaat solliciteren hé, en ik dacht niet dat dat de bedoeling was bij jou? Vergeet niet dat wij dat als bedrijf moeten betalen!" :sarcastic: :sarcastic: Maar hij ging het nog eens bespreken met HR.

Een half uur later: "Kun je nog dit lopende project van iemand anders oppikken en afwerken tijdens je opzegtermijn?".

Echt, laat het dan al maar. Steek dat verlof in uw gat. Ik krijg alweer helemaal dezelfde vibes als de jaarlijkse bedelronde naar een procentje opslag. :puke:

Gepolst naar sollicitatieverlof bij mijn leidinggevende. -> Slecht op gereageerd: "Het is dan wel de bedoeling dat je echt en aantoonbaar gaat solliciteren hé, en ik dacht niet dat dat de bedoeling was bij jou? Vergeet niet dat wij dat als bedrijf moeten betalen!" :sarcastic: :sarcastic: Maar hij ging het nog eens bespreken met HR.

Een half uur later: "Kun je nog dit lopende project van iemand anders oppikken en afwerken tijdens je opzegtermijn?".

Echt, laat het dan al maar. Steek dat verlof in uw gat. Ik krijg alweer helemaal dezelfde vibes als de jaarlijkse bedelronde naar een procentje opslag. :puke:
Dat lijkt me een reden te meer om te zeggen: ik neem vanaf nu elke woensdag sollicitatieverlof.

Waarom zou je dan in godsnaam goodwill tonen en dat project nog overnemen? :laugh:

"Als werkgever mag je vragen om te bewijzen dat het sollicitatieverlof effectief wordt gebruikt om te solliciteren, maar de medewerker is echter niet verplicht zijn afwezigheid te rechtvaardigen. Bij eventueel misbruik, moet de werkgever het zelf kunnen aantonen."

Je kan al een dag nemen om een CV deftig op te stellen, eventueel nog een om eens zo'n loopbaanbegeleiding te gaan doen, ...

Je moet niet aantoonbaar gaan solliciteren, je moet je tijd gebruiken om ander werk te vinden. En de werkgever kan niet in jouw plaats beslissen dat "dat niet de bedoeling is bij jou". Want dat is het wel, je gaat ander werk zoeken.

Ik snap totaal niet waarom je ooit zou zeggen 'steek dat verlof in je gat'. Dan ga je dus één dag per week gratis werken. Want je krijgt evenveel betaald als je gaat werken, dan als je die dag benut om uit te kijken naar ander werk. Het bedrijf betaalt ook evenveel. Het is geen gunst die zij verzorgen voor jou, het is jouw recht. Zij hebben genoeg van jouw plichten genoten, in ruil daarvoor hebben zij ook bepaalde plichten. Waaronder dit.

Dat oppikken van het project van iemand anders, prima. Afhankelijk van hoelang je opzegtermijn is, zou ik dat gewoon beschouwen als je normale werk. Dat doe je anders waarschijnlijk ook, dus nu ook. Maar 'afwerken' zal dan toch vooral afhangen van het project, want 'above and beyond' zou er wel helemaal niet meer mee inzitten voor mij.

Laat je je ook bijstaan door de vakbond bij het ontslag?

Je hebt reeds ontslag genomen en nog laat je over u heen lopen?

Gepolst naar sollicitatieverlof moet worden => Die datum genoteerd in mijn agenda als sollicitatieverlof + doorgeven aan uw +1.

Doe eens uw contractueel gevraagde uren in uw opzeg en niet meer, zelfs nu ga je nog shit over u heen krijgen.

Euh, je bedoelt exact het tegenovergestelde hoop ik? Je laat het klinken als een overwinning..

Het is vooral de teleurstelling van die eerste reactie dat nu heerst. Ondanks alles bleef ik steeds een goede relatie hebben met mijn baas en werkgever. Ik hoop oprecht dat ik nu geen strijd meer moet aangaan zodat al die jaren samenwerking nog een bittere nasmaak zouden geven.

Call me naïef.

Terug
Bovenaan