Hoe vaak ga jij op reis?

Hoevaak ga jij op reis?

• Totaal aantal stemmers
    81

MrKend54l

Well-known member
Crowdfunder FE
Deze thread werd afgesplitst uit de thread "maandelijkse aflossing woning" in het economieforum.
Geld dient idd om te leven ook, maar op een gegeven moment is de nood om geld uit te geven er ook niet meer.
Het huis hebben we, we gaan nog 20k (waarvan bijna 6k aan de binnendeur) moeten uitgeven en dan is dat ook klaar voor 10 jaar. Je kan bijvoorbeeld moeilijk de badkamers of keuken vervangen als alles nog maar 4 jaar oud is.

Is ook te zien hoe je leeft natuurlijk.
Als je in februari gaat skiën met het gezin van 4 en een iets duurdere chalet neemt en kiest om tijdens die reis nooit te koken, en in de zomer ga je naar Japan. Ik kan u zeggen dan ben je wel wat geld kwijt zuiver aan reizen dat jaar.
En dat zijn nu ook weer geen super zotte zaken. Maar het zijn wel zaken waarvoor je kan kiezen als je de ruimte hebt, en waarom ook niet. En op zijn minst 2x per jaar op reis gaan is tegenwoordig zo een beetje de standaard. En dat is alleen maar de gezinnen met de familie.

Zo ken ik meerdere mensen die 2 gezinsvakanties doen en dan voor hun hobby nog een keer of 4 naar het buitenland trekken.

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je in februari gaat skiën met het gezin van 4 en een iets duurdere chalet neemt en kiest om tijdens die reis nooit te koken, en in de zomer ga je naar Japan. Ik kan u zeggen dan ben je wel wat geld kwijt zuiver aan reizen dat jaar.
En dat zijn nu ook weer geen super zotte zaken. Maar het zijn wel zaken waarvoor je kan kiezen als je de ruimte hebt, en waarom ook niet. En op zijn minst 2x per jaar op reis gaan is tegenwoordig zo een beetje de standaard. En dat is alleen maar de gezinnen met de familie.

Zo ken ik meerdere mensen die 2 gezinsvakanties doen en dan voor hun hobby nog een keer of 4 naar het buitenland trekken.
Nee dat is niet de standaard. Mss voor bg wel

BG, never fails to deliver 😅

Ach ja iedereen kent wel ergens via via of via de zoveelste roddeltante en er is altijd kans dat dit dan nog gewoon waar is ook.
Ik zeg altijd: Je kan het niet gek genoeg bedenken of ... veel dingen waarvan ik dacht 'WTF - no way!' bleken achter of finaal bezien gewoon echt (waar) te zijn. Ik schrik echt van 'niks' meer. :)
Zeggen dat 2x per jaar op reis gaan of gaan skiën en een reis naar Japan doen in hetzelfde jaar niet te zot is en zelfs de standaard is, is er toch wel serieus naast slagen 😅.

Ken er ook die dat kunnen, maar dat is absoluut verre van de standaard.

Zeggen dat 2x per jaar op reis gaan of gaan skiën en een reis naar Japan doen in hetzelfde jaar niet te zot is en zelfs de standaard is, is er toch wel serieus naast slagen 😅.

Maar dat is niet wat ik zei.
Ik zei dat in het algemeen 2x per jaar met het gezin op reis gaan tegenwoordig de standaard is. Niet gedefinieerd wat die reis dan moge zijn, of hoe duur of goedkoop deze is.

Die reis naar Japan en gaan skiën was een voorbeeld om aan te geven dat je naast kosten aan uw huis ook nog wel andere kosten met financiële impact kan hebben.
Het punt daarbij is als je de ruimte financieel hebt dan kan je dat gewoon doen, waarom niet. Dat het punt van “ik krijg mijn geld niet op” allemaal te zien is.

Een veelgehoord argument is “ja ik vind daar niks aan”, terwijl dat vaak ook zaken zijn die mensen zichzelf wijsmaken. Iedereen doet met zijn geld wat hij wil.
Maar voor over boven uw stand en onder uw stand leven valt beide iets te zeggen.

Ik zeg ook nergens dat dit de standaard is he :D

En dat zijn nu ook weer geen super zotte zaken.
élke avond uit eten/afhaalmaaltijd tijdens skiën én een duurder chalet én een reis naar Japan, dat noem ik wel redelijk superzot. In de zin van: je zal geen 1% van de bevolking vinden in belgië die dat doet (VERRE VAN).
MrKend54l zei:
Maar het zijn wel zaken waarvoor je kan kiezen als je de ruimte hebt, en waarom ook niet. En op zijn minst 2x per jaar op reis gaan is tegenwoordig zo een beetje de standaard. En dat is alleen maar de gezinnen met de familie.
Nee, dat is niet de standaard.

Even enkele cijfers van 2023 (bron: https://statbel.fgov.be/nl/themas/huishoudens/onderzoek-vakanties-en-reizen#figures):
- ja, GEMIDDELD (da's niet de standaard) gaan mensen 2 keer per jaar op reis. Niet minstens, niet "de standaard". Gemiddelden wijken sterk af door hoge waardes. Laaggeschoolden gaan bvb gemiddeld maar 0,9 keer op reis, hooggeschoolden 2,9 keer.
- die reizen zijn voor de helft "citytrips" (trips van 1 tot 3 nachten), dus lange reizen zit er minder in.
- 77% van de gezinnen met kinderen gaat op reis, 68% naar het buitenland. Bijna 1 op 3 van de gezinnen gaat dus niet naar het buitenland op reis. Zélfs bij gezinnen met 2 werkenden gaat "slechts" 84% op reis, 77% naar het buitenland.
- de gemiddelde uitgave per jaar (opnieuw: pas op met gemiddeld), per persoon is 1322, voor gemiddeld 14 dagen reis per jaar.

2x per jaar op reis gaan is hier de eerste 10 jaar helaas nog niet aan de orde. En ik vermoed dat we wel iets boven het gemiddelde zitten.

1x/jaar is al mooi. En dat is dan al een paar keren als kookouder mee op kamp gaan met het gezin geweest :unsure:

Maar dat is niet wat ik zei.
Ik zei dat in het algemeen 2x per jaar met het gezin op reis gaan tegenwoordig de standaard is. Niet gedefinieerd wat die reis dan moge zijn, of hoe duur of goedkoop deze is.

Die reis naar Japan en gaan skiën was een voorbeeld om aan te geven dat je naast kosten aan uw huis ook nog wel andere kosten met financiële impact kan hebben.
Het punt daarbij is als je de ruimte financieel hebt dan kan je dat gewoon doen, waarom niet. Dat het punt van “ik krijg mijn geld niet op” allemaal te zien is.

Een veelgehoord argument is “ja ik vind daar niks aan”, terwijl dat vaak ook zaken zijn die mensen zichzelf wijsmaken. Iedereen doet met zijn geld wat hij wil.
Maar voor over boven uw stand en onder uw stand leven valt beide iets te zeggen.

En nogmaals, 2x op reis gaan per jaar, op welke manier ook, is niet de standaard :)
Ik zeg ook nergens dat dit de standaard is he :D
Ik zeg ook nergens dat jij dat gezegd hebt 😝

Wij gaan bijna nooit op reis, we moeten met verlof schipperen om voldoende dagen thuis te zijn voor de kinderen. We nemen maar 1 week gezamelijk verlof. De laatste keer op reis was pre-corona voor ons. Al hebben we wel een paar city-tripjes gedaan.
2 voltijds werkenden met 3 kinderen = geen tijd om op verlof te gaan :p.

Volgend jaar gaan de jongens met school een week op skireis en we gaan onder de grote vakantie een weekje weg met ons allen, puur voor de kinderen. Dat is dus 5 jaar geleden... En ik hoor toch wel bij de hooggeschoolden. Maar ook ik ben geen gemiddelden, iemand moet dat toch omlaag halen.

Ik blijf erbij, met 7k voor een gezin kan je goed leven, altijd. Kom je daar niet mee toe dan doe je beter aan budgetbegeleiding want dan ga je nooit genoeg hebben. Aan de andere kant, je zal er ook niet rijk van worden.

Laatst bewerkt:
Miljaar 2x op reis de norm...

Wij zijn een koppel met bovengemiddelde inkomens beide en met één zomervakantie en een paar citytripjes zijn we wel klaar met de uitgaven. Ik ken mensen die 2x per jaar gaan... Daar verdient telkens één van het koppel alleen al +6k/maand netto of de tweede reis is gesponsord door en samen met de (rijke) ouders.

Volgens inkomsten zouden wij 'rijk' zijn conform een recente poll en als we straks onze aflossing van 2.1k hebben ga ik desondanks wel mijn financiën moeten herschikken om én op reis te gaan én de creche te betalen én mijn hobbies te financieren én op skireis te kunnen gaan en te kunnen sparen én te kunnen beleggen... Ik denk eerlijk gezegd dat er veel gaat moeten wegvallen om mijn spaar- en beleggingsdoelen te halen.

Als ik van loon tot loon zou leven misschien... Maar dat is niet de bedoeling. Ik zie niet in hoe mensen met normalere inkomsten of één van de 2 als part timer dat zouden doen. Totaal geen norm dus.

Wij zijn een koppel met bovengemiddelde inkomens beide en met één zomervakantie en een paar citytripjes zijn we wel klaar met de uitgaven. Ik ken mensen die 2x per jaar gaan... Daar verdient telkens één van het koppel alleen al +6k/maand netto of de tweede reis is gesponsord door en samen met de (rijke) ouders.
Een zomervakantie en een paar citytripjes is toch meer dan twee keer op reis gaan? Of spreken we hier enkel over lang verblijf/dure vlucht? Nee toch?
Volgens inkomsten zouden wij 'rijk' zijn conform een recente poll en als we straks onze aflossing van 2.1k hebben ga ik desondanks wel mijn financiën moeten herschikken om én op reis te gaan én de creche te betalen én mijn hobbies te financieren én op skireis te kunnen gaan en te kunnen sparen én te kunnen beleggen... Ik denk eerlijk gezegd dat er veel gaat moeten wegvallen om mijn spaar- en beleggingsdoelen te halen.

Als ik van loon tot loon zou leven misschien... Maar dat is niet de bedoeling. Ik zie niet in hoe mensen met normalere inkomsten of één van de 2 als part timer dat zouden doen. Totaal geen norm dus.
Mja, het is ook een kwestie van prioriteiten zoals altijd. Mijn hobbies kosten nagenoeg niets en skiën zegt me evengoed niets, dus het budget voor andere zaken wordt al groter, en een klassieke vakantie is meestal goedkoper dan een skivakantie.

Allezja, heel deze discussie lijkt me toch wat definities te ontbreken.

Ik heb niet genoeg tijd om meerdere keren op reis te gaan....

Tijd maken. Echt, moet ge doen voor uw eigen sanity.
Ik ben ondertussen alweer een tijd in het rood aan het draaien en ik kijk uit naar de herfstvakantie om er weer een paar dagen uit te zijn. Herfstvakantie, bijna de hele Kerstvakantie, een week in de Paasvakantie en 3.5 weken in de zomer zet ik min of meer voorop als vaste vakantieperiodes. Ik heb dat gewoon nodig om goed gewapend te blijven om het stevige tempo tussen de vakanties te blijven aankunnen.

Hier is het dan ook wel meer dan gemiddeld op reis gaan. Die 3.5 weken in de zomer is quasi 100% buitenland, voorbije Paasvakantie naar Kreta geweest en in de herfstvakantie was het een week in Duitsland/Oostenrijk.

Wel efkes slikken soms als ik denk aan hoeveel er tegen reizen wordt aangekletst op die manier, maar prijs me dan weer gelukkig dat dat kan zonder me pijn te doen.

Dus een rant/klaagzang waarbij je eigenlijk zelf 1 zomervakantie doet, enkele citytrips(die vaak zeer duur uitvallen voor de duur van de trip), en een skireis als ik lager lees.
Miljaar! 😅

Dus een rant/klaagzang waarbij je eigenlijk zelf 1 zomervakantie doet, enkele citytrips(die vaak zeer duur uitvallen voor de duur van de trip), en een skireis als ik lager lees.
Miljaar! 😅
Geen idee waar je een klaagzang ziet. Ik laat blijken dat ik al chance heb maar dat ik een tweede vakantie totaal niet vanzelfsprekend vind aangezien alles handenvol geld kost.

Hier zitten veel in een andere wereld maar er zit ook wel veel gif op dit forum.

Tijd maken. Echt, moet ge doen voor uw eigen sanity.
Ik ben ondertussen alweer een tijd in het rood aan het draaien en ik kijk uit naar de herfstvakantie om er weer een paar dagen uit te zijn. Herfstvakantie, bijna de hele Kerstvakantie, een week in de Paasvakantie en 3.5 weken in de zomer zet ik min of meer voorop als vaste vakantieperiodes. Ik heb dat gewoon nodig om goed gewapend te blijven om het stevige tempo tussen de vakanties te blijven aankunnen.

Hier is het dan ook wel meer dan gemiddeld op reis gaan. Die 3.5 weken in de zomer is quasi 100% buitenland, voorbije Paasvakantie naar Kreta geweest en in de herfstvakantie was het een week in Duitsland/Oostenrijk.

Wel efkes slikken soms als ik denk aan hoeveel er tegen reizen wordt aangekletst op die manier, maar prijs me dan weer gelukkig dat dat kan zonder me pijn te doen.
100% akkoord. Ieder moet daar voor zich voorkeuren bepalen maar ik leun toch ook meer aan bij jouw visie.

Wij zijn nu de centjes aan het tellen voor onze totaalrenovatie en gaan ook een stuk extra lenen.
Ik zou de template eens moeten invullen maar grof geschat gaan wij op +-2,3 k€/maand aflossing zitten (20j) op een nettoloon van grofweg 7,5 k€/maand, 2 bedrijfswagens en bonussen en andere jaarlijkse inkomsten buiten beschouwing gelaten. Pandwaarde 800-900 k€, openstaande schuld 500 k€.

Ieder maakt z'n eigen rekening. Een lichte aflossing is dat niet maar toch leven wij allesbehalve zuinig. Wij gaan effectief 2-3x/jaar weg (1 grotere reis en 1-2 citytrips doorgaans) en hebben géén goedkope smaak. Idem voor restaurant en hobby's.
Geld is er om te leven en van te genieten. Van alles op te potten word ik niet gelukkig maar desondanks zijn onze financiën gezond en sparen we ook nog mooi, dat geeft wel de gemoedsrust die ik nodig heb.

Clue van het verhaal: met zo'n inkomen kan je heel comfortabel leven. Maak slimme keuzes. Doe geen zotte dingen, maar bespaar ajb ook niet op je eigen welzijn.

Terug
Bovenaan